March 2020

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Podenky (lecture-performance) - ZRUŠENÉ

Psychologická prednáška s názvom Podenky sa venuje mladej dospelosti, ktorú vymedzujeme od 20. do 30. roku života. Je to obdobie prechodu z nezávislej adolescencie k samostatnej zodpovednosti, čo je náročná úloha, a preto môže vyvolať krízy. Často aj krízy hľadania vlastnej identity. Prof. Tobiáš sa venuje prehnanej a na druhej strane aj nedostatočnej motivácii mladých ľudí, ktorú spôsobuje toto vývojové obdobie. Vo výskume sa sústredil na témy ako egoizmus, pretvárka, stagnácia, osamelosť, ľahostajnosť, nahraditeľnosť a podceňovanie sa, ktoré analyzoval na základe rozhovorov so siedmimi mladými respondentmi.

Príďte sa pozrieť na prepojenie divadla a prednášky - lecture-performance, ktoré v slovenskom divadle nie je také časté. A možno vám prof. Tobiáš pomôže zorientovať sa v dospelosti.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

filtrovať podľa kategórií

3. March 2020
Tuesday – 19/00
divadlo – premiéra

Bytie 2

Ivan Vyrypajev

Text Bytie číslo 2 poslala ruskému dramatikovi Ivanovi Vyrypajevovi Antonia Velikánová, učiteľka matematiky, v tom čase pacientka psychiatrickej liečebne s akútnou schizofréniou. Dramatik sa rozhodol jej materiál doplniť niekoľkými scénami a uviesť v divadle. Možno aj preto, že v jeho textoch sa často hra na bohoborectvo mení na hľadanie Boha, že jeho, podobne ako Antoniu, hoci z iných dôvodov, zaujíma hľadanie pevného bodu a zmyslu. Antonia potrebuje pevný bod, aby sa vyliečila, aby pri lete do vesmíru, na ceste za slnkom, nezhorela, Ivan potrebuje pevný bod preto, aby napísal dobrý text, aby režisér vedel, kam sa má herec na javisku postaviť a čo má hovoriť. V texte Bytie číslo 2 sa uplatnia oba tieto prístupy, hľadajú sa oba tieto body, ktoré sú možno vlastne iba jedným a tým istým. Vďaka nejasnej hranici medzi pátosom a iróniou vo svojich textoch ľahko dokáže do takéhoto hľadania vtiahnuť publikum – podobne ako mnohí ruskí autori minulosti. Vďaka celkom originálnej práci s textom a komunikácie s publikom cítime v jeho textoch niečo veľmi tradičné a niečo veľmi súčasné zároveň.  

Nebolo to vždy tak, že nič nebolo. Na začiatku bolo všetko, a všetko bolo vo vnútri hlavy, a potom Boh chytil mokrú handru a zotrel úplne všetko, všetky pojmy do jedného, do posledného predmetu.
Slovami proroka Jána: Ak veríš v Boha, to ešte neznamená, že Boh verí v teba.

Vstupné: 10 € / 8 € (zľavnené)

Preklad: Eva Maliti Fraňová
Réžia: Petra Fornayová
Hrajú: Heidi Šinková, Vlado Zboroň
Scéna: Matej Gavula
Videoprojekcia: Boris Vitázek
Dramaturgia: Ján Šimko
Hlavný partner: Fond na podporu umenia
Partneri: Divadelný ústav, Literárny fond

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


5. March 2020
Thursday – 19/00
prednáška

Veda v divadle IV.

Vedci v divadle o jazyku, umelej inteligencii a prepojení umenia s vedou. 

„Nehraj mi tu divadlo!" poviete niekomu, kto chce na vás zapôsobiť svojimi prehnanými emóciami alebo preexponovaným vyjadrovaním, aby niečo dosiahol. Čo ale poviete stroju, automatu alebo robotovi, ktorý na vás zakričí alebo vás úpenlivo o niečo prosí? A čo tým ten stroj chce dosiahnuť? Ako reagovať? Budeme sa rozprávať o tom ako počítače a roboty rozumejú ľudskej reči a ako vedia rozpoznať ľudské emócie a vyjadriť ich v hlase. Jednoducho o tom ako roboty vedia zahrať divadlo. A možno sa o tom nebudeme iba rozprávať, možno nám tie roboty aj divadlo zahrajú.

Vstupné: 5 € 

Hostia: Júlia Choleva z Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra SAV a Róbert Sabo z Ústavu informatiky SAV
Moderuje: Milo Juráni


8. March 2020
Sunday – 19/00
divadlo

Pulvérisés

"Nemôžeme zastaviť svetovú produkciu, len aby si ty mohol ísť na záchod."Štyri osoby, štyri krajiny, štyri príbehy: kontrolór kvality z Francúzska, manažér call centra zo Senegalu, robotník z Číny a inžinier z Rumunska. Každý má svoj osobný život oddelený od ostatných, ale všetci pracujú nepretržite pre tú istú nadnárodnú spoločnosť.
Ak práca nemá hranice, aké to má dôsledky na náš individuálny život? Podmanivá dráma Alexandry Badea je silným a znepokojujúcim portrétom globalizácie a nových technológií a ich ďalekosiahlych dopadov na naše životy.

La représentation aura lieu en français, langue originale du texte. 

Quatre personnages, quatre pays, quatre histoires: ils ne font que se croiser mais travaillent tous pour la même multinationale. Quand le travail n'a pas de frontière, comment nos vies se transforment-elles?

Vstupné: 8 € / 5 € (zľavnené)

INSCENÁCIA JE VO FRANCÚZSKOM JAZKYU - BEZ TITULKOV a od 14 rokov. 

Autorka: Alexandra Badea
Réžia: Stan Lesens
Účinkujú: Hugues Cordel, Guillaume De Canck, Aurélie Houser, Florian Ouzeau, Emmanuelle Sautreau, Laura Temime


12. March 2020
Thursday – 19/00
tanec

poNOIR + ATOPIC / ZRUŠENÉ

Atopic 
(súčasná pohybová inscenácia - 30min.)
 

Hovorí sa, že "koža je oknom do tela", a preto sa s najrôznejšími prejavmi na koži stretávame v zdraví i pri mnohých ochoreniach. Skúste si, napríklad u seba alebo Vášho dieťaťa vyšetriť “dermografizmus”. Na hornom poli hrudníka urobte tlakom svojho prstu čiaru alebo kríž. Za okamih u ľudí so zvýšenou dráždivosťou sa objaví výrazná kresba, vystupujúca nad povrch tak, ako je to známe pri žihľavkových pupienkoch.
Ideou súčasného tanečného predstavenia je téma atopic vo vzťahu k sebe samému a ovplyvňovanie psychického stavu na základe diagnózy “atopický exém”.

Choreografia: Lucia Bielik
Tanec: Michaela Nezvalová
Hudba: Matej Smutný
Vizualizácia: veronika Šmírová

Videoprojekcia, svetelný design a elektronická úprava hudby: Lukáš Matejka (Trakt)
Dramaturgia: Katarína Hitzingerová
Foto: Dušan Hein a Katarína Baranyai
Kamera: Marek Durdiak

Z verejných zdrojov projekt podporil: Fond na podporu umenia


poNOIR   
(súčasná tanečná performancia)


"Zlúčenie sa do jedného celku. Zblíženie, zjednotenie v jedno telo, dušu a tak súbežne vytvárať symbiózu. Súvislosť, súvis, spojitosť.... To všetko čo nás ponorí do hĺbky a prinesie nám rôznorodý pohľad na skutočnosť, ktorá sa nám mení priamo pred očami. Obyčajný príbeh, ktorý sa strmo skláňa k obzoru, nenápadný krehký k tomu ešte zopár páľav, drsne lomoziacich víchrov, pripadne aj hrmavíc iba za priehrštie udalostí iba celkom obyčajný príbeh VYTVORENIE SPOJENIA.   

Choreografia a interpretácia: Lucia Bielik, Michaela Šeligová

Hudba: Ján Gonda, Jozef Smutný
Projekcia: Lukáš Matejka

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)


17. March 2020
Tuesday – 19/00
tanec

Verzus - ZRUŠENÉ

Odivo

Predstavenie pracuje s témou ženy a jej mnohých odtieňov, no nie je feministicky zjednodušujúcim militantným manifestom. V otázkach, ktoré kladie a odpovediach, ktoré prostredníctvom M.D. a K. CH. interpretuje, je veľmi jemné, a tým neskutočne ženské. M.D. a K. CH. sa nesťažujú. Obnažujú svoje emócie a prostredníctvom veľmi otvoreného zdieľania najskrytejších sklamaní, ale aj radostí, nadväzujú vzťah s divákmi.

"Ty nie si žena. Ani v mojom vnútri nebudíš pocit niečoho ženského. Iba keď o tebe hovorím, tak ti moje slová dávajú ženský rod a moje výrazy obrysy ženstva. Ja o tebe totiž musím hovoriť s nehou a láskyplným snom, a na to si slová nájdu hlas len tak, že ťa oslovia ako ženu."

Inscenácia vznikla vďaka spolupráci Záhrady - centra nezávislej kultúry a divadelného zoskupenia Odivo.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Vstupné: 8 € / 5 € (zľavnené)

Koncept a interpretácia: Kristína Chmelíková, Mária Danadová
Choreografická supervízia: Lucia Kašiarová
Autorská hudba: Martin Žiak
Svetelný a zvukový dizajn: Milan Slama
Grafický dizajn a foto: Ján Chmelík


19. March 2020
Thursday – 17/00
prezentácia knihy

Viva la Bohéme - Príbeh jednej opery - ZRUŠENÉ

Podtitul publikácie slovenského operného kritika a publicistu Vladimíra Blaha (1943) presne vystihuje jej obsah. Autor v diele venovanom stálici svetového operného repertoáru podrobne sleduje príbeh populárneho Pucciniho diela. Približuje dobový kontext a literárny námet, podľa ktorého vzniklo libreto Bohémy, pozornosť venuje hudobnej stránke diela a jeho miestu v rámci tohto žánru, cez zrkadlo kritiky aj vlastné divácke zážitky systematizuje inscenácie Bohémy na slovenských operných javiskách i v zahraničí z pohľadu ich umeleckého významu. Pre lepšiu orientáciu autor prikladá aj súpis najvýznamnejších svetových nahrávok Bohémy. Monografické dielo Vladimíra Blaha, milovníka talianskej veristickej opery, je zaujímavým a praktickým „sprievodcom jednou operou" pre každého nadšenca, sprievdcom, ktorý zároveň otvára dvere do sveta opery.

Vstup voľný.


21. March 2020
Saturday – 19/00
divadlo – repríza

Americký cisár - ZRUŠENÉ

Martin Pollack

Koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň podľa reportážnej knihy Martina Pollacka - Americký cisár. Masový útek z Haliče. |KAISER VON AMERIKA. Die große Flucht aus Galizien|

Scénická kompozícia vychádzajúca z reportážnej knihy Americký cisár, ktorá spracúva tému hromadného vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. 

Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku 19. storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu. Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi a osudmi konkrétnych ľudí.

Vstupné: 12 € / 10 € (zľavnené)

UPOZORNENIE pre alergikov: Predstavenie sa odohráva v prašnom prostredí.


* Martin Pollack je rakúsky reportér, spisovateľ a prekladateľ. Je autorom historicko-reportážnych kníh, ktoré sa venujú najmä regiónu strednej a východnej Európy a špeciálne územiam "kontaminovaným dejinami". V jeho ďalšej knihe Smrť v bunkri spracoval život svojho biologického otca, príslušníka jednotiek SS Gerharda Basta, ktorý v roku 1944 operoval aj na území Slovenska. Takto sa Martin Pollack vyrovnal so svojimi vlastnými ťaživými dejinami - s nacistickou minulosťou svojich rodinných príslušníkov.

Dramatizácia: Michal Ditte
Preklad: Michal Hvorecký
Réžia: Iveta Ditte Jurčová
Dramaturgia: Marek Godovič
Výtvarný koncept: Iveta Ditte Jurčová, Katarína Caková
Realizácia výtvarného konceptu: Katarína Caková
Pohybová spolupráca: Mária Danadová
Hudba: Ivana Mer & Cristian Estrella
Digital media: Erik Bartoš

Účinkujú: Eva Moresová | Mária Danadová | Ľubomír Bukový |
Matúš Kvietik | Filip Jekkel


27. March 2020
Friday – 19/00
divadlo

Bye Bye Barcelona - ZRUŠENÉ

Mária Karoľová

Medzinárodná slovensko-španielska inscenácia približuje tému ženskej emigrácie do krajiny západnej Európy po otvorení hraníc. Zachytáva Nežnú revolúciu v roku 1989 a následných 30 rokov budovania demokracie na Slovensku. Je generačnou výpoveďou ľudí, ktorí sa narodili v socializme a vyrastali v kapitalizme.


Réžia: Montserrat Bonet
Dramaturgia: Lenka Čepková
Scénografia, kostýmy: Dáša Krištofovičová
Choreografia: Eva Priečková, Lukáš Bobalík
Hudba: Ivana Mer
Produkcia: Iveta Konýčková
Producent: Robert Pakan
Vizuál: Marta Prokopová

Účinkuje: Mária Karoľová

Vstupné: 8 € / 5 € (zľavnené)

Projekt vznikol v spolupráci Divadla NoMantinels a Štúdia 12.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


31. March 2020
Tuesday – 19/00
Mliečne zuby

Podenky (lecture-performance) - ZRUŠENÉ

Psychologická prednáška s názvom Podenky sa venuje mladej dospelosti, ktorú vymedzujeme od 20. do 30. roku života. Je to obdobie prechodu z nezávislej adolescencie k samostatnej zodpovednosti, čo je náročná úloha, a preto môže vyvolať krízy. Často aj krízy hľadania vlastnej identity. Prof. Tobiáš sa venuje prehnanej a na druhej strane aj nedostatočnej motivácii mladých ľudí, ktorú spôsobuje toto vývojové obdobie. Vo výskume sa sústredil na témy ako egoizmus, pretvárka, stagnácia, osamelosť, ľahostajnosť, nahraditeľnosť a podceňovanie sa, ktoré analyzoval na základe rozhovorov so siedmimi mladými respondentmi.

Príďte sa pozrieť na prepojenie divadla a prednášky - lecture-performance, ktoré v slovenskom divadle nie je také časté. A možno vám prof. Tobiáš pomôže zorientovať sa v dospelosti.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

text: Alexandra Rychtarčíková
réžia a dramaturgia: Alexandra Rychtarčíková, Maximilán Sobek
film: Mikuláš Iždinský
scénografia: Lucia Gamanová
účinkuje: Krištof Tobiáš