December

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

najbližšie podujatie:

Marina Carr – masterclass írskej dramatičky, patrónky festivalu

Patrónkou 21. ročníka festivalu Nová dráma/New Drama je svetoznáma írska dramatička Marina Carr. Jej tvorba je úzko spätá s antickou mytológiou. Počas svojej masterclass upriami pozornosť najmä na Aischylovu Oresteiu. Bude čítať ukážky zo svojej vlastnej hry Dievča na oltári (2022), ktorá je novým prerozprávaním mýtu o vzťahu Agamemnóna a Klytaimnéstry. Následnú diskusiu s autorkou moderuje divadelná kritička a klasická filologička Alexandra Rychtarčíková.

Súčasťou podujatia je aj uvedenie publikácie s novými prekladmi hier Mariny Carr Láska a lúčenie. Divadelné hry, ktoré vydáva Divadelný ústav.  

Masterclass prebieha v anglickom jazyku s tlmočením do slovenčiny. 

Záujemcom odporúčame oboznámiť sa s Aischylovým dielom ORESTEIA. 

---

Vstup voľný. Prihlasovanie na masterclass cez formulár TU.

Prezentácia je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

---

Marina Carr

Marina Carr sa narodila v roku 1964. Vyrástla v írskom grófstve Offaly. Vyššie vzdelanie dosiahla na University College Dublin a divadlu sa dodnes venuje v rámci svojej publikačnej a tvorivej činnosti. Pochádza z tvorivej rodiny, jej otec Hugh Carr sám pôsobil ako populárny dramatik a jej mama Maura Eibhlín Breathnach bola poetka. Marina Carr vyučovala na amerických univerzitách Villanova a Princeton a v súčasnosti pôsobí ako docentka na Dublin City University, kde okrem iného vedie kurzy tvorivého písania. Získala niekoľko ocenení vrátane Ceny Susan Smith Blackburn, Ceny Macaulay Fellowship, Ceny E. M. Forstera, udeľovanej Americkou akadémiou umení a vied, a Ceny Donalda Windhama a Sandyho Campbella. V súčasnosti žije v Dubline spolu s manželom a štyrmi deťmi.

Jej tvorba zahŕňa viac ako dvadsať divadelných hier, z ktorých mnohé zažili úspech nielen na domácich javiskách, ale aj v širokom zahraničí a dočkali sa prekladov do mnohých svetových jazykov. Je tiež členkou spolku Aosdána, združujúceho umelkyne a umelcov, ktorí sa zásadným spôsobom zaslúžili o rozvoj a šírenie írskeho umenia. Vo svojej dramatickej tvorbe sa zameriava hlavne na úlohu pamäti, histórie a rodiny v prežívaní človeka, pričom svoje postavy situuje predovšetkým do prostredia írskeho vidieka. Preslávila sa najmä svojou midlandskou trilógiou, ktorá zahŕňa hry The Mai, Portia Coughlan By the Bog of Cats.

Marina Carr stále aktívne tvorí a jej hry sú uvádzané v írskom národnom divadle Abbey Theatre. V roku 2024 mali premiéru hneď dve, Audrey or Sorrow, ktorú nájdete aj v tejto antológii, The Boy, ktorá je súčasným írskym prerozprávaním trojice Sofoklových tragédií – Kráľ OidipusOidipus na Kolóne a Antigona.

---

Foto: Yousef Khanfar

filtrovať podľa kategórií

01. december 2016
štvrtok - 19:00
Mliečne zuby – premiéra

05. december 2016
pondelok - 19:00
Mliečne zuby

Hlavy 21.

ON-LINE

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.
------

Pozrite si záznam predstavenia Hlavy 21., preklikom na odkaz TU. 

------
Záznamy sú dostupné bezplatne v deň konania akcie (14. marca od 19 hod.) po dobu 24 hodín.

-----

Hlavy 21.
Stretnú sa štyri hlavy a jeden krk. Myslíte, že žijeme po konci sveta? Alebo tesne pred ním? Mozaika receptov, ako žiť. Hlavy 21. sú venované všetkým tým, ktorí kriticky pristupujú k dnešnej spoločnosti a zároveň si v nej hľadajú svoje miesto.

Text, réžia P. Galdík, A. Vrzgula 
Scénografia A. Cíger 
Kostýmy A. Kutliaková 
Hudba Stroon 
Zvuk M. Kaščák 
Účinkujú M. Halcinová, L. Libjaková, I. Schlosser, P. Šimun, M. Varínsky


13. december 2016
utorok - 19:00
Periférne videnie

Vzťahovačky

Divadlo Zrakáč

Sedem postáv hľadá vášeň. Poslepiačky. Veď aj ona je slepá. Občas zakopnú o človeka, občas ich niekto v tme podrazí. Sú skladačkami, ktoré sa nedajú poskladať, sú potrubím cez ktoré nemá čo pretekať?  
Sublimácia lásky na jedovatý plyn slov, sterilizovaná vášeň, všetko to, čo nepovedali v správnom čase a na správnom mieste, všetci, ktorých sa túžili dotknúť, milovať sa, všetko to, čo neurobili, lebo sa to nepatrí, tvorí mozaiku ich príbehu. Niektorí prídu o vlastnú tvár, niektorí o ilúzie, iní podľahnú zvodom čistiacich prostriedkov. A na koniec sa všetci stretnú na pohovke.

Vstupné 7,- eur 

Text Katarína Jánošová a kolektív Divadla Zrakáč
Réžia Katarína Jánošová a Michal Jánoš
Účinkujú Peter Zbranek, Andrej Svetko, Peter Gombárik, Lucia Medveď Patáková, Silvia Milošovičová, Zuzana Hrebičíková, Maťo Bednár


14. december 2016
streda - 19:00
divadlo

Princípy newspeaku

ON-LINE

 

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.

Máte jedinečnú možnosť vzhliadnuť predstavenie Princípy newspeaku v réžií Rastislava Balleka, preklikom na odkaz TU.

Predstavenie bude dostupné po dobu 24 hodín, od 27. februára, 19 hod.

-----

Princípy newspeaku

Orwell - Ballek

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.
Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk.

Koncept a réžia R. Ballek
Preklad J. Vojtek z originálu The Principles of Newspeak
Zvukový dizajn M. Kobolka
Scéna T. Ciller
Kostýmy K. Holková
Svetelný dizajn B. Adamčík
Foto R.Tappert
Účinkujú R. Roth, D. Kavaschová, M. Kobolka

Špeciálna vďaka za odbornú konzultáciu patrí S. Krekovičovi a M. Ožvoldovi.
Produkcia Supra Bohema, o.z. v spolupráci so Štúdiom 12
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


17. december 2016
sobota - 19:00
Periférne videnie – premiéra

Večný Tulák

Divadlo Tiché iskry

Inscenácia oslavuje život a kariéru Charlieho Chaplina. Hlavná postava Charlieho predstavuje pozitívnu silu života v chaotickom svete, v ktorom ostáva stále rovnaký a neskazený. Rovnakým životom žije aj jeho predstaviteľ Charlie Chaplin. Z chudobného, večne hladného chlapca sa stáva jeden z najslávnejších filmových tvorcov svojej doby. Jeho filmy plné humoru pôsobili ako liek pre všetkých, ktorí strácali nádej.

vstupné: 7.- eur,  ZŤP, dôchodci, študenti: 5.- eur

Text a réžia Jozef Rigo, Peter Vrťo
Dramaturgia kolektív Divadla Tiché iskry
Scéna kolektív Divadla Tiché iskry
Výroba kulís a kostýmov Ľuboš Zalibera a kolektív Divadla Tiché iskry
Grafika Denisa Pajkovičová, Miňo Bielik
Hudba Peter Vanouček
Zvuk, svetlo Michal Hefty, Peter Černek


19. december 2016
pondelok - 19:00
divadlo

Superkoniec

kolektív tvorcov

Divadelná dramatizácia komiksu o živote, ktorý vie niekedy poriadne prekvapiť. Príhody, v ktorých nechýba láska, sex, rozvedení rodičia, chobotnice a veľryby.  

Vstupné
celý lístok 4,- eurá
zľavnený (študenstký, seniorský, ZŤP) 2,- eurá 

Réžia L. Petrušová, V. Kocourková
Scenár: L. Petrušová, V. Malgot, V. Kocourková
Animácie V. Kocourková
Scéna L. Madjiah Štorcelová
Kostýmy B. Hanečka
Hudba: M. Zavarský
Svetelný dizajn L. Dřevjaný, B. Adamčík
Produkcia S. Hrušovská - Super film, s.r.o.

Účinkujú L. Petrušová, Z. Haverdová, A. Sisák, D. Uzsák, M. Zavarský

Podujatie bolo finančne podporené z verejných zdrojov Fondu pre umenie.