December

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Theory event – Focus Gruzínsko

Predstavenie súčasnej gruzínskej drámy a divadla, spojené s prezentáciou zborníka Gruzínska dráma, inscenovaným čítaním a diskusiou s gruzínskymi hosťami.

Prvú časť programu tvorí diskusia s dramatikmi Lašom Bugadzem a Datom Tavadzem o ich divadelnej tvorbe, doplnena ukážkami hier z nového zborníka Gruzínska dráma v preklade Andrey Adamovičovej, vydaného špeciálne pre festival Nová dráma/New Drama 2025.

Programom sprevádza Adriana Totiková. 
V divadelných hrách účinkujú Zuzana Kyzeková a Matúš Krátky.

Theory Event

Prezentácia novej knihy Divadelného ústavu Gruzínska dráma (Laša Bugadze Búrka, Levan Culadze 1921 – 1924, Data Tavadze Hlad)

Programová sekcia Focus, ako platforma pre prezentáciu súčasnej drámy vybranej krajiny, využíva rôznorodé formy umeleckej a odbornej prezentácie. V roku 2025 sa zameriava na gruzínsku drámu a divadlo, pričom ich historický kontext a súčasnú rozmanitosť predstaví v rámci podujatia Theory Event prednášajúca profesorka Lela Očiauri, vedúca Katedry filmovej kritiky a teórie na Gruzínskej štátnej univerzite divadla a filmu Šotu Rustaveliho v Tbilisi.
 

Podujatie Focus Gruzínsko sa neobmedzuje len na umelecké témy, ale otvára priestor aj pre skúmanie súvislostí v oblasti histórie krajiny, kultúrnych dejín, sociálnych aspektov divadla a umeleckého prekladu. Poskytuje rozsiahlejšiu perspektívu, ktorá sa popri umení a divadelnej tvorbe dotýka problematiky vnímania kultúrnych tradícií, poznania národnej identity, premeny postsocialistických spoločností, spracovania dejinných tráum, ochrany občianskych práv. Tieto témy slúžia ako podnetné inšpirácie pre študentstvo odborov réžie, dramaturgie, herectva a divadelných štúdií na umeleckých školách, ako aj literárnej vedy, histórie, politológie, sociológie, kulturológie, etnológie a antropológie na vysokých školách a univerzitách.

---

Podujatie je v anglickom jazyku. Tlmočené do slovenčiny.

Vstup voľný. Prihlasovanie cez formulár TU.

---

Hostia:

Laša Bugadze (1977) – gruzínsky prozaik, dramatik, publicista, karikaturista, televízny a rozhlasový moderátor. Absolvoval štúdium na Fakulte dramatických umení Štátnej univerzity divadla a filmu Šotu Rustaveliho a na Fakulte umení Tbiliskej štátnej univerzity Ivana Džavachišviliho. Veľký úspech zaznamenal už jedným zo svojich prvých dramatických textov – divadelná hra Šokovaná Tatiana bola preložená do mnohých jazykov a uvedená v Gruzínsku, Nemecku, Francúzsku, Rusku a iných krajinách. S hrou Navigátor zvíťazil v medzinárodnej súťaži BBC v roku 2011. V rovnakom roku napísal v rámci rezidencie v londýnskom Royal Court Theatre hru Prezident vás prišiel navštíviť, ktorá bola v tomto divadle inscenovaná v roku 2013. Spomedzi jeho ďalších divadelných a rozhlasových hier treba spomenúť diela Otari, Nuzgar a Mefistofeles či Naftalín. Bugadze píše kriticky a ironicky, zameriava sa na medzigeneračné vzťahy a opisuje situácie, v ktorých sa ľudia stávajú obeťami svojich predsudkov, rigidných predstáv či stereotypov.

Data Tavadze (1989) – režisér, dramatik a producent, predstaviteľ mladej gruzínskej generácie divadelníkov. Vyštudoval herectvo a od roku 2009 pôsobí ako režisér v tbiliskom Divadle Kráľovskej štvrte, kde vytvára repertoár zaoberajúci sa naliehavými politickými a sociálnymi otázkami a podporuje novú generáciu gruzínskych dramatikov a režisérov. Pod jeho vedením získalo divadlo medzinárodné uznanie a hosťovalo na prestížnych festivaloch v Nemecku, Francúzsku, Švédsku, Belgicku, Rumunsku či Poľsku. Vo svojich inscenáciách originálne prepája klasické drámy a mýty so súčasnosťou, inovatívne rozprávanie príbehov a medzinárodnú spoluprácu. Za svoju divadelnú tvorbu získal mnohé ocenenia, napríklad Cenu Sandra Achmeteliho. Režíroval v mnohých zahraničných divadlách (napríklad v berlínskom divadle Maxim Gorki Theater, v drážďanskom Staatsschauspiel, v divadle Teatr Polski Bydgoszcz či v lotyšskom Dailes Teatris v Rige).

---

Prezentácia je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

filtrovať podľa kategórií

09. december 2024
pondelok - 17:00
Slávnostná prezentácia publikácie

SME DIVADELNÍCI. Divadelný román v štyroch dejstvách s prológom a epilógom

Juraj Šebesta

Román o divadle pre tínedžerov.

Autor Juraj Šebesta spolu s prierezom svetových, no najmä slovenských divadelných dejín, prináša témy ako súčasná mládež, láska, vzťahy v škole, rodinné väzby, hľadanie vlastnej identity. Divadlo sa v románe javí takmer ako všemocné médium, ktoré mladým ľuďom pomáha lepšie spoznať samých seba, orientovať sa vo vzťahoch a zároveň je to nový a podmanivý spôsob, ako si nájsť svoje miesto v komplikovanom svete.

Mozaika obrazov zo života tínedžerov je pri každej postave prepojená s konkrétnou divadelnou profesiou, ktorú mladí pre seba objavujú.

Lauru, Lindu, Mirku a Vandu, Daniela, Alana, Andreja a Kamila spája stredná  škola, inovatívny profesor – inšpirátor a príprava divadelných predstavení, ktoré im zmenia život. 

Learning by doing    

Román vychádza z princípu zážitkového učenia alebo učenia sa praxou. Obetavý profesor nadchne svoju triedu gymnazistov pre divadlo, sám ich o slovenskom divadle učí a vedie  k tomu, aby inscenovali niektoré pôvodné hry – v rámci školy i zábavy. Študenti sa o divadle dozvedajú veľa nielen z výkladov a diskusií, ale aj tým, že sami divadlo robia. Účinkuje či zapája sa celá trieda, produkcie teda majú aj charakter školského divadla, no iniciatívu hneď od začiatku preberá užšia skupinka tvorivého študenstva, z ktorých si všetci v divadle objavia to svoje. Toto jadro budúceho súboru má hlavnú zásluhu na výslednej podobe inscenácií.

 

Sebavedomá mládež s otvorenou mysľou

Počas niečo vyše školského roka sa vedomosti študentov rozširujú, tvorba súboru sa vyvíja – od parodických scénok, možnej podoby vzniku antickej komédie, cez stredoveké hry a slávnosti na námestí až po odvážne interpretácie hier Juraja Lániho, Jonáša Záborského a Petra Karvaša, inscenované v netradičnom prostredí. Mládež sa spontánne umením vyjadruje k súčasnosti. Vďaka Profesorovi študenti nadobúdajú vzťah k divadlu, k vlastnej kultúre a histórii, a nie sú im ľahostajné ani veci verejné.

 

Postavy a divadelné profesie alebo otázniky nad budúcnosťou

Komu je v osemnástich jasné, čím presne chce byť, čo a kde by robil najradšej a celý život? 

Podarí sa študentom realizovať svoje sny a plány?

Každý z nich reprezentuje jednu z divadelných profesií: réžiu, dramaturgiu, výpravu, teda scénografiu a kostýmy, herectvo, ale aj svetelný a zvukový dizajn, scénickú hudbu, divadelnú publicistiku či manažment. Niektoré postavy zvládajú profesií viac, ako to už v praxi býva. Zároveň Profesor oboznamuje študentov s prácou divadelných historikov či kritikov, sám zosobňuje divadelnú pedagogiku.

 

Utopické predstavy o strednej škole?

Román nie je určený len stredoškolským študentom či všeobecne staršej mládeži. Chceli by sme osloviť aj dospelých, či už rodičov študentov, záujemcov o divadlo bez ohľadu na vek, ale aj pedagógov, ktorí sa ním prípadne môžu inšpirovať. V tomto zmysle je román utópiou, na našich stredných školách by v súčasnosti sotva mohol mať pedagóg toľko priestoru pre tému divadla. No aj táto utopická predstava chce byť provokujúcim príspevkom do diskusie o vyučovaní na stredných školách, o ich zmysle pre našu spoločnosť. Jej ďalší rozvoj sa nezaobíde bez kvalitného vzdelávania.

Vedeli to už starovekí filozofi, aj taký Diogenes zo Sinópé, ktorý žil v Aténach na trhu v sude, no nebol to iba tento marketing, vďaka ktorému sa zapísal do histórie.

Tvrdil, že kvalitné vzdelanie mládeže je základom rozvoja každého štátu. A tomu by malo zodpovedať aj postavenie a ohodnotenie pedagógov.

---

Kompletný zoznam použitej a odporúčanej literatúry je v úvode knihy, pod QR kódom. Zoznam je rozsiahly, no obsahuje tituly, ktoré môžu zásadne ovplyvniť rozhodnutie mladých ľudí – stať sa divadelníkmi. Alebo manažérov či podnikateľov, aby sa rozhodli žiť pre divadlo... a prípadne ho finančne podporiť.

Táto kniha je predovšetkým románovým pokusom priblížiť naše divadlo mládeži tak, aby získala k nemu vzťah a navštevovala ho.

Zaujímavý a pútavý grafický dizajn Evy Péč Brezinovej obohacujú ilustrácie študentiek a študentov vyššieho odborného štúdia ŠKOLY DIZAJNU – Súkromnej školy umeleckého priemyslu Bohumila Baču v Bratislave.
---

Recenzentky: doc. Mgr. art. Zdenka Pašuthová, ArtD., Mgr. Zuzana Michalovičová, PhD.

Edícia EDU (Edukácia – divadlo – umenie)
Divadelný ústav, 2024

Vstup voľný.


16. december 2024
pondelok - 17:00
Slávnostná prezentácia monografie

DIVADELNÝ MÁG. JOZEF BEDNÁRIK

Vladimír Štefko, Ida Hledíková, Stanislav Bachleda, Klára Madunická

Jozef Bednárik významným spôsobom zasiahol hneď do viacerých divadelných druhov na amatérskej i profesionálnej scéne  – činohry, opery a muzikálu, bábkového divadla, a svoju invenciu a novátorstvo prejavil aj v balete a televíznej dramatickej tvorbe. V registri jeho režijnej tvorby chýba iba pantomíma a kabaret (hoci viaceré postupy a prvky z neho použil či sa povedome k nemu hlásil). Bednárik si neustále pripomínal, že do života i do divadla patrí tragédia, komédia, dráma, zvuky, hudba, rytmus, pohyb rôzneho druhu, výtvarnosť – krása i škaredosť, slovo úprimné i falošné, klamlivé, lahodiace i disharmonizujúce. To všetko chápal v tesnej blízkosti, ako konglomerát životnej reality vrátane divadla a umenia vôbec. Od toho sa odvíjala Bednárikova režijná práca posvätená citlivou vnímavosťou, talentom, predstavivosťou, jeho optika nazerania na svet.

Objemná monografia je dielom renomovaných teatrológov pod vedením odborného garanta knihy, profesora Vladimíra Štefka, ktorý je zároveň autorom Prológu, Epilógu a dvoch štúdií – o Bednárikovom pôsobení v amatérskom divadle, v Divadle v Zelenči a o činoherných inscenáciách,  V ďalších častiach knihy Ida Hledíková analyzuje Bednárikovo pôsobenie v bábkovom divadle a skúma jedinečné Bednárikovo divadelné zameranie. Klára Madunická približuje čitateľovi baletné a operné inscenácie, typické prvky Bednárikovej opernej tvorby a rozoberá jednotlivé inscenácie v tematických okruhoch (napr. mefistovské motívy, životopisné inscenácie, filmové inšpirácie a i.). Stanislav Bachleda je autorom textu o Bednárikovej muzikálovej tvorbe, ktorou si Bednárik získal široké spektrum divákov a stal sa vďaka nej jedným z najpopulárnejších slovenských režisérov po Novembri 1989 (Dracula, Fidlikant na streche, Jozef a jeho zázračný plášť, Evanjelium o Márii). Venuje sa aj priblíženiu Bednárikovej spolupráce so scénografmi a kostýmovými výtvarníkmi.


Súčasťou publikácie budú doteraz nezverejnené explikácie, vlastné rozbory a poznámky Jozefa Bednárika k jednotlivým inscenáciám, ktoré sú pre históriu zachované vďaka starostlivosti ešte nespracovanej pozostalosti v rodinnom archíve Víta Bednárika a Dagmar Bednárikovej.
---

Autor koncepcie a odborný garant: prof. PhDr. Vladimír Štefko, CSc.
Autori štúdií: Stanislav Bachleda, Ida Hledíková, Klára Madunická, Vladimír Štefko
Recenzentky: Mgr. art. Lenka Dzadíková, ArtD., Mgr. Michaela Mojžišová, PhD.

Edícia Osobnosti
Divadelný ústav, 2024

Vstup voľný.