PREMIÉRA - 23. marec 2023

Umením do sveta

ON-LINE

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12. 

Umením do sveta je diskusným cyklom prepájajúcim umenie a cestovanie. Vďaka nemu sa presunieme za umením do celého sveta a zoznámime sa so životom a tvorbou viac alebo menej známych slovenských a českých umelkýň a umelcov tvoriacich v zahraničí. 

V ďalšej časti diskusného cyklu Umením do sveta porozprávame s herečkou, ktorá po mnohých úspešných divadelných a filmových projektoch na Slovensku odišla za umeleckými príležitosťami do Francúzska. Spolupracovala s významnými predstaviteľmi súčasnej francúzskej kultúrnej scény a vytvorila desiatky filmových, divadelných či rozhlasových postáv, v ktorých využila a využíva svoje všestranné divadelné danosti a skúsenosti. Stala sa tak úspešnou súčasťou francúzskej kultúry.
Svoju inšpiratívnu cestu za umením nám v marcovej časti diskusie odhalí neprehliadnuteľná francúzsko-slovenská herečka Jana Bittnerová.

Pozrite si záznam diskusie s hosťkou Janou Bittnerovou preklikom na odkaz TU.

Diskusia prebehla 23. marca 2023. 

Diskusie vedú teatrológ Marek Godovič a dramaturgička Anna Šoltýsová. Diskusie sú venované všetkým so záujmom o scénické umenie, kultúru a cestovanie.

---

JANA BITTNEROVÁ

Jana Bittnerová, rodáčka zo Zlatých Moraviec, inklinovala  už od útleho detstva k divadelnému umeniu.

Po skúsenostiach v  amatérskom divadle v rodnom meste  bola  v roku 1981 prijatá na herectvo VŠMU, kde študovala pod vedením K. L. Zachara. Medzi jej pedagógov patril aj L. Chudík, D. Jamrich, či B. Turzonovová.

Po absolvovaní školy sa v roku stala členkou súboru Divadla Andreja Bagara v Nitre, kde spolupracovala s režisérmi ako J. Bednárika, K. Sisáka, či M. Kákoša a vytvorila desiatky nezabudnuteľných postáv.

V roku 1989 spolu s ďalšími divadelníkmi založila divadlo Teatro Tatro, kde hrala pod vedením Ondreja Spišáka.

V roku 1992 odišla  na zahraničnú stáž do Francúzka, kde nastúpila na Národné konzervatórium dramatického umenia v Paríži (Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique). Od tohto momentu sa vo Francúzsku natrvalo usadila a začne hrať v rôznych divadlách naprieč celým Parížom a jeho okolím.

Útočisko našla najmä v divadle Théâtre de la Tempête, kde sa pod vedením Philippa Adriena objavila vo viacerých inscenáciách. Jana Bittnerová sa objavila aj v tých najznámejších parížskych divadlách, ako sú Théâtre du Chatêlet, Théâtre des Champs-Elysées, Théâtre national de Chaillot či v slávnych operách Palais Garnier a Opéra Bastille. Ako divadelná herečka a mímka spolupracovala pod vedením svetoznámych divadelných režisérov ako Richard Jones, Bob Wilson, Yánnis Kókkos, Fanny Ardantová, Zabou Breitmanová, Martin Duncan či James Gray.

Výrazná herecká osobnosť Jany Bittnerovej neostala dlho bez povšimnutia ani u francúzskych či amerických televíznych a filmových režisérov. Od roku 2002 sa herečka objavila  nielen vo francúzskej televízii, ale aj v kinách po celom svete.

Ako filmová herečka hrala pod vedením režisérov ako Andrew Litvack, Mario Andreacchio, Yann Gozlan, Jean-Pierre Mocky, François Ozon, Michel Gondry, Jacques Audiard, Ruben Alves či Benoît Delépine a Gustave Kervern. Objavila sa po boku takých zvučných mien, ako sú Jane Birkinová, Nastassja Kinská, Michel Vuillermoz, Fabrice Luchini, Kristin Scottová Thomasová, Emmanuelle Seignerová, Audrey Tautouová, Camille Cottinová, Lambert Wilson, Kad Merad či Emmanuelle Béartová, Juliette Binocheová, Jean Dujardin či Yolande Moreauová.

Počas svojej bohatej kariéry ako televíznej, divadelnej herečky a mímky sa Jana Bittnerová uplatnila aj vo francúzskom rozhlase a stáva sa tak výraznou osobnosťou francúzskej kultúrnej scény.


PREMIÉRA - 22. apríl 2023

Mačka ako suvenír pre Bratislavu

ON-LINE

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.
------
Máte jedinečnú možnosť vzhliadnuť predstavenie (work in progress), Mačka ako suvenír pre Bratislavu v réžií Olega Liptsina.
------
Záznamy sú dostupné bezplatne v deň konania akcie (23. februára od 19 hod.) počas 24 hodín.

-----

Mačka ako suvenír pre Bratislavu

Performancia v exile Mačka ako suvenír pre Bratislavu je mojou umeleckou reakciou na surreálnu a nepredstaviteľnú vojenskú agresiu, ktorá sa odohráva v srdci Európy dnes, v dvadsiatom prvom storočí. Je to reakcia na celkom nové vnímanie života, ktoré pociťujem a prežívam od začiatku vojny, pocta mestu, ktoré sa stalo útočiskom a domovom nielen pre mňa, ale aj pre tisícky ukrajinských občanov, ktorí utiekli pred ruskou agresiou na Ukrajine.

Tvorkyňa projektu a performerka: Olena Lysenko, Laura Černáková
Bábky, rekvizity a kostýmový návrh: Laura Černáková
Bábky a konzultantka návrhu: Zoja Zupková
Výkonný producent a režisér: Oleg Liptsin

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


PREMIÉRA - 31. máj 2023

mal[DOT]org

Premohol aj vás pocit úzkosti, osamelosti a vyhorenia? Je ruch súčasnosti príliš intenzívny a dezorientujúci? Našťastie je tu OtherSide

OtherSide je online platforma, kde si užívatelia môžu vytvoriť svoj svet nanovo. Tichší, pokojnejší, jednoduchší. S pomocou najnovších technológií vám prinášame statickú minulosť, kde je všetko známe a nemenné, kde medziľudská interakcia netrpí na nepredvídateľnosť a prí lišnú komplexnosť, kde sú všetky výzvy len symbolické. Kde sa môžete stať kameňom!

Traja priatelia sa zdanlivo vyparili z povrchu zemského. Štvrtý člen skupiny ich nasleduje do virtuálneho sveta, kde dostane ponuku, ktorá sa neodmieta: odpoveď na všetky otázky, ktoré ho už roky potichu dráždia a riešenie týchto problémov. Jednoducho povedané, nový spôsob bytia. Avšak skôr, než nadobudne svoju vylepšenú podobu, musí nastať transformácia, radikálna zmena, ktorú nie sú všetci ochotní podstúpiť.

Čoho sa bojíme, keď prichádzame o našu identitu? Máme strach, že prídeme o svoje telo?

Že budeme musieť poprieť dušu? Že všetky kategórie, ktoré dávajú zmysel a kontúry našej realite, sa nadobro rozpadnú? Kto bude formovať naše nové ja? Staneme sa tvorcami nášho bytia, alebo nám bude budúcnosť predaná ako produkt, či ako ďalší trend , nanútená zvonka silami, ktoré síce tušíme, no nedokážeme konfrontovať?

Tvorivý tím : Andrej Purkart, Martina Havierová, Magdaléna Lišková

Hrajú: Richard Maľa, Andrej Purkart

Lístky: 7€ / 5€ zľavnený

Lístky kúpite TU.

Projekt vznikol v rámci platformy Mliečne zuby.


PREMIÉRA - 17. máj 2023

THEORY EVENT - FOCUS UKRAJINA

Nová dráma/New Drama 2023


Prednáška ukrajinského režiséra Olega Liptsina o súčasnej ukrajinskej dráme a divadle. Prezentácia publikácie Ukrajinská dráma.

Registrovať sa môžete do 24.4.2023.

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


PREMIÉRA - 17. máj 2023

NOVÁ DRÁMA – NOVÉ IMPULZY

Nová dráma/New Drama 2023


Prezentácia festivalu Avignon OFF. Prednáška Harolda Davida priblíži model fungovania tohto jedinečného festivalu.

Registrovať sa môžete do 24.4.2023.

Každý rok sa v mesiaci júl premení Avignon na festivalové mesto, ktorého divadlá i ulice doslova zaplavia tisícky umelcov. Avignon OFF je unikátny model festivalu, ktorý každé leto víta bohatstvo a rozmanitosť národnej i medzinárodnej umeleckej tvorby. Na podporu tohto podujatia, jeho organizácie a budúceho vývoja vzniklo v roku 2006 združenie Avignon Festival & Compagnies (AF&C). Festival Nová dráma/New Drama má česť privítať spolupredsedu združenia Harolda Davida, ktorý v prezentácii priblíži model fungovania tohto jedinečného francúzskeho festivalu.

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


PREMIÉRA - 18. máj 2023

DIVADLO V EXILE

Nová dráma/New Drama 2023


Medzinárodná konferencia organizovaná Divadelným ústavom v spolupráci so Slovenským centrom AICT.

Vojna na Ukrajine, autoritatívne politické režimy v Bielorusku, Rusku i v iných krajinách sveta obmedzujú umelcov v slobode a tvorbe. Odpoveďou môže byť vnútorný exil – otvorená revolta, boj proti režimu alebo, naopak, úplné stiahnutie sa do úzadia, a tak isto vonkajší exil – emigrácia, exil a tvorba v slobodných demokraciách. Boj s politickým režimom, prenasledovanie, opustenie svojej rodnej krajiny, strata zázemia, adaptovanie sa na nové životné podmienky a ďalšie problémy spojené s exilom spôsobujú mnoho tráum a stavajú emigrantov pred ťažké životné, profesijné a umelecké rozhodnutia. Žiaľ, ako v minulosti, tak aj dnes musia umelci čeliť týmto problémom.

Na druhej strane, emigrácia a exil už nemusia znamenať len vynútenú reakciu na nepriaznivú vojnovú, ekonomickú či politickú situáciu v danej krajine. V časoch globalizácie a multikulturalizmu a v kontexte divadla a umenia naberá slovo exil celkom nové významy. Možnosť dobrovoľného exilu, či už vnútorného, alebo vonkajšieho, môže pre umelcov znamenať príležitosť objavovať, prepájať, negovať či transformovať umelecké tradície domovskej krajiny s krajinou exilu. Dobrovoľný exil a globálna migrácia sa dajú chápať ako jeden z fenoménov, ktoré ovplyvňujú súčasnú podobu divadla.

Medzinárodná konferencia si kladie za cieľ otvoriť diskusiu a mapovať ako historický, tak aj súčasný kontext divadla a dramatickej tvorby v exile a rovnako prehĺbiť a definovať súčasný stav divadla v globalizovanom svete.

Účastníci konferencie a ich príspevky:

◾  prof. Patrice Pavis (Francúzsko)

Exil umelcov, exil hier a ich inscenovanie

◾  Tasos Angelopoulos, PhD. (Grécko)

Aktivity gréckych politických utečencov vo východnej Európe (1949 – 1956): od krajín bývalej Juhoslávie po Taškent, ZSSR

◾  Mgr. Otto Drexler (Česká republika)

Exil jako heterotypie české avantgardy

◾  prof. Nadežda Lindovská, PhD. (Slovensko)

Rozprávka ako priestor vnútorného exilu

◾  prof. Darko Lukić, PhD. (Chorvátsko/Nemecko)

Pád človeka a vzostup etiky: exilové hry Ivany Sajko

◾  Mischa Twitchin, PhD. (Veľká Británia)

Medzipriestor

◾  PhDr. Dáša Čiripová, PhD. (Slovensko)

Sloboda – intimita prekračujúca hranice sveta

◾  prof. Stephen Elliot Wilmer (Írsko)

Migračné naratívy ako pedagogická úloha divadla

◾  Lasha Chkhartishvili, PhD. (Gruzínsko)

Vojna a epocha v mestách...

◾  Mgr. Iryna Serebriakova (Ukrajina)

Pamäť ako pilier identity v exile vs. pamäť ako zdroj traumy v dokumentárnom divadle

◾  Sasho Ognenovski, PhD. (Severné Macedónsko)

V kreatívnom obkľúčení: ukrajinská exilová dramaturgia

◾  Richard Pettifer (Nemecko/Austrália)

Komunita a jej problémy: estetické obmedzenia divadla v prípadoch vysídlenia

◾  Mgr. Volha Kulikouskaya (Bielorusko)

Národné divadlo v exile. Tvorivý protikrízový manažment (praktické otázky)

◾  Sarit Cofman-Simhon, PhD. (Izrael)

Všetci naši migranti: miesto a vysídlenie v izraelskom divadle

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


PREMIÉRA - 19. máj 2023

DIVADLO V EXILE

Nová dráma/New Drama 2023


Medzinárodná konferencia organizovaná Divadelným ústavom v spolupráci so Slovenským centrom AICT.

Vojna na Ukrajine, autoritatívne politické režimy v Bielorusku, Rusku i v iných krajinách sveta obmedzujú umelcov v slobode a tvorbe. Odpoveďou môže byť vnútorný exil – otvorená revolta, boj proti režimu alebo, naopak, úplné stiahnutie sa do úzadia, a tak isto vonkajší exil – emigrácia, exil a tvorba v slobodných demokraciách. Boj s politickým režimom, prenasledovanie, opustenie svojej rodnej krajiny, strata zázemia, adaptovanie sa na nové životné podmienky a ďalšie problémy spojené s exilom spôsobujú mnoho tráum a stavajú emigrantov pred ťažké životné, profesijné a umelecké rozhodnutia. Žiaľ, ako v minulosti, tak aj dnes musia umelci čeliť týmto problémom.

Na druhej strane, emigrácia a exil už nemusia znamenať len vynútenú reakciu na nepriaznivú vojnovú, ekonomickú či politickú situáciu v danej krajine. V časoch globalizácie a multikulturalizmu a v kontexte divadla a umenia naberá slovo exil celkom nové významy. Možnosť dobrovoľného exilu, či už vnútorného, alebo vonkajšieho, môže pre umelcov znamenať príležitosť objavovať, prepájať, negovať či transformovať umelecké tradície domovskej krajiny s krajinou exilu. Dobrovoľný exil a globálna migrácia sa dajú chápať ako jeden z fenoménov, ktoré ovplyvňujú súčasnú podobu divadla.

Medzinárodná konferencia si kladie za cieľ otvoriť diskusiu a mapovať ako historický, tak aj súčasný kontext divadla a dramatickej tvorby v exile a rovnako prehĺbiť a definovať súčasný stav divadla v globalizovanom svete.

Účastníci konferencie a ich príspevky:

◾  prof. Patrice Pavis (Francúzsko)

Exil umelcov, exil hier a ich inscenovanie

◾  Tasos Angelopoulos, PhD. (Grécko)

Aktivity gréckych politických utečencov vo východnej Európe (1949 – 1956): od krajín bývalej Juhoslávie po Taškent, ZSSR

◾  Mgr. Otto Drexler (Česká republika)

Exil jako heterotypie české avantgardy

◾  prof. Nadežda Lindovská, PhD. (Slovensko)

Rozprávka ako priestor vnútorného exilu

◾  prof. Darko Lukić, PhD. (Chorvátsko/Nemecko)

Pád človeka a vzostup etiky: exilové hry Ivany Sajko

◾  Mischa Twitchin, PhD. (Veľká Británia)

Medzipriestor

◾  PhDr. Dáša Čiripová, PhD. (Slovensko)

Sloboda – intimita prekračujúca hranice sveta

◾  prof. Stephen Elliot Wilmer (Írsko)

Migračné naratívy ako pedagogická úloha divadla

◾  Lasha Chkhartishvili, PhD. (Gruzínsko)

Vojna a epocha v mestách...

◾  Mgr. Iryna Serebriakova (Ukrajina)

Pamäť ako pilier identity v exile vs. pamäť ako zdroj traumy v dokumentárnom divadle

◾  Sasho Ognenovski, PhD. (Severné Macedónsko)

V kreatívnom obkľúčení: ukrajinská exilová dramaturgia

◾  Richard Pettifer (Nemecko/Austrália)

Komunita a jej problémy: estetické obmedzenia divadla v prípadoch vysídlenia

◾  Mgr. Volha Kulikouskaya (Bielorusko)

Národné divadlo v exile. Tvorivý protikrízový manažment (praktické otázky)

◾  Sarit Cofman-Simhon, PhD. (Izrael)

Všetci naši migranti: miesto a vysídlenie v izraelskom divadle

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


PREMIÉRA - 20. máj 2023

FOCUS UKRAJINA / OLENA LYSENKO: MAČKA AKO SUVENÍR PRE BRATISLAVU

Nová dráma/New Drama 2023


Olena Lysenko: Mačka ako suvenír pre Bratislavu

Performancia v exile je umeleckou reakciou na surreálnu a nepredstaviteľnú vojenskú agresiu, ktorá sa odohráva v srdci Európy dnes, v dvadsiatom prvom storočí. Je to reakcia na celkom nové vnímanie života, ktoré pociťuje a prežíva od začiatku vojny jej autorka, Olena Lysenko. Je to pocta mestu, ktoré sa stalo útočiskom a domovom nielen pre ňu, ale aj pre tisícky ukrajinských občanov, ktorí utiekli z vlastnej krajiny pred ruskou agresiou. 

Námet, autorka, performerka: Olena Lysenko

Performerka a bábkoherečka: Kristína Povodová, Tara Ružbašánová

Bábky, rekvizity, kostýmy: Laura Černáková

Bábky a konzultácia : Zoja Zupková

Réžia, producent: Oleg Liptsin  

Vznik inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

V slovenskom a ukrajinskom jazyku.


PREMIÉRA - 20. máj 2023

DIVADLO TU A TERAZ: OSOBNÉ AJ POLITICKÉ

Nová dráma/New Drama 2023


Diskusia s dramaturgickou radou o súťažných inscenáciách.

V slovenskom jazyku./Tlmočené do angličtiny.


PREMIÉRA - 29. máj 2023

Umením do sveta

O umení a cestovaní prakticky aj teoreticky.

Diskusný cyklus Umením do sveta prepája umenie a cestovanie. Vďaka nemu sa presunieme za umením do celého sveta a zoznámime sa so životom a tvorbou viac alebo menej známych slovenských a českých umelkýň a umelcov tvoriacich v zahraničí.

V máji sa v rámci diskusného cyklu Umením do sveta dozviete viac o slovenskej režisérke a herečke Monike Gerboc, ktorá sa po projektoch na slovenských mestských scénach uplatnila v Nemecku, kde našla svoje trvalé tvorivé zázemie ako riaditeľka a umelecká šéfka bábkového divadla Puppentheater v nemeckom meste Zwickau.

Účinkujú: Monika Gerboc, Marek Godovič, Anna Šoltýsová


PREMIÉRA - 01. jún 2023

The Essence

Eva Urbanová

Ako sama Eva Urbanová inotajne uvádza, jej sólo je stvorené z lepkavej želatíny a ružových ruží a temných momentov a strašidelných tvárí a skákajúcich… The Essence je sólo, v ktorom sa stretáva ostrá a priamočiara esencia tanečnice s hrejivou modro-fialovou hudbou skladateľa Aid Kida.
The Essence je zároveň cestou k sebe samému, k podstate tanca aj ľudského bytia vôbec. Je kreatívnym angažovaným sólom mladej, pôvodom slovenskej umelkyne, v ktorom pôsobivo preukazuje vyzretosť svojho pohybového slovníka a poeticky prepája textovú a časovú rovinu choreografie.

Inscenácia získala 1. miesto na tanečnej súťaži na Gdansk Dance Festival 2022 a tiež 2. miesto a Cenu publika na stuttgartskom festivale Solo-Tanz-Theater 2021.

 

Choreografia, tanec: Eva Urbanová

Text: Eva Urbanová

Hudba: Aid Kid

Trvanie: 12 min

Vstupné: 4€
-------------------------------------------------

As Eva Urbanová herself says figuratively, her solo is made of sticky gelatine and pink roses and dark moments and creepy faces and jumping… The sharp and straightforward essence of the dancer meets the warm blue-purple music of the composer Aid Kid. 
The Essence is at the same time a journey to the self, to the essence of dance and human existence as such. It is a creative and engaged solo by a young artist originally from Slovakia, in which she impressively demonstrates the maturity of her movement vocabulary, poetically linking the textual and the temporal level of the choreography.

The production was awarded first place at the Gdansk Dance Festival 2022 and also won second place in the choreography category and also won the audience prize at the 2021 Solo-Tanz-Theater festival in Stuttgart.

 

Choreography, dance: Eva Urbanová

Text: Eva Urbanová

Music: Aid Kid

Duration: 12 min

Tickets: 4€

More informations about Slovak Dance Platform, registration and tickets HERE.

Slovenskú tanečnú platformu 2023 podporil z verejných zdrojov ako hlavný partner Fond na podporu umenia. S podporou Nadácie mesta Bratislavy.
---------------------------------------------
Slovak Dance Platform 2023 was supported with the use of public funds by the Slovak Arts Council as main partner. Supported by Bratislava City Foundation.


PREMIÉRA - 26. jún 2023

RICHARD AUTNER & BAND + hosť NELA POCISKOVÁ

Richard Autner s kapelou Vám zahrajú koncert v Bratislave v Štúdiu 12, kde odznejú skladby z albumu Odpovede, ako aj premiérovo niekoľko nových skladieb z pripravovaného druhého albumu.
Hosťom koncertu bude Nela Pocisková, s ktorou prvýkrát odznie Richardov a Nelin najnovší singel LEN NÁM DVOM.

Vstupné: 25 € 
Deti do 10 rokov vstup zadarmo.


PREMIÉRA - 24. jún 2023

Dramaticky mladí 2023

Slávnostné vyhlásenie výsledkov 14. ročníka súťaže, spojené s inscenovaným čítaním finálových textov.

Dramaticky mladí je súťaž o najlepší dramatický text autoriek a autorov od 9 do 18 rokov, ktorú každoročne vyhlasuje Divadelný ústav. Môže sa na nej zúčastniť každý, kto má zaujímavý nápad a chuť vyskúšať si napísať divadelnú hru.

Do 14. ročníka súťaže mladé autorky vo veku od 12 do 18 rokov prihlásili 22 textov.
Prihlásené texty posudzovala odborná porota, ktorej členkami boli: Veronika Dianišková (spisovateľka a scenáristka), Lenka Dzadíková (teatrologička) a Miriam Kičiňová (dramaturgička a riaditeľka Činohry SND).

Réžia: Veronika Malgot

Vstup na podujatie je voľný.

Hlavným partnerom súťaže Dramaticky mladí je kníhkupectvo Martinus.


PREMIÉRA - 22. jún 2023

Umením do sveta

ON-LINE

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12. 

Umením do sveta je diskusným cyklom prepájajúcim umenie a cestovanie. Vďaka nemu sa presunieme za umením do celého sveta a zoznámime sa so životom a tvorbou viac alebo menej známych slovenských a českých umelkýň a umelcov tvoriacich v zahraničí. 

Diskusie vedú teatrológ Marek Godovič a dramaturgička Anna Šoltýsová. Diskusie sú venované všetkým so záujmom o scénické umenie, kultúru a cestovanie.

Pozrite si záznam diskusie s hosťkou Slávou Daubnerovou preklikom na odkaz TU.

Z diskusie sa dozviete:

  • o fungovaní nezávislého divadelníka na Slovensku,
  • o sólových performanciach autorky,
  • o cestách do zahraničia a operných projektoch v Nemecku a Česku,
  • o budúcich plánoch na Slovensku aj v zahraničí, a mnoho iného...

Diskusia prebehla 22. júna 2023.

-------

SLÁVA DAUBNEROVÁ je jednou z kľúčových osobností slovenského performatívneho umenia. Jej sólové performancie  sa stali jedinečnými a originálnymi posolstvami doby, ženy a tvorkyne samotnej. Zo samoty sólovej práce sa stala vyhľadávanou režisérkou veľkých operných diel na európskych javiskách. Režisérka a performerka Sláva Daubnerová bude hovoriť v cykle Umením do sveta o svojej všestrannej práci umelkyne vo svete opery, reáliách slovenskej umelkyne v zahraničí i ďalších plánoch.

Viac o projektoch S. Daubnerovej nájdete TU.


PREMIÉRA - 16. júl 2023

PRIDE mesiac: Zákon lásky

Ak má proti svadbe námietky, nech prehovorí teraz alebo mlčí navždy.

Spolurežisérka úspešného filmu V sieti, Barbora Chalupová, debutuje tragikomickým dokumentom o ceste zákona, ktorý má vplyv na státisíce Čechov. „Zákon lásky“ zaistí manželstvo všetkým bez ohľadu na ich sexuálnu orientáciu. Podporuje ho v tom väčšina občanov. Komu teda návrh vadí? A aký je rozdiel medzi manželstvom a registrovaným partnerstvom? S napätím sledujeme výpravu naprieč českou spoločnosťou, ktorá vedie od zberu podpisov petície, cez televízne hádky až po diskusie na pôde parlamentu pred kľúčovým hlasovaním. Náraz progresívnych a konzervatívnych častí obyvateľstva je vidieť v exhbícii politikov. Nevzdelanosť, obavy, strach a neschopnosť urobiť akékoľvek rozhodnutie však nie sú to jediné, čo bráni prijatiu zákona. Sú Česi naozaj tak liberálni, ako sa prezentujú? A zvíťazí u nich nakoniec láska nad lžou a nenávisťou?

Réžia: Barbora Chalupová/ Česko / 2021
Dĺžka podujatia: 89 min.
Jazyk: česky

Podujatie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Vstupné: 4
alebo 30 minút pred predstavením na mieste.

Premietaný film je možné vzhliadnuť vďaka spolupráci s Film Expanded.


PREMIÉRA - 17. február 2023

Postřehy a fikce Františka Zouhara st.

"yeah-but-still"

Jedinečná príležitosť vidieť mladých študentov a performerov z pražskej Divadelnej akadémie MU s víťazným projektom
--> Fedir Kis a Zuzana Šklíbová: Postřehy a fikce Františka Zouhara st. <--

Text ocenený za najlepšiu hru v súťaži 7. ročníka krátkych dramatických textov DAMU. Je inšpirovaný tvorbou Václava Havla a fenoménom "odchádzania".
-----------------------------------
Text Fedira Kisa a Zuzany Šklíbovej vychádza z diskusií Divadelnej fakulty DAMU, ktoré prebiehali po anonymných výpovediach študentiek a študentov týkajúcich sa sexuálneho obťažovania a zneužívania moci zo strany pedagogického vedenia školy.
-----------------------------------
"... tak bych řekl, že v každý moment, kdy se nějak
rozhodujeme
tak
bychom měli mít možnost se rozhodnout mezi několika
možnostmi
a né být donuceni k tomu, že máme jenom jednu možnost,
která nám zbývá
to není moment tvorby, ale je to moment, kdy musíme
přijmout
to co je ...".
-----------------------------------
Výskum slova, tváre a herectva. Literatúra a trochu divadlo. Postřehy a fikce Františka Zouhara st. je verbálny aj neverbálny dialóg o sile slova, jeho pozitívnych i negatívnych dopadoch a maskovaní.
-----------------------------------
Realizačný tím: Zuzana Šklíbová a Fedir Kis (KALD DAMU)
Produkcia: "yeah-but-still"
Fotografie: Johana Bártová

Jednotné vstupné: 4 €

Lístky kúpite TU.


PREMIÉRA - 10. marec 2023

Peter Juhás a Andrej & Michal

Štúdio 12 prináša koncert Petra Juhása "TOUR 27 - Spring" spoločne s energickým zoskupením Andrej & Michal.

PETER JUHÁS

je hudobník pochádzajúci z Lučenca, pôsobiaci už nejaký čas v Bratislave. Je tak trochu cestovateľom, tak trochu bláznom a tak trochu milovníkom života. Dlhé roky pôsobil aj ako pouličný umelec, čiže okrem rôznych televíznych súťaží, v ktorých sa zúčastnil, ste ho mohli zazrieť aj na niektorej z ulíc. Peter skladá vlastné skladby, ktoré sa nesú vo veselom duchu, ale zároveň majú za úlohu dotknúť sa diváka nielen svojou energiou, ale aj niečím osobným. V roku 2020 vydal Peter svoj debutový album s názvom ''Poctený Životom'' a na koncerte zaznejú taktiež skladby z najnovšie EP s názvom ''Pjotrson''.

ANDREJ & MICHAL

je indie-folk-rockové zoskupenie, pôsobiace v Bratislave a píšuci svoj vlastný autentický príbeh. Frontman kapely Andrej Remeník, známy aj z dosiek, ktoré znamenajú svet do svojich piesní vkladá vtip, príbehy a podáva ich s pôvabom sebe vlastným. Ich vystúpenie vo vás zanechá pocit, že ste boli súčasťou niečoho príjemného a jedinečného.

---------------------------------------------

LINE-UP
19:00 - VSTUP (lístky na mieste)
19:30 - 20:10 Andrej & Michal
20:30 - 22:00 Peter Juhás

---------------------------------------------

Lístky si môžete kúpiť v predpredaji za cenu 6€ na osobu. Lístky na mieste sú za zvýšenú cenu 9€ na osobu. Vstup detí do 10 rokov (vrátane) ZDARMA.

Lístky zakúpite TU.

Želáme všetko dobré a tešíme sa na vás! 


PREMIÉRA - 27. marec 2023

Neskorý zber: ELLA

Neskorý zber v spolupráci so Štúdiom 12 približuje netradičnou formou performatívnej prednášky tvorivý výskum o diele a osobnosti Elly Fuchsovej - Lehotskej. Jej autori sa pokúsia o obraz výnimočnej osobnosti z histórie slovenského tanečného umenia, tanečnice, baletnej majsterky, choreografky a prvej ženy na pozícii šéfky Baletu Slovenského národného divadla. Ako tanečnica, baletná majsterka, choreografka a šéfka baletu stála v období 1920 až 1940 pri jeho zrode, formovaní a profesionalizácii.  Založila a viedla niekoľko súkromných škôl, vďaka ktorým mohli vzniknúť prvé profesionálne baletné telesá v čase, keď ešte neexistovali štátne školy.

Žiačka Achille Viscusiho delila svoj život medzi niekoľko miest, divadiel, súborov a profesií. Počas svojej kariéry pôsobila v divadlách v Prahe, Ostrave, Olomouci, Košiciach a Bratislave. Takmer v každom z týchto miest zakladala súkromné tanečné školy a tanečné súbory, ktoré sa neskôr pretransformovali do samostatných tanečných telies v kamenných divadlách. V tridsiatych rokoch 20. storočia bola, ako prvá žena na tejto pozícii, počas štyroch sezón šéfkou baletu SND a vytvorila pre súbor SND niekoľko baletných inscenácií. V štyridsiatych rokoch 20. storočia prakticky jediná škola, a to škola Elly Fuchsovej-Lehotskej profesionálne pripravovala adeptov na tanečnú kariéru pre SND alebo Východoslovenské štátne divadlo v Košiciach.

Jednu z najvýznamnejších žien a umelkýň  20. storočia,  ktorá zasvätila svoj život tanečnému umeniu a zásadným spôsobom ovplyvnila dejiny slovenského tanca predstaví Eva Gajdošová a Monika Čertezni.

Súčasťou performatívnej prednášky bude pohybová rezonancia, inšpirovaná tvorbou a osudom Elly Fuchsovej- Lehotskej v interpretácii tanečníkov Reony Sato a Daniela Račka.

Tvorivý výskum o diele a osobnosti Elly Fuchsovej - Lehotskej z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

..............

VSTUPNÉ DOBROVOĽNÉ


PREMIÉRA - 29. marec 2023

Ako sa starať o svoje sexuálne a reprodukčné zdravie?

Intymyta


Čo máme robiť, aby sme boli sexuálne a reprodukčne zdraví a zdravé? Od akého veku? Ako to naučiť deti vekovo primerane a ako o tom s nimi hovoriť? Čo s tým má škola a zdravotníctvo?

O téme sexuálneho a reprodukčného zdravia sa verejne veľa nehovorí, no týka sa všetkých ľudí. Príďte na diskusiu, kde narovinu povieme, ako vyzerá zdravý penis, kde sa nachádza klitoris, ako robiť samovyšetrenie prsníkov či semenníkov a ešte viac. Priestor bude aj na vaše otázky.

Slam poetry: Barbor Markov

Diskusia: MUDr. Mária Kubalová (gynekologička), MUDr. Ján Švihra (urológ), Mgr. Radka Mikšík, Denisa Koleničová (moderátorka)

Ilustrácie: Veronika Trnková

Vstup je od 15 rokov a zadarmo.

Pre vstup na diskusiu sa prosím zaregistrujte TU

Spoločným úsilím k zelenej, konkurencieschopnej a inkluzívnej Európe.

Projekt 34all je realizovaný v rámci programu Domáce a rodovo podmienené násilie vďaka podpore Nórskych grantov a štátneho rozpočtu SR. Za obsah tohto dokumentu nezodpovedá Správca programu. Ak sa chcete dozvedieť viac o programoch
a projektoch financovaných z Nórskych grantov na Slovensku, navštívte stránku www.norwaygrants.sk.

Za možnosť realizovať naše aktivity a prinášať tak do spoločnosti rešpekt, férovosť a zdravie ďakujeme Ministerstvu investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR a Nórskemu finančnému mechanizmu 2014-2021. Spoločným úsilím k zelenej, konkurencieschopnej a inkluzívnej Európe. Projekt 34all je realizovaný v rámci programu Domáce a rodovo podmienené násilie vďaka podpore Nórskych grantov a štátneho rozpočtu SR.


PREMIÉRA - 19. apríl 2023

Queer divadlo a dráma v dejinách

Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D.

História divadla je spojená s osobnosťami LGBT+ autorov a divadelných tvorcov, ktorých diela pretrvali až do súčasnosti. Prvky homosexuality v divadle možno vystopovať v antike a renesancii, ako aj v japonskom divadle kabuki a modernejšom divadle takarazuka. S nástupom realizmu sa objavuje čoraz viac hier, ktoré obsahujú zakódovaný alebo otvorene komunikovaný prvok homosexuality, a v modernom období sa touto témou zaoberá čoraz viac autorov a divadelníkov, ktorí sa napriek nástrahám doby čoraz častejšie hlásia k svojej queer identite alebo verejne podporujú (LGBT+) komunitu. Studená vojna síce spomalila sľubný vývoj, ale od Stonewallských nepokojov (1969) sa otvoril priestor pre rozsiahle LGBT+ diela aj na javiskách činoherného a hudobného divadla. Trend otvorenosti a akceptácie LGBT+ komunity sa v 90. rokoch 20. storočia rozšíril natoľko, že dnešná queer scéna sa spája s inovatívnymi postupmi v súčasnom divadle a hudobnej dráme.

Táto prednáška poskytne prierez historickými udalosťami, predstaví niektoré významné osobnosti, pozastaví sa pri dramatickej tvorbe a pozrie sa na nedávny vývoj v oblasti queer performativity.

------
Prednášku vedie: 

Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D.

(Oddělení dějin divadla MZM // Kabinet pro výzkum divadla a dramatu JAMU Brno // Scénický šerm a souboje Kabinet pohybu JAMU Brno)
------
Prednáška bude vedená v českom jazyku.
------
VSTUPNÉ DOBROVOĽNÉ, vstupné odovzdáme Iniciatíve INAKOSŤ.


PREMIÉRA - 03. apríl 2023

Kráľ Ubu v grafickom románe

Klasika v grafickom románe

Modelový workshop na tému hry Alfreda Jarryho Kráľ Ubu pre uzavretú skupinu študentiek a študentov zo Strednej odbornej školy pedagogickej v Bratislave sa zameriava na priblíženie hry zaujímavou interaktívnou formou a cez ňu na sprostredkovanie zákonitostí a výstavby dramatického textu, využívajúc pri tom prostriedky dramatickej výchovy. Vychádza z najnovšieho spracovania škandalóznej hry slávneho francúzskeho dramatika do podoby grafického románu – komiksu, ktoré vzniklo v rámci medzinárodného projektu Klasika v grafickom románe.

Súčasťou programu je aj populárno-náučná prehliadka fondov a zbierok Divadelného ústavu Ako sa uchováva pominuteľnosť.

Workshop Kráľ Ubu v grafickom románe pre Divadelný ústav pripravilo združenie EDUdrama.

Lektorky: Barbora Jurinová a Veronika Kořínková

Medzinárodný projekt Klasika v grafickom románe – Classics in the graphic novel realizuje Divadelný ústav spoločne so Slovinským divadelným inštitútom z Ľubľany a Divadelným inštitútom Zbigniewa Raszewského z Varšavy s podporou Európskej únie v rámci programu Kreatívna Európa – Podpora projektov európskej spolupráce 2019.


PREMIÉRA - 13. apríl 2023

Antigona v grafickom románe

Klasika v grafickom románe

Modelový workshop na tému Sofoklovej tragédie Antigona pre uzavretú skupinu študentiek a študentov z Bilingválneho gymnázia C. S. Lewisa v Bratislave sa zameriava na priblíženie hry zaujímavou interaktívnou formou a cez ňu na sprostredkovanie zákonitostí a výstavby dramatického textu, využívajúc pri tom prostriedky dramatickej výchovy. Vychádza z najnovšieho spracovania hry Antigona do podoby grafického románu – komiksu, ktoré vzniklo v rámci medzinárodného projektu Klasika v grafickom románe. Cieľom projektu je kultúrne vzdelávanie stredoškolákov a podnietenie ich vzťahu k dramatickej literatúre a divadlu prostredníctvom grafického románu.

Workshop pre Divadelný ústav pripravilo združenie EDUdrama.

Lektorky: Barbora Jurinová a Veronika Kořínková

Medzinárodný projekt Klasika v grafickom románe – Classics in the graphic novel realizuje Divadelný ústav spoločne so Slovinským divadelným inštitútom z Ľubľany a Divadelným inštitútom Zbigniewa Raszewského z Varšavy s podporou Európskej únie v rámci programu Kreatívna Európa – Podpora projektov európskej spolupráce 2019.


PREMIÉRA - 21. apríl 2023

KRÁĽOVÁ

KRÁĽOVÁ vydáva debutové album SNY!

Speváčka a textárka Zuzana Kráľová sa po pôsobení v duu Kráľová & Kompas, s ktorým má na konte album „Po horách, jazerách“, alebo tanečne poňatom projekte Šaniel & Sue, rozhodla vydať novým smerom a to v podobe vlastnej kapely KRÁĽOVÁ.
Kapela, v ktorej okrem Zuzany pôsobí aj speváčka Lucia Bakaiová, gitarista Zbyšek Říha, klávesák Jakub Školný, bagitarista Lukáš Mazár a bubeníčka Paula Minichová, sa už čoskoro predstaví s debutovým albumom SNY, ktorý vzniká v spolupráci so skladateľom a producentom Davidom Hlaváčom a s Lukášom Čuntom z kapely Čechomor.

Žánrové zaradenie albumu, ktoré kapela sama označuje ako „pop fusion“, sa nedá konkrétne definovať – od pomalejších, poeticky pojatých piesní, cez progresívne syntezátory až k momentom, ktoré by sa kľudne dali označiť za poctu osemdesiatkovému discu. Tri skladby, vydané ako singly – Vem mě domů, Do brezy a titulní Sny – poslúži ako nápoveda, čo si pod týmito slovami môže poslucháč predstaviť.

Účinkujú: Zuzana Kráľová, Lucia Bakaiová, Zbyšek Říha, Jakub Školný, Lukáš Mazár a Paula Minichová.

Vstupné v predpredaji za 8 € / na mieste 10 €.

Lístky kúpite TU.


PREMIÉRA - 03. máj 2023

Divadlo Fórum ako súčasť repertoáru v profesionálnom divadle


Čo je Divadlo Fórum a prečo sa o ňom hovorí v súvislosti s profesionálnym divadlom?

Aké sú jeho princípy a čo prináša tvorcom a divákom?

Prečo vôbec spájať divadlo a výchovu?

 

Každý z nás sa niekedy v živote ocitá v útlaku, či už vnútornom alebo vonkajšom. Divadlo Fórum využíva techniku, ktorá učí divákov prostredníctvom divadelného zážitku taký útlak rozpoznať a čeliť mu. Učí ich hľadať stratégie riešení v ťažkých situáciách, ktoré ich obklopujú. Techniku Divadla Fórum vytvoril brazílsky divadelník Augusto Boal ako nástroj k aktivizácii spoločnosti. A aktivizácia spoločnosti – spolu s kritickým myslením – nepochybne patrí medzi ciele divadla 21. storočia.

Workshop ponúka účastníčkam a účastníkom náhľad do techniky Divadla Fórum. V úvode predstaví Divadlo Fórum prostredníctvom ukážok niektorých inscenácií pre deti a mládež, pracujúcich s touto metódou. Zoznámi ich so základnými princípmi tvorby, podľa ktorých vzniká takto špecifická inscenácia. V záverečnej časti si prakticky vyskúšajú vytvoriť útlakovú situáciu a hľadať stratégiu na jej riešenie.

Cieľom workshopu je odovzdať poznanie, že ak divák dokáže zmeniť chod udalostí vo svete fikcie na javisku, dokáže to aj v skutočnom živote.

Workshop je určený divadelníčkam a divadelníkom s profesijným zameraním réžia, dramaturgia, produkcia, manažment a študentstvu umeleckých vysokých škôl.

 

Lektorka:

Michaela Váňová, režisérka inscenácií so sociálnym presahom, divadelná lektorka a  herečka

Miesto: Štúdio 12, Jakubovo nám 12, Bratislava
Registračný poplatok: 10 €/osoba
Registračný poplatok uhrádzajte bankovým prevodom na číslo účtu: SK34 8180 0000 0070 0007 1011, variabilný symbol: 2022225004

Registrácia: NEZABUDNITE SA OFICIÁLNE REGISTROVAŤ
Mail s predmetom Divadlo Fórum spolu s priloženým dokladom o zaplatení registračného poplatku zasielajte na adresu dominika.zatkova@theatre.sk. 
Ukončenie registrácie je 24. 4. 2023.
V prípade, že potrebujete vystaviť faktúru, kontaktuje pani Katarínu Mravíkovú emailom: katarina.mravikova@theatre.sk alebo na tel. č.: +421 2 2048 7202.
V prípade odôvodnenej neúčasti registračný poplatok vraciame len do 24. 4. 2023.
 

Harmonogram:
10.00 – 10.30 hod. – registrácia prihlásených
10.30 – 12.30 hod. – teoretická časť, princípy tvorby Divadla Fórum + príklady
12.30 – 13.30 hod. – obedná prestávka (obedovať je možné v blízkych prevádzkach vo vlastnej réžii)
13.30 – 16.00 hod. – praktická časť, workshop


Lektorka: Michaela Váňová

(foto: archív M. V.)

 Po štúdiu herectva na pražskom konzervatóriu a troch rokoch odboru Učiteľstvo pre I. stupeň ZŠ na Pedagogickej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe sa začala na Katedre výchovnej dramatiky DAMU venovať prepájaniu divadla, vzdelávania a pomoci druhým. Jej cesty sa uberajú ako smerom divadelným (v súčasnosti je herečkou v Divadle Minor, v Studiu DVA a súbore Geisslers Hofcomoedianten), tak aj pedagogickým (tvorí a vedie vzdelávacie programy v Divadle Minor, učí na Katedre výchovnej dramatiky DAMU a na Pedagogickej fakulte Univerzity Karlovej). Tvorí autorské divadelné inscenácie využívajúce techniku Divadla Fórum (To byl jen vtip! a Jsem v pohodě... v divadle Minor; Dělej, sdílej! v Malém divadle v Českých Budějoviciach) a zaoberá sa divadelnou tvorbou pre pacientov v paliatívnej starostlivosti.


Kontaktná osoba: Dominika Zaťková, vedúca Oddelenia vzdelávania Centra výskumu a vzdelávania v divadle Divadelného ústavu; dominika.zatkova@theatre.sk, 02/20487 804

 


PREMIÉRA - 05. apríl 2023

Koncert dua ARTE PRO ARTE

Koncert komornej hudby violončelistu Andreja Gála a klaviristu, skladateľa a dirigenta Petra Javorku, interpretov známych z viacerých festivalov súčasnej vážnej hudby, ktorých koncertná dramaturgia prinesie diela 20. a 21. storočia, a tak prevedie poslucháčov fascinujúcou mozaikou hudby. Počas koncertu zaznejú diela klasikov slovenskej aj svetovej hudby: sonáty Arthura Honeggera, Ilju Zeljenku či iba nedávno premiérovaná sonáta Juraja Pospíšila. Program doplní slovenská premiéra diela Aria e Danza významného poľského skladateľa súčasnosti Wojciecha Widłaka.

----

PROGRAM

Ilja Zeljenka (1932 – 2007)

Sonáta pre violončelo a klavír (1998)

I. Largo cantabile

II. Drammatico

Juraj Pospíšil (1931 – 2007)

Sonáta pre violončelo a klavír, op. 6 (1955)

I. Allegro moderato

II. Adagio

III. Allegro – Trio. Meno mosso – Piú mosso

IV. Grave – Con moto

Wojciech Widłak (1971)

Aria e Danza (1999) slovenská premiéra

Arthur Honegger (1892 – 1955)

Sonáta pre violončelo a klavír (1920)

I. Allegro non troppo

II. Andante sostenuto

III. Presto

Účinkujú: Peter Javorka, Andrej Gál

Vstupné: 7 €/5€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.


Projekt finančne podporil Hudobný fond.

Realizované s podporou Hudobného centra.


PREMIÉRA - 04. máj 2023

Úvod do divadelných a performatívnych štúdií – metodológia analýzy inscenácie

Erika Fischer-Lichte


Hoci na jednej strane pripomína analýza predstavení analýzu textov alebo obrazov, keďže môže uplatniť rôzne metodické prístupy v závislosti od formulovaných otázok a stanovených cieľov, na druhej strane pre ňu platia celkom iné podmienky. Tie vyplývajú jednak zo špecifických mediálnych podmienok predstavenia, z telesnej spoluprítomnosti aktérov a divákov, jednak z jeho zvláštnej materiálnej povahy, t. j. jeho pominuteľnosti a prchavosti. Témou prednášky bude definovanie rôznych spôsobov nazerania na divadelné dielo, predpoklady a nastavenia, s akými divák/teoretik vstupuje do divadla a čo všetko ovplyvňuje jeho analýzu.   

Prednáška bude prebiehať v angličtine so simultánnym tlmočením do slovenčiny.

Diskusiu moderuje:
Ján Šimko

 


PREMIÉRA - 13. máj 2023

Noc múzeí a galérií v Štúdiu 12


Divadelný ústav sa aj tento rok zapojí do Medzinárodného dňa Noci múzeí a galérií. V priestoroch Štúdia 12 návštevníkom predstaví výstavu theatre.sk, ktorá zachytáva vývoj slovenských divadiel od roku 1920 až po súčasnosť.
Výstava bude doplnená o makety, kostýmy, objekty a bábky z rôznych divadiel na Slovensku.

Výstava bude prístupná od 15.00 h do 00.00 h. 

Kurátor scénografickej časti Miroslav Daubrava si pre návštevníkov pripravil sprievod výstavou, ktorý sa uskutoční o 16.00, 19.00 a 21.00.

Vstupné na podujatie je 5 eur (deti do 12 rokov, seniori a ŤZP zadarmo).


PREMIÉRA - 16. máj 2023

IGOR BAUERSIMA – MASTERCLASS

Nová dráma/New Drama 2023


Masterclass švajčiarskeho dramatika, patróna festivalu.

Registrovať sa môžete do 5.5.2023.


VÝZNAM V DIVADLE

V tohtoročnom Masterclass Igor Bauersima upriami pohľad na vzťah medzi filozofiou a divadelnou hrou, resp. umeleckým dielom vo všeobecnosti. Bude skúmať spojitosť medzi zámerom autora a vnímaním jeho diela. Je význam hry definovaný vnímaním diváka alebo je obsiahnutý v hre samotnej? Má každá hra len jeden význam alebo je ich toľko, koľko je divákov? A ako to môžeme vedieť ? O čom je divadelná hra? A čo hra komunikuje? Aké sú prvky, ktoré určujú jej význam? Aká je úloha postáv, pokiaľ ide o význam hry? Aká je úloha zápletky v kontexte významu celej hry? Bauersima bude na nastolené otázky odpovedať prostredníctvom vlastnej dramatickej tvorby. 


IGOR BAUERSIMA (1964)

Jeho rodina v roku 1968 emigrovala z Prahy do Paríža, no nakoniec sa usadila vo Švajčiarsku. Pred tým, ako sa začal venovať divadlu, študoval architektúru v Lausanne a Zürichu, hral v „punk jazz“ formáciách a nakrúcal krátke filmy. Doteraz napísal viac ako tridsaťpäť divadelných hier, medzi nimi aj drámu norway.today, vďaka ktorej sa stal najhranejším súčasným dramatikom v nemecky hovoriacich krajinách. Ako režisér a scénograf je od začiatku deväťdesiatych rokov priekopníkom v práci s videom na javisku. V roku 2000 začal písať a režírovať pre veľké scény v Düsseldorfe, Hannoveri, Zürichu, pre viedenský Burgtheater, divadlo v Josefstadte, opery v Stuttgarte a Antverpách. Bauersimove texty sa vyznačujú univerzálnymi témami, rýchlymi dialógmi, štipľavými poznámkami a lakonickým zmyslom pre humor. Jeho ostrá obhajoba slobody jednotlivca a výsmech zacielený na charakter doby často vyvolávajú ostré polemiky. Hoci Bauersimove diela priamo alebo implicitne riešia veľmi kontroverzné otázky, tešia sa úspechu u divákov aj kritiky. Jeho hry boli preložené do vyše tridsiatich jazykov a inscenované vo viac ako dvesto divadlách po celom svete. Medzi najznámejšie patria tituly Context, Tattoo, Future de Luxe, 69, Bérénice de Molière. Jednou z jeho najnovších inscenácií je Post Scriptum, ktorá mala premiéru vo viedenskom Schauspielhause.

Masterclass bude vedený v anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


PREMIÉRA - 29. september 2023

30.SK.DIVADLO.

Biela noc

/objektovo-svetelné inštalácie/

Výstavu Ako sa hľadáme: 30 rokov Slovenskej republiky v divadelných inscenáciách, ktorú Divadelný ústav pripravil pri príležitosti vzniku Slovenskej republiky, uvedie Štúdio 12 v doplnenej podobe.
Inštalácie slovenských scénických výtvarníčok a výtvarníkov budú v duchu Bielej noci odeté do jedinečného a na mieru vytvoreného svetelného dizajnu. Návštevníčky a návštevníci budú mať jedinečnú možnosť preskúmať vývoj hľadania a uvedomovania si národnej identity cez optiku divadla a divadelných tvorcov.

Produkcia projektu: Zuzana Poliščák Šnircová

Autorský tím pôvodnej výstavy: Zuzana Nemcová Gulíková, Marek Godovič, Lenka Dzadíková

Výtvarné objekty: Jozef Ciller, Alexandra Grusková, Eva Kudláčová Rácová, Marija Havran, Katarína Holková, Michal Lošonský, Juraj Poliak, Ondrej Zachar

Svetelný dizajn: Jakub Branický

 

/projekcia na budovu/

V kontexte 30 rokov Slovenskej republiky pripravili Divadelný ústav a Štúdio 12 projekciu obrazových záznamov zo slovenských inscenácií, ktoré vznikli po roku 1993. Koláž vyzdvihne fenomény slovenskej spoločnosti: od legiend cez historické postavy až po témy, ktorými krajina počas svojej tridsaťročnej existencie žila. Projekcia na budovu Divadelného ústavu poukáže na prívetivú i tú odvrátenú stranu Slovenska ako dynamického priestoru v strednej Európe.

Kurátor projektu: Marek Godovič

Koncept: Matej Trnovec

Strih: Vladimír Horník

Partnerom projektu je spoločnosť Optoma, dodávateľ vizuálnej techniky.

Vstup na podujatie len s BN pasom.

Viac informácií: www.biela noc.sk

Inštalácie trvajú každý deň od 19:00 do polnoci. 

Mnohé diela sú inštalované vo verejnom priestore mesta a prístupné zdarma. Biela noc však ponúka aj hodnotný platený program v interiéroch. Festivalová permanentka BN PASS stojí 15 eur v predpredaji a 20 eur na mieste a dovoľuje vstup ku každému z diel, s výnimkou špecifických inštalácií, performancií a koncertov (označené na mape aj s informáciou o výške vstupného).

Deti do 12 rokov, seniori od 62 rokov a návštevníci s preukazom ZŤP majú vstup zdarma. Držitelia preukazu ZŤP-S majú vstup zdarma pre seba aj pre svievodcu. Vstup je povolený len v sprievode uvedenej osoby, samostatný vstup pre sprievodcov nie je možný.

Festivalové permanentky BN PASS sú dostupné online na www.bielanoc.sk alebo v čase trvania festivalu na vybraných predajných miestach:
→ podbránie Primaciálneho paláca, Primaciálne námestie 2 (PIA-SO: 10.00 – 00.00, NE: 10.00 – 23.00)
→ informačný pult v Eurovea, Pribinova 8, vstup zo strany Starého mosta (PIA-NE: 18.00 až 23.00)


PREMIÉRA - 03. október 2023

Piesne o mŕtvych deťoch / Kindertotenlieder

Piesne o mŕtvych deťoch / Kindertotenlieder sú divadelným projektom analyzujúcim postupnú zmenu dieťaťa vo svojom vývine. Inscenácia skúma, čo znamená stratiť alebo prísť o nevinnosť, čistotu, bezprostrednosť a nezištnosť. Ako v dieťati urýchľujú proces rastu, dozrievania a pocit dokonalosti z neho samého jeho vlastní rodičia. Nie sú ich túžby projektované na dieťa už príliš skoro? 

Dokáže si človek ponechať svoju čistotu? Je takou bytosťou malý chlapec s mentálnym znevýhodnením? Ostane už stále nevinnou detskou dušou? Inscenácia prepája rovnomenné dielo piesňového cyklu Gustava Mahlera Kindertotenlieder (Piesne o mŕtvych deťoch) so skutočným svetom dvoch malých rovesníkov - 8 ročnej Zoje a autistického Felixa. 

Transcendentné Mahlerove piesne nie sú smutnými výjavmi. Sú odchodom detských duší a ich premeny. Neznamenajú smrť. Sú zmenou a stratou toho, čo nás na deťoch fascinuje najviac – ich čistoty.

Päť piesní sa v projekte stáva piatimi obrazmi interakcie rodičov s ich vlastnými deťmi. Tanečnica Renata Ptačin so svojou dcérou Zojou vytvárajú sugestívny model v ktorom skúmajú limity, ktoré prekonáva túžba malej tanečnice, hudobníčky a herečky. Felix, autistický chlapec prichádza aby pokračoval v analýze toho, čo znamená detské šťastie a jeho postupné premeny...

"...napriek ťaživému rozmeru Mahlerovho opusu inscenácia nie je ťaživá. Asociácie, ktoré ponúka, ani emócie, ktoré vzbudzuje, nemajú depresívny charakter. Naopak, presvecuje ju nádej a katarzný rozmer rodinnej súdržnosti..." (Michalea Mojžišová, Hudobný život, 7-8/2023)

Hudba: Gustav Mahler 

Text: Friedrich Rückert

Koncept, réžia: Peter Mazalán

Klavír: Peter Pažický

Hudba: Fero Király

Vizuály: Peter Fröhlich

Choreografia: Renata Ptačin

Svetlo: Jozef Čabo

Kostým: Linda Lukáčová

Účinkujú: Zoja Ptačin, Veronika Kita Mazalánová, Felix Kita, Doriana Holeček

Grafický dizajn: Matej Lacko

Ilustrácia: Michal Bačák

Hudba teaser: Doriana Holeček

Video teaser: Peter Fröhlich

Vstupné: 9 € / 7 € (zľavnené)

Lístky kúpite TU.

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Predstavenie vzniklo aj s finančnou podporou Nadácie mesta Bratislavy a Ministerstva kultúry SR.


PREMIÉRA - 07. október 2023

PULPS

"Naše cesty sa pretínajú. Niekedy len na okamih, inokedy sa spletú a už nerozpletú. Emočné vrstvy nášho vnútra, ktoré do seba vsakujú šťavy vyvierajúce zo vzťahov medzi nami. Radosti, smútky, lásky, zlomené srdcia, oddanosť, nevera, pobláznenie, opustenie ... kolobeh. Naše vnútro sa plní, zhusťuje sa, ako dužiny šťavnatého plodu. 

Beztvará masa - dužina - ktorá cestuje priestorom, blúdi prítomnosťou ako spomienka z minulosti či rozhodnutie z budúcnosti, usilovne pohlcuje nás i seba, ako vzťahy z každodenného života. Ovláda nás, limituje, stáva sa našou súčasťou. My sme dužinami."

---

Námet a choreografia: Simona Machovičová

Tancujú: Jindřich Panský a Simona Machovičová 

Kostýmy: Mars Industries by Martina Machovičová 

Hudba: koláž 

Živá hudba: kompozícia a interpretácia - Marek Žilinec

Fotografie vytvorila Katarína Bell

---

Vstupné dobrovoľné

Lístky na predstavenie TU.

--- 

"Vznik tanečného duetu PULPS z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Studio Maiselovka Praha." 


PREMIÉRA - 12. október 2023

Abnormal Repetitive Behaviour

Jana Tereková/bees-R

Tanečné predstavenie
Trvanie: 55 minút

Keď sú zvieratá vytrhnuté z ich prirodzeného prostredia, zavreté v nevhodných priestoroch, v ZOO, cirkuse, či laboratáriu, majú tendenciu vyvinúť abnormálne opakujúce sa správanie. Zbieranie ničoho, vznášajúce sa končatiny, búchanie hlavou, vlnenie hlavou, chodenie hore-dole, či tancovanie sú názvy, ktoré vedci dali stereotypným pohybom zvierat v zajatí. Jana Tereková vo svojom novom diele vytvára podivné, posadnuté, odcudzené telá. Telá, ktoré sú schopné sa v okamihu zmeniť na pokojné, rozťahujú čas, nerobia nič alebo príliš málo, vykonávajú rituály bez zjavného zmyslu, neefektívne a nepotrebné. Vťahujú diváka do zvláštneho univerza, ktorý fascinuje, hypnotizuje, kde sa čas zastavil. Bytosti na scéne sú vzdialené, ale zároveň dôverne známe. Sú zvieratami, imaginárnymi bytosťami, objektami, ľuďmi. Dielo môže byť prijaté ako horký a ironický akt voči všeobecnej nečinnosti, ignorancii a arogancii. A ako oslava dlhého času a nudy, tvoriac protiváhu v spoločnosti posadnutej užitočnosťou a efektivitou, ktorá zredukovala prírodu a zvieratá na objekty konzumu.

Choreografia: Jana Tereková
Tanec: Edita Antalová, Daniel Raček, Jana Tereková
Hudba: Joseph Champagnon
Kostýmy: Gabriela Čechová
Svetelný dizajn: Jozef Miklos

Partneri

Tvorbu a reprízy z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. | Projekt realizovaný s finančnou podporou Nadácie Bratislava | Rezidenčné centrum Telocvičňa | Platfroma pre súčasný tanec | CND Centre national de la danse | Micadanses | The Nature of Us | Bazaar festival | Slovenský inštitút v Paríži | Slovenská výtvarná únia

Jana Tereková je choreografka a tanečnica pôsobiaca medzi Slovenskom a Francúzskom. Je autorkou celého radu tanečných diel a site specific predstavení, ktoré boli okrem divadiel uvedené na miestach ako galérie, kultúrne inštitúty a vo verejnom priestore a distribuované vo viacerých krajinách Európy. Jej choreografická tvorba je výrazne zameraná na pohyb a fyzikalitu, v svojich dielach skúma možnosti metamorfózy tela, posúva jeho hranice, vytvára univerz prekračujúci každodennosť. Fascinuje ju všetko nezvyčajné a zvláštne, vo svojich dielach vytvára telá, ktoré stierajú hranice medzi ľudským a neľudským: zvieraťom, strojom, fantómom. Záujem francúzskej odbornej verejnosti vzbudila jej participáciou na parížskej platforme Danse Dense, súčasťou jej tanečného vzdelania je dlhodobá stáž v Centre national de la danse v Paríži. Jej kreatívny a performatívny talent bol ocenený cenou publika na festivale Sólo Duo v Budapešti v roku 2011. Ako tanečnica spoupracovala s choreografmi ako Jean Gaudin, Deplhine Demont, Petra Fornayová, okrem iných. Pravidelne vedie workshopy súčasného tanca pre rôzne publiká. 

bees-R sa špecializuje na tvorbu tanečných a multižánrových diel s medzinárodným dosahom. Od svojho založenia v roku 2011 umožňuje spoluprácu medzi slovenskými a medzinárodnými umelcami a zastrešuje množstvo projektov, vrátane diel Jany Terekovej ako Skúmanie javov (tanec-hudba-poesia-video, 2012), Cyborg Creation (tanec-poesia, 2014), Zrkadlenie (tanec-poesia-živá hudba, 2017), 70 sukien mala (tanec a marionety, 2018-19), Priviazaní na kôl okamihu (tanec, 2020 a tanečná inštalácia, 2021), Bariolé (tanec, 2022) a Abnormal Repetitive Behaviour (tanec, 2022), okrem iných.

www.bees-R.com

Uvádzame ako sprievodné podujatie Bratislavy v pohybe 2023.

ENG

Dance piece
Run time : 55 minutes

When animals are deprived of their natural environment, locked in inappropriate spaces, in a ZOO, circus, or laboratory, they tend to develop abnormal repetitive behaviors. Picking at nothing, floating limbs, head banging, head waving, pacing, or dancing are the names that scientists have given to the stereotypical movements of animals in captivity. In her new creation, Jana Tereková creates weird, possessed, alienated, troubled and troubling bodies which are able to turn into calm bodies instantly, stretching out time, doing nothing or too less, carrying out rituals without apparent sense, inefficient and unnecessary. They draw the spectator into a strange universe that fascinates, hypnotizes, where time seems suspended. The beings on the stage are distant yet intimately familiar. They are animals, imaginary creatures, objects, humans. The work can be received as an ironic and bitter action in the face of general inaction, ignorance and arrogance. And as a praise of long time and boredom, creating a counterweight to the world obsessed with utility and efficiency that has reduced nature and non human animals in consumer goods.

Concept, choreography: Jana Tereková
Dance: Edita Antalová, Daniel Raček, Jana Tereková
Sound: Joseph Champagnon
Costumes: Gabriela Čechová
Lights: Jozef Miklós

Partners

Created using public funding by Slovak Arts Council | With the financial support of the Foundation of the City of Bratislava | Residency center Telocvičňa | Platform for Contemporary Dance | CND Centre national de la danse | Micadanses | The Nature of Us | Bazaar festival | Institut Slovaque de Paris | Slovenská výtvarná únia

 

Jana Tereková is choreographer and dancer active between Slovakia and France. She created and co-authored several dance pieces and site-specific performances, presented in museums, cultural institutes, public spaces, and broadcasted in several European countries. Her choreographic work focuses clearly on movement and physicality and varies in abstraction from one piece to another. Through her creations, she explores the possibilities of bodily metamorphosis, constructing universes that transcend the everyday. She is fascinated by the unusual and the weird, seeking to blur the boundaries between what we consider human and non-human: animal, machine, ghost, object. Her talent has been recognized through various platforms for emerging choreographers, including the Danse Dense Plateforme in Paris. As a dancer, she has collaborated with choreographers such as Jean Gaudin, Delphine Demont, Petra Fornayová, among others. Her creative and performative flair was honored in 2011 when she won the Audience Award at the SzoloDuo Festival in Budapest. Additionally, she regularly conducts workshops and classes for diverse audiences. 

bees-R focuses on creating dance and multi-genre productions with international relevance. Since its foundation in 2011, the company has produced projects that foster precious and unique cooperation between Slovak and international artists. Notable works include Jana Terekova's pieces such as Phenomena Research (dance-music-poetry-video, 2012), Cyborg Creation (dance-poetry, 2014), The Mirroring (dance-poetry-live music, 2017), She Had 70 Skirts (dance and marionettes, 2018-19), Fettered to The Moment (dance piece, 2020 and dance installation, 2021), Bariolé (dance piece, 2022), and Abnormal Repetitive Behaviour (dance piece, 2022), among others.

www.bees-R.com

Uvádzame ako sprievodné podujatie Bratislavy v pohybe 2023.
 


PREMIÉRA - 20. február 2023

AZUL

"SOM VŠETKÝM TÝM, ČÍM NIKDY NEBUDEM.“

Autorský experimentálny projekt AZUL skúma vzťah medzi fyzickým a digitálnym svetom a dáva divákovi možnosť ocitnúť sa v priepasti medzi nimi.Na javisko prináša témy identity, digitalizácie, pornografie a manipulácie ženským telom.

Vychádzajúc zo životného príbehu ukrajinskej pornoherečky Mily Azul je projekt vzkriesením Portrétu Doriana Graya v čase, keďsa práve náš obraz stáva tým dokonalejším, tým skutočnejším, tým nesmrteľným.

Bianca, dievča, ktoré prichádza na svoje prvé erotické fotenie, sa v inscenácii stretáva so svojím obrazom. Ten postupne ožíva a stelesňuje sa v podobe jej snov.

V tieni digitálneho sveta sa ten náš, organický, pre svoju nedokonalosť, sentimentálnosť a pochabosť stáva odsúdeným k zániku.

„ČÍM NIE SI TERAZ, TÝM NEBUDEŠ NIKDY.“

Inscenačný tím:

Réžia: Matej Trnovec
Dramaturgia: Veronika Briestenská
Asistent réžie: Juraj Bolf
Text: Matej Trnovec
Scéna, kostýmy, svetelný dizajn: Dominika Katonová
Hudba: Juraj Bolf
Fotografie: Bara Podola
Manažment: Simona Megová

Obsadenie:

Bianca: Tímea Duláková
Alica: Veronika Meszárošová
Objektív: Kristián Baran

Vstupné: 8 € / 6 € (zľavnené)
Trvanie: 40 minút

Lístky kúpite TU.

Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 18 rokov.


PREMIÉRA - 26. október 2023

AsynChrónie 2023

9. ročník festivalu súčasnej hudby AsynChrónie je špeciálne venovaný 100. výročiu narodenia významného skladateľa Györgya Ligetiho. Na dvoch festivalových koncertoch vystúpia ARTE PRO ARTE trio a Ansámbel Asynchrónie. V októbri sa uskutoční druhý festivalový koncert venovaný tvorbe mladých skladateľov pre Pierrot ensemble. Mladí skladatelia, túžiaci tvoriť bez obmedzenia svojej fantázie a pripravení hudbou komunikovať s publikom, predstavia svoje najnovšie kompozície.

Interpretuje: Ansámbel Asynchrónie
Dirigent: Peter Javorka
Akordeón: Michal Ochodnický
Skladatelia: Tomáš Molčan, Barbora Mišíková, Tereza Jaďuďová, Peter Javorka, Jozef Sixta, Mirka Haľamová,  Lenka Novosedlíková, Patrik Kako, Ľuboš Kubizna, Martina Kachlová

Vstupenky: 7€/5€ (zľavnený)

Vstupenky kúpite na odkaze TU.

Festival finančne podporili Sociálny a kultúrny fond SOZA a Hudobný fond.
Hlavným organizátorom festivalu AsynChrónie je občianske združenie ARTE PRO ARTE.


PREMIÉRA - 27. október 2023

Umením do sveta

ONLINE

Diskusný cyklus Umením do sveta prepája umenie a cestovanie. Vďaka nemu sa presunieme za umením do celého sveta a zoznámime sa so životom a tvorbou viac alebo menej známych slovenských a českých umelkýň a umelcov tvoriacich v zahraničí.

O umení a cestovaní prakticky aj teoreticky.

Kto bude naša hostka? Viac ako 16 rokov pôsobí vo Francúzsku, kam odišla ako čerstvá absolventka odboru scénografického a kostýmového výtvarníctva DF VŠMU.
Dnes ako kostymérka pracuje prevažne v meste Clermont Ferrand, v srdci Francúzska, vzdialeného len hodinu od svetoznámeho Vichy.
Okrem najvýznamnejších divadelných a kultúrnych scén v Clermont Ferrand striedavo pôsobí na mnohých baletných, činoherných a operných scénach naprieč celým Francúzskom, kde má možnosť spolupracovať so zaujímavými, nielen francúzskymi tvorcami. Hostkou prvej časti diskusného cyklu Umením do sveta v novej sezóny bude kostýmová a scénická výtvarníčka Eva Klinčoková.

Účinkujú: Eva Klinčoková, Marek Godovič, Anna Šoltýsová

Diskusia bude sprístupnená od 19 hod. cez YouTube kanál Štúdia 12 na dokaze TU.


PREMIÉRA - 09. november 2023

Postkoloniálne štúdie a súčasné divadlo

Robo Švarc

 

Pozývame Vás na štvorhodinový prednáškový blok, v rámci ktorého Vás čaká všeobecný úvod do problematiky postkoloniálnych štúdií a foriem súčasného divadla, ktoré tento eklektický, hybridný a podnetný spôsob myslenia implementujú do svojich postupov.

Pozrieme sa spoločne na „čierne“ miesta európskeho osvietenstva, ktoré pri prekročení vlastného fyzického teritória a myšlienkového horizontu akoby okamžite prepadalo zmätku. Ďalej nás bude zaujímať otázka základov občianskej socializácie a rasizmu na prelome 19. a 20. storočia. Posunieme sa do moderny, spoluvytváranej tendenciami, akými boli sociálny darwinizmus, eugenika a ďalšie. Podstatným momentom bude prehodnotenie kultúry a umenia vo Weimarskej republike, ktorá bola plná rozporov a môže nám tak poskytnúť pomerne celistvý pohľad na kontroverzie moderny. Rovnako nás bude zaujímať aj vyrovnávanie sa európskych umelkýň a umelcov s prítomnosťou africkej kultúry, jazzu a minstrelu uprostred európskych metropol, čiže na problematiku ranných avantgárd sa pozrieme optikou práce jamajsko-britskej teoretičky a kurátorky Petrine-Archer Straw. Budeme si čítať z kníh od autoriek a autorov ako Cheryl West, Chandra Talpade Mohanty, Achille Mbembe, Aimé Césaire či Pankaj Mishra. A na záver nás čakajú ukážky zo súčasného divadla, v ktorých môžeme vystopovať prítomnosť otázky 21. storočia: ako sa vyrovnať s diverzitou aj identitou zároveň, a neprepadnúť pritom starým resentimentom?

Prednášať bude vizuálny umelec, kurátor, autor a prekladateľ Robo Švarc.

Počas prednáškového bloku plánujeme krátke pauzy. 

Lístky na prednášku: 8€ / 6€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

Fotografie s povolením © Gintersdorfer/Klaßen


PREMIÉRA - 11. november 2023

SEN O PRALESE

Korene&Kosti

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

 

Lístky: 8€/6€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

Lístky na mieste: 10€/8€ (zľavnený)

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

 


PREMIÉRA - 15. november 2023

Divadlo a 30 rokov samostatnej Slovenskej republiky alebo Ako sme sa hľadali

Dňa 1. januára 1993 začalo Slovensko budovať nielen vlastný štát, ale viesť aj vlastnú a zvrchovanú kultúrnu politiku, a to na všetkých úrovniach – od organizačnej, ekonomickej, legislatívnej až po rozvoj divadelnej siete a samotnú divadelnú tvorbu. Témy dvojdňovej konferencie sa zameriavajú na kultúrno-spoločenské i organizačné zmeny v divadlách, rozvoj prezentácie divadiel doma a v zahraničí a filozofické východiská pri formovaní umeleckých výpovedí.

Moderátormi konferencie budú Michaela Mojžišová a Peter Himič.

Vstup na základe registrácie cez daria.feherova@theatre.sk


PREMIÉRA - 18. november 2023

Šansónový koncert so Stanislavou Spišiakovou

Stanislava Spišiaková predstavuje novú tvár šansónu na Slovensku a v Česku. Záleží jej na tom aby jej piesne mali výpovednú hodnotu, preto veľký dôraz kladie na zmyselnosť textu, ktorý si spoločne s hudbou tvorí sama. Na koncerte v Štúdiu 12 sa okrem vlastných skladieb predstaví aj s výberom slovenských a českých šansónových piesní.

Spev: Stanislava Spišiaková
Klavír: Štefan Palfi

Vstupenky na celý program Noci divadiel v Štúdiu 12. 

Vstupenky na koncert


PREMIÉRA - 18. november 2023

Mečiar

Divadlo GUnaGU a Štúdio 12

„Politik V. M. je najkontroverznejšia osobnosť moderných slovenských dejín, muž, ktorého vláda spoluorganizovala nielen bezprecedentnú lúpež národného majetku menom privatizácia, ale aj rozdelila spoločnosť na dva nezmieriteľné tábory – čo cítime dodnes – a bola zodpovedná za kriminálnu spoluprácu tajnej služby s mafiou, za únosy aj vraždy. Všetkému v pozadí bol prítomný on ako predseda vlády a predseda HZDS a hoci mu nikto priamu vinu nikdy nedokázal, morálnu zodpovednosť za devastáciu vtedajšieho Slovenska bude niesť na veky vekov, amen.“
Viliam Klimáček

Autor a réžia: Viliam Klimáček
Účinkujú: Kamila Magálová, Viktor Horján, Darina Abrahámová, David Hartl, Martin Hronský, Marta Maťová, Viliam Klimáček
Živá hudba: Slavo Solovic

Projekt vznikol v rámci spolupráce Divadla GUnaGU a Štúdia 12.

Vstupenky na celý program Noci divadiel v Štúdiu 12.

Vstupenky na podujatie MEČIAR.


PREMIÉRA - 18. november 2023

Carry

Radical Empathy

Čo všetko možno vyjadriť telom a čo všetko sa tela týka? Performatívna inštalácia Tomáša Danielisa sa venuje aktuálnym otázkam, zaoberajúcim sa telesnosťou najmä v súvislosti so ženami a ich postavením v spoločnosti. Carry – umenie hľadí do zrkadla a stráca svoje pozlátko. Telo na pozretie, telo v práci, telo na vlastnenie, telo ako odraz, telo ako obraz... Umelci zoskupenia Radical Empathy sa ponárajú do hlbín neistého a komplikovaného postavenia žien v súčasnej spoločnosti v jej kultúrnych (i historických) rámcoch.

Projekt podporila Nadácia mesta Bratislavy.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Réžia, choreografia, vizuál a technológia: Tomáš Danielis
Choreografia a interpretácia: Agathe Tarillon
Kostým: Lenka Sršnová – LS.
Hudba: Ľubomír Panák – Drakh
Choreografia: Flavia Dule, Meggie Blackschyn
Technika: Juraj Čech
Produkcia: FEYNMEN

Vstupenky na celý program Noci divadiel v Štúdiu 12.

Vstupenky na podujatie CARRY


PREMIÉRA - 01. december 2023

Antigona v grafickom románe

Klasika v grafickom románe

Modelový workshop na tému Sofoklovej tragédie Antigona pre uzavretú skupinu študentiek a študentov z Gymnázia Jura Hronca v Bratislave sa zameriava na priblíženie hry zaujímavou interaktívnou formou a cez ňu na sprostredkovanie zákonitostí a výstavby dramatického textu, využívajúc pri tom prostriedky dramatickej edukácie. Vychádza z najnovšieho spracovania hry Antigona do podoby grafického románu – komiksu, ktoré vzniklo v rámci medzinárodného projektu Klasika v grafickom románe. Cieľom projektu je kultúrne vzdelávanie stredoškolákov a podnietenie ich vzťahu k dramatickej literatúre a divadlu prostredníctvom grafického románu.

Workshop pre Divadelný ústav pripravilo združenie EDUdrama.

Lektorky: Barbora Jurinová a Veronika Kořínková

Medzinárodný projekt Klasika v grafickom románe – Classics in the graphic novel realizuje Divadelný ústav spoločne so Slovinským divadelným inštitútom z Ľubľany a Divadelným inštitútom Zbigniewa Raszewského z Varšavy s podporou Európskej únie v rámci programu Kreatívna Európa – Podpora projektov európskej spolupráce 2019.


PREMIÉRA - 06. december 2023

Umenie a aktivizmus

Je globalizovaný, digitalizovaný ľudský subjekt 21. storočia ešte vôbec schopný nejakej zmysluplnej akcie? Sú environmentálne či sociálne problémy riešiteľné len na inštitucionálnej alebo aj na individuálnej úrovni? A akú rolu v tom hrá umenie?

Zmyslom tejto prednášky, ktorá je určená širšej verejnosti, nie je presne definovať pojem aktivistického ani angažovaného umenia, ale skôr poukázať na jeho prístupy, ktorým sa darí v spoločnosti čosi aktivovať. Či už divadlo, dizajn, architektúra, performatívne a vizuálne umenia – všade nachádzame podnetné pokusy nielen tematizovať, ale aj prakticky uchopiť rôzne problémy predovšetkým environmentálneho a sociálneho charakteru. Viaceré z týchto pokusov rámcuje idea, že demokraciu treba brať osobne, inak eroduje.

Prednášať bude vizuálny umelec, kurátor, autor a prekladateľ Robo Švarc.

Foto: Back to Where I Belong © Oto Hudec

Lístky: 5€/3€ (zľavnený)

Lístky nájdete v odkaze TU.


PREMIÉRA - 07. december 2023

Fundraising patrí do divadla

Keď hovoríme o fundraisingových kampaniach a všetkých výzvach, ktoré s tým súvisia, fundraiseri a fundraiserky sa zhodnú na jednej veci: nie je nič odvážnejšie ako požiadať o dary. A preto stratégia fundraisingovej kampane je vašim plánom na úspech. 

 Všetko to začína otázkou prečo, napája sa na poslanie, prechádza na cestu konkrétnych cieľov a vytvára plán, ktorý je zameraný na zapojenie vášho publika. Riskovať pri získavaní finančných prostriedkov bez rozdielu, či ide o fundraising alebo crowdfunding, sa nevypláca.

 Srdečne pozývame na workshop s lektorkou Zuzanou Suchovou, konzultantkou fundraisingu, marketingu a PR! 

Zuzana zvykne hovorievať, že peniaze dokážu urobiť veľa dobra. Aj preto sa rozhodla rozbiehať slovenské Donio. Ona sama sa ako konzultantka špecializuje na strategický rozvoj integrovaného fundraisingu a marketingovej komunikácie v organizáciách. Na tieto témy aj prednáša alebo mentoruje.

Za 15 rokov pôsobenia v občianskom, mimovládnom a neziskovom prostredí viedla úspešné kampane, konzultovala alebo spolupracovala na projektoch mnohých organizácií. Ako aktivistka sa podieľala na výzve 50 dní, Postavme sa spoločne či iniciatíve Kto pomôže Slovensku a Kto pomôže Ukrajine.

KEDY  7. december 2023 od 10:00 do 16:00
KDE  Štúdio 12, Jakubovo nám 12, Bratislava
AKO  prihláste sa do 30. 11. 2023 na mail dominika.zatkova@theatre.sk
CENA  10 €/osoba, spôsob úhrady na webe
VIAC INFO  https://www.theatre.sk/.../workshop-fundraising-patr%C3...
 


PREMIÉRA - 16. december 2023

ARGO A ASTOR (interiér vzťahov)

DIVADLO JEDNÝM DYCHOM

“Každý má v sebe miesto, ktoré čaká na zaplnenie.”

Tvorivý tím:
Námet a choreografia:
Michal Heriban
Réžia: Veronika Malgot 
Dramaturgia: Marek Godovič 
Hudba: Juraj Čech
Interpretácia: Michal Heriban, Anna Kertészová, Jaroslav Ondruš
Foto: Ľuboš Kotlár

Titulnú foto vyrobila A.I.

Partnerom projektu je Platforma pre súčasný tanec.

Vzniklo s podporou Bratislavského samosprávneho kraja.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


www.jednymdychom.com

www.plast.dance

www.telocvicna.dance

 

Lístky: 10€/6€ (zľavnený)

Lístky cez odkaz TU.