Máj

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Marina Carr – masterclass írskej dramatičky, patrónky festivalu

Patrónkou 21. ročníka festivalu Nová dráma/New Drama je svetoznáma írska dramatička Marina Carr. Jej tvorba je úzko spätá s antickou mytológiou. Počas svojej masterclass upriami pozornosť najmä na Aischylovu Oresteiu. Bude čítať ukážky zo svojej vlastnej hry Dievča na oltári (2022), ktorá je novým prerozprávaním mýtu o vzťahu Agamemnóna a Klytaimnéstry. Následnú diskusiu s autorkou moderuje divadelná kritička a klasická filologička Alexandra Rychtarčíková.

Súčasťou podujatia je aj uvedenie publikácie s novými prekladmi hier Mariny Carr Láska a lúčenie. Divadelné hry, ktoré vydáva Divadelný ústav.  

Masterclass prebieha v anglickom jazyku s tlmočením do slovenčiny. 

Záujemcom odporúčame oboznámiť sa s Aischylovým dielom ORESTEIA. 

---

Vstup voľný. Prihlasovanie na masterclass cez formulár TU.

Prezentácia je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

---

Marina Carr

Marina Carr sa narodila v roku 1964. Vyrástla v írskom grófstve Offaly. Vyššie vzdelanie dosiahla na University College Dublin a divadlu sa dodnes venuje v rámci svojej publikačnej a tvorivej činnosti. Pochádza z tvorivej rodiny, jej otec Hugh Carr sám pôsobil ako populárny dramatik a jej mama Maura Eibhlín Breathnach bola poetka. Marina Carr vyučovala na amerických univerzitách Villanova a Princeton a v súčasnosti pôsobí ako docentka na Dublin City University, kde okrem iného vedie kurzy tvorivého písania. Získala niekoľko ocenení vrátane Ceny Susan Smith Blackburn, Ceny Macaulay Fellowship, Ceny E. M. Forstera, udeľovanej Americkou akadémiou umení a vied, a Ceny Donalda Windhama a Sandyho Campbella. V súčasnosti žije v Dubline spolu s manželom a štyrmi deťmi.

Jej tvorba zahŕňa viac ako dvadsať divadelných hier, z ktorých mnohé zažili úspech nielen na domácich javiskách, ale aj v širokom zahraničí a dočkali sa prekladov do mnohých svetových jazykov. Je tiež členkou spolku Aosdána, združujúceho umelkyne a umelcov, ktorí sa zásadným spôsobom zaslúžili o rozvoj a šírenie írskeho umenia. Vo svojej dramatickej tvorbe sa zameriava hlavne na úlohu pamäti, histórie a rodiny v prežívaní človeka, pričom svoje postavy situuje predovšetkým do prostredia írskeho vidieka. Preslávila sa najmä svojou midlandskou trilógiou, ktorá zahŕňa hry The Mai, Portia Coughlan By the Bog of Cats.

Marina Carr stále aktívne tvorí a jej hry sú uvádzané v írskom národnom divadle Abbey Theatre. V roku 2024 mali premiéru hneď dve, Audrey or Sorrow, ktorú nájdete aj v tejto antológii, The Boy, ktorá je súčasným írskym prerozprávaním trojice Sofoklových tragédií – Kráľ OidipusOidipus na Kolóne a Antigona.

---

Foto: Yousef Khanfar

filtrovať podľa kategórií

09. máj 2016
pondelok - 10:00
Festival Nová dráma/New Drama 2016

Ivan Vyrypajev

master class a prezentácia knihy

 

Master class ruského dramatika a tohtoročného patróna festivalu spojený s prezentáciou zborníka jeho hier.
"Hra nie je iba sujet či téma, hra je aj samotná konštrukcia, je to forma. A je zvláštne, že dnes dokonca aj na divadelných školách sa učí, že formu inscenácie určuje režisér. Dochádza k tomu z elementárneho nepochopenia zákonov drámy, a prepáčte – zákonov života. Pretože divadelná hra to sú aj obsah a aj forma vospolok. Forma hry, jej rytmus, jej štruktúra, technika herectva obsiahnutá v hre - to všetko spolu je dramatický text. Forma divadelnej hry je zároveň jej obsahom. A je to  ako veľký duchovný princíp v joge. Forma a obsah tvoria jeden celok. Vedomie stelesnené, vyjadrené vo forme bytia. Bytie a vedomie sú celok. Symbol predstavuje symbolizované. Obraz to je obsah. Ikona je Boh. Znak to je zmysel znaku. Noty sú hudba. A dnes, v súčasnom divadle, žiaľ, chýba porozumenie týchto súvislostí. Pri návšteve premiéry svojej hry v divadle vidím, že režisér si tam vymyslel absolútne vlastnú formu, ktorá celkom protirečí obsahu. A na moju námietku na margo tejto skutočnosti režisér odpovedá – a naozaj to musím inscenovať tak, ako je to napísané? Samozrejme, že áno. Inscenovať treba presne tak, ako je to napísané, pretože divadelná hra je aj tým, ako je napísaná. Aj forma mojej hry je moja hra. .... A verte mi, že nejde o reptanie starnúceho dramatika. V porozumení toho, že hra je forma a tá forma je ten obsah  - spočíva veľký duchovný princíp. A ešte jedna vec. Veľmi často počujeme ako režiséri spochybňujú – či naozaj niekto vie, ako sa čo „má hrať“? Vari Shakespeare každý deň chodí a hovorí, ako ho treba hrať? Z tohto dôvodu režisér inscenuje autora tak, ako ho sám cíti. Veď koľko ľudí, toľko názorov na hru. Ide o typické postmoderné myslenie, základom ktorého je tvrdenie, že neexistuje jediná pravda, že svet je nepoznateľný, že každý má ten svoj, a preto každý má právo na vlastnú pravdu. Verte, že takýto pohľad na veci predstavuje iba ďalšiu vývojovú etapu, ktorou ľudstvo prechádza a ktorá sa skoro skončí (dúfam). A je nepochybné, že pravda je samozrejme len jedna, ako aj realita je len jedna. Vec môžeme pomenovať a pochopiť v hraniciach jej predurčenosti. Lebo inak ako by ste v tejto chvíli čítali tieto slová, keby pre váš jazyk neexistovala spoločná abeceda. Pravda je jedna. Aj realita je tiež len jedna."

 

Ivan Vyrypajev – dramatik, režisér a herec, sa narodil 3. augusta 1974 v Irkutsku. V roku 2002 spolu s ďalšími založil moskovské divadlo Teatr.doc. V roku 2005 založil projekt podpory filmu, divadla a literatúry Hnutie Kyslík (Kislorod). V roku 2006 bol umeleckým riaditeľom divadla Praktika. Od roku 2006 sa okrem divadla venuje tiež filmovej scenáristke a filmovej réžii. Jeho úspešný filmový debut Eufória (Ejforia, 2006) sa dostal do súťaže filmového festivalu v Cannes. Od apríla 2013 je umeleckým riaditeľom divadla Praktika v Moskve. Pôsobí a žije predovšetkým v Rusku a Poľsku.


12. máj 2016
štvrtok - 10:00
Festival Nová dráma/New Drama 2016

Súčasná divadelná scéna Bosny a Hercegoviny

Theory Event

 

 

Prednáška režiséra Dina Mustafića.Divadelná scéna Bosny a Hercegoviny je veľmi dynamická. Jej základ tvorí mnoho pozoruhodných režisérov, autorov a hercov, ktorí sa musia vyrovnávať s ťažkými ekonomickými podmienkami. Počas predchádzajúcich desaťročí vznikli kvalitné angažované inscenácie a objavili sa radikálne režijné poetiky. Na javiskách dominuje statočný divadelný odpor voči najhlbším traumám a skúsenostiam z poslednej vojny na Balkáne. 
Divadlo v Bosne a Hercegovine je ochrancom provokujúceho a kritického jazyka, ktorý je neustále konfrontovaný s predkladanou „etnizáciou“ krajiny a deviáciami spôsobenými nedávnou tranzíciou.

 

 

v rámci sekcie Focus Bosna a Hercegovina

Dino Mustafić Od roku 1997 do roku 2015 stál na čele medzinárodného divadelného festivalu MESS, ktorý obnovil po okupácii Sarajeva a vrátil mu starú divadelnú slávu a lesk. Prednáša na Akadémii scénických umení v Sarajeve a na Sarajevskej filmovej akadémii. Ako režisér inscenoval v mnohých mestách a divadlách (Paríž, Sofia, Belehrad, Záhreb, Ľubľana, Skopje, Priština, Podgorica, Sarajevo), jeho inscenácie boli ocenené na viacerých festivaloch. Inscenácia Helverova noc, ktorú režíroval v Komornom divadle 55 v Sarajeve vošla do dejín bosnianskeho divadla ako najoceňovanejšia inscenácia (získala 23 cien, z toho ocenenie na festivaloch v Káhire, Prištine a Rijeke).