Máj

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

najbližšie podujatie:

SEN O PRALESE

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

Lístky: 8€/5€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

V predstavení sa zobrazuje nahota. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

filtrovať podľa kategórií

16. máj 2025
piatok - 15:00
Festival Nová dráma/New Drama 2025

Nice to meet you

Po úspešnom a inšpiratívnom minuloročnom stretnutí festival aj tento rok vytvára priestor na stretnutie slovenských tvorcov s reprezentantmi zahraničných divadiel a festivalov formou malého trhu v Štúdiu 12. Slovenskí divadelníci môžu prezentovať nielen inscenácie zaradené do súťažného programu, ale aj aktuálnu tvorbu a dramaturgické smerovanie svojho divadla, a vďaka tomu nájsť potenciálnych zahraničných partnerov či otvoriť možnosť zahraničnej spolupráce.

Komunikácia prebieha v anglickom jazyku.

Vstup na podujatie je na pozvánky. Podujatie nie je prístupné pre verejnosť.


17. máj 2025
sobota - 19:00
Festival Nová dráma/New Drama 2025

Slávnostné ukončenie a odovzdávanie festivalových cien

Záver festivalu Nová dráma/New Drama je spojený so slávnostným odovzdávaním festivalových ocenení: hlavná cena Grand Prix Nová dráma, Cena študentskej poroty a Cena bratislavského diváka. Na podujatí sa zároveň vyhlási víťaz*ka súťaže DRÁMA 2024.

Grand Prix Nová dráma/New Drama 2025 víťaznej inscenácii udelí medzinárodná porota, ktorú tvoria gruzínska teatrologička Lela Očiauri, poľská kritička Dorota Buchwald a Octavian Saiu, rumunský teatrológ a kultúrny mediátor pôsobiaci aj v Hongkongu.

---

Vstup voľný. Vstup cez prihlasovací formulár TU.

Slávnostné ukončenie prebieha v slovenčine. konzekutívne tlmočenie do angličtiny, anglické titulky.

---

Foto ocenenia Grand Prix Nová dráma/New Drama: Michal Líner, dizajn: Martin Mistrík