Máj

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

najbližšie podujatie:

SEN O PRALESE

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

Lístky: 8€/5€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

V predstavení sa zobrazuje nahota. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

filtrovať podľa kategórií

13. máj 2025
utorok - 10:00
Festival Nová dráma/New Drama 2025

Marina Carr – masterclass írskej dramatičky, patrónky festivalu

Patrónkou 21. ročníka festivalu Nová dráma/New Drama je svetoznáma írska dramatička Marina Carr. Jej tvorba je úzko spätá s antickou mytológiou. Počas svojej masterclass upriami pozornosť najmä na Aischylovu Oresteiu. Bude čítať ukážky zo svojej vlastnej hry Dievča na oltári (2022), ktorá je novým prerozprávaním mýtu o vzťahu Agamemnóna a Klytaimnéstry. Následnú diskusiu s autorkou moderuje divadelná kritička a klasická filologička Alexandra Rychtarčíková.

Súčasťou podujatia je aj uvedenie publikácie s novými prekladmi hier Mariny Carr Láska a lúčenie. Divadelné hry, ktoré vydáva Divadelný ústav.  

Masterclass prebieha v anglickom jazyku s tlmočením do slovenčiny. 

Záujemcom odporúčame oboznámiť sa s Aischylovým dielom ORESTEIA. 

---

Vstup voľný. Prihlasovanie na masterclass cez formulár TU.

Prezentácia je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 

---

Marina Carr

Marina Carr sa narodila v roku 1964. Vyrástla v írskom grófstve Offaly. Vyššie vzdelanie dosiahla na University College Dublin a divadlu sa dodnes venuje v rámci svojej publikačnej a tvorivej činnosti. Pochádza z tvorivej rodiny, jej otec Hugh Carr sám pôsobil ako populárny dramatik a jej mama Maura Eibhlín Breathnach bola poetka. Marina Carr vyučovala na amerických univerzitách Villanova a Princeton a v súčasnosti pôsobí ako docentka na Dublin City University, kde okrem iného vedie kurzy tvorivého písania. Získala niekoľko ocenení vrátane Ceny Susan Smith Blackburn, Ceny Macaulay Fellowship, Ceny E. M. Forstera, udeľovanej Americkou akadémiou umení a vied, a Ceny Donalda Windhama a Sandyho Campbella. V súčasnosti žije v Dubline spolu s manželom a štyrmi deťmi.

Jej tvorba zahŕňa viac ako dvadsať divadelných hier, z ktorých mnohé zažili úspech nielen na domácich javiskách, ale aj v širokom zahraničí a dočkali sa prekladov do mnohých svetových jazykov. Je tiež členkou spolku Aosdána, združujúceho umelkyne a umelcov, ktorí sa zásadným spôsobom zaslúžili o rozvoj a šírenie írskeho umenia. Vo svojej dramatickej tvorbe sa zameriava hlavne na úlohu pamäti, histórie a rodiny v prežívaní človeka, pričom svoje postavy situuje predovšetkým do prostredia írskeho vidieka. Preslávila sa najmä svojou midlandskou trilógiou, ktorá zahŕňa hry The Mai, Portia Coughlan By the Bog of Cats.

Marina Carr stále aktívne tvorí a jej hry sú uvádzané v írskom národnom divadle Abbey Theatre. V roku 2024 mali premiéru hneď dve, Audrey or Sorrow, ktorú nájdete aj v tejto antológii, The Boy, ktorá je súčasným írskym prerozprávaním trojice Sofoklových tragédií – Kráľ OidipusOidipus na Kolóne a Antigona.

---

Foto: Yousef Khanfar