Január

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň

V projekte Schwanengesang D957/Labutia pieseň režisér a operný spevák Peter Mazalán pokračuje vo svojom tvorivom prístupe – prostredníctvom autorskej interpretácie vybraného piesňového cyklu reflektuje chorobu, ktorá je ešte stále tabu – rakovinu. Neostáva však len pri osvete, ale prináša aj nádej. Citlivé poetické obrazy presahujú ťaživosť témy a sú až akýmsi svetlom podpory a vnútornej ľudskej sily nevzdať sa, prítomným už v Schubertovom diele. Mazalán našiel pre takmer dvestoročnú hudobnú kompozíciu analógiu v súčasnom svete, pričom libreto doplnil textami Jany Bodnárovej. Dielo je koncipované do dvoch častí – sólového koncertu Petra Mazalána a performatívnej časti o žene s onkologickou diagnózou. Práve táto časť je poetickým opisom jej vnútorného prežívania, ktoré interpretujú herečky Táňa Pauhofová a Jana Oľhová, ako aj autentické i štylizované videozábery.

 

Inscenačný tím: 

koncept, réžia, scéna, spev Peter Mazalán

dramaturgia Robert Bayer

hudba Franz Schubert

texty Ludwig Rellstab, Heinrich Heine, Jana Bodnárová

klavír Peter Pažický

svetlo Ján Ptačin

projekcia Jozef Čabo

sound art Dalibor Kocian – Stroon

video Peter Fröhlich, Jakub Gulyás

vizuál Matej Lacko

účinkujú Peter Mazalán, Peter Pažický, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová

---

VSTUPENKY: 15€ / 7€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

---

Dĺžka predstavenia je 50 minút. 

---

Franz Schubert (1797 – 1828)

Narodil sa do chudobnej učiteľskej rodiny ako trináste zo šestnástich detí. Pre svoj hlas sa stal študentom cisárskeho konviktu a členom chlapčenského zboru, vďaka čomu sa mu podarilo získať a prehlbovať svoje hudobné vzdelanie aj lekciami u Antonia Salieriho. Celý život prežil ubytovaný u rôznych priateľov, vďaka ktorých pohostinnosti sa nemusel starať o obživu a mohol sa venovať skladateľskej činnosti. Počas jeho života sa mu nedostalo príliš veľkého uznania a takisto sa mu podarilo vydať len veľmi malú časť svojho diela. Zložil asi šesťsto piesní – napríklad Erlkönig (Kráľ duchov) či piesňové cykly Die schöne Müllerin (Krásna mlynárka), Schwanengesang (Labutia pieseň) a Winterreise (Zimná cesta).

Peter Mazalán (1984)

Vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Okrem hudobného vzdelania absolvoval tiež divadelnú scénografiu na DF VŠMU a doktorát získal na Fakulte architektúry STU. Jeho spevácko-interpretačná umelecká prax zahŕňa účinkovanie v mnohých operných divadlách (Stadttheater Klagenfurt, Opernhaus Kiel, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno), no medzi najvýznamnejšie patrí jeho pôsobenie v Bayerische Staatsoper v Mníchove. Mazalána je možné počuť aj ako koncertného umelca. Je laureátom viacerých medzinárodných speváckych súťaží. V súčasnosti sa venuje aj autorským intermediálnym projektom, ktoré prepájajú klasickú piesňovú a koncertnú literatúru s aktuálnymi divadelnými, performatívnymi a výtvarnými technikami.

Foto: Michal Líner

---

Predstavenie je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

filtrovať podľa kategórií

17. január 2023
utorok - 19:00
diskusia

Umením do sveta

ONLINE

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12. 

Umením do sveta je diskusným cyklom prepájajúci umenie a cestovanie. Vďaka nemu sa presunieme za umením do celého sveta a zoznámime sa so životom a tvorbou viac alebo menej známych slovenských a českých umelkýň a umelcov tvoriacich v zahraničí. 

Diskusie vedú teatroloóg Marek Godovič a dramaturgička Anna Šoltýsová. Diskusie sú venované všetkým so záujmom o scénické umenie, kultúru a cestovanie.

Prekročme s umením hranice!

Pozrite si záznam diskusie s hosťom Viliamom Dočolomanským preklikom na odkaz TU.

Z diskusie sa dozviete:

 

  • o založení Farmy v jeskyni, 
  • o Villiamových cestách do Andalúzie a Brazílie,
  • o pohybovom divadle a salse,
  • o práci s detským performerom a seniormi, 
  • o nových projektoch Farmy v jeskyni, …


Diskusia prebehla ako on-line stream: 17. januára 2023.

Diskusiu nájdete preklikom na YouTube kanál Štúdia 12 TU.

-------

Viliam Dočolomanský je umelecký šéf experimentálneho súboru Farma v jeskyni (Centrum DOX, Praha). Vyštudoval réžiu na JAMU v Brne, absolvoval doktorandské štúdium u prof. Jaroslava Vostrého na DAMU. Spolupracoval s Idou Kelarovou ako lektor v Mezinárodní škole pro lidský hlas. V roku 2002 založil medzinárodné divadelné štúdio Farma v jeskyni. Viliam viedol množstvo tunajších a zahraničných projektov, workshopov, spolupracuje so zahraničnými umelcami a umelkyniami. Publikuje v odborných časopisoch a spolupracuje s Ústavom teorie a scénické tvorby DAMU. V roku 2018 sa stal programovým riaditeľom Centra DOX pre oblasť živého umenia, kde ovplyvňuje dramaturgiu a umeleckú stratégiu v oblasti hudby, tanca a performancií. Zdroj: https://www.dox.cz/o-nas
------
Viac informácií o našom on-line programe nájdete na webových stránkach Štúdia 12, FB a Instagrame.


26. január 2023
štvrtok - 11:00
diskusia s prezentáciou

Vzdelávanie divadlom


Diskusia o využití vzdelávacieho potenciálu divadla a možnostiach užšieho prepojenia divadiel so školami. Hostkou podujatia je Anna Stránská, intendantka HaDivadla, scény Centra experimentálneho divadla v Brne, ktorá predstaví vzdelávací program svojho divadla a úspešný medzidivadelný projekt Klub mladých diváků Brno.

 

V divadle si žiaci a študenti formujú svoju kultúrnu gramotnosť, ale aj kritické myslenie a občianske postoje. Divadlo však môže byť aj tvorcom zážitkového vzdelávania. Čo môže v tomto smere ponúknuť, aké formy programov a aktivít? Chodia dnes mladí ľudia do divadla zriedkavejšie?

Ako zabezpečiť všetkým deťom a mládeži rovnaký prístup k pravidelnému kontaktu s umením a divadlom, tak ako ho deklaruje Soulský program, ktorý prijalo v roku 2010 na svetovej konferencii UNESCO aj Slovensko?

V septembri 2022 vznikla na pôde medzinárodného festivalu Bábkarská Bystrica Iniciatíva BB22 ako výsledok diskusie o využití vzdelávacieho potenciálu divadla a o možnostiach užšieho prepojenia divadiel a kultúrnych inštitúcií so školami. Podarí sa jej rozhýbať siločiary medzi kultúrou a školstvom?

 

Moderuje:

Iveta Škripková, riaditeľka a dramaturgička Bábkového divadla na Rázcestí v Banskej Bystrici (Iniciatíva BB22)

Diskutujú:

Mário Drgoňa, lektor dramaturgie Činohry Slovenského národného divadla v Bratislave

Ivica Franeková, koordinátorka projektov pre deti a mládež v Divadle Jána Palárika v Trnave

Milan Zvada, riaditeľ a dramaturg Centra nezávislej kultúry Záhrada v Banskej Bystrici

Hostka:

Anna Stránská, intendantka HaDivadla v Brne

 

Vzdelávanie divadlom v HaDivadle a Klub mladých diváků Brno

„Čím vším může být dnes divadlo? Co nám nabízí prostor kulturní instituce? Co všechno se můžeme skrz divadlo naučit o sobě samých, druhých, o společnosti? HaDivadlo se nebojí experimentovat ani ve svých doprovodných aktivitách a tak připravuje divácká ladění, senior kavárny nebo rozličné programy pro školy. Jak udělat divadlo ,trendy‘ pro mladé dospělé? Cesta mezidivadelního Klubu mladých diváků Brno. Divadlo jako poznávání a setkávání. Divadlo jako cesta k pochopení. Divadlo jako síla okamžiku a příběhu.“

Anna Stránská, intendantka HaDivadla, zakladateľka Klubu mladých diváků Brno

 

Anna Stránská (*1991, Uherské Hradiště) je kultúrna manažérka. Absolvovala odbor divadelného manažérstva na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne. Od roku 2016 pôsobí vo vedení HaDivadla, scény Centra experimentálneho divadla, najprv na pozícii produkcie a PR, a od roku 2018 ako intendantka. V roku 2019 založila medzidivadelný Klub mladých diváků Brno. Dlhodobo spolupracuje pri realizácii festivalu Letní filmová škola Uherské Hradiště. Je predsedníčkou spolku Memoria – Iniciativa za důstojné využití věznice v Uherském Hradišti.

VSTUP VOĽNÝ.