Október

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

SEN O PRALESE

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

Lístky: 8€/5€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

V predstavení sa zobrazuje nahota. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

filtrovať podľa kategórií

02. október 2018
utorok - 19:00
divadlo – repríza

Søren Kierkegaard

 

Inscenácia sprostredkúva život, dielo a myšlienky dánskeho filozofa Sørena Kierkegaarda. Za pomoci použitia jeho originálnych textov, bábok a jemného autorského vkladu do textu sa tvorcovia snažili vytvoriť obraz života muža, ktorý je považovaný za otca existencializmu a svojim dielom priamo ovplyvnil mnohých mysliteľov a tvorcov, ako napr. filozofov Camus, Sartre či Wittgenstein, dramatikov Becketta, Ionesca, Ibsena a Strindberga, či výtvarníka Muncha alebo psychológa Froma.


Vstupné: 8 € / 5 € (zľavnené)

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.
 

 

Réžia – Silviu Debu
Text a koncept – Søren Aabye Kierkegaard, Mário Drgoňa, Rebeka Mehlyová
Preklad – Milan Žitný
Scénografia a bábky – Matej Truban
Hrajú – Mário Drgoňa, Matej Truban

youtu.be/TXKRUQRLD04


08. október 2018
pondelok - 19:00
divadlo – repríza

VNořen

We should all be feminists.

Kampaň MeToo. Nora. Dior. Všetci by sme mali byť feministi. Riešiť túto tému v 21. storočí? Veď už je v podstate všetko hotové. Je rovnoprávnosť, volebné právo, otcovská dovolenka... Čo ešte? 

"Verím, že som predovšetkým človek ako ty." - Nora Helmerová 

Veď buď. Buď človek, to je v poriadku. Aj tak predsa zvládneš vyprať, vyžehliť a do večera vychovať tri deti. Si predsa silná žena. Samozrejme, že sme feministi, ale..
Humanistická hra Henrika Ibsena, v ktorej hlavná hrdinka nechá za dverami okrem manžela a detí aj útlak a degradáciu seba na obyčajnú bábiku, je všeobecne považovaná za oslavu feminizmu. V tejto inscenácii sa text rozpína a najmä smerom dovnútra vytvára priestor na ponor(ku).

VSTUPNÉ: 5€

vNořen vzniklo na výzvu divadla Venuše ve Švehlovce pre festival Venušiny dny 2018. 

Premiéra sa uskutočnila 11.3. 2018 v Prahe v divadle Venuše ve Švehlovce.

Text: Henrik Ibsen a kol.
Réžia: Alžbeta Vrzgula
Dramaturgia: Patrik Boušek
Hrajú: Lena Libjaková, Jonáš Florián
Scéna, kostým: Bet Moth
Zvuková spolupráca: Martin Kaščák
Pohybová spolupráca: Zuzana Sehnalová


15. október 2018
pondelok - 20:00
divadlo – repríza

Anestéza

Hana Launerová

Inscenácia o ľuďoch dnešných, stratených, nespokojných. Výpoveď o generácii, ktorá prešľapuje na mieste a keď sa konečne rozhodne urobiť krok, kráča so zatvorenými očami. Hľadá východiská, potkýna sa pritom o svoje nohy a má pocit, že sa ju snaží predbehnúť vlastný tieň. A tak sa rozbehne. Proti múru, proti prirodzenosti, sama proti sebe. 

Vstupné: 5 € /3 € (zľavnené)


Réžia: H. Launerová
Dramaturgia: M. Drgoňa
Účinkujú: Š. Ferstl, L. Libjaková, T. Pokorný, B. Andrešičová, A.Szabová, I. Schlosser.


17. október 2018
streda - 19:00
Divadlo NoMantinels – repríza

Reverenda Domina

Robert Pakan

"Nie je dosť, keď to len urobíš navonok, čo sa po Tebe žiada, čo bolo rozkázané musíš podriadiť aj svojej mysli a vôli. Musíš poslúchať zo srdca a schuti." Slobodne nájsť neslobodu a v neslobode žiť slobodne. Rehoľnica musí poslúchať, lebo poslušnosťou miluje Boha. Rehoľnica musí byť čistá. "Myslíš si, že si čistá, pretože nemáš pokušenie? Never tejto zdanlivej tichosti." Sestra musí byť chudobná! Vzdáva sa všetkého majetku.  

"Moja pani, musím kričať! Milujem Vás s takou vášňou, ani hrubosť, ani zanedbávanie nezastavia, ako Vás milujem." 

Vstupné: 5 € / 3€  (zľavnené)

réžia: Martin Hodoň
dramaturgia: Sandra Polovková
scéna a kostýmy: Dáša Krištofovičová
hrajú: Dana Gudabová, Lucia Fričová a Zuzana Haverda


22. október 2018
pondelok - 10:00
divadlo – repríza

22. október 2018
pondelok - 19:00
divadlo – repríza

Princípy newspeaku

ON-LINE

 

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.

Máte jedinečnú možnosť vzhliadnuť predstavenie Princípy newspeaku v réžií Rastislava Balleka, preklikom na odkaz TU.

Predstavenie bude dostupné po dobu 24 hodín, od 27. februára, 19 hod.

-----

Princípy newspeaku

Orwell - Ballek

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.
Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk.

Koncept a réžia R. Ballek
Preklad J. Vojtek z originálu The Principles of Newspeak
Zvukový dizajn M. Kobolka
Scéna T. Ciller
Kostýmy K. Holková
Svetelný dizajn B. Adamčík
Foto R.Tappert
Účinkujú R. Roth, D. Kavaschová, M. Kobolka

Špeciálna vďaka za odbornú konzultáciu patrí S. Krekovičovi a M. Ožvoldovi.
Produkcia Supra Bohema, o.z. v spolupráci so Štúdiom 12
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


25. október 2018
štvrtok - 19:00
divadlo

Léto s Monikou

Ingmar Bergman

Hosťujúce predstavenie Divadla Kolowrat, Praha.

Hary s Monikou sa do seba zamilujú, a než aby skostnateli vo svete mizernej, nezmyselnej práce, hlúpych floskulí a zbytočných spoločenských povinností, odplávajú na lodi zo Štokholmu do prírody, kde sa môžu mať radi úprimne a bez strachu z predpojatého, hlúpeho mesta. A keď už človeka absolútna voľnosť zväzuje, a jediným východiskom je návrat na miesto, ktoré predtým zavrhol, môže sa potom sám sebe pozrieť do očí? Bergmanov kultový film z roku 1953 ani po 65 rokoch od svojho natočenia nestráca pôvab a závažnosť. Divadelná adaptácia vznikla k jeho pocte a oslave stého výročia narodenia v rámci Bergmanovského divadelného týždňa v Prahe.

Vstupné: 9 € / 6 € (zľavnené)

Projekt sa realizuje v rámci KADU – Kabinetu audiovizuálnych umení „Ingmar Bergman a jeho odkaz"



Autori predlohy: Ingmar Bergman, Per Anders Fogelström
Preklad: Zbyněk Černík
Dramatizácia: Jaroslav Jurečka, Aminata Keita
Réžia: Aminata Keita
Dramaturgia: Jaroslav Jurečka
Hrajú: Jessica Bechyňová, Michael Goldschmid, Viktor Kuzník, Gabriela Mikulková, Petr Kubes


26. október 2018
piatok - 19:00
Festival Drama Queer

Ich bin solo - Opera falsa e intacta

Autorská monodráma vychádza z tradície klasickej opery a féerie. Na pôdoryse až rozprávkového príbehu priateľstva delfína a psa pojednáva o téme tolerancie a inakosti. Koncepčné hromadenie kliše, trápnosti, gýču a absurdity vytvára z tejto na pohľad roztomilej spevohry humornú, avšak krutú a sarkastickú výpoveď o medziľudských vzťahoch a sexualite. 

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnený)

Libreto: Zdeněk Polák
Réžia: Lucia Repašská
Hudba: Alexandra Cihanská-Machová
Scéna a kostým: Lucie Sedláková
Spieva: Zdeněk Polák


29. október 2018
pondelok - 19:00
divadlo – derniéra

kol. autorov: Veľká potreba

kol. autorov

Cítiš ju. Bolí ťa. Teší ťa. Performatívna instastory o tom, prečo musím konať.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Autori a účinkujúci: L. Ondrušová, Z. Haverdová,
T.Procházka, P. Tilajčík
Koncept: L. Ondrušová
Réžijna spolupráca: T. Procházka
Scénografia: D. Krištofovičová
Video: M. Moučka
Produkcia: K. Thalerová



30. október 2018
utorok - 19:00
hudba

Andrej Gál - violončelový recitál

Pokračovanie cyklu sólových recitálov predstaví popredného violončelistu, člena Slovenského komorného orchestra Bohdana Warchala, Ostravské bandy alebo vyhľadávaného sólistu a komorného hráča - Andreja Gála. Andrej Gál patrí na Slovensku medzi najviac skúsených violončelistov z oblasti súčasnej hudby, pričom jeho profesionálny záber rovnocenne obsahuje klasickú, vážnu, šansónovú, ako aj voľne improvizovanú hudbu. Jeho zmysel pre detail, skvelý zvuk nástroja ako aj nový náhľad a okamžité pochopenie súčasných diel sú zárukou silného zážitku.

Organizuje Hurhaj o. z. 
Z verejnych zdrojov podporil Fond pre podporu umenia, Hudobný fond a Štúdio 12.

Program: György Ligeti, George Crumb, Roman Berger, Miroslav Tóth

Andrej Gál - violončelo