Január

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 

najbližšie podujatie:

Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň

V projekte Schwanengesang D957/Labutia pieseň režisér a operný spevák Peter Mazalán pokračuje vo svojom tvorivom prístupe – prostredníctvom autorskej interpretácie vybraného piesňového cyklu reflektuje chorobu, ktorá je ešte stále tabu – rakovinu. Neostáva však len pri osvete, ale prináša aj nádej. Citlivé poetické obrazy presahujú ťaživosť témy a sú až akýmsi svetlom podpory a vnútornej ľudskej sily nevzdať sa, prítomným už v Schubertovom diele. Mazalán našiel pre takmer dvestoročnú hudobnú kompozíciu analógiu v súčasnom svete, pričom libreto doplnil textami Jany Bodnárovej. Dielo je koncipované do dvoch častí – sólového koncertu Petra Mazalána a performatívnej časti o žene s onkologickou diagnózou. Práve táto časť je poetickým opisom jej vnútorného prežívania, ktoré interpretujú herečky Táňa Pauhofová a Jana Oľhová, ako aj autentické i štylizované videozábery.

 

Inscenačný tím: 

koncept, réžia, scéna, spev Peter Mazalán

dramaturgia Robert Bayer

hudba Franz Schubert

texty Ludwig Rellstab, Heinrich Heine, Jana Bodnárová

klavír Peter Pažický

svetlo Ján Ptačin

projekcia Jozef Čabo

sound art Dalibor Kocian – Stroon

video Peter Fröhlich, Jakub Gulyás

vizuál Matej Lacko

účinkujú Peter Mazalán, Peter Pažický, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová

---

VSTUPENKY: 15€ / 7€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

---

Dĺžka predstavenia je 50 minút. 

---

Franz Schubert (1797 – 1828)

Narodil sa do chudobnej učiteľskej rodiny ako trináste zo šestnástich detí. Pre svoj hlas sa stal študentom cisárskeho konviktu a členom chlapčenského zboru, vďaka čomu sa mu podarilo získať a prehlbovať svoje hudobné vzdelanie aj lekciami u Antonia Salieriho. Celý život prežil ubytovaný u rôznych priateľov, vďaka ktorých pohostinnosti sa nemusel starať o obživu a mohol sa venovať skladateľskej činnosti. Počas jeho života sa mu nedostalo príliš veľkého uznania a takisto sa mu podarilo vydať len veľmi malú časť svojho diela. Zložil asi šesťsto piesní – napríklad Erlkönig (Kráľ duchov) či piesňové cykly Die schöne Müllerin (Krásna mlynárka), Schwanengesang (Labutia pieseň) a Winterreise (Zimná cesta).

Peter Mazalán (1984)

Vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Okrem hudobného vzdelania absolvoval tiež divadelnú scénografiu na DF VŠMU a doktorát získal na Fakulte architektúry STU. Jeho spevácko-interpretačná umelecká prax zahŕňa účinkovanie v mnohých operných divadlách (Stadttheater Klagenfurt, Opernhaus Kiel, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno), no medzi najvýznamnejšie patrí jeho pôsobenie v Bayerische Staatsoper v Mníchove. Mazalána je možné počuť aj ako koncertného umelca. Je laureátom viacerých medzinárodných speváckych súťaží. V súčasnosti sa venuje aj autorským intermediálnym projektom, ktoré prepájajú klasickú piesňovú a koncertnú literatúru s aktuálnymi divadelnými, performatívnymi a výtvarnými technikami.

Foto: Michal Líner

---

Predstavenie je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

filtrovať podľa kategórií

07. január 2020
utorok - 19:00
Mliečne zuby – repríza

Centrum lásky k feminizmu

Dočasný kolektív

Toto nie je divadelná inscenácia. Definícia tvorby inscenácie predpokladá, že "umelecké vedenie divadla, alebo jeden z jeho členov prichádza s vlastnou víziou. Jeho úvahy by mali vychádzať z celkovej dlhodobej koncepcie - z poslania, cieľov a úloh divadla." Tento koncept sa rozbíja v momente snahy o nehierarchickú tvorbu. V momente, kedy nechceme nasledovať jeho víziu, ale rozprúdiť kolektívnu imagináciu. Odmietame režisérsky diktát aj totalitu téz.

Toto nie je divadelná inscenácia o feminizme. Feminizmus je presadzovanie práv žien na základe rovnosti pohlaví, jeho úspechy sa počítajú podľa počtu žien v mocenských pozíciách. Centrum lásky k feminizmu je snaha o zachytenie rôznych teórií a praktík feminizmu. Je to (komunitný) priestor pre ľudí, ktorí chcú skúmať vlastnú empatiu, prekonať hranice konštruktov a redefinovať si feminizmus ako pojem aj prax.

Ak Vás zaujíma, ako by sa divadlo dalo robiť nehierarchicky, prečo potrebujeme dekonštruovať rozloženie moci v našej spoločnosti, prečo sa potrebujeme rozprávať a aktívne počúvať, a ak Vás už nebaví rámcovanie feminizmu ako alternatívy pre rodinný život a chcete vidieť, prečo to musí byť komplexná analýza súčasného stavu, tak Centrum lásky k feminizmu je tu pre Vás!

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Dramaturgia, kostýmy, performancia, réžia, scéna a videá: Dočasný kolektív


14. január 2020
utorok - 19:00
divadlo – repríza

Søren Kierkegaard

 

Inscenácia sprostredkúva život, dielo a myšlienky dánskeho filozofa Sørena Kierkegaarda. Za pomoci použitia jeho originálnych textov, bábok a jemného autorského vkladu do textu sa tvorcovia snažili vytvoriť obraz života muža, ktorý je považovaný za otca existencializmu a svojim dielom priamo ovplyvnil mnohých mysliteľov a tvorcov, ako napr. filozofov Camus, Sartre či Wittgenstein, dramatikov Becketta, Ionesca, Ibsena a Strindberga, či výtvarníka Muncha alebo psychológa Froma.


Vstupné: 8 € / 5 € (zľavnené)

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.
 

 

Réžia – Silviu Debu
Text a koncept – Søren Aabye Kierkegaard, Mário Drgoňa, Rebeka Mehlyová
Preklad – Milan Žitný
Scénografia a bábky – Matej Truban
Hrajú – Mário Drgoňa, Matej Truban

youtu.be/TXKRUQRLD04


22. január 2020
streda - 19:00
ON-LINE – repríza

Bye Bye Barcelona

Mária Karoľová

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12. 

------

Pozrite si záznam predstavenia Bye bye Barcelona od Márie Karoľovej preklikom na odkaz TU. 

Záznam predstavenia bude dostupný na 24 hodín od 16. februára o 19:00 hodine.

------

Medzinárodná slovensko-španielska inscenácia približuje tému ženskej emigrácie do krajiny západnej Európy po otvorení hraníc. Zachytáva Nežnú revolúciu v roku 1989 a následných 30 rokov budovania demokracie na Slovensku. Je generačnou výpoveďou ľudí, ktorí sa narodili v socializme a vyrastali v kapitalizme.


Réžia: Montserrat Bonet
Dramaturgia: Lenka Čepková
Scénografia, kostýmy: Dáša Krištofovičová
Choreografia: Eva Priečková, Lukáš Bobalík
Hudba: Ivana Mer
Produkcia: Iveta Konýčková
Producent: Robert Pakan
Vizuál: Marta Prokopová

Účinkuje: Mária Karoľová

Projekt vznikol v spolupráci Divadla NoMantinels a Štúdia 12.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


23. január 2020
štvrtok - 19:00
divadlo – repríza

@hilma

Festival Jeden svet

Autorská monodráma na pomedzí tanečného divadla, performance a inštalácie sa dramaturgicky opiera
o život a dielo švédskej maliarky Hilmy af Klint.

Hilma af Klint je autorkou doložiteľne prvých abstraktných malieb našej civilizácie. Jej dielo však bolo širšej verejnosti dlho neznáme, zatienili ju mená ako Kandinskij, Malevič a Kupka. Čiastočne preto, že si af Klint, na odporúčanie Rudolfa Steinera, muža, ktorého nesmierne obdivovala, priala, aby ešte 20 rokov po jej smrti neboli jej abstraktné práce vystavované. Zároveň čelilo jej dielo skepse odbornej verejnosti a svetových galérií. Nie len že bola jednou z prvých študentiek výtvarného umenia, bola navyše spiritualistkou a médiom. Niekoľko krát v priebehu svojho života absolútne opustila svoje dovtedajšie umelecké nazeranie, aby prekonala samú seba a vytvorila niečo nové a lepšie. Celý život si viedla podrobné poznámky, v ktorých okrem iného zaznamenala seánsy, počas ktorých ju „vyšší majster“ Amaliel predurčil na dôležitú úlohu - vytvorenie prvej veľkej abstraktnej série našej civilizácie…

Performerka Monika Štolcová a výtvarníčka Sarah Pekarčíková sa neštylizujú do žiadnych postáv, samy za seba sa spolu s režisérom Romanom Poliakom konfrontujú s odkazom života švédskej maliarky. Ide o akési „otagovanie“ historickej osobnosti do súčasnosti.

Dôležité sú pre tvorcov najmä otázky originality, prvenstva a relevancie v umení. Bolo Hilme ukrivdené, ak sa svojvoľne rozhodla, že sa jej dielo vystaví neskôr, no svet už vtedy poznal Kandinského, takže na jej dielo hľadel s dešpektom? Ako sa umelec neviditeľný pre súčasníkov stane relevantným v našej dobe? Aký je vzťah umenia a času? Ako a kto určí relevanciu umelcovej tvorby?

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Koncept: Roman Poliak, Monika Štolcová
Réžia: Roman Poliak
Účinkuje: Monika Štolcová, Sarah Pekarčíková
Výroba scény: Ivana Pekárová


25. január 2020
sobota - 19:00
divadlo

Life kouč

Nick Reed

Hosťovanie Divadla Kontra zo Spišskej Novej Vsi. 

Komédia Nicka Reeda je Pygmalion 21. storočia. Colin stojí pred ťažkou úlohou: spraviť z mladej naivky úspešnú ženu. Ale v dnešnej dobe sú "vzormi" manažéri a manažérky firiem a časťou novodobej "etikety", ktorú sa Wendy musí naučiť, sú: asertivita, určenie si cieľov a zdravý egoizmus.

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Vstupné: 10 € / 8 € (zľavnené)

Réžia: Klaudyna Rozhin
Hrajú: Antónia Kurimský Oľšavská, Lucia Hrašková,
Peter Čižmár a Lukáš Šepták