Marec

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň

V projekte Schwanengesang D957/Labutia pieseň režisér a operný spevák Peter Mazalán pokračuje vo svojom tvorivom prístupe – prostredníctvom autorskej interpretácie vybraného piesňového cyklu reflektuje chorobu, ktorá je ešte stále tabu – rakovinu. Neostáva však len pri osvete, ale prináša aj nádej. Citlivé poetické obrazy presahujú ťaživosť témy a sú až akýmsi svetlom podpory a vnútornej ľudskej sily nevzdať sa, prítomným už v Schubertovom diele. Mazalán našiel pre takmer dvestoročnú hudobnú kompozíciu analógiu v súčasnom svete, pričom libreto doplnil textami Jany Bodnárovej. Dielo je koncipované do dvoch častí – sólového koncertu Petra Mazalána a performatívnej časti o žene s onkologickou diagnózou. Práve táto časť je poetickým opisom jej vnútorného prežívania, ktoré interpretujú herečky Táňa Pauhofová a Jana Oľhová, ako aj autentické i štylizované videozábery.

 

Inscenačný tím: 

koncept, réžia, scéna, spev Peter Mazalán

dramaturgia Robert Bayer

hudba Franz Schubert

texty Ludwig Rellstab, Heinrich Heine, Jana Bodnárová

klavír Peter Pažický

svetlo Ján Ptačin

projekcia Jozef Čabo

sound art Dalibor Kocian – Stroon

video Peter Fröhlich, Jakub Gulyás

vizuál Matej Lacko

účinkujú Peter Mazalán, Peter Pažický, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová

---

VSTUPENKY: 15€ / 7€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

---

Dĺžka predstavenia je 50 minút. 

---

Franz Schubert (1797 – 1828)

Narodil sa do chudobnej učiteľskej rodiny ako trináste zo šestnástich detí. Pre svoj hlas sa stal študentom cisárskeho konviktu a členom chlapčenského zboru, vďaka čomu sa mu podarilo získať a prehlbovať svoje hudobné vzdelanie aj lekciami u Antonia Salieriho. Celý život prežil ubytovaný u rôznych priateľov, vďaka ktorých pohostinnosti sa nemusel starať o obživu a mohol sa venovať skladateľskej činnosti. Počas jeho života sa mu nedostalo príliš veľkého uznania a takisto sa mu podarilo vydať len veľmi malú časť svojho diela. Zložil asi šesťsto piesní – napríklad Erlkönig (Kráľ duchov) či piesňové cykly Die schöne Müllerin (Krásna mlynárka), Schwanengesang (Labutia pieseň) a Winterreise (Zimná cesta).

Peter Mazalán (1984)

Vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Okrem hudobného vzdelania absolvoval tiež divadelnú scénografiu na DF VŠMU a doktorát získal na Fakulte architektúry STU. Jeho spevácko-interpretačná umelecká prax zahŕňa účinkovanie v mnohých operných divadlách (Stadttheater Klagenfurt, Opernhaus Kiel, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno), no medzi najvýznamnejšie patrí jeho pôsobenie v Bayerische Staatsoper v Mníchove. Mazalána je možné počuť aj ako koncertného umelca. Je laureátom viacerých medzinárodných speváckych súťaží. V súčasnosti sa venuje aj autorským intermediálnym projektom, ktoré prepájajú klasickú piesňovú a koncertnú literatúru s aktuálnymi divadelnými, performatívnymi a výtvarnými technikami.

Foto: Michal Líner

---

Predstavenie je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

filtrovať podľa kategórií

12. marec 2020
štvrtok - 19:00
tanec

12. marec 2020
štvrtok - 19:00
tanec

29. marec 2020
nedeľa - 19:00
tanec

poNOIR + ATOPIC

Atopic 
(súčasná pohybová inscenácia - 30min.)  

Hovorí sa, že "koža je oknom do tela", a preto sa s najrôznejšími prejavmi na koži stretávame v zdraví i pri mnohých ochoreniach. Skúste si, napríklad u seba alebo Vášho dieťaťa vyšetriť “dermografizmus”. Na hornom poli hrudníka urobte tlakom svojho prstu čiaru alebo kríž. Za okamih u ľudí so zvýšenou dráždivosťou sa objaví výrazná kresba, vystupujúca nad povrch tak, ako je to známe pri žihľavkových pupienkoch.
Ideou súčasného tanečného predstavenia je téma atopic vo vzťahu k sebe samému a ovplyvňovanie psychického stavu na základe diagnózy “atopický exém”.

Choreografia: Lucia Bielik
Tanec: Michaela Nezvalová
Hudba: Matej Smutný
Vizualizácia: veronika Šmírová
Videoprojekcia, svetelný design a elektronická úprava hudby: Lukáš Matejka (Trakt)
Dramaturgia: Katarína Hitzingerová
Foto: Dušan Hein a Katarína Baranyai
Kamera: Marek Durdiak

Z verejných zdrojov projekt podporil: Fond na podporu umenia

poNOIR   
(súčasná tanečná performancia)

"Zlúčenie sa do jedného celku. Zblíženie, zjednotenie v jedno telo, dušu a tak súbežne vytvárať symbiózu. Súvislosť, súvis, spojitosť.... To všetko čo nás ponorí do hĺbky a prinesie nám rôznorodý pohľad na skutočnosť, ktorá sa nám mení priamo pred očami. Obyčajný príbeh, ktorý sa strmo skláňa k obzoru, nenápadný krehký k tomu ešte zopár páľav, drsne lomoziacich víchrov, pripadne aj hrmavíc iba za priehrštie udalostí iba celkom obyčajný príbeh VYTVORENIE SPOJENIA.   

Choreografia a interpretácia: Lucia Bielik, Michaela Šeligová
Hudba: Ján Gonda, Jozef Smutný
Projekcia: Lukáš Matejka

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)


17. marec 2020
utorok - 19:00
tanec

Verzus

Odivo

Predstavenie pracuje s témou ženy a jej mnohých odtieňov, no nie je feministicky zjednodušujúcim militantným manifestom. V otázkach, ktoré kladie a odpovediach, ktoré prostredníctvom M.D. a K. CH. interpretuje, je veľmi jemné, a tým neskutočne ženské. M.D. a K. CH. sa nesťažujú. Obnažujú svoje emócie a prostredníctvom veľmi otvoreného zdieľania najskrytejších sklamaní, ale aj radostí, nadväzujú vzťah s divákmi.

"Ty nie si žena. Ani v mojom vnútri nebudíš pocit niečoho ženského. Iba keď o tebe hovorím, tak ti moje slová dávajú ženský rod a moje výrazy obrysy ženstva. Ja o tebe totiž musím hovoriť s nehou a láskyplným snom, a na to si slová nájdu hlas len tak, že ťa oslovia ako ženu."

Inscenácia vznikla vďaka spolupráci Záhrady - centra nezávislej kultúry a divadelného zoskupenia Odivo.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Vstupné: 8 € / 5 € (zľavnené)

Koncept a interpretácia: Kristína Chmelíková, Mária Danadová
Choreografická supervízia: Lucia Kašiarová
Autorská hudba: Martin Žiak
Svetelný a zvukový dizajn: Milan Slama
Grafický dizajn a foto: Ján Chmelík