Máj

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

najbližšie podujatie:

SEN O PRALESE

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

Lístky: 8€/5€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

V predstavení sa zobrazuje nahota. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

filtrovať podľa kategórií

12. máj 2025
pondelok - 16:30
Festival Nová dráma/New Drama 2025

Theory event – Focus Gruzínsko

Predstavenie súčasnej gruzínskej drámy a divadla, spojené s prezentáciou zborníka Gruzínska dráma, inscenovaným čítaním a diskusiou s gruzínskymi hosťami.

Prvú časť programu tvorí diskusia s dramatikmi Lašom Bugadzem a Datom Tavadzem o ich divadelnej tvorbe, doplnena ukážkami hier z nového zborníka Gruzínska dráma v preklade Andrey Adamovičovej, vydaného špeciálne pre festival Nová dráma/New Drama 2025.

Programom sprevádza Adriana Totiková. 
V divadelných hrách účinkujú Zuzana Kyzeková a Matúš Krátky.

Theory Event

Prezentácia novej knihy Divadelného ústavu Gruzínska dráma (Laša Bugadze Búrka, Levan Culadze 1921 – 1924, Data Tavadze Hlad)

Programová sekcia Focus, ako platforma pre prezentáciu súčasnej drámy vybranej krajiny, využíva rôznorodé formy umeleckej a odbornej prezentácie. V roku 2025 sa zameriava na gruzínsku drámu a divadlo, pričom ich historický kontext a súčasnú rozmanitosť predstaví v rámci podujatia Theory Event prednášajúca profesorka Lela Očiauri, vedúca Katedry filmovej kritiky a teórie na Gruzínskej štátnej univerzite divadla a filmu Šotu Rustaveliho v Tbilisi.
 

Podujatie Focus Gruzínsko sa neobmedzuje len na umelecké témy, ale otvára priestor aj pre skúmanie súvislostí v oblasti histórie krajiny, kultúrnych dejín, sociálnych aspektov divadla a umeleckého prekladu. Poskytuje rozsiahlejšiu perspektívu, ktorá sa popri umení a divadelnej tvorbe dotýka problematiky vnímania kultúrnych tradícií, poznania národnej identity, premeny postsocialistických spoločností, spracovania dejinných tráum, ochrany občianskych práv. Tieto témy slúžia ako podnetné inšpirácie pre študentstvo odborov réžie, dramaturgie, herectva a divadelných štúdií na umeleckých školách, ako aj literárnej vedy, histórie, politológie, sociológie, kulturológie, etnológie a antropológie na vysokých školách a univerzitách.

---

Podujatie je v anglickom jazyku. Tlmočené do slovenčiny.

Vstup voľný. Prihlasovanie cez formulár TU.

---

Hostia:

Laša Bugadze (1977) – gruzínsky prozaik, dramatik, publicista, karikaturista, televízny a rozhlasový moderátor. Absolvoval štúdium na Fakulte dramatických umení Štátnej univerzity divadla a filmu Šotu Rustaveliho a na Fakulte umení Tbiliskej štátnej univerzity Ivana Džavachišviliho. Veľký úspech zaznamenal už jedným zo svojich prvých dramatických textov – divadelná hra Šokovaná Tatiana bola preložená do mnohých jazykov a uvedená v Gruzínsku, Nemecku, Francúzsku, Rusku a iných krajinách. S hrou Navigátor zvíťazil v medzinárodnej súťaži BBC v roku 2011. V rovnakom roku napísal v rámci rezidencie v londýnskom Royal Court Theatre hru Prezident vás prišiel navštíviť, ktorá bola v tomto divadle inscenovaná v roku 2013. Spomedzi jeho ďalších divadelných a rozhlasových hier treba spomenúť diela Otari, Nuzgar a Mefistofeles či Naftalín. Bugadze píše kriticky a ironicky, zameriava sa na medzigeneračné vzťahy a opisuje situácie, v ktorých sa ľudia stávajú obeťami svojich predsudkov, rigidných predstáv či stereotypov.

Data Tavadze (1989) – režisér, dramatik a producent, predstaviteľ mladej gruzínskej generácie divadelníkov. Vyštudoval herectvo a od roku 2009 pôsobí ako režisér v tbiliskom Divadle Kráľovskej štvrte, kde vytvára repertoár zaoberajúci sa naliehavými politickými a sociálnymi otázkami a podporuje novú generáciu gruzínskych dramatikov a režisérov. Pod jeho vedením získalo divadlo medzinárodné uznanie a hosťovalo na prestížnych festivaloch v Nemecku, Francúzsku, Švédsku, Belgicku, Rumunsku či Poľsku. Vo svojich inscenáciách originálne prepája klasické drámy a mýty so súčasnosťou, inovatívne rozprávanie príbehov a medzinárodnú spoluprácu. Za svoju divadelnú tvorbu získal mnohé ocenenia, napríklad Cenu Sandra Achmeteliho. Režíroval v mnohých zahraničných divadlách (napríklad v berlínskom divadle Maxim Gorki Theater, v drážďanskom Staatsschauspiel, v divadle Teatr Polski Bydgoszcz či v lotyšskom Dailes Teatris v Rige).

---

Prezentácia je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

V edícii Nová dráma/New Drama Divadelný ústav vydáva antológiu Gruzínska dráma (Laša Bugadze: Búrka, Levan Culadze: 1921 – 1924, Data Tavadze Hlad), ktorej prezentácia sa uskutoční v rámci sekcie Focus.