Súčasťou nášho repertoáru sú rôzne scénické čítania, diskusné cykly a najmä inscenácie. Jednotlivé podujatia sa nemusia konať v aktuálnom mesiaci, no neznamená to, že sme ich z repertoáru stiahli resp. sú po derniére. Ak máte o niektoré z nich záujem, no aktuálne nie sú na programe, sledujte prosím priebežne náš program. Podujatia, ktoré sme z repertoáru stiahli, nájdete v archíve.


PREMIÉRA — 22. December 2009

M.H.L.

Sláva Daubnerová

Dokumentárna monodráma inšpirovaná životom a dielom režisérky Magdy Husákovej Lokvencovej.

Ocenenia:  
Sláva Daubnerová
- víťaz v kategórií Objav sezóny, anketa Dosky 2010
  Nominácia v kategórií Inscenácia sezóny, anketa Dosky 2010   Výročná cena Literárneho Fondu v oblasti divadla a dramatickej tvorby za réžijné a herecké naštudovanie postavy M. Husákovej Nominácia a 3. miesto v kategórií Divadlo, Kultúrna udalosť roka 2010 vyhlasovaná denníkom SME

Vstupné: 10 € / 8 € (zľavnené)
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Scenár a réžia S. Daubnerová
Organizuje P.A.T.
Podpora Divadelný ústav, MK SR, Slovenský filmový ústav



PREMIÉRA — 17. October 2016

Princípy newspeaku

George Orwell

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.

VSTUPNÉ: 10 €


Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk. 

Koncept a réžia R. Ballek
Preklad J. Vojtek z originálu The Principles of Newspeak
Zvukový dizajn M. Kobolka
Scéna T. Ciller
Kostýmy K. Holková
Svetelný dizajn B. Adamčík
Foto R.Tappert
Účinkujú R. Roth, D. Kavaschová / M. Potokárová, M. Kobolka


Špeciálna vďaka za odbornú konzultáciu patrí S. Krekovičovi a M. Ožvoldovi.

Produkcia Supra Bohema, o.z. v spolupráci so Štúdiom 12

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


PREMIÉRA — 16. November 2017

Anestéza

Hana Launerová

Inscenácia o ľuďoch dnešných, stratených, nespokojných. Výpoveď o generácii, ktorá prešľapuje na mieste a keď sa konečne rozhodne urobiť krok, kráča so zatvorenými očami. Hľadá východiská, potkýna sa pritom o svoje nohy a má pocit, že sa ju snaží predbehnúť vlastný tieň. A tak sa rozbehne. Proti múru, proti prirodzenosti, sama proti sebe. 

Vstupné: 5 € /3 € (zľavnené)


Réžia: H. Launerová
Dramaturgia: M. Drgoňa
Účinkujú: Š. Ferstl, L. Libjaková, T. Pokorný, B. Andrešičová, A.Szabová, I. Schlosser.


PREMIÉRA — 3. May 2018

Americký cisár

Martin Pollack

Koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň podľa reportážnej knihy Martina Pollacka - Americký cisár. Masový útek z Haliče. |KAISER VON AMERIKA. Die große Flucht aus Galizien|

Scénická kompozícia vychádzajúca z reportážnej knihy Americký cisár, ktorá spracúva tému hromadného vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. 

Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku 19. storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu. Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi a osudmi konkrétnych ľudí.

Vstupné: 12 € / 10 € (zľavnené)

UPOZORNENIE pre alergikov: Predstavenie sa odohráva v prašnom prostredí.


* Martin Pollack je rakúsky reportér, spisovateľ a prekladateľ. Je autorom historicko-reportážnych kníh, ktoré sa venujú najmä regiónu strednej a východnej Európy a špeciálne územiam "kontaminovaným dejinami". V jeho ďalšej knihe Smrť v bunkri spracoval život svojho biologického otca, príslušníka jednotiek SS Gerharda Basta, ktorý v roku 1944 operoval aj na území Slovenska. Takto sa Martin Pollack vyrovnal so svojimi vlastnými ťaživými dejinami - s nacistickou minulosťou svojich rodinných príslušníkov.

Dramatizácia: Michal Ditte
Preklad: Michal Hvorecký
Réžia: Iveta Ditte Jurčová
Dramaturgia: Marek Godovič
Výtvarný koncept: Iveta Ditte Jurčová, Katarína Caková
Realizácia výtvarného konceptu: Katarína Caková
Pohybová spolupráca: Mária Danadová
Hudba: Ivana Mer & Cristian Estrella
Digital media: Erik Bartoš

Účinkujú: Eva Moresová | Mária Danadová | Ľubomír Bukový |
Matúš Kvietik | Filip Jekkel


PREMIÉRA — 8. September 2018

Søren Kierkegaard

Inscenácia sprostredkúva život, dielo a myšlienky dánskeho filozofa Sørena Kierkegaarda. Za pomoci použitia jeho originálnych textov, bábok a jemného autorského vkladu do textu sa tvorcovia snažili vytvoriť obraz života muža, ktorý je považovaný za otca existencializmu a svojim dielom priamo ovplyvnil mnohých mysliteľov a tvorcov, ako napr. filozofov Camus, Sartre či Wittgendstein, dramatikov Becketta, Ionesca, Ibsena a Strindberga, či výtvarníka Muncha alebo psychológa Froma.

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)

Réžia – Silviu Debu
Text a koncept – Søren Aabye Kierkegaard, Mário Drgoňa, Rebeka Mehlyová
Preklad – Milan Žitný
Scénografia a bábky – Matej Truban
Hrajú – Mário Drgoňa, Matej Truban


PREMIÉRA — 10. December 2018

Nevera

Ingmar Bergman

Nevera alebo „partitúra pre obrazové médium“ je filmová poviedka kultového švédskeho režiséra Ingmara Bergmana. Bergman nás prevádza milostným trojuholníkom, ktorý sa začína úplne nenápadne, no jeho zúčastnení postupne dospievajú k vzťahovému peklu. Inšpiráciou pre príbeh Nevery bola Bergmanova vlastná skúsenosť, ktorú opísal aj vo svojej autobiografii Laterna Magica. V roku 2000 bol podľa Bergmanovho scenára natočený rovnomenný film v réžii Liv Ullman.  Herečka Marianne vedie spokojný život po boku svojho manžela Markusa, úspešného dirigenta, s ktorým majú dcéru Isabelle. Často ich navštevuje spoločný priateľ, režisér David. Vzájomné priateľstvo Marianne a Davida však prepukne vo vášnivý vzťah plný lží voči Markusovi a Isabelle. Marianne sa začne postupne rúcať jej dobre usporiadaný život, uvedomuje si, že svoju rodinu nadobro stráca a nedokáže proti tomu nič urobiť. Aj v tomto diele sa ukazuje Bergmanovo majstrovstvo preniknúť do najhlbších zákutí psychológie postáv. Nevera totiž nenapraviteľne zasiahla životy viacerých osôb, ktoré si boli predtým vzájomne blízke. Nie je to len nevera muža a ženy. Je to nevera priateľovi, nevera dieťaťu, nevera všetkým, ktorí nám boli blízki a v neposlednom rade nevera sebe samému. Bergman príbeh graduje do rozmerov absolútneho ľudského zlyhania, z ktorého niet úniku. 

Vstupné: 9 € / 6 € (zľavnené)


Adaptácia a réžia: Matúš Bachynec
Dramaturgia: Lucia Mihálová
Scéna: Barbora Šajgalíková
Kostýmy: Ján Husár
Pohybová spolupráca: Juraj Letenay

Účinkujú:
Marianne: Marta Maťová
Bergman: Viliam Hriadel
Markus: Daniel Žulčák
David: Daniel Fischer

Z dôvodu choroby bola v záverečnej fáze skúšobného procesu inscenácie zrušená postava Isabelle (dieťa).

Producent: KADU – Kabinet audiovizuálnych divadelných umení, o.z.
Uvedenie inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Partneri: Soitron, Boneheadz, Nadácia Ingmara Bergmana, Literárny fond.


PREMIÉRA — 3. May 2019

Centrum lásky k feminizmu

Dočasný kolektív

Toto nie je divadelná inscenácia. Definícia tvorby inscenácie predpokladá, že "umelecké vedenie divadla, alebo jeden z jeho členov prichádza s vlastnou víziou. Jeho úvahy by mali vychádzať z celkovej dlhodobej koncepcie - z poslania, cieľov a úloh divadla." Tento koncept sa rozbíja v momente snahy o nehierarchickú tvorbu. V momente, kedy nechceme nasledovať jeho víziu, ale rozprúdiť kolektívnu imagináciu. Odmietame režisérsky diktát aj totalitu téz.

Toto nie je divadelná inscenácia o feminizme. Feminizmus je presadzovanie práv žien na základe rovnosti pohlaví, jeho úspechy sa počítajú podľa počtu žien v mocenských pozíciách. Centrum lásky k feminizmu je snaha o zachytenie rôznych teórií a praktík feminizmu. Je to (komunitný) priestor pre ľudí, ktorí chcú skúmať vlastnú empatiu, prekonať hranice konštruktov a redefinovať si feminizmus ako pojem aj prax.

Ak Vás zaujíma, ako by sa divadlo dalo robiť nehierarchicky, prečo potrebujeme dekonštruovať rozloženie moci v našej spoločnosti, prečo sa potrebujeme rozprávať a aktívne počúvať, a ak Vás už nebaví rámcovanie feminizmu ako alternatívy pre rodinný život a chcete vidieť, prečo to musí byť komplexná analýza súčasného stavu, tak Centrum lásky k feminizmu je tu pre Vás!

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Dramaturgia, kostýmy, performancia, réžia, scéna a videá: Dočasný kolektív


PREMIÉRA — 25. September 2019

Veda v divadle II.

Cyklus prednášok Divadelného ústavu a Slovenskej akadémie vied.

Vstupné: 3 € 

Hostia: Marta Prnová z Ústavu experimentálnej farmakológie a toxikológie Centra experimentálnej medicíny SAV a Vladimíra Kurincová Čavojová z Centra spoločenských a psychologických vied SAV.

Moderuje: Milo Juráni


PREMIÉRA — 12. June 2019

Veda v divadle

V spolupráci Divadelného ústavu a Slovenskej akadémie vied. 

Prvý diskusný večer bude na tému „Rôzne pohľady na Mendelejevovu periodickú sústavu prvkov a využitie prvkov v umení". Vedeli ste o tom, že hliník bol objavený v roku 1825, ale až do roku 1888 bol používaný výlučne na klenotnícke účely lebo bol veľmi drahý? Alebo že Arzénom sa farbili šaty ešte v 19. storočí a to napriek tomu, že jeho jedovatosť bola dávno známa? O tom i mnohom inom budeme hovoriť na diskusii s odborníkmi zo SAV.

Vstupné: 3 €

Hostia: T. Zachar Podolinská, M. Venhart
Moderuje: M. Juráni