December

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

najbližšie podujatie:

Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň

V projekte Schwanengesang D957/Labutia pieseň režisér a operný spevák Peter Mazalán pokračuje vo svojom tvorivom prístupe – prostredníctvom autorskej interpretácie vybraného piesňového cyklu reflektuje chorobu, ktorá je ešte stále tabu – rakovinu. Neostáva však len pri osvete, ale prináša aj nádej. Citlivé poetické obrazy presahujú ťaživosť témy a sú až akýmsi svetlom podpory a vnútornej ľudskej sily nevzdať sa, prítomným už v Schubertovom diele. Mazalán našiel pre takmer dvestoročnú hudobnú kompozíciu analógiu v súčasnom svete, pričom libreto doplnil textami Jany Bodnárovej. Dielo je koncipované do dvoch častí – sólového koncertu Petra Mazalána a performatívnej časti o žene s onkologickou diagnózou. Práve táto časť je poetickým opisom jej vnútorného prežívania, ktoré interpretujú herečky Táňa Pauhofová a Jana Oľhová, ako aj autentické i štylizované videozábery.

 

Inscenačný tím: 

koncept, réžia, scéna, spev Peter Mazalán

dramaturgia Robert Bayer

hudba Franz Schubert

texty Ludwig Rellstab, Heinrich Heine, Jana Bodnárová

klavír Peter Pažický

svetlo Ján Ptačin

projekcia Jozef Čabo

sound art Dalibor Kocian – Stroon

video Peter Fröhlich, Jakub Gulyás

vizuál Matej Lacko

účinkujú Peter Mazalán, Peter Pažický, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová

---

VSTUPENKY: 15€ / 7€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

---

Dĺžka predstavenia je 50 minút. 

---

Franz Schubert (1797 – 1828)

Narodil sa do chudobnej učiteľskej rodiny ako trináste zo šestnástich detí. Pre svoj hlas sa stal študentom cisárskeho konviktu a členom chlapčenského zboru, vďaka čomu sa mu podarilo získať a prehlbovať svoje hudobné vzdelanie aj lekciami u Antonia Salieriho. Celý život prežil ubytovaný u rôznych priateľov, vďaka ktorých pohostinnosti sa nemusel starať o obživu a mohol sa venovať skladateľskej činnosti. Počas jeho života sa mu nedostalo príliš veľkého uznania a takisto sa mu podarilo vydať len veľmi malú časť svojho diela. Zložil asi šesťsto piesní – napríklad Erlkönig (Kráľ duchov) či piesňové cykly Die schöne Müllerin (Krásna mlynárka), Schwanengesang (Labutia pieseň) a Winterreise (Zimná cesta).

Peter Mazalán (1984)

Vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Okrem hudobného vzdelania absolvoval tiež divadelnú scénografiu na DF VŠMU a doktorát získal na Fakulte architektúry STU. Jeho spevácko-interpretačná umelecká prax zahŕňa účinkovanie v mnohých operných divadlách (Stadttheater Klagenfurt, Opernhaus Kiel, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno), no medzi najvýznamnejšie patrí jeho pôsobenie v Bayerische Staatsoper v Mníchove. Mazalána je možné počuť aj ako koncertného umelca. Je laureátom viacerých medzinárodných speváckych súťaží. V súčasnosti sa venuje aj autorským intermediálnym projektom, ktoré prepájajú klasickú piesňovú a koncertnú literatúru s aktuálnymi divadelnými, performatívnymi a výtvarnými technikami.

Foto: Michal Líner

---

Predstavenie je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

filtrovať podľa kategórií

04. december 2022
nedeľa - 19:00
divadlo – premiéra

Werther

J. W. Goethe / G. Gabašová


Autorská, postmoderná inscenácia na motívy románu Johanna Wolfganga Goetheho – Utrpenie mladého Werthera

Werther je hrdinom, ktorého srdce zahorí búrlivou vášňou a zároveň hrdinom, ktorý uvedomele rezignuje. Inscenácia vychádza z románu J. W. Goetheho, no rozvíja ho a posúva ďalej – presnejšie, do dnešných dní, v ktorých láska hraničí s nenahraditeľnou potrebou. V „“skazenom svete“ sa však mení na nedosiahnuteľný ideál. Prežívanie reálneho, vlastného ja sa rozpúšťa v mase často neuchopiteľných predstáv. „Človek je človekom a tá trocha rozumu, čo mu zostala, je mu na dve veci, keď zúri vášeň a tlačia ho hranice človečenstva.“ Izolovanosť a samota sú, vo svete krátkodobých zážitkov, jedinými skutočnými zážitkami. Neudržateľný pocit plnohodnotného prežívania napokon donúti Werthera položiť otázku: Je možné nad životom zvíťaziť smrťou? V čase vydania románu nasledovali čin hlavného hrdinu desiatky čitateľov a z nemožnosti ozmyselnenia svojho života spáchali samovraždu. „Skúmali ste ale niekedy vnútorné pohnútky nejakého takého skutku? Dokážete s určitosťou povedať, ako sa vyvinuli jeho príčiny, prečo sa to stalo, prečo sa to muselo stať? Ak by ste to dokázali, nenáhlili by ste sa so svojím hodnotením.“ Kto je teda Werther súčasnosti? Niekto ako my.


„Počul som o ušľachtilom plemene koní, ktoré keď sa strašlivo rozhorúči a je uštvané,
z inštinktu si samo prehryzne žily, aby schytilo dych. Tak je to často aj so mnou.“


Inscenácia využíva princíp koláže, pracuje s atmosférickou obraznosťou a rozpráva príbeh fusion prostriedkami.

Text: J. W. Goethe, G. Gabašová
Réžia: Gabriela Gabašová
Scénografia a vizualizácie: Barbora Klenová
Fotografie: Barbora Podola
Pohybová spolupráca: Michaela Dzurovčínová
Hudba: Kolektív, Analogrunner

Obsadenie:
Werther: Ján Cibula
Wilhelm/Albert: Michal Candrák
Lotte: Michaela Dzurovčínová

Vstupné: 8 € / 6 € (zľavnené)

Lístky kúpite TU.

Upozornenie: počas predstavenia sa fajčí elektronická cigareta.

Projekt vzniká v rámci platformy pre mladých tvorcov – Mliečne zuby.

Inscenácia vznikla vďaka podpore Nadácie Tatrabanky.


05. december 2022
pondelok - 19:00
divadlo – 1. repríza

Dánske dievča

Mladé Divadlo

V dobe, keď si ženy začali obliekať nohavice, si Einar Wegener túži obliecť sukňu. Nejde len o módnu revolúciu – jedná sa o revolúciu spoločnosti, slobody a kultúry.

Táto inscenácia nie je o ľuďoch, ktorí zmenia svoje pohlavie – je o nás a o tom, do akej miery ich dokážeme prijať. Nie tolerovať, ale byť aktívne účastní ich nového života. Najviac o prijatí vie manželka, ktorá odovzdala svojho manžela inej žene – tej, ktorá žije v jeho tele. Tá manželka je Gerda Wegener – Dánske dievča.

Réžia a adaptácia: Kristián Kozmenko
Pohybová spolupráca: Timea Rošková
Scéna a kostýmy: Kristián Kozmenko
Hudba: Timea Rošková
Produkcia: Mladé Divadlo
Účinkujú: Karin Adzimová, Mário Houdek, Karin Tužinská, Filip Šebesta, Timea Rošková

VSTUPNÉ: 10€ / 8€ (zľavnené pre študentov, seniorov a ZŤP).

Lístky kúpite TU.


16. december 2022
piatok - 19:00
divadlo - repríza – repríza

17. december 2022
sobota - 19:00
divadlo - repríza – repríza

Ich habe genug/Už stačí

Johann Sebastian Bach / Hermann Hesse


Ich habe genug/ Už stačí je  divadelným projektom, ktorého cieľom je prispieť k diskusii o rovnosti a tolerancii medzi ľuďmi. Rovnomenná Bachova kantáta predstavuje v inscenácii ostrý kontrast k spoločenskej realite LGBTI ľudí na Slovensku. Duchovný text sa tu dostáva do vyjadrenia pokrytectva a strachu, zároveň túžby a prijatia.  Kantáta v spojení s textami Hermanna Hesseho sa v inscenácii stáva nahliadnutím do prežívania homosexuálne orientovaného človeka.  Je tu Bachovo dielo zdanlivou estetizujúcou nádherou, ktorá ostáva iba formou na prekrytie pochýb, strachu alebo nedôvery? Je táto hudba nadčasovej kvality už iba vyprázdnenou modlitbou, ktorá reprezentuje len skladateľovo majstrovstvo? Dokáže divák zažiť novú kvalitu kontemplácie a hlbokým počúvaním v prítomnosti skutočného, dotknutého človeka sa otvoriť pochopeniu ľudskej odlišnosti a túžby po lepšom bytí?

 

Hudba – Johann Sebastian Bach / Ich habe genug, BWV 82

Text – Demian: Hermann Hesse
 

Koncept, réžia, spev, scéna: Peter Mazalán

Performancia: Jana Oľhová

Choreografia, tanec: Stanislava Vlčeková, Radoslav Piovarči

Soundart: Fero Király

Svetelný dizajn: Peter Mazalán, Igor Iliť

Video: záznam Opery Štátneho divadla Košice (Auvid) a Slovenského národného divadla (Peter Fröhlich)

 

Husle: Ľubica Habart

Klavír: Silvia Urdová

Hoboj: Matúš Veľas

Vstupné: 10 € / 8 € (zľavnené)

Lístky kúpite TU.

Inscenácia  vznikla v spolupráci so Štátnou operou Košice.

Reprízy predstavenia realizované v spolupráci so Štúdiom 12.

Tento projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a vznikol tiež s finančnou podporou Nadácie mesta Bratislavy.