Máj

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

najbližšie podujatie:

SEN O PRALESE

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

Lístky: 8€/5€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

V predstavení sa zobrazuje nahota. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

filtrovať podľa kategórií

29. máj 2025
štvrtok - 17:00
tanec

29. máj 2025
štvrtok - 18:30
tanec

Michal Heriban: JA SOM PLACEBO

Slovak Dance Platform 2025

Tanečno-vizuálna performance s originálnou choreografiou Michala Heribana a pôvodnou sugestívnou hudbou Jozefa Vlka skúma tému ľudskej pamäti, automatizované správanie uložené v podvedomí, nevedomé návyky a vedomé programovanie. V troch epizódach a troch pohybových prístupoch diváci pozorujú, ako sa správa pamäť tela, štruktúrovaná choreografia a improvizácia vo vzájomnom flow.

---

Koncept: Michal Heriban
Choreografia: Michal Heriban
Účinkujúci: Michal Heriban
Svetelný design: Veronika Malgot, Kristýna Hauptová
Hudba: Jozef Vlk
Zvukový design: Ondrej Geče
Kostýmy: Andrea Pojezdálová
Scénografie: Michal Heriban
Produkcie: Michal Heriban, Veronika Malgot, Divadlo Jedným Dychom
Propagácia, PR: Michal Heriban

Dĺžka predstavenia: 25'

---

Vstupenky cez stránky festivalu preklikom TU. 

---

Predstavenie je súčasťou festivalu SLOVAK DANCE PLATFORM.


31. máj 2025
sobota - 18:30
tanec

Petra Fornayová: SIEDMY DEŇ

Slovak Dance Platform 2025

Záznam siedmeho dňa skomponoval Martin Burlas ako reakciu na nepriaznivú politickú situáciu v deväťdesiatych rokoch. Platónove texty reagovali na krízu vlády v Syrakúzach v 4. storočí pred n.l. Krízu prežívame opäť, a to nielen politickú. S krízovými situáciami sa vyrovnávame rôzne, niekto bojuje krásou, iný chystá revolúciu. Siedmy deň je symbolom pre výdych, opustenie, ukončenie cyklu. Je to hraničný deň, ktorý predznamenáva nový týždeň, napriek pokoju je v ňom však obsiahnuté napätie očakávaného začiatku.

Súčasťou predstavenia je prednáška Revolta a telo
Autor a lektor prednášky: Robo Švarc

„Je dôležité, že spoločne vystupujeme a zhromažďujeme sa na verejnosti ako telá – ako telesné bytosti, ktoré sme.“ Týmito slovami upozornila Judith Butler na pôsobnosť tela počas Occupy Wall Street v roku 2011. Spoločenské antagonizmy sa v poslednej dobe sťahujú do virtuálnych priestorov sociálnych sietí, čím sa komunikácia stáva čoraz predpokladateľnejšou v súlade s tendenciou entropie, ktorá mieri k „tepelnej smrti“ – k vyrovnaniu všetkých rozdielov pod pláštikom vášnivých hádok, diskusií, polemík, polarizácie. A čo na to telo? Je telo ešte schopné stať sa pomocou svojej extenzie médiom komunikatívnej diferencie, ktorá by sa dokázala pozdvihnúť z nivelizujúcej plochy „konečného vyrovnania všetkých rozdielov“, ktoré je podľa Helmutha Plessnera koncom demokracie? Jazvy, farba, pohyb, vzdor, aktivita, pasivita, natalita, interrupcia, orientácia, pach, vôňa, zvuk, dotyk, vedomie, bezvedomie, intimita, solidarita, dištancia, zhromaždenie. Na niektoré z nich si posvietime.

Prednáška bude v anglickom jazyku.
---

Koncept, réžia, choreografia, výber textov: Petra Fornayová
Tvorba, interpretácia: Petra Fornayová, Barbora Janáková
Použitá hudba: Martin Burlas: Záznam siedmeho dňa
Výber textov z diela: Platón: Listy / Siedmy list
Voice-over v anglickom jazyku: Anna Mária Janeková
Video, strih videomateriálu: Ambróz Šulej
Zvuková réžia: Fero Király
Dramaturgia: Peter Šulej
Záznam predstavenia: Patrik Toman
Produkcia: Asociácia súčasného tanca
Za pomoc ďakujeme: Iveta Konýčková, Adam Hanuljak, Žofia Dvořáková.

Inscenácia bola vytvorená v rámci projektu Celoročná činnosť AST, ktorú z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Dĺžka predstavenia: 45'
---
Vstupenky cez stránky festivalu preklikom TU.
---
Predstavenie je súčasťou festivalu SLOVAK DANCE PLATFORM.