September

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 

najbližšie podujatie:

Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň

V projekte Schwanengesang D957/Labutia pieseň režisér a operný spevák Peter Mazalán pokračuje vo svojom tvorivom prístupe – prostredníctvom autorskej interpretácie vybraného piesňového cyklu reflektuje chorobu, ktorá je ešte stále tabu – rakovinu. Neostáva však len pri osvete, ale prináša aj nádej. Citlivé poetické obrazy presahujú ťaživosť témy a sú až akýmsi svetlom podpory a vnútornej ľudskej sily nevzdať sa, prítomným už v Schubertovom diele. Mazalán našiel pre takmer dvestoročnú hudobnú kompozíciu analógiu v súčasnom svete, pričom libreto doplnil textami Jany Bodnárovej. Dielo je koncipované do dvoch častí – sólového koncertu Petra Mazalána a performatívnej časti o žene s onkologickou diagnózou. Práve táto časť je poetickým opisom jej vnútorného prežívania, ktoré interpretujú herečky Táňa Pauhofová a Jana Oľhová, ako aj autentické i štylizované videozábery.

 

Inscenačný tím: 

koncept, réžia, scéna, spev Peter Mazalán

dramaturgia Robert Bayer

hudba Franz Schubert

texty Ludwig Rellstab, Heinrich Heine, Jana Bodnárová

klavír Peter Pažický

svetlo Ján Ptačin

projekcia Jozef Čabo

sound art Dalibor Kocian – Stroon

video Peter Fröhlich, Jakub Gulyás

vizuál Matej Lacko

účinkujú Peter Mazalán, Peter Pažický, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová

---

VSTUPENKY: 15€ / 7€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

---

Dĺžka predstavenia je 50 minút. 

---

Franz Schubert (1797 – 1828)

Narodil sa do chudobnej učiteľskej rodiny ako trináste zo šestnástich detí. Pre svoj hlas sa stal študentom cisárskeho konviktu a členom chlapčenského zboru, vďaka čomu sa mu podarilo získať a prehlbovať svoje hudobné vzdelanie aj lekciami u Antonia Salieriho. Celý život prežil ubytovaný u rôznych priateľov, vďaka ktorých pohostinnosti sa nemusel starať o obživu a mohol sa venovať skladateľskej činnosti. Počas jeho života sa mu nedostalo príliš veľkého uznania a takisto sa mu podarilo vydať len veľmi malú časť svojho diela. Zložil asi šesťsto piesní – napríklad Erlkönig (Kráľ duchov) či piesňové cykly Die schöne Müllerin (Krásna mlynárka), Schwanengesang (Labutia pieseň) a Winterreise (Zimná cesta).

Peter Mazalán (1984)

Vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Okrem hudobného vzdelania absolvoval tiež divadelnú scénografiu na DF VŠMU a doktorát získal na Fakulte architektúry STU. Jeho spevácko-interpretačná umelecká prax zahŕňa účinkovanie v mnohých operných divadlách (Stadttheater Klagenfurt, Opernhaus Kiel, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno), no medzi najvýznamnejšie patrí jeho pôsobenie v Bayerische Staatsoper v Mníchove. Mazalána je možné počuť aj ako koncertného umelca. Je laureátom viacerých medzinárodných speváckych súťaží. V súčasnosti sa venuje aj autorským intermediálnym projektom, ktoré prepájajú klasickú piesňovú a koncertnú literatúru s aktuálnymi divadelnými, performatívnymi a výtvarnými technikami.

Foto: Michal Líner

---

Predstavenie je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

filtrovať podľa kategórií

28. september 2022
streda - 19:00
ONLINE

Umením do sveta

Nový diskusný cyklus, ktorý prepája umenie a cestovanie. Vďaka nemu sa presunieme za umením do celého sveta a zoznámime sa so životom a tvorbou viac alebo menej známych slovenských a českých umelkýň a umelcov tvoriacich v zahraničí. Prekročme s umením hranice. O umení a cestovaní prakticky aj teoreticky.

Diskusiu vedie: Marek Godovič, Anna Šoltýsová
Hosť: Tomáš Danielis

Tomáš Danielis patrí k výraznej generácií slovenských tanečníkov a choreografov z 80. rokov. Jeho tvorba nabúrava bežné hranice hudby a libreta v tanci. Záujem upiera na skúmanie sociologických aspektov v diele. 

Choreografie Tomáša Danielisa sa vyznačujú výraznou pohybovou expresivitou a vyhranenou dramaturgickou štylizáciou. Do tanca zapája nevšedné obrazy vyjadrené bohatým fyzickým jazykom doplnené o poetické (často ironické) texty.  

Založil kolektív Radical Empathy, v ktorom sa so spolupracovníkmi zameriavajú na témy empatie,  ľudského vnímania, interakcie a ich vplyv na vytváranie sociologických štruktúr. 

Diela Tomáša Danielisa boli prezentované vo viac ako 20 krajinách na 3 kontinentoch.

---------------------------------

Diskusia s hosťom prebehla ON-LINE cez platformu ZOOM. Záznam z diskusie si môžete prehrať cez YouTube kanál Štúdia 12, preklikom TU.