Marec

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 

najbližšie podujatie:

Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň

V projekte Schwanengesang D957/Labutia pieseň režisér a operný spevák Peter Mazalán pokračuje vo svojom tvorivom prístupe – prostredníctvom autorskej interpretácie vybraného piesňového cyklu reflektuje chorobu, ktorá je ešte stále tabu – rakovinu. Neostáva však len pri osvete, ale prináša aj nádej. Citlivé poetické obrazy presahujú ťaživosť témy a sú až akýmsi svetlom podpory a vnútornej ľudskej sily nevzdať sa, prítomným už v Schubertovom diele. Mazalán našiel pre takmer dvestoročnú hudobnú kompozíciu analógiu v súčasnom svete, pričom libreto doplnil textami Jany Bodnárovej. Dielo je koncipované do dvoch častí – sólového koncertu Petra Mazalána a performatívnej časti o žene s onkologickou diagnózou. Práve táto časť je poetickým opisom jej vnútorného prežívania, ktoré interpretujú herečky Táňa Pauhofová a Jana Oľhová, ako aj autentické i štylizované videozábery.

 

Inscenačný tím: 

koncept, réžia, scéna, spev Peter Mazalán

dramaturgia Robert Bayer

hudba Franz Schubert

texty Ludwig Rellstab, Heinrich Heine, Jana Bodnárová

klavír Peter Pažický

svetlo Ján Ptačin

projekcia Jozef Čabo

sound art Dalibor Kocian – Stroon

video Peter Fröhlich, Jakub Gulyás

vizuál Matej Lacko

účinkujú Peter Mazalán, Peter Pažický, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová

---

VSTUPENKY: 15€ / 7€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

---

Dĺžka predstavenia je 50 minút. 

---

Franz Schubert (1797 – 1828)

Narodil sa do chudobnej učiteľskej rodiny ako trináste zo šestnástich detí. Pre svoj hlas sa stal študentom cisárskeho konviktu a členom chlapčenského zboru, vďaka čomu sa mu podarilo získať a prehlbovať svoje hudobné vzdelanie aj lekciami u Antonia Salieriho. Celý život prežil ubytovaný u rôznych priateľov, vďaka ktorých pohostinnosti sa nemusel starať o obživu a mohol sa venovať skladateľskej činnosti. Počas jeho života sa mu nedostalo príliš veľkého uznania a takisto sa mu podarilo vydať len veľmi malú časť svojho diela. Zložil asi šesťsto piesní – napríklad Erlkönig (Kráľ duchov) či piesňové cykly Die schöne Müllerin (Krásna mlynárka), Schwanengesang (Labutia pieseň) a Winterreise (Zimná cesta).

Peter Mazalán (1984)

Vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Okrem hudobného vzdelania absolvoval tiež divadelnú scénografiu na DF VŠMU a doktorát získal na Fakulte architektúry STU. Jeho spevácko-interpretačná umelecká prax zahŕňa účinkovanie v mnohých operných divadlách (Stadttheater Klagenfurt, Opernhaus Kiel, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno), no medzi najvýznamnejšie patrí jeho pôsobenie v Bayerische Staatsoper v Mníchove. Mazalána je možné počuť aj ako koncertného umelca. Je laureátom viacerých medzinárodných speváckych súťaží. V súčasnosti sa venuje aj autorským intermediálnym projektom, ktoré prepájajú klasickú piesňovú a koncertnú literatúru s aktuálnymi divadelnými, performatívnymi a výtvarnými technikami.

Foto: Michal Líner

---

Predstavenie je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

filtrovať podľa kategórií

01. marec 2017
streda - 19:00
divadlo

kol. autorov: Veľká potreba

kol. autorov

Cítiš ju. Bolí ťa. Teší ťa. Performatívna instastory o tom, prečo musím konať.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Autori a účinkujúci: L. Ondrušová, Z. Haverdová,
T.Procházka, P. Tilajčík
Koncept: L. Ondrušová
Réžijna spolupráca: T. Procházka
Scénografia: D. Krištofovičová
Video: M. Moučka
Produkcia: K. Thalerová



07. marec 2017
utorok - 19:00
hudba

Thebenbound

Bratislavské hudobné zoskupenie uvádza svoj prvý album vydaný vydavateľstvom Real Music House.  Juraj Čorba - klavír  Peter Potúček - basgitara Ľuboš Kukliš - bicie Alan Vizváry, a.h. (husle) Milan Tedla, a.h. (husle)


vstupné: 4 EUR

Juraj Čorba - klavír Peter Potúček - basgitara Ľuboš Kukliš - bicie Alan Vizváry, a.h. (husle) Milan Tedla, a.h. (husle)


09. marec 2017
štvrtok - 19:00
divadlo

Princípy newspeaku

ON-LINE

 

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.

Máte jedinečnú možnosť vzhliadnuť predstavenie Princípy newspeaku v réžií Rastislava Balleka, preklikom na odkaz TU.

Predstavenie bude dostupné po dobu 24 hodín, od 27. februára, 19 hod.

-----

Princípy newspeaku

Orwell - Ballek

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.
Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk.

Koncept a réžia R. Ballek
Preklad J. Vojtek z originálu The Principles of Newspeak
Zvukový dizajn M. Kobolka
Scéna T. Ciller
Kostýmy K. Holková
Svetelný dizajn B. Adamčík
Foto R.Tappert
Účinkujú R. Roth, D. Kavaschová, M. Kobolka

Špeciálna vďaka za odbornú konzultáciu patrí S. Krekovičovi a M. Ožvoldovi.
Produkcia Supra Bohema, o.z. v spolupráci so Štúdiom 12
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


10. marec 2017
piatok - 18:00
Mliečne zuby

Hlavy 21.

ON-LINE

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.
------

Pozrite si záznam predstavenia Hlavy 21., preklikom na odkaz TU. 

------
Záznamy sú dostupné bezplatne v deň konania akcie (14. marca od 19 hod.) po dobu 24 hodín.

-----

Hlavy 21.
Stretnú sa štyri hlavy a jeden krk. Myslíte, že žijeme po konci sveta? Alebo tesne pred ním? Mozaika receptov, ako žiť. Hlavy 21. sú venované všetkým tým, ktorí kriticky pristupujú k dnešnej spoločnosti a zároveň si v nej hľadajú svoje miesto.

Text, réžia P. Galdík, A. Vrzgula 
Scénografia A. Cíger 
Kostýmy A. Kutliaková 
Hudba Stroon 
Zvuk M. Kaščák 
Účinkujú M. Halcinová, L. Libjaková, I. Schlosser, P. Šimun, M. Varínsky


13. marec 2017
pondelok - 19:00
Periférne videnie

Vzťahovačky

Divadlo Zrakáč

Sedem postáv hľadá vášeň. Poslepiačky. Veď aj ona je slepá. Občas zakopnú o človeka, občas ich niekto v tme podrazí. Sú skladačkami, ktoré sa nedajú poskladať, sú potrubím cez ktoré nemá čo pretekať?  
Sublimácia lásky na jedovatý plyn slov, sterilizovaná vášeň, všetko to, čo nepovedali v správnom čase a na správnom mieste, všetci, ktorých sa túžili dotknúť, milovať sa, všetko to, čo neurobili, lebo sa to nepatrí, tvorí mozaiku ich príbehu. Niektorí prídu o vlastnú tvár, niektorí o ilúzie, iní podľahnú zvodom čistiacich prostriedkov. A na koniec sa všetci stretnú na pohovke.

Vstupné 7,- eur 

Text Katarína Jánošová a kolektív Divadla Zrakáč
Réžia Katarína Jánošová a Michal Jánoš
Účinkujú Peter Zbranek, Andrej Svetko, Peter Gombárik, Lucia Medveď Patáková, Silvia Milošovičová, Zuzana Hrebičíková, Maťo Bednár


15. marec 2017
streda - 19:00
Noc múzeí a galérií

Malé ženy


Tri ženy spája nízky fyzický vzrast, úsilie vyrovnať sa s každodennými prekážkami s tým súvisiacimi, ale zároveň transcendencia boja s výškou na dosiahnutie vysokých životných cieľov. Každá žena sa predstaví vo vlastnom príbehu o prekonávaní týchto prekážok. Inscenácia je spojená s diskusiou s divákmi.


Vstupné
celý lístok 2,- eurá



Réžia Vladislav Šoltýs
Choreografia a tanec Michaela Nezvalová, Denisa Šeďová, Simona Tonková
Hudba Marián Zavarský
Scénografia a kostýmy Michaela Kráľová
Svetelný design Martin Polák


27. marec 2017
pondelok - 18:00
diskusia

Časopis kød má 10 rokov!

Časopisy venované umeleckej kritike vznikajú a zanikajú závratnou rýchlosťou. Ak sa nejaký z nich dožije desaťročnice, je to dôvod na oslavu. Všetkých fanúšikov divadelnej kritiky pozývame na decentný žúr pri príležitosti dovŕšenia prvého decénia mesačníku kød – konkrétne o divadle. Spomienky na minulosť prekryje oslava súčasnosti a ku sklonku večera možno príde aj na budúce vízie. Atmosféru navodí špeciálny hudobný hosť a udržiavať ju bude šarm súčasnej redakcie časopisu. Príďte v deň divadla na oslavu narodenín, na ktorú netreba nosiť dary.