November

 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

najbližšie podujatie:

Theory event – Focus Gruzínsko

Predstavenie súčasnej gruzínskej drámy a divadla, spojené s prezentáciou zborníka Gruzínska dráma, inscenovaným čítaním a diskusiou s gruzínskymi hosťami.

Prvú časť programu tvorí diskusia s dramatikmi Lašom Bugadzem a Datom Tavadzem o ich divadelnej tvorbe, doplnena ukážkami hier z nového zborníka Gruzínska dráma v preklade Andrey Adamovičovej, vydaného špeciálne pre festival Nová dráma/New Drama 2025.

Programom sprevádza Adriana Totiková. 
V divadelných hrách účinkujú Zuzana Kyzeková a Matúš Krátky.

Theory Event

Prezentácia novej knihy Divadelného ústavu Gruzínska dráma (Laša Bugadze Búrka, Levan Culadze 1921 – 1924, Data Tavadze Hlad)

Programová sekcia Focus, ako platforma pre prezentáciu súčasnej drámy vybranej krajiny, využíva rôznorodé formy umeleckej a odbornej prezentácie. V roku 2025 sa zameriava na gruzínsku drámu a divadlo, pričom ich historický kontext a súčasnú rozmanitosť predstaví v rámci podujatia Theory Event prednášajúca profesorka Lela Očiauri, vedúca Katedry filmovej kritiky a teórie na Gruzínskej štátnej univerzite divadla a filmu Šotu Rustaveliho v Tbilisi.
 

Podujatie Focus Gruzínsko sa neobmedzuje len na umelecké témy, ale otvára priestor aj pre skúmanie súvislostí v oblasti histórie krajiny, kultúrnych dejín, sociálnych aspektov divadla a umeleckého prekladu. Poskytuje rozsiahlejšiu perspektívu, ktorá sa popri umení a divadelnej tvorbe dotýka problematiky vnímania kultúrnych tradícií, poznania národnej identity, premeny postsocialistických spoločností, spracovania dejinných tráum, ochrany občianskych práv. Tieto témy slúžia ako podnetné inšpirácie pre študentstvo odborov réžie, dramaturgie, herectva a divadelných štúdií na umeleckých školách, ako aj literárnej vedy, histórie, politológie, sociológie, kulturológie, etnológie a antropológie na vysokých školách a univerzitách.

---

Podujatie je v anglickom jazyku. Tlmočené do slovenčiny.

Vstup voľný. Prihlasovanie cez formulár TU.

---

Hostia:

Laša Bugadze (1977) – gruzínsky prozaik, dramatik, publicista, karikaturista, televízny a rozhlasový moderátor. Absolvoval štúdium na Fakulte dramatických umení Štátnej univerzity divadla a filmu Šotu Rustaveliho a na Fakulte umení Tbiliskej štátnej univerzity Ivana Džavachišviliho. Veľký úspech zaznamenal už jedným zo svojich prvých dramatických textov – divadelná hra Šokovaná Tatiana bola preložená do mnohých jazykov a uvedená v Gruzínsku, Nemecku, Francúzsku, Rusku a iných krajinách. S hrou Navigátor zvíťazil v medzinárodnej súťaži BBC v roku 2011. V rovnakom roku napísal v rámci rezidencie v londýnskom Royal Court Theatre hru Prezident vás prišiel navštíviť, ktorá bola v tomto divadle inscenovaná v roku 2013. Spomedzi jeho ďalších divadelných a rozhlasových hier treba spomenúť diela Otari, Nuzgar a Mefistofeles či Naftalín. Bugadze píše kriticky a ironicky, zameriava sa na medzigeneračné vzťahy a opisuje situácie, v ktorých sa ľudia stávajú obeťami svojich predsudkov, rigidných predstáv či stereotypov.

Data Tavadze (1989) – režisér, dramatik a producent, predstaviteľ mladej gruzínskej generácie divadelníkov. Vyštudoval herectvo a od roku 2009 pôsobí ako režisér v tbiliskom Divadle Kráľovskej štvrte, kde vytvára repertoár zaoberajúci sa naliehavými politickými a sociálnymi otázkami a podporuje novú generáciu gruzínskych dramatikov a režisérov. Pod jeho vedením získalo divadlo medzinárodné uznanie a hosťovalo na prestížnych festivaloch v Nemecku, Francúzsku, Švédsku, Belgicku, Rumunsku či Poľsku. Vo svojich inscenáciách originálne prepája klasické drámy a mýty so súčasnosťou, inovatívne rozprávanie príbehov a medzinárodnú spoluprácu. Za svoju divadelnú tvorbu získal mnohé ocenenia, napríklad Cenu Sandra Achmeteliho. Režíroval v mnohých zahraničných divadlách (napríklad v berlínskom divadle Maxim Gorki Theater, v drážďanskom Staatsschauspiel, v divadle Teatr Polski Bydgoszcz či v lotyšskom Dailes Teatris v Rige).

---

Prezentácia je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

filtrovať podľa kategórií

16. november 2024
sobota - 20:30
Noc divadiel 2024

Éter

Éter je alternatívna kapela hrajúca vlastné (pe)sníčky.
Atmosférická, nežná, ale aj vtipná a teatrálna.
Je ako bozk na očné viečka. Ako mačka túlavá. Ako nanuk v zime. Ako spln.
Preniká cez hranice a žánre a odkazuje na hlboké spojenie všetkého živého.

Spev & klávesy: Zuzka Strnátová,
gitara: Denisa Uherová,
bicie: Peter Butkovský,
divadelná performance: Katarína Zvonárová.

VSTUPENKY: 8 €
Vstupenky na podujatie preklikom TU.

---

Koncert Éter je súčasťou celovečernej akcie NOC DIVADIEL V ŠTÚDIU 12, ktorá okrem koncertu ponúka aj performatívnu prednášku Kaschtesupp, na ktorej si pripravíme gaštanovú a performatívne pozvánky k pripravovaným projektom Štúdia 12.

CELOVEČERNÉ PERMANENTY na všetky tri podujatia nájdete rozklikom TU. 

Cena celovečernej permanenty je 15€/10€ (zľavnený). 


25. november 2024
pondelok - 19:00
experimentálny multimediálny projekt – premiéra

Spev lásky a smrti

Olivier Messiaen

 

Olivier Messiaen: Harawi, Chant d'amour et de mort
 

Experimentálne multimediálne predvedenie surrealistickej vokálnej poémy francúzskeho hudobného skladateľa Oliviera Messiaena (1908 – 1992) Harawi, Chant d'amour et de mort (Spev lásky a smrti) z roku 1945 pre soprán a klavír v štýle performatívneho umenia s využitím upravenej digitálnej fotografie a interaktívnej digitálnej animácie spájajúcej účinkujúcich, divákov, miesto a čas. Experimentálnym prvkom predstavenia je 3D audioreaktívna site-specific projekcia využívajúca abstraktné obrazy a rôzne vizuály generované real-time s ambíciou prepojenia viacerých druhov umenia vznikajúca jedinečne v konkrétnom čase a na konkrétnom mieste. Projekcia bezprostredne reaguje na zvukové podnety (spev, klavír i reč) a vďaka 3D rozloženiu projekčných sietí vytvára jedinečný virtuálny divadelný priestor. Spev lásky a smrti je prerozprávaním známeho mýtu o Tristanovi a Izolde očami peruánskeho dievčaťa menom Piroutcha na pozadí surrealistického textu plného rôznych symbolov. Skladateľ, ktorý je súčasne aj autorom textu, sa inšpiroval peruánskou ľudovou piesňou, operou Richarda Wagnera Tristan a Izolda, spevom vtákov, hinduistickou mytológiou, astronómiu a v neposlednom rade francúzskymi surrealistickými básnikmi. Dominantnou témou diela je podmaňujúca láska, ktorá nachádza svoje naplnenie až v smrti. V 12 spevoch poémy Messiaen zobrazuje rozličné podoby lásky, nehu, blízkosť, túžbu, vášeň, extázu, predtuchu, vzdor, šialenstvo, zmierenie a smrť. Hudobné dielo je doplnené o sprievodné umelecké slovo vo francúzskom origináli a slovenskom preklade približujúce autorský text skladateľa.

Realizačný tím:
Spev/Umelecká koncepcia: Maria Taytakova, 
klavír:  Peter Pažický,
digitálna projekcia: Veronika Šmírová
digitálna fotografia: Sára Stupková
umelecký prednes: Lucia Hurajová.

Lístky: 15€/12 € zľavnený

Lístky kúpite TU.

Podujatie uvádzame pod záštitou Francúzskeho inštitútu.


29. november 2024
piatok - 19:00
koncert

BARA

Vlastné texty, vlastná hudba, vlastný rukopis.
BARA sa predstaví so svojou hudbou na pomedzí staršej i tej, ktorú ešte nikto nepočul. Odznejú piesne ako Kým si, Časopriestor, novinka Čiernobielo... v komornejšej verzii, v klasickom popovom šate. Úplne nové verzie piesní s elektro-popovo-alternatívnym nádychom prinesú skladby, ktoré sa ocitnú aj na pripravovanom albume Umenie vyrásť. Bude to stále Bara, ktorej skladby sú postavené na textoch a literárnosti, ale trošku iná. Nové texty sú kritickejšie, ale i láskavejšie. Viac vokálne. Viac neklasické ako klasicky popové. Viac nabité elektro zvukmi, s ktorými experimentuje. Odznejú aj dve piesne v cover verzii.

Vizuálne bude na scéne menej hudobníkov ako zvyčajne. Baru bude na gitare sprevádzať Patrik Hlavatý.
---
Spev: Barbora Bara Repková,
elektrická, akustická gitara: Ján Kmec,
basa: Patrik Hlavatý,
perkusie, cajon: Vlado Toth.
---
VSTUPENKY: 10 €/8 € (zľavnený)

Vstupenky preklikom TU.