Máj

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 

najbližšie podujatie:

Jedna nestačí (premiéra)

Hľadanie šťastia jedného muža, ktorý sa svoj pokojný a stereotypný život rozhodol zo dňa na deň vymeniť za neistú kariéru, potoky alkoholu, ľahké … i tažké ženy. Predstava však býva často na hony vzdialená realite a sny o neviazanom, vášnivom živote sa stávajú nočnou morou každého jeho dňa. "Jedna nestačí" v prípade hlavného protagonistu totiž neplatí len o ženách ale aj o fľaškách s chľastom.

Tragikomédia Jedna nestačí vznikla na podnet hereckého obsadenia inscenácie. Námetom boli súčasné témy toxických vzťahov nielen u partnerov navzájom, ale aj k sebe samému, hľadanie dokonalého partnera, archetyp zlého chlapca, hranice morálky, honba za niečím lepším. Pri honbe za "lepším" životom však hlavná postava stráca hranice. Respektíve už ani nevie, kde sú hranice dobrého a spokojného života. Dobrého a spokojného človeka?

Čo je normálne? Každý máme vlastnú predstavu normálnosti!

----
Do dialogickej, textovej podoby námet spracovala a zrežírovala Zuzana Dovičáková. O hudobnú zložku a choreografiu sa postarala Barbora Repková, ktorá v inscenácii i vystupuje.

Réžia, text: Zuzana Dovičáková
Obsadenie: Barbora Repková, Lukáš Takáč
Hudba, choreografia: Barbora Repková

Vhodné pre osoby staršie ako 18 rokov.

---

Vstupné: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupné preklikom na odkaz TU

---

Za podporu ďakujeme Tabačke Kulturfabrik v Košiciach a košickému Výmenníku Štítová.

filtrovať podľa kategórií

02. máj 2024
štvrtok - 19:00
divadlo – I. repríza

HAMLET: Age of Hope

"Something is rotten in this age of hope"

Inscenácia Hamlet: Age of Hope zobrazuje významnú Shakespearovu postavu inak. Nie je súčasťou príbehu zrady, politickej pomsty, viny a neviny. Hamlet sa stretáva s úplne novým typom renesancie, ktorá je na jednej strane neznáma, no na druhej strane plná nádeje, že hlavný hrdina práve dnes, vo veku technologickej revolúcie, konečne vyrieši svoju shakespearovskú dilemu.
 

Vieš, keď sa nad tým zamyslíš, vieš koľko vecí je treba na to, aby si ma spoznal? 

Vieš, koľko vecí je treba na to, aby som mala tvár, ktorú spoznáš? Aby som mala hlas, ruky, spomienky na detstvo, plány do budúcnosti?

To všetko zo mňa robí to, kým som. To tvorí to, čo som.

---

Text: Matej Trnovec, Adela Dukátová, Juraj Bolf

Réžia: Matej Trnovec

Dramaturgia: Adela Dukátová

Hudba, asistent réžie: Juraj Bolf

Scénografia: Matúš Ďuran

Kostýmy: Dominika Katonová

Produkcia: Simona Megová

Hrajú: Samuel Teicher, Veronika Mészárosová

---

VSTUPENKY: 9€/7€ zľavnený

Vstupenky preklikom TU.


Fotografie sú ukážkou skúšobného procesu.

V inscenácii sa používajú expresívne výrazy.


08. máj 2024
streda - 19:00
súčasný tanec

ARGO A ASTOR /interiér vzťahov/

Jedným dychom

“Každý má v sebe miesto, ktoré čaká na zaplnenie.”

Intímne svedectvá stopových prvkov našich minulých vzťahov v tých súčasných. Tanečná performancia sleduje vzťahy, ktoré sa objavujú a miznú. A predovšetkým, zanechávajú stopy.

“Koho vidíme v tom, kto stojí pri nás dnes?”


Námet a choreografia: Michal Heriban
Réžia: Veronika Malgot
Dramaturgia: Marek Godovič
Hudba: Juraj Čech
Videoprojekcia: Veronika Šmírová
Svetelný dizajn: Martin Hodoň
Fotografie: Ľubo Baran

Interpretácia: Michal Heriban, Anna Kertészová, Jaroslav Ondruš

Partnerom projektu je Platforma pre súčasný tanec.
Vzniklo s podporou Bratislavského samosprávneho kraja.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

www.jednymdychom.com
www.plast.dance
www.telocvicna.dance

Vstupenky: 12€ predpredaj
                      15€ na mieste

Vstupenky k dispozícií cez preklik TU. 

---

MICHAL HERIBAN je performer, choreograf a výtvarník pôsobiaci v Bratislave, Mníchove a Prahe. Od roku 2015 úzko spolupracuje s nemeckým choreografom Michom Puruckerom, v Čechách spolupracuje s Lenkou Vagnerovou & Company, Losers Cirque Company, Burki com., hosťuje v Národnom divadle v Prahe a Brne. Na Slovensku spolupracuje s divadlami NUDE a DPM. V roku 2020 získal nomináciu na ceny Thálie v kategórii balet, tanec a pohybové divadlo.

VERONIKA MALGOT je režisérka, performerka. Žije a tvorí v Bratislave. Pôsobila v Divadle elledanse, Štúdiu 12 a Divadle NUDE. Tridsiatka jej inscenácií formálne vystupuje z činohry k tanečným, pohybovým, imerzívnym, site-specific performanciám. Jej inscenácie boli uvedené na festivaloch na Slovensku aj v Čechách. Malgot získala s inscenačnými tímami cenu Dosky 2015 v kategórii Objav roka a ocenenia na festivaloch Nová Dráma 2019 a Nová Dráma 2022.


14. máj 2024
utorok - 15:00
Festival Nová dráma/New Drama 2024

NICE TO MEET YOU

Stretnutie zahraničných hostí s predstaviteľmi divadiel z hlavného programu

Festival vytvára priestor na stretnutie slovenských tvorcov s reprezentantmi zahraničných divadiel a festivalov formou malého trhu v Štúdiu 12. Slovenskí divadelníci môžu prezentovať nielen inscenácie súťažného programu, ale aj aktuálnu tvorbu a dramaturgické smerovanie svojho divadla, nájsť potenciálnych zahraničných partnerov či otvoriť možnosť zahraničnej spolupráce. Komunikácia prebieha v anglickom jazyku.


14. máj 2024
utorok - 17:00
Festival Nová dráma/New Drama 2024

Piesne o mŕtvych deťoch / Kindertotenlieder

Piesne o mŕtvych deťoch / Kindertotenlieder sú divadelným projektom analyzujúcim postupnú zmenu dieťaťa vo svojom vývine. Inscenácia skúma, čo znamená stratiť alebo prísť o nevinnosť, čistotu, bezprostrednosť a nezištnosť. Ako v dieťati urýchľujú proces rastu, dozrievania a pocit dokonalosti z neho samého jeho vlastní rodičia. Nie sú ich túžby projektované na dieťa už príliš skoro? 

Dokáže si človek ponechať svoju čistotu? Je takou bytosťou malý chlapec s mentálnym znevýhodnením? Ostane už stále nevinnou detskou dušou? Inscenácia prepája rovnomenné dielo piesňového cyklu Gustava Mahlera Kindertotenlieder (Piesne o mŕtvych deťoch) so skutočným svetom dvoch malých rovesníkov - 8 ročnej Zoje a autistického Felixa. 

Transcendentné Mahlerove piesne nie sú smutnými výjavmi. Sú odchodom detských duší a ich premeny. Neznamenajú smrť. Sú zmenou a stratou toho, čo nás na deťoch fascinuje najviac – ich čistoty.

Päť piesní sa v projekte stáva piatimi obrazmi interakcie rodičov s ich vlastnými deťmi. Tanečnica Renata Ptačin so svojou dcérou Zojou vytvárajú sugestívny model v ktorom skúmajú limity, ktoré prekonáva túžba malej tanečnice, hudobníčky a herečky. Felix, autistický chlapec prichádza aby pokračoval v analýze toho, čo znamená detské šťastie a jeho postupné premeny...

"...napriek ťaživému rozmeru Mahlerovho opusu inscenácia nie je ťaživá. Asociácie, ktoré ponúka, ani emócie, ktoré vzbudzuje, nemajú depresívny charakter. Naopak, presvecuje ju nádej a katarzný rozmer rodinnej súdržnosti..." (Michalea Mojžišová, Hudobný život, 7-8/2023)

Hudba: Gustav Mahler 

Text: Friedrich Rückert

Koncept, réžia: Peter Mazalán

Klavír: Peter Pažický

Hudba: Fero Király

Vizuály: Peter Fröhlich

Choreografia: Renata Ptačin

Svetlo: Jozef Čabo

Kostým: Linda Lukáčová

Účinkujú: Zoja Ptačin, Veronika Kita Mazalánová, Felix Kita, Doriana Holeček

Grafický dizajn: Matej Lacko

Ilustrácia: Michal Bačák

Hudba teaser: Doriana Holeček

Video teaser: Peter Fröhlich

Vstupné: 12 € / 7 € (zľavnené)

Lístky kúpite TU.

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Predstavenie vzniklo aj s finančnou podporou Nadácie mesta Bratislavy a Ministerstva kultúry SR.


15. máj 2024
streda - 10:00
Festival Nová dráma/New Drama 2024

STRETNUTIE RIADITELIEK A RIADITEĽOV SLOVENSKÝCH FESTIVALOV

Iniciačné stretnutie predstaviteľov a predstaviteliek divadelných, tanečných, bábkarských a performatívnych festivalov na Slovensku, ktorého cieľom je výmena skúseností, nadviazanie partnerstiev a vytvorenie nových spoluprác aj s medzinárodným presahom.


15. máj 2024
streda - 13:30
Festival Nová dráma/New Drama 2024

THEORY EVENT: FOCUS TURECKO

Prednáška o súčasnej tureckej dráme a divadle, ktorú budú viesť teatrologička Handan Salta a prekladateľka a režisérka Senem Cevher. 

Podujatie bude spojené so slávnostnou prezentáciou publikácie Turecká dráma, ktorú pri tejto príležitosti v edícii Nová dráma/New Drama vydáva Divadelný ústav.

Handan Salta (PhD) pôsobila ako akademička na pôde viacerých univerzít, v súčasnosti sa zaoberá kritikou, prekladateľstvom a autorskou tvorbou. Pracuje na nezávislých projektoch v rôznych oblastiach performancie, vrátane kreatívneho písania, divadla pre deti či napríklad podcastov. Je spoluzakladateľkou iniciatívy Kritik Kolektif, ktorej cieľom je vytvárať kolektívne produkcie v oblasti kritiky divadla; prvá kniha kolektívu bola publikovaná v roku 2022. Stála pri zrode TheatreIST, ďalšieho kolektívu, ktorého cieľom je zviditeľniť nezávislé divadlá v Istanbule na medzinárodnej úrovni. TheatreIST uskutočnil svoj prvý Showcase v roku 2022 a následne začal realizovať prekladateľský projekt so slovensko-tureckými dramatikmi.

Viac o zbierke TURECKÁ DRÁMA:

Elif Ongan Tekçe                   Zabudnuté                              

Ali Cüneyd Kılcıoğlu             Múzeum vojny

Ahmet Sami Özbudak           Stopa                                                 

Preložili Jana Juráňová, Zuzana Procházková, Zuzana Vajdičková.

Tri hry zaradené do tohto výberu reagujú na dianie v tureckej spoločnosti posledného storočia. Prinášajú príbehy o zrade, hriechu, krutosti, zrážkach na rôznej úrovni, otvárajú etnické, náboženské a rodové otázky či otázky osobného i spoločenského svedomia s úsilím poučiť sa z chýb a nezabúdať na minulé. Všetky sa odohrávajú v uzavretom priestore a rozprávajú o tom, že nastal čas načúvať, ako sa mení tento svet, ako sa v ňom odtláčajú rôzne presvedčenia, hospodárska realita, migrácia, otázky rodu a alarmujúci hlas prírody. Sú o hľadaní zmyslu vo svete, v ktorom síce mnohé stratilo svoj význam, avšak nádej nachádzať cesty, po ktorých možno kráčať zoči-voči neistej budúcnosti, je v hrách zjavne prítomná.

Odbornú štúdiu Ako sa vyrovnávame s minulosťou? Tri súčasné hry nezávislých tureckých divadiel napísala Handan Salta, turecká teatrologička a autorka.

Medailóny dramatikov, poznámky, vysvetlivky k hrám napísala Juliana Beňová.

Grafický dizajn a zalomenie: Toto! je štúdio (Mária Rojko)

Edícia Nová dráma/New Drama
Divadelný ústav, Bratislava
2024

REGISTRÁCIA NA PODUJATIE


16. máj 2024
štvrtok - 09:30
Festival Nová dráma/New Drama 2024

17. máj 2024
piatok - 09:30
Festival Nová dráma/New Drama 2024

FILANTROPIA V PERFORMATÍVNOM UMENÍ

Medzinárodná konferencia

Zámer a hlavná téma konferencie

Umenie reflektuje minulosť a súčasnosť, anticipuje budúcnosť, má schopnosť meniť svet k lepšiemu. Divadelní umelci ako známe a rešpektované osobnosti majú možnosť ovplyvniť a motivovať verejnosť, aby uvažovala o pozitívach, ktoré prináša do ich života scénické umenie, či už kvalitný dramatický text, alebo mimoriadny inscenačný počin. Na druhej strane dokážu motivovať verejnosť a zapojiť spoluobčanov do spoločensky prospešných aktivít. Spomeňme si na nedávnu pandémiu covid-19, či na pretrvávajúcu vojnu na Ukrajine. Boli to  práve umelci, ktorí sa vďaka verejnej mediálnej prítomnosti, stali neoficiálnymi hovorcami organizácií, ktoré vyzývali občanov k aktivizmu. Herci a herečky sú často dobrovoľnými tvárami neziskových organizácií pomáhajúcich ľudom s hendikepmi, bez domova, zúčastňujú sa rôznych aktivít, vzdelávacích stretnutí a charitatívnych podujatí.

Byť súčasťou kreatívneho priemyslu, výkonným umelcom, odborníkom v oblasti výtvarného, hudobného, filmového či performatívneho umenia, sa však často vníma ako činnosť nad rámec plateného zamestnania, ako láskavé zdieľanie svojho talentu a vedomostí s verejnosťou a preto dnes mnohé divadelné združenia čelia finančnej kríze..

Aké formy „dobra“ dokáže v sebe abstrahovať scénické umenie? Aká cesta vedie od umeleckého diela k umeleckému aktivizmu? A aké je dnes postavenie umelca?

Tematické okruhy

Medzinárodná konferencia na tému filantropie v performatívnom umení chce otvoriť tému z viacerých perspektív. Privítame príspevky na tému humanitných divadelných inscenácií, akcií a intervencií, divadelného umelca ako aktivistu a dobrovoľníka, ale aj opačný pohľad a pozitívne príklady z praxe umeleckej filantropie, sponzorských a donorských aktivít a organizácií podporujúcich umenie:

  •   Divadelná humanitárna prax,
  •   Divadlo a dráma ako nástroj humanitárnej praxe,
  •   Umenie v službách charity,
  •   Podpora umenia ako spoločenská prestíž,
  •   Formy súkromného financovania umeleckých aktivít,
  •   Sponzorský zákon,
  •   Vplyvná osobnosť ako donor a filantrop,
  •   Štatút umelca – ako si zabezpečiť dôstojné živobytie,
  •   Práca v umení – dobrovoľnícka aktivita alebo skutočné zamestnanie?,
  •   Formy štátnej podpory a ochrany profesionálneho umelca.

Vedecký výbor konferencie

prof. PhDr. Nadežda Lindovská. PhD., Katedra divadelných štúdií Divadelnej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave

doc. Mgr. art. Vladislava Fekete, ArtD., riaditeľka Divadelného ústavu

Mgr. Dária Fojtíková Fehérová, PhD., Centrum výskumu a vzdelávania v divadle Divadelného stavu v Bratislave

Mgr. Zuzana Ivašková, strategička a manažérka v oblasti kultúry

Predbežný zoznam rečníkov*čok a témy:

ŠTVRTOK (od 9.00 do 15.30 hod)

keynote speaker – Michal Liday, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Tatra Banky

Lim, Benny (Čína): Umenie sponzorstva: Ako sa zorientovať v mocenských vzťahoch medzi korporátnymi sponzormi a malými organizáciami scénického umenia

Michalovič, Peter (Slovensko): Performatívne umenie - estetika verzus anestetika

Babiak, Michal (Slovensko): Problematika dobra a filantropie v slovenskej romantickej dráme

Al-Mathabi, Hayel Ali Ahmed (Jemen): Úloha umelca pri vytváraní povedomia o humanitárnych otázkach a charitatívnej činnosti pre humanitárne organizácie. (arabská skúsenosť ako príklad)

Sendetskyy, Andriy (Ukrajina): Inklúzia v divadelnej praxi ako forma kultúrneho dialógu (na príklade medzinárodného charitatívneho festivalu “KAZ.KAR.“)

Prashanth, Arunthavanthan (Srí Lanka): Sila divadla v procese posilňovania sociálnych skupín: Štúdia o práci divadelného súboru Arangalaya Freedom Theater

Dutt, Bishnupriya (India):  Protesty, performancie a solidarita: Výzvy populistickému komunitarianizmu

Denci, Michal (Slovensko): Commedia dell’arte – profesionalizácia divadelníkov a ich pozícia v modernej spoločnosti

Molnár, Jakub (Slovensko): Prvotné zápasy o status umelca v slovenskom divadelníctve (1850 - 1922)

Ene, Georgiana (Rumunsko): Význam obchodnej značky hercov pri filantropických aktivitách

PIATOK (od 9.00 do 12.30 hod.)

Gluhovic, Milija (UK/Srbsko): Divadlo, migrácia a humanitárna prax na Balkáne

Nilakantan Mehta, Gouri (India): Akty starostlivosti počas zamaskovanej slobody: Zrod nových umeleckých stratégií počas pandémie

Uherová, Naďa (Slovensko): Divadlo a dráma ako nástroj humanitárnej praxe

Rine, Natalie (USA): Fiškálna spolupráca ako urgentná umelecká a humanitárna prax v kontexte medzinárodného prezentačného modelu

Tomps, Katarina (Estónsko): Umenie v službách charity: Ako sa obhájiť v ťažkých časoch?

Švarc, Robo (Slovensko): Umenie vyjednávania. Po stopách ideologických momentov v klimatickej debate

REGISTRÁCIA NA PODUJATIE


17. máj 2024
piatok - 14:30
Festival Nová dráma/New Drama 2024

NOVÁ DRÁMA – NOVÉ IMPULZY

Prezentácia zahraničných festivalov

Prezentácia festivalu HIGH FEST. Jeho zakladateľ a člen tohtoročnej odbornej poroty ND 2024 Artur Ghukasyan predstaví medzinárodný festival múzických umení, ktorý vedie.

Prečo je HIGH FEST vlajkovou loďou arménskych festivalov? Kde je rovnováha vo financovaní kultúry vládou, samosprávou, sponzorstvom a filantropiou? Aké výzvy prekonal HIGH FEST za 20 rokov a ako čelí výzvam súčasnosti? O tom všetkom budeme hovoriť  počas prezentácie festivalu HIGH FEST s jeho zakladateľom Arturom Ghukasyanom.  Založil ho a riadi od roku 2003.

BIO: A. Ghukasyan študoval herectvo v Jerevane, kultúrny manažment a kultúrnu politiku na London City University (1998), Amsterdam University (1999) a Academy of Arts Management and Media v Salzburgu (2001). Od roku 2006 je hosťujúcim profesorom na London Metropolitan University a od roku 2011 vedie oddelenia manažmentu umenia a kultúrnej politiky na Štátnom inštitúte divadla a filmu v Jerevane. Od roku 2012 organizuje aj HIGH STREET (International Outdoor Theatre and Circus Festival) v mnohých krajinách. Prezident Zväzu arménskych hercov a prezident Arménskeho národného centra ASSITEJ.

Prezentácia gruzínskeho festivalu Tbilisi International Festival of Theatre. O výzvach, cieľoch a smerovaní divadelného festivalu bude hovoriť manažérka medzinárodných projektov Nutsa Burjanadze, ktorá je členkou festivalového tímu od roku 2010.

Organizuje jedno z najväčších kultúrnych podujatí na Kaukaze. Programová dramaturgia pracuje v dvoch hlavných sekciách: prezentácia zahraničných produkcií lokálnemu publiku a showcase gruzínskej tvorby medzinárodným hosťom.  Festival dáva šancu aj mladým, vzdeláva a podporuje výskum. Nutsa Burjanadze bude hovoriť o tom, ako medzinárodný festival zvyšuje záujem o Tbilisi, turizmus, kreatívny priemysel doma aj o export domácej produkcie do zahraničia.

REGISTRÁCIA NA PODUJATIE


18. máj 2024
sobota - 12:30
Festival Nová dráma/New Drama 2024

18. máj 2024
sobota - 12:30
Festival Nová dráma/New Drama 2024

DISKUSIA S DRAMATURGICKOU RADOU - ZRUŠENÉ

Divadlo v čase neistoty

Diskusia s dramaturgickou radou festivalu o súťažných inscenáciách a témach, ktoré rezonovali na slovenskej divadelnej scéne za uplynulý rok.

(Tlmočené do angličtiny.)

MgA. Marek Godovič, PhD.

Je absolventom Vysokej školy múzických umení v odbore divadelná veda a polonistika a Filmovej a televíznej fakulty AMU v Prahe v odbore scenáristika a dramaturgia. Doktorandské štúdium absolvoval na Katedre divadelných štúdií DF VŠMU. Ako autor, dramaturg a scenárista spolupracoval na rôznych divadelných, tanečných a rozhlasových inscenáciách. Poviedky a drámy publikoval vo viacerých zborníkoch, recenzie, kritiky, štúdie a rozhlasové hry v RTVS, Českom rozhlase, divadelných periodikách a publikáciách. Zameriava sa na súčasné divadlo, drámu a tanec. V súčasnosti pôsobí ako odborný pracovník v Divadelnom ústave. Je členom redakčnej rady časopisu Tanec a externe prednáša poľské divadlo na DF VŠMU.

Mgr. Diana Pavlačková, PhD.

Absolvovala doktorandské štúdium na Katedre divadelných štúdií Vysokej školy múzických umení. Pracovala v Divadelnom ústave v Centre výskumu divadla a v súčasnosti pôsobí ako šéfredaktorka časopisu kød – konkrétne ø divadle. Zároveň je členkou kultúrneho spolku MLOKi a bývalou redaktorkou internetového časopisu mloki.sk. Venuje sa reflexii divadelného umenia a príležitostne aj súčasného tanca. Pravidelne prispieva recenziami do rôznych periodík a zúčastňuje sa na festivaloch ako členka redakcií festivalových denníkov.

Mgr. Dária Fojtíková Fehérová, PhD. 

Absolvovala štúdium divadelnej vedy na Vysokej škole múzických umení, doplňujúce pedagogické štúdium so zameraním na detskú dramatickú tvorivosť a postgraduálne štúdium na Katedre estetiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského. Venuje sa divadelnej kritike, publicistike a dramaturgii, aktívne sa zúčastňuje na domácich aj zahraničných odborných podujatiach, konferenciách a festivaloch. Zameriava sa na súčasnú slovenskú dramatiku, tendencie a nové smery v inscenovaní, ako historička skúma najmä osobnosti slovenskej divadelnej réžie. Je autorkou viacerých štúdií a spoluautorkou monografií a publikácií. Pracuje v Divadelnom ústave, od roku 2022 ako vedúca Centra výskumu a vzdelávania v divadle.


18. máj 2024
sobota - 16:00
výstava

18. máj 2024
sobota - 16:00
výstava

Noc múzeí a galérií - ZRUŠENÉ

Výstava Akvizícia 23 prezentuje získané zbierkové predmety zo súkromných archívov divadelných osobností a z archívov rôznych divadiel.

Múzeum Divadelného ústavu si pre tohtoročné podujatie Noc múzeí a galérií pripravilo výstavu s názvom Akvizícia 23. Ide o výberovú prezentáciu originálnych zbierkových predmetov získaných múzeom v minulom roku, kedy sa mu podarilo realizovať niekoľko veľkých nákupov a darov. Získalo zbierkové predmety ako z pracovných archívov kľúčových osobností slovenského profesionálneho divadla s výrazným presahom do zahraničia, tak aj priamo z divadiel. 

Návštevníci výstavy budú mať možnosť pozrieť si doteraz nikdy nevystavené kostýmy, návrhy, ocenenia či model scény. Pôjde napríklad o koncertný frak operného speváka Petra Dvorského. Kostým vojenskej uniformy Andyho Hryca a jeho legendárnej postavy Majora „Terazkyho“ z televízneho seriálu Černí baroni. Či o divadelné kostýmy získané z viacerých slovenských divadiel, ktorých autormi sú najvýznamnejšie osobnosti slovenskej kostýmovej tvorby ako napríklad Ľudmila Várossová, Alexandra Grusková, Marija Havran, Simona Vachálková, Peter Čanecký alebo Ján Kocman. Rozdielne rukopisy tvorkýň a tvorcov prezentovaných kostýmov tvoria pestrú a obsažnú koláž. Niektoré z nich získali divadelné ocenenie sezóny DOSKY. Návštevníci si taktiež budú mať možnosť pozrieť scénické návrhy a model scény od dvoch významných scénických výtvarníkov Jána Zavarského a Vladimíra Suchánka.


Začiatok podujatia: 16.00 hod.
Koniec podujatia: 22.00 hod. 

Komentovaná prehliadka výstavy s Miroslavom Daubravom o 17.00 hod. a o 20.00 hod.

Vstupné na celé podujatie: 5 eur (iba na mieste)


21. máj 2024
utorok - 17:30
divadlo

TRILÓGIA KREHKOSŤ - MÁRNOSŤ - premiéra BLAHO

Divadlo Jedným dychom

Autorské performatívne diela na tému krehkosti, márnosti a blaha dvojice Libuše Čižmárik Bachratej a Veroniky Malgot.

Ukončenie trojročného experimentu v žánroch a formách premiérou o tom, čo nám bráni cítiť blaho v rámci jediného večera.

Krehkosť o 17:30 hod.
Márnosť o 19:00 hod.
Blaho o 20:00 hod.

Je  možné si kúpiť vstupenky aj samostatne, alebo limitovaný počet na všetky tri vo výhodnejšej cene. 
Predaj na GOOUT.SK. 


Tvorivý tím: Veronika Malgot, Libuša Čižmárik Bachratá, Marek Godovič, Laura Štorcelová (Krehkosť, Márnosť), Veronika Šmírová (Krehkosť), Juraj Čech (Márnosť), Dominik Suchý (Márnosť), Peter Dologh (Krehkosť), Martin Geišberg (Krehkosť)

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
>>>>>>>>>
KREHKOSŤ
 ...o najrôznejších životných situáciách, v ktorých strácame pevnú pôdu pod nohami...  (Soňa Jánošová)

Autorská pohybová stereodráma skúmajúca krehkosť.
Dve ženy v slovách a pohyboch ich vnútorného sveta.

>>>>>>>>>
MÁRNOSŤ

" Svoj čas má hľadať (niečo), svoj čas má niečo stratiť. Rána sú čisté, a dni sa naplnia planými rečami. Samota mi svedčí. "  

Site - specific performancia v hraniciach túžob a mori pochybností.

>>>>>>>>>
BLAHO
LIBU: Moja terapeutka hovorí že nikdy nie je neskoro mať šťastné detstvo.
VERO: A to ako myslela? To musela myslieť nejako obrazne.

Dekonštrukcia tvorivých postupov, amputácia scén.
Jedna zakomplexovaná chudera a jedna elitárska pózerka sa ženú za kúskom blaha.
                         ---
VSTUPENKY: 12€/jedno predstavenie
30€/všetky predstavenia

Vstupenky preklikom TU.


23. máj 2024
štvrtok - 19:00
divadlo - repríza

26. máj 2024
nedeľa - 19:00
divadlo - repríza

Šetri slzami

Divadlo Panoptikum

„Musím toho ešte veľa urobiť, aby som si zaslúžila žiť.“

Ekologická úzkosť je definovaná ako strach z ekologickej katastrofy, z vlastnej budúcnosti a z budúcnosti ďalších generácií. Často vyvoláva depresie, stres, poruchy spánku a samovražedné tendencie. Táto úzkosť je násobená nečinnosťou vlády aj verejnosti, ekologickými katastrofami a paradoxne aj environmentálnym vzdelaním. Hoci je termín ekologickej úzkosti ešte neologizmom, psychológovia a psychiatri ho používajú na popísanie svojich pacientov veľmi často.

Šetri slzami je príbehom z detskej izby. Príbehom rozvíjajúcej sa ekologickej úzkosti a hľadania východísk. Príbehom boja Dávida s Goliášom. Laurin príbeh je príbehom mnohých iných – tých, čo už boli, sú a ešte budú. „Laura je mladá. Laura je mladá. Chodí na výšku a žije u rodičov. Laura nie je ničím zaujímavá. Trpí obsedantno–kompulzívnou poruchou, má rada prírodu a verí v Boha, ale tvrdí, že neverí v toho kresťanského, verí len v toho svojho... Laura nemá rada matematiku ale má rada čísla. Laura tvrdí, že chce bojovať.“

                                            ---       
                                

Réžia a text: Martina Havierová

Dramaturgia: Tereza Trusinová

Asistent réžie: Michal Onduš

Kostýmy: Zuzana Čupajová

Scénografia a svetelný dizajn: Stanislava Nerečová
Fotografie: Rebeka Ondová

Účinkujú: Patrícia Balajová, Alžbeta Palanová/Tereza Hanáková

---

VSTUPENKY: 10€/7€ zľavnený 

Vstupenky preklikom TU.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Vznik inscenácie podporila Nadácia Tatra banky a Nadácia SPP.


25. máj 2024
sobota - 19:00
divadlo – premiéra

Jedna nestačí (premiéra)

Malé divadlo

Hľadanie šťastia jedného muža, ktorý sa svoj pokojný a stereotypný život rozhodol zo dňa na deň vymeniť za neistú kariéru, potoky alkoholu, ľahké … i tažké ženy. Predstava však býva často na hony vzdialená realite a sny o neviazanom, vášnivom živote sa stávajú nočnou morou každého jeho dňa. "Jedna nestačí" v prípade hlavného protagonistu totiž neplatí len o ženách ale aj o fľaškách s chľastom.

Tragikomédia Jedna nestačí vznikla na podnet hereckého obsadenia inscenácie. Námetom boli súčasné témy toxických vzťahov nielen u partnerov navzájom, ale aj k sebe samému, hľadanie dokonalého partnera, archetyp zlého chlapca, hranice morálky, honba za niečím lepším. Pri honbe za "lepším" životom však hlavná postava stráca hranice. Respektíve už ani nevie, kde sú hranice dobrého a spokojného života. Dobrého a spokojného človeka?

Čo je normálne? Každý máme vlastnú predstavu normálnosti!

----
Do dialogickej, textovej podoby námet spracovala a zrežírovala Zuzana Dovičáková. O hudobnú zložku a choreografiu sa postarala Barbora Repková, ktorá v inscenácii i vystupuje.

Réžia, text: Zuzana Dovičáková
Obsadenie: Barbora Repková, Lukáš Takáč
Hudba, choreografia: Barbora Repková

Vhodné pre osoby staršie ako 18 rokov.

---

Vstupné: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupné preklikom na odkaz TU

---

Za podporu ďakujeme Tabačke Kulturfabrik v Košiciach a košickému Výmenníku Štítová.


28. máj 2024
utorok - 17:00
prezentácia pulikácie

TEÁTERMACHER

Rozhovor s Ľubomírom Vajdičkom o živote a divadle

V pomerne mladej slovenskej divadelnej kultúre doposiaľ nie je zvykom, aby tvorcovia či tvorkyne zavŕšili svoje dielo osobným svedectvom — memoármi. Preto je Teátermacher Ľubomíra Vajdičku celkom výnimočným príspevkom k tejto oblasti teatrologickej literatúry. Divadelný a televízny režisér, prekladateľ, teoretik a pedagóg prostredníctvom spomienok na detstvo, roky štúdií, začiatky v amatérskom divadle a kariéru profesionálneho divadelníka mapuje nielen vlastnú históriu, ale aj spoločenské, politické a kultúrne pohyby v našej spoločnosti.


Zďaleka nejde len o lákavý pohľad do zákulisia divadla, ale najmä o hutné režijno-dramaturgické a teatrologicky fundované analýzy množstva hier a inscenácií, prirodzene spojené s dejinami slovenského i svetového divadla alebo umenia vôbec.

Ľubomír Vajdička nenápadne, ale presvedčivo dokazuje, aké potrebné je vzdelanie a vzdelávanie (sa), aké lákavé je dobrodružstvo myslenia, aké dôležité a vzrušujúce je poznávanie súvislostí.

Vstup voľný.


29. máj 2024
streda - 19:00
pohybové divadlo

Táto izba sa nedá zjesť

Nicol Hochholczerová

Tereza nie je jeho dcéra, mohla by byť, ale nie je, jeho dcéra má kučeravé vlasy a Tereza rovné, spľasnuté okolo tváre. Jeho dcéra má drobný nos a Tereza orlí, k nemu husté obočie a pery, na ktoré by sa hodil rúž, kým jeho dcéra má namiesto úst úzku čiarku ako na prasiatku, takú úzku, že sa do nej nezmestili žiadne mince jeho otcovstva, púšťala ich na zem a zamykala sa v izbe.

Tereza má pery, ktorými ho teraz bozkáva, jazyk mu medzi padá ako zlatá minca, Ivan počuje tú mincu cinknúť, počuje, ako si ju Tereza doma šúcha o stehná a rodičia sa jej pýtajú kde si bola, a počuje aj, ako Tereza hovorí so Silviou v meste, a celý čas sa jej trasú ruky. Aj teraz sa jej trasú, ako mu v nich drží tvár. Trasú sa, aj keď mu hladí chrbát a hovorí neplač, veď nič zlé sa nestalo, takéto veci mu Terezka hovorí, a tiež aha, všade ti vypadávajú vlasy, pozbiera ich a zahodí do koša, opráši si nad ním ruky.

---

Realizačný tím

Réžia: Patrícia Rotterová

Dramaturgia: Katarína Jungová

Dramatizácia: Patrícia Rotterová

Choreografia: Katarína Jungová

Hudobná skladba: Tomáš Stupavský, Miroslav Lach

Scéna: kolektív

Kostýmy: Aneta Bocková

Svetelný dizajn: Patrícia Rotterová, Katarína Jurdová

Grafický dizajn: Katarína Jurdová

Produkcia: Zora Bezáková, Júlia Mattonová

Účinkujú: 13-ročná Tereza: Margaréta Štofčíková, 15-ročná Tereza: Tereza Ťaptíková, 18-ročná Tereza: Vanesa Hagyungová. 

Foto.: Bára Podola

---

VSTUPENKY: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

Predstavenie uvádzame vďaka spolupráci Štúdia 12 a DF VŠMU.