Apríl

 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

najbližšie podujatie:

Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň

V projekte Schwanengesang D957/Labutia pieseň režisér a operný spevák Peter Mazalán pokračuje vo svojom tvorivom prístupe – prostredníctvom autorskej interpretácie vybraného piesňového cyklu reflektuje chorobu, ktorá je ešte stále tabu – rakovinu. Neostáva však len pri osvete, ale prináša aj nádej. Citlivé poetické obrazy presahujú ťaživosť témy a sú až akýmsi svetlom podpory a vnútornej ľudskej sily nevzdať sa, prítomným už v Schubertovom diele. Mazalán našiel pre takmer dvestoročnú hudobnú kompozíciu analógiu v súčasnom svete, pričom libreto doplnil textami Jany Bodnárovej. Dielo je koncipované do dvoch častí – sólového koncertu Petra Mazalána a performatívnej časti o žene s onkologickou diagnózou. Práve táto časť je poetickým opisom jej vnútorného prežívania, ktoré interpretujú herečky Táňa Pauhofová a Jana Oľhová, ako aj autentické i štylizované videozábery.

 

Inscenačný tím: 

koncept, réžia, scéna, spev Peter Mazalán

dramaturgia Robert Bayer

hudba Franz Schubert

texty Ludwig Rellstab, Heinrich Heine, Jana Bodnárová

klavír Peter Pažický

svetlo Ján Ptačin

projekcia Jozef Čabo

sound art Dalibor Kocian – Stroon

video Peter Fröhlich, Jakub Gulyás

vizuál Matej Lacko

účinkujú Peter Mazalán, Peter Pažický, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová

---

VSTUPENKY: 15€ / 7€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

---

Dĺžka predstavenia je 50 minút. 

---

Franz Schubert (1797 – 1828)

Narodil sa do chudobnej učiteľskej rodiny ako trináste zo šestnástich detí. Pre svoj hlas sa stal študentom cisárskeho konviktu a členom chlapčenského zboru, vďaka čomu sa mu podarilo získať a prehlbovať svoje hudobné vzdelanie aj lekciami u Antonia Salieriho. Celý život prežil ubytovaný u rôznych priateľov, vďaka ktorých pohostinnosti sa nemusel starať o obživu a mohol sa venovať skladateľskej činnosti. Počas jeho života sa mu nedostalo príliš veľkého uznania a takisto sa mu podarilo vydať len veľmi malú časť svojho diela. Zložil asi šesťsto piesní – napríklad Erlkönig (Kráľ duchov) či piesňové cykly Die schöne Müllerin (Krásna mlynárka), Schwanengesang (Labutia pieseň) a Winterreise (Zimná cesta).

Peter Mazalán (1984)

Vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Okrem hudobného vzdelania absolvoval tiež divadelnú scénografiu na DF VŠMU a doktorát získal na Fakulte architektúry STU. Jeho spevácko-interpretačná umelecká prax zahŕňa účinkovanie v mnohých operných divadlách (Stadttheater Klagenfurt, Opernhaus Kiel, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno), no medzi najvýznamnejšie patrí jeho pôsobenie v Bayerische Staatsoper v Mníchove. Mazalána je možné počuť aj ako koncertného umelca. Je laureátom viacerých medzinárodných speváckych súťaží. V súčasnosti sa venuje aj autorským intermediálnym projektom, ktoré prepájajú klasickú piesňovú a koncertnú literatúru s aktuálnymi divadelnými, performatívnymi a výtvarnými technikami.

Foto: Michal Líner

---

Predstavenie je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

filtrovať podľa kategórií

22. apríl 2017
sobota - 19:00
tanec – premiéra: NUDANCE Fest 2017

23. apríl 2017
nedeľa - 19:00
tanec

Stories of Be - coming

Pátranie po prvom pohybe.
   V embryológii majú prvé týždne po počatí mimoriadny význam. V tomto období sa vytvárajú základné princípy stelesnenia. 
   V predstavení  hľadajú autorky prostredníctvom  tanca, hlasu, slova a vedeckých informácií  hľadajú štruktúry a vzťahy, ktoré pretrvávajú počas celého života. 
  Kde sa ľudský život naozaj začína? Pri narodení? S vývinom mozgu? Obvykle hovoríme o ľudskom jedincovi po 8 týždni po oplodnení. Ale čo sa deje predtým? Od bodu „nula“, od počatia? Vieme, že  už prvé bunky reagujú na impulzy vibrácií a rytmov. Tieto ranné organizujúce princípy zostávajú v bunkách ako informácie.  
   Fascinované týmito procesmi si autorky predstavenia,  tanečnice Anna Sedlačková (Slovensko) Helena Nicolao (Švajčiarsko)  a herečka  Alexandra Sommerfeld (Rakúsko) kládli otázky o vplyve tohto ranného vývinu pre  súčasný život. V hľadaní umeleckého vyjadrenia prostredníctvom pohybu a slova skúmali  paralely medzi prvými štruktúrami a vzťahmi súčasným osobným  spoločenským životom.  
Autorky sa spoznali počas štúdia štvorročného programu somatického prístupu Body – Mind Centering.  Okrem spoločného záujmu o skúmanie pohybu a  spoločenské témy  zdieľajú aj dlhoročnú  profesionálnu  kariéru v oblasti tanca a divadla. 
   Spolupracovať na téme začali už v roku 2015 improvizovaným predstavením vo Wintherture vo Švajčiarsku a pokračovali predstavením v procese v lete 2016 Dolnom Rakúsku. To ich povzbudilo v tom, aby pokračovali v skúmaní pólov individuálnych a spoločenských stôp ranného vývinu.


vstupné: celé 7 EUR
študenti/  ZŤP/ dôchodci  5 EUR

Koncept, choreografia, tanec a text:
Anna Sedlačková Slovensko Helena Nicolao Švajčiarsko, Alexandra Sommerfeld Rakúsko
Hudba Günther Rabl, Fancoise Bayle
Scéna a svetlelná réžia: Veronika Tupy
Kostýmy: Dorota Cigánkova
Produkcia: Neskorý zber o.z. a Helena Nicolao