November

 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

najbližšie podujatie:

Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň

V projekte Schwanengesang D957/Labutia pieseň režisér a operný spevák Peter Mazalán pokračuje vo svojom tvorivom prístupe – prostredníctvom autorskej interpretácie vybraného piesňového cyklu reflektuje chorobu, ktorá je ešte stále tabu – rakovinu. Neostáva však len pri osvete, ale prináša aj nádej. Citlivé poetické obrazy presahujú ťaživosť témy a sú až akýmsi svetlom podpory a vnútornej ľudskej sily nevzdať sa, prítomným už v Schubertovom diele. Mazalán našiel pre takmer dvestoročnú hudobnú kompozíciu analógiu v súčasnom svete, pričom libreto doplnil textami Jany Bodnárovej. Dielo je koncipované do dvoch častí – sólového koncertu Petra Mazalána a performatívnej časti o žene s onkologickou diagnózou. Práve táto časť je poetickým opisom jej vnútorného prežívania, ktoré interpretujú herečky Táňa Pauhofová a Jana Oľhová, ako aj autentické i štylizované videozábery.

 

Inscenačný tím: 

koncept, réžia, scéna, spev Peter Mazalán

dramaturgia Robert Bayer

hudba Franz Schubert

texty Ludwig Rellstab, Heinrich Heine, Jana Bodnárová

klavír Peter Pažický

svetlo Ján Ptačin

projekcia Jozef Čabo

sound art Dalibor Kocian – Stroon

video Peter Fröhlich, Jakub Gulyás

vizuál Matej Lacko

účinkujú Peter Mazalán, Peter Pažický, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová

---

VSTUPENKY: 15€ / 7€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

---

Dĺžka predstavenia je 50 minút. 

---

Franz Schubert (1797 – 1828)

Narodil sa do chudobnej učiteľskej rodiny ako trináste zo šestnástich detí. Pre svoj hlas sa stal študentom cisárskeho konviktu a členom chlapčenského zboru, vďaka čomu sa mu podarilo získať a prehlbovať svoje hudobné vzdelanie aj lekciami u Antonia Salieriho. Celý život prežil ubytovaný u rôznych priateľov, vďaka ktorých pohostinnosti sa nemusel starať o obživu a mohol sa venovať skladateľskej činnosti. Počas jeho života sa mu nedostalo príliš veľkého uznania a takisto sa mu podarilo vydať len veľmi malú časť svojho diela. Zložil asi šesťsto piesní – napríklad Erlkönig (Kráľ duchov) či piesňové cykly Die schöne Müllerin (Krásna mlynárka), Schwanengesang (Labutia pieseň) a Winterreise (Zimná cesta).

Peter Mazalán (1984)

Vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Okrem hudobného vzdelania absolvoval tiež divadelnú scénografiu na DF VŠMU a doktorát získal na Fakulte architektúry STU. Jeho spevácko-interpretačná umelecká prax zahŕňa účinkovanie v mnohých operných divadlách (Stadttheater Klagenfurt, Opernhaus Kiel, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno), no medzi najvýznamnejšie patrí jeho pôsobenie v Bayerische Staatsoper v Mníchove. Mazalána je možné počuť aj ako koncertného umelca. Je laureátom viacerých medzinárodných speváckych súťaží. V súčasnosti sa venuje aj autorským intermediálnym projektom, ktoré prepájajú klasickú piesňovú a koncertnú literatúru s aktuálnymi divadelnými, performatívnymi a výtvarnými technikami.

Foto: Michal Líner

---

Predstavenie je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

filtrovať podľa kategórií

04. november 2019
pondelok - 19:00
Mliečne zuby – repríza

Centrum lásky k feminizmu

Dočasný kolektív

Toto nie je divadelná inscenácia. Definícia tvorby inscenácie predpokladá, že "umelecké vedenie divadla, alebo jeden z jeho členov prichádza s vlastnou víziou. Jeho úvahy by mali vychádzať z celkovej dlhodobej koncepcie - z poslania, cieľov a úloh divadla." Tento koncept sa rozbíja v momente snahy o nehierarchickú tvorbu. V momente, kedy nechceme nasledovať jeho víziu, ale rozprúdiť kolektívnu imagináciu. Odmietame režisérsky diktát aj totalitu téz.

Toto nie je divadelná inscenácia o feminizme. Feminizmus je presadzovanie práv žien na základe rovnosti pohlaví, jeho úspechy sa počítajú podľa počtu žien v mocenských pozíciách. Centrum lásky k feminizmu je snaha o zachytenie rôznych teórií a praktík feminizmu. Je to (komunitný) priestor pre ľudí, ktorí chcú skúmať vlastnú empatiu, prekonať hranice konštruktov a redefinovať si feminizmus ako pojem aj prax.

Ak Vás zaujíma, ako by sa divadlo dalo robiť nehierarchicky, prečo potrebujeme dekonštruovať rozloženie moci v našej spoločnosti, prečo sa potrebujeme rozprávať a aktívne počúvať, a ak Vás už nebaví rámcovanie feminizmu ako alternatívy pre rodinný život a chcete vidieť, prečo to musí byť komplexná analýza súčasného stavu, tak Centrum lásky k feminizmu je tu pre Vás!

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Dramaturgia, kostýmy, performancia, réžia, scéna a videá: Dočasný kolektív


09. november 2019
sobota - 19:00
Mliečne zuby – repríza

Podenky (lecture-performance)

Psychologická prednáška s názvom Podenky sa venuje mladej dospelosti, ktorú vymedzujeme od 20. do 30. roku života. Je to obdobie prechodu z nezávislej adolescencie k samostatnej zodpovednosti, čo je náročná úloha, a preto môže vyvolať krízy. Často aj krízy hľadania vlastnej identity. Prof. Tobiáš sa venuje prehnanej a na druhej strane aj nedostatočnej motivácii mladých ľudí, ktorú spôsobuje toto vývojové obdobie. Vo výskume sa sústredil na témy ako egoizmus, pretvárka, stagnácia, osamelosť, ľahostajnosť, nahraditeľnosť a podceňovanie sa, ktoré analyzoval na základe rozhovorov so siedmimi mladými respondentmi.

Príďte sa pozrieť na prepojenie divadla a prednášky - lecture-performance, ktoré v slovenskom divadle nie je také časté. A možno vám prof. Tobiáš pomôže zorientovať sa v dospelosti.

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)

text: Alexandra Rychtarčíková
réžia a dramaturgia: Alexandra Rychtarčíková, Maximilán Sobek
film: Mikuláš Iždinský
scénografia: Lucia Gamanová
účinkuje: Krištof Tobiáš


12. november 2019
utorok - 19:00
Divadlo NoMantinels – repríza

Reverenda Domina

Robert Pakan

"Nie je dosť, keď to len urobíš navonok, čo sa po Tebe žiada, čo bolo rozkázané musíš podriadiť aj svojej mysli a vôli. Musíš poslúchať zo srdca a schuti." Slobodne nájsť neslobodu a v neslobode žiť slobodne. Rehoľnica musí poslúchať, lebo poslušnosťou miluje Boha. Rehoľnica musí byť čistá. "Myslíš si, že si čistá, pretože nemáš pokušenie? Never tejto zdanlivej tichosti." Sestra musí byť chudobná! Vzdáva sa všetkého majetku.  

"Moja pani, musím kričať! Milujem Vás s takou vášňou, ani hrubosť, ani zanedbávanie nezastavia, ako Vás milujem." 

Vstupné: 5 € / 3€  (zľavnené)

réžia: Martin Hodoň
dramaturgia: Sandra Polovková
scéna a kostýmy: Dáša Krištofovičová
hrajú: Dana Gudabová, Lucia Fričová a Zuzana Haverda


16. november 2019
sobota - 19:00
Noc divadiel 2019

Nežná dráma

Diskusia o slovenskej dráme na prelome 80. a 90. rokov spojená s hranými ukážkami dramatických textov slovenských dramatikov a dramatičiek. 

Vstup zdarma. 

Moderuje: Elena Knopová
Hostia: Jana Juráňová, Eva Maliti Fraňová, Peter Janků
Réžia scénického čítania: Dušan Poliščák


16. november 2019
sobota - 21:00
Noc divadiel 2019

Koncert Kamila Mikulčíka

Slovenský herec, spevák a skladateľ predstaví divákom svoju hudobnú tvorbu, ktorú vytvoril najmä pre divadlo. Koncert bude doplnený o krátku diskusiu, okrem iného aj o Nežnej revolúcií.

Vstup zdarma. 


19. november 2019
utorok - 19:00
divadlo – repríza

@hilma

Festival Jeden svet

Autorská monodráma na pomedzí tanečného divadla, performance a inštalácie sa dramaturgicky opiera
o život a dielo švédskej maliarky Hilmy af Klint.

Hilma af Klint je autorkou doložiteľne prvých abstraktných malieb našej civilizácie. Jej dielo však bolo širšej verejnosti dlho neznáme, zatienili ju mená ako Kandinskij, Malevič a Kupka. Čiastočne preto, že si af Klint, na odporúčanie Rudolfa Steinera, muža, ktorého nesmierne obdivovala, priala, aby ešte 20 rokov po jej smrti neboli jej abstraktné práce vystavované. Zároveň čelilo jej dielo skepse odbornej verejnosti a svetových galérií. Nie len že bola jednou z prvých študentiek výtvarného umenia, bola navyše spiritualistkou a médiom. Niekoľko krát v priebehu svojho života absolútne opustila svoje dovtedajšie umelecké nazeranie, aby prekonala samú seba a vytvorila niečo nové a lepšie. Celý život si viedla podrobné poznámky, v ktorých okrem iného zaznamenala seánsy, počas ktorých ju „vyšší majster“ Amaliel predurčil na dôležitú úlohu - vytvorenie prvej veľkej abstraktnej série našej civilizácie…

Performerka Monika Štolcová a výtvarníčka Sarah Pekarčíková sa neštylizujú do žiadnych postáv, samy za seba sa spolu s režisérom Romanom Poliakom konfrontujú s odkazom života švédskej maliarky. Ide o akési „otagovanie“ historickej osobnosti do súčasnosti.

Dôležité sú pre tvorcov najmä otázky originality, prvenstva a relevancie v umení. Bolo Hilme ukrivdené, ak sa svojvoľne rozhodla, že sa jej dielo vystaví neskôr, no svet už vtedy poznal Kandinského, takže na jej dielo hľadel s dešpektom? Ako sa umelec neviditeľný pre súčasníkov stane relevantným v našej dobe? Aký je vzťah umenia a času? Ako a kto určí relevanciu umelcovej tvorby?

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Koncept: Roman Poliak, Monika Štolcová
Réžia: Roman Poliak
Účinkuje: Monika Štolcová, Sarah Pekarčíková
Výroba scény: Ivana Pekárová


20. november 2019
streda - 19:00
diskusia

Začali to študenti...

Pohľad na Nežnú revolúciu cez vzájomný dialóg vtedajších a súčasných študentov. Za čo sme bojovali v 1989 a za čo bojujeme dnes? Ako sa zmenil pojem "demokracia" a "právny štát"?

Vstupné: 3 €

Študenti majú po preukázaní sa preukazom ISIC vstup ZDARMA. 

Foto: TASR

Hostia: Zuzana Mistríková, Boris Strečanský, Juraj Vaculík a študenti z iniciatívy #niejenamtojedno
Moderuje: Ludwig Bagin


29. november 2019
piatok - 10:00
ON-LINE – verejná generálka

30. november 2019
sobota - 19:00
ON-LINE – premiéra

Bye Bye Barcelona

Mária Karoľová

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12. 

------

Pozrite si záznam predstavenia Bye bye Barcelona od Márie Karoľovej preklikom na odkaz TU. 

Záznam predstavenia bude dostupný na 24 hodín od 16. februára o 19:00 hodine.

------

Medzinárodná slovensko-španielska inscenácia približuje tému ženskej emigrácie do krajiny západnej Európy po otvorení hraníc. Zachytáva Nežnú revolúciu v roku 1989 a následných 30 rokov budovania demokracie na Slovensku. Je generačnou výpoveďou ľudí, ktorí sa narodili v socializme a vyrastali v kapitalizme.


Réžia: Montserrat Bonet
Dramaturgia: Lenka Čepková
Scénografia, kostýmy: Dáša Krištofovičová
Choreografia: Eva Priečková, Lukáš Bobalík
Hudba: Ivana Mer
Produkcia: Iveta Konýčková
Producent: Robert Pakan
Vizuál: Marta Prokopová

Účinkuje: Mária Karoľová

Projekt vznikol v spolupráci Divadla NoMantinels a Štúdia 12.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.