Súčasťou nášho repertoáru sú rôzne scénické čítania, diskusné cykly a najmä inscenácie. Jednotlivé podujatia sa nemusia konať v aktuálnom mesiaci, no neznamená to, že sme ich z repertoáru stiahli resp. sú po derniére. Ak máte o niektoré z nich záujem, no aktuálne nie sú na programe, sledujte prosím priebežne náš program. Podujatia, ktoré sme z repertoáru stiahli, nájdete v archíve.


PREMIÉRA — 17. October 2016

Princípy newspeaku

George Orwell

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.

VSTUPNÉ: 10 €


Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk. 

Koncept a réžia R. Ballek
Preklad J. Vojtek z originálu The Principles of Newspeak
Zvukový dizajn M. Kobolka
Scéna T. Ciller
Kostýmy K. Holková
Svetelný dizajn B. Adamčík
Foto R.Tappert
Účinkujú R. Roth, D. Kavaschová / M. Potokárová, M. Kobolka


Špeciálna vďaka za odbornú konzultáciu patrí S. Krekovičovi a M. Ožvoldovi.

Produkcia Supra Bohema, o.z. v spolupráci so Štúdiom 12

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


PREMIÉRA — 3. May 2018

Americký cisár

Martin Pollack

Koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň podľa reportážnej knihy Martina Pollacka - Americký cisár. Masový útek z Haliče. |KAISER VON AMERIKA. Die große Flucht aus Galizien|

Scénická kompozícia vychádzajúca z reportážnej knihy Americký cisár, ktorá spracúva tému hromadného vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. 

Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku 19. storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu. Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi a osudmi konkrétnych ľudí.

Vstupné: 12 € / 10 € (zľavnené)

UPOZORNENIE pre alergikov: Predstavenie sa odohráva v prašnom prostredí.


* Martin Pollack je rakúsky reportér, spisovateľ a prekladateľ. Je autorom historicko-reportážnych kníh, ktoré sa venujú najmä regiónu strednej a východnej Európy a špeciálne územiam "kontaminovaným dejinami". V jeho ďalšej knihe Smrť v bunkri spracoval život svojho biologického otca, príslušníka jednotiek SS Gerharda Basta, ktorý v roku 1944 operoval aj na území Slovenska. Takto sa Martin Pollack vyrovnal so svojimi vlastnými ťaživými dejinami - s nacistickou minulosťou svojich rodinných príslušníkov.

Dramatizácia: Michal Ditte
Preklad: Michal Hvorecký
Réžia: Iveta Ditte Jurčová
Dramaturgia: Marek Godovič
Výtvarný koncept: Iveta Ditte Jurčová, Katarína Caková
Realizácia výtvarného konceptu: Katarína Caková
Pohybová spolupráca: Mária Danadová
Hudba: Ivana Mer & Cristian Estrella
Digital media: Erik Bartoš

Účinkujú: Eva Moresová | Mária Danadová | Ľubomír Bukový |
Matúš Kvietik | Filip Jekkel


PREMIÉRA — 8. September 2018

Søren Kierkegaard

Inscenácia sprostredkúva život, dielo a myšlienky dánskeho filozofa Sørena Kierkegaarda. Za pomoci použitia jeho originálnych textov, bábok a jemného autorského vkladu do textu sa tvorcovia snažili vytvoriť obraz života muža, ktorý je považovaný za otca existencializmu a svojim dielom priamo ovplyvnil mnohých mysliteľov a tvorcov, ako napr. filozofov Camus, Sartre či Wittgenstein, dramatikov Becketta, Ionesca, Ibsena a Strindberga, či výtvarníka Muncha alebo psychológa Froma.

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)

Réžia – Silviu Debu
Text a koncept – Søren Aabye Kierkegaard, Mário Drgoňa, Rebeka Mehlyová
Preklad – Milan Žitný
Scénografia a bábky – Matej Truban
Hrajú – Mário Drgoňa, Matej Truban


PREMIÉRA — 3. May 2019

Centrum lásky k feminizmu

Dočasný kolektív

Toto nie je divadelná inscenácia. Definícia tvorby inscenácie predpokladá, že "umelecké vedenie divadla, alebo jeden z jeho členov prichádza s vlastnou víziou. Jeho úvahy by mali vychádzať z celkovej dlhodobej koncepcie - z poslania, cieľov a úloh divadla." Tento koncept sa rozbíja v momente snahy o nehierarchickú tvorbu. V momente, kedy nechceme nasledovať jeho víziu, ale rozprúdiť kolektívnu imagináciu. Odmietame režisérsky diktát aj totalitu téz.

Toto nie je divadelná inscenácia o feminizme. Feminizmus je presadzovanie práv žien na základe rovnosti pohlaví, jeho úspechy sa počítajú podľa počtu žien v mocenských pozíciách. Centrum lásky k feminizmu je snaha o zachytenie rôznych teórií a praktík feminizmu. Je to (komunitný) priestor pre ľudí, ktorí chcú skúmať vlastnú empatiu, prekonať hranice konštruktov a redefinovať si feminizmus ako pojem aj prax.

Ak Vás zaujíma, ako by sa divadlo dalo robiť nehierarchicky, prečo potrebujeme dekonštruovať rozloženie moci v našej spoločnosti, prečo sa potrebujeme rozprávať a aktívne počúvať, a ak Vás už nebaví rámcovanie feminizmu ako alternatívy pre rodinný život a chcete vidieť, prečo to musí byť komplexná analýza súčasného stavu, tak Centrum lásky k feminizmu je tu pre Vás!

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Dramaturgia, kostýmy, performancia, réžia, scéna a videá: Dočasný kolektív


PREMIÉRA — 25. September 2019

Veda v divadle II.

Cyklus prednášok Divadelného ústavu a Slovenskej akadémie vied.

Bolesť, svrbenie, pálenie, ospalosť, depresia....to všetko môže byť na začiatku cesty vedúcej k zrodu nového lieku. Cesty, ktorej koniec vôbec nie je istý. Kľúčové je však dobre definovať ochorenie, súčiastku v tele, ktorú treba opraviť. Potom, aj pomocou IT technológii, stačí nájsť ten správny kľúč na uvoľnenie alebo zatiahnutie problémového závitu. Aké jednoduché! Hľadanie správneho kľúča však znamená oveľa viac. Kľúč musí pohnúť len jedným jediným závitom, ak pohne aj iným spôsobí vedľajšie účinky. Liek musí byť dobre biodostupný, netoxický, dobre rozpustný vo vode a hlavne účinný. Aké sú jednotlivé kroky vo vývoji lieku? Aký je rozdiel medzi liekom a jedom? Čo je „lepšie“ – bylinka, či tabletka? 

Prečo sa oplatí myslieť ako vedec? Vedecké zistenia hrajú dôležitú rolu v každodennom živote ľudí – od technológií, liekov, medicínskych zákrokov a informácií o zdraví, až po všadeprítomné rady týkajúce sa kozmetiky či prospešného spôsobu stravovania. Napriek čoraz väčšej informovanosti je však otázne, do akej miery dokážu ľudia vedeckým informáciám porozumieť – zvlášť ak sú filtrované často až príliš zjednodušenou optikou médií. Je tiež pomerne bežné, že vedecky znejúce tvrdenia sa používajú aj na podloženie nezmyselných alebo tendenčných argumentov, čo v konečnom dôsledku, bez schopnosti posúdenia ich vhodnosti, dodáva kredibilitu rôznym hoaxom a konšpiračným teóriám.
Vstupné: 3 € 

Hostia: Marta Prnová z Ústavu experimentálnej farmakológie a toxikológie Centra experimentálnej medicíny SAV a Vladimíra Kurincová Čavojová z Centra spoločenských a psychologických vied SAV.

Moderuje: Milo Juráni


PREMIÉRA — 12. June 2019

Veda v divadle

V spolupráci Divadelného ústavu a Slovenskej akadémie vied. 

Prvý diskusný večer bude na tému „Rôzne pohľady na Mendelejevovu periodickú sústavu prvkov a využitie prvkov v umení". Vedeli ste o tom, že hliník bol objavený v roku 1825, ale až do roku 1888 bol používaný výlučne na klenotnícke účely lebo bol veľmi drahý? Alebo že Arzénom sa farbili šaty ešte v 19. storočí a to napriek tomu, že jeho jedovatosť bola dávno známa? O tom i mnohom inom budeme hovoriť na diskusii s odborníkmi zo SAV.

Vstupné: 3 €

Hostia: T. Zachar Podolinská, M. Venhart
Moderuje: M. Juráni


PREMIÉRA — 28. September 2019

@hilma

Autorská monodráma na pomedzí tanečného divadla, performance a inštalácie sa dramaturgicky opiera
o život a dielo švédskej maliarky Hilmy af Klint.

Hilma af Klint je autorkou doložiteľne prvých abstraktných malieb našej civilizácie. Jej dielo však bolo širšej verejnosti dlho neznáme, zatienili ju mená ako Kandinskij, Malevič a Kupka. Čiastočne preto, že si af Klint, na odporúčanie Rudolfa Steinera, muža, ktorého nesmierne obdivovala, priala, aby ešte 20 rokov po jej smrti neboli jej abstraktné práce vystavované. Zároveň čelilo jej dielo skepse odbornej verejnosti a svetových galérií. Nie len že bola jednou z prvých študentiek výtvarného umenia, bola navyše spiritualistkou a médiom. Niekoľko krát v priebehu svojho života absolútne opustila svoje dovtedajšie umelecké nazeranie, aby prekonala samú seba a vytvorila niečo nové a lepšie. Celý život si viedla podrobné poznámky, v ktorých okrem iného zaznamenala seánsy, počas ktorých ju „vyšší majster“ Amaliel predurčil na dôležitú úlohu - vytvorenie prvej veľkej abstraktnej série našej civilizácie…

Naším cieľom nie je lineárne prerozprávanie životopisu tejto umelkyne. Pomocou pohybových, slovných a vizuálnych reflexií na jej život a témy, ktoré ním prechádzajú, chceme komunikovať o otázkach zásadných pre umenie a spoločnosť súčasnosti. A to s apelom na postavenie ženy v oboch týchto sférach. Performerka Monika Štolcová a výtvarníčka Sarah Pekarčíková sa neštylizujú do žiadnych postáv, samy za seba sa spolu s režisérom Romanom Poliakom konfrontujú s odkazom života švédskej maliarky. Ide o akési „otagovanie“ historickej osobnosti do súčasnosti.

Dôležité sú pre tvorcov najmä otázky originality, prvenstva a relevancie v umení. Bolo Hilme ukrivdené, ak sa svojvoľne rozhodla, že sa jej dielo vystaví neskôr, no svet už vtedy poznal Kandinského, takže na jej dielo hľadel s dešpektom? Ako sa umelec neviditeľný pre súčasníkov stane relevantným v našej dobe? Aký je vzťah umenia a času? Ako a kto určí relevanciu umelcovej tvorby?

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Koncept: Roman Poliak, Monika Štolcová
Réžia: Roman Poliak
Účinkuje: Monika Štolcová, Sarah Pekarčíková
Výroba scény: Ivana Pekárová


PREMIÉRA — 10. October 2019

Podenky (lecture-performance)

Psychologická prednáška s názvom Podenky sa venuje mladej dospelosti, ktorú vymedzujeme od 20. do 30. roku života. Je to obdobie prechodu z nezávislej adolescencie k samostatnej zodpovednosti, čo je náročná úloha, a preto môže vyvolať krízy. Často aj krízy hľadania vlastnej identity. Prof. Tobiáš sa venuje prehnanej a na druhej strane aj nedostatočnej motivácii mladých ľudí, ktorú spôsobuje toto vývojové obdobie. Vo výskume sa sústredil na témy ako egoizmus, pretvárka, stagnácia, osamelosť, ľahostajnosť, nahraditeľnosť a podceňovanie sa, ktoré analyzoval na základe rozhovorov so siedmimi mladými respondentmi.

Príďte sa pozrieť na prepojenie divadla a prednášky - lecture-performance, ktoré v slovenskom divadle nie je také časté. A možno vám prof. Tobiáš pomôže zorientovať sa v dospelosti.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

text: Alexandra Rychtarčíková
réžia a dramaturgia: Alexandra Rychtarčíková, Maximilán Sobek
film: Mikuláš Iždinský
scénografia: Lucia Gamanová
účinkuje: Krištof Tobiáš