Súčasťou nášho repertoáru sú rôzne scénické čítania, diskusné cykly a najmä inscenácie. Jednotlivé podujatia sa nemusia konať v aktuálnom mesiaci, no neznamená to, že sme ich z repertoáru stiahli resp. sú po derniére. Ak máte o niektoré z nich záujem, no aktuálne nie sú na programe, sledujte prosím priebežne náš program. Podujatia, ktoré sme z repertoáru stiahli, nájdete v archíve.


PREMIÉRA - 02. november 2021

Návrat Ondreja Baláža alebo obrázky z veľkej vojny

Matej Truban, Hana Launerová

Pojem vojna prežíva už tisícročia a neustále nachádza ako svojich stúpencov, tak aj obete. Na jednej strane túžba vládnuť a vlastniť, na druhej túžba prežiť a vrátiť sa domov. Od mocných k bezmenným vojakom v zákopoch. Kto je hrdina a o akej vojne je vlastne reč?

Toto všetko skúma inscenácia Návrat Ondreja Baláža alebo Obrázky z Veľkej vojny, ktorá je voľnou adaptáciou poviedky Dobroslava Chrobáka. Divadlo Houže obracia históriu naruby, približuje zákulisie vojnového konfliktu a skúma jeho podstatu, pretavenú do absurdných obrazov.

Koncept a adaptácia: Matej Truban, Hana Launerová Réžia: Matej Truban a kolektív
Dramaturgia: Hana Launerová
Hudba: Michal Mikuláš
Výtvarný koncept: Matej Truban, Michaela Zajačková Scéna, bábky, kostýmy: Michaela Zajačková
Výtvarná spolupráca: Michaela Urbanová Produkcia: Zuzana Bilská
Účinkujú: Mário Drgoňa, Lukáš Takáč, Peter Martinček / Lukáš Jurko a. h.

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Hlavným partnerom projektu je Fond na podporu umenia, ktorý po podporil z verejných zdrojov.

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)


PREMIÉRA - 09. júl 2021

DEKAMERON

Silent Generation

Dekameron / Silent Generation je kolážou piatich medzigeneračných dialógov.

Peter Mazalán: "Som nesmierne rád, že prof. Magdaléna Blahušiaková u ktorej som študoval na VŠMU spev, okrem toho, že prijala pozvanie na účinkovanie v inscenácii, prispela svojím portrétom aj k vizuálu projektu."

 

Analyzuje dôležitosť seniora v spoločnosti z viacerých perspektív; jeho pamäť, nadhľad a skúsenosť. Koncept inscenácie vznikol ešte pred pandémiou. Tá (napokon) do výsledného tvaru priniesla nové významové vrstvy.

„Tak ako po najväčšej radosti prichádza zvyčajne smútok, aj smútok končí sa veselím, ktoré po ňom nasleduje.“

(Giovanni Boccaccio: Dekameron)

 

Tvorivý tým:

Réžia, koncept, performancia: Peter Mazalán
Hudobná réžia a dramaturgia, dirigovanie, spev: Eva Šušková
Dramaturgická spolupráca: Miro Dacho
Pohybová spolupráca: Petra Fornayová

Foto: Jakub Gulyás
Grafika: Matej Lacko

Účinkujú: Magdaléna Blahušiaková, Milada Synková, Jana Oľhová, Annamária Janeková, Veronika Kita Mazalánová, Francesco Machats, Jakub Mitrík,
Členovia Speváckeho zboru mesta Bratislavy

Produkcia: o.z. KunstPlay
 

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, BSK a Grant EHP a Nórska: projekt Empathy in Arts; EMIA.

Partnermi projektu sú Fakulta architektúry a dizajnu STU a Štúdio 12


PREMIÉRA - 19. september 2020

↑&X / A P E N D I X

Martin Hodoň

Tanečný duet Apendix je anticipáciou konca. Na pôdoryse Borgesových textov skúma presah vedomia a nevedomia do formovania skutočnosti. Čas, ako katalyzátor šedej kôry a ďalšia premárnená šanca pamätať si svoj život. Zomriem, a ani si to nebudem pamätať.

Martin Hodoň je absolvent divadelnej vedy na VŠMU, neskôr pokračoval na JAMU v odbore réžia/dramaturgia pod vedením prof. Josefa Kovalčuka. V tvorbe sa venuje prevažne autorskému a fyzickému divadlu s presahom do súčasného tanca. Aktuálne je interným doktorandom na Slovenskej akadémií vied v Bratislave a jeho výskumnou oblasťou je vzťah performance art a performing arts. Počas štúdia na JAMU uviedol autorskú variáciu Hra B. M. Koltésa - V samote a magisterské štúdium ukončil autorskou inscenáciou ISBN (international Serial Body Number) a dramaturgiou inscenácie Faidrina láska (réžia Alexandra Bolfová). Popri štúdiu absolvoval umelecké stáž v divadle Husa na provázku (V. Morávek - Směšná interpretace) a dramaturgicky sa podieľal na projekte OBRYS pre Národné divadlo v Brne (réžia Jiří Bartovanec), réžia tanečného sóla Tomáša Janypku - Nové sady. Spolupráca s ochotníckym súborom DS Daxner v Tisovci - Túžby, sny a výčitky a Správa o stave bodu G. V Bratislave v roku 2015 založil spolu s Dášou Čiripovou a Zuzanou Neméthovou nezávislú performatívnu platformu GAFFA, pod ktorou vznikli projekty EVA, Pomaly plynúce dni, negatív_eGOtrip, mimochodom. Aktívne spolupracuje s divadlom NoMantinels a je dramaturgom festivalu Drama QUEER.

Réžia: Martin Hodoň
Dramaturgia: Dáša Čiripová
Scéna/kostým/svetelný dizajn: Michal Hōr Horáček
Hudba: Ink Midget
Interpreti: Nikoleta Rafaelisová, Daniel Raček
Produkcia: GAFFA oz / ŠTUDIO 12
Fotografie: Ľuboš Kotlár
Projekt vznikol s finančnou podporou FPU

Vstupné: 8 € / 6 € (zľavnené)


PREMIÉRA - 05. október 2020

Teraz už je neskoro (Invalidní súrodenci)

Egon Bondy

Inscenácia na motívy kultového diela českého undegroundu zo 70. rokov.

Dystopická predstava ďalekej budúcnosti, v ktorej socializmus napokon zvíťazil. S beznádejou zo zaslepenosti ľudí a s celkovou absenciou zmyslu sa každý vyrovnáva po svojom. V posledných momentoch civilizácie zostáva už len otázka - má vôbec nejaký význam bojovať za záchranu aj tak strateného sveta?

Vstupné: 7€ / 5 € (zľavnené)

Réžia: Alex Madová
Dramaturgia: Martin Krč
Scénografia: Kristína Doan, Samuel Furmánek
Kostým: Kristína Doan
Objekty: Radovan Dranga
Zvuk: Martin Vozár
Hudba: Exulansis, Acid Storm, Blackwater Playground, Jablko noci, Samčo, brat dážďoviek
Obsadenie: Anna Lehotská, Naďa Balacenková, Jerguš Horváth, Jakub Matejčík, Juraj Bolf


PREMIÉRA - 03. marec 2020

Bytie 2

Ivan Vyrypajev

Text Bytie číslo 2 poslala ruskému dramatikovi Ivanovi Vyrypajevovi Antonia Velikánová, učiteľka matematiky, v tom čase pacientka psychiatrickej liečebne s akútnou schizofréniou. Dramatik sa rozhodol jej materiál doplniť niekoľkými scénami a uviesť v divadle. Možno aj preto, že v jeho textoch sa často hra na bohoborectvo mení na hľadanie Boha, že jeho, podobne ako Antoniu, hoci z iných dôvodov, zaujíma hľadanie pevného bodu a zmyslu. Antonia potrebuje pevný bod, aby sa vyliečila, aby pri lete do vesmíru, na ceste za slnkom, nezhorela, Ivan potrebuje pevný bod preto, aby napísal dobrý text, aby režisér vedel, kam sa má herec na javisku postaviť a čo má hovoriť. V texte Bytie číslo 2 sa uplatnia oba tieto prístupy, hľadajú sa oba tieto body, ktoré sú možno vlastne iba jedným a tým istým. Vďaka nejasnej hranici medzi pátosom a iróniou vo svojich textoch ľahko dokáže do takéhoto hľadania vtiahnuť publikum – podobne ako mnohí ruskí autori minulosti. Vďaka celkom originálnej práci s textom a komunikácie s publikom cítime v jeho textoch niečo veľmi tradičné a niečo veľmi súčasné zároveň.  

Nebolo to vždy tak, že nič nebolo. Na začiatku bolo všetko, a všetko bolo vo vnútri hlavy, a potom Boh chytil mokrú handru a zotrel úplne všetko, všetky pojmy do jedného, do posledného predmetu. Slovami proroka Jána: Ak veríš v Boha, to ešte neznamená, že Boh verí v teba.

Vstupné: 10 € / 8 € (zľavnené)

Preklad: Eva Maliti Fraňová
Réžia: Petra Fornayová
Hrajú: Heidi Šinková, Vlado Zboroň
Scéna: Matej Gavula
Videoprojekcia: Boris Vitázek
Dramaturgia: Ján Šimko
Hlavný partner: LITA - autorská spoločnosť
Partneri: Divadelný ústav, Fond na podporu umenia, Nadácia Tatra Banka, Literárny fond

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Technický rider


PREMIÉRA - 20. február 2020

Winterreise / Zimná cesta ~ NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA 2021

Elfriede Jelinek, Franz Schubert

Projekt Winterreise vychádza z kompozícií piesňového cyklu Franza Schuberta Winterreise na básne Wilhelma Müllera a analýzy rovnomenných textov Elfriede Jelinek. Schubert vytvoril z Müllerovej poézie dramatický monológ existenciálnej beznádeje a rezignácie osamelého vandrovníka. Predstavuje tiež vieru v slobodu a v ľudskú individualitu.

Vstupné: 9 € / 7 € (zľavnené)

Produkcia: o.z. KunstPlay

 

Réžia / koncept / spev: Peter Mazalán
Dramaturgia: Miro Dacho
Účinkujú: Jana Oľhová, Annamária Janeková
Klavír: Peter Pažický
Elektronika/ soundart / zvuk: Fero Király (Cluster ensemble)
Svetlo: Ján Ptačin
Kostým / masky: Simona Vachálková
Fotografie: Radovan Dranga

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


PREMIÉRA - 29. október 2019

Bye Bye Barcelona

Mária Karoľová

Medzinárodná slovensko-španielska inscenácia približuje tému ženskej emigrácie do krajiny západnej Európy po otvorení hraníc. Zachytáva Nežnú revolúciu v roku 1989 a následných 30 rokov budovania demokracie na Slovensku. Je generačnou výpoveďou ľudí, ktorí sa narodili v socializme a vyrastali v kapitalizme.


Réžia: Montserrat Bonet
Dramaturgia: Lenka Čepková
Scénografia, kostýmy: Dáša Krištofovičová
Choreografia: Eva Priečková, Lukáš Bobalík
Hudba: Ivana Mer
Produkcia: Iveta Konýčková
Producent: Robert Pakan
Vizuál: Marta Prokopová

Účinkuje: Mária Karoľová

Vstupné: 8 € / 5 € (zľavnené)

 

Projekt vznikol v spolupráci Divadla NoMantinels a Štúdia 12.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


PREMIÉRA - 28. september 2019

@hilma

Festival Jeden svet

Autorská monodráma na pomedzí tanečného divadla, performance a inštalácie sa dramaturgicky opiera
o život a dielo švédskej maliarky Hilmy af Klint.

Hilma af Klint je autorkou doložiteľne prvých abstraktných malieb našej civilizácie. Jej dielo však bolo širšej verejnosti dlho neznáme, zatienili ju mená ako Kandinskij, Malevič a Kupka. Čiastočne preto, že si af Klint, na odporúčanie Rudolfa Steinera, muža, ktorého nesmierne obdivovala, priala, aby ešte 20 rokov po jej smrti neboli jej abstraktné práce vystavované. Zároveň čelilo jej dielo skepse odbornej verejnosti a svetových galérií. Nie len že bola jednou z prvých študentiek výtvarného umenia, bola navyše spiritualistkou a médiom. Niekoľko krát v priebehu svojho života absolútne opustila svoje dovtedajšie umelecké nazeranie, aby prekonala samú seba a vytvorila niečo nové a lepšie. Celý život si viedla podrobné poznámky, v ktorých okrem iného zaznamenala seánsy, počas ktorých ju „vyšší majster“ Amaliel predurčil na dôležitú úlohu - vytvorenie prvej veľkej abstraktnej série našej civilizácie…

Performerka Monika Štolcová a výtvarníčka Sarah Pekarčíková sa neštylizujú do žiadnych postáv, samy za seba sa spolu s režisérom Romanom Poliakom konfrontujú s odkazom života švédskej maliarky. Ide o akési „otagovanie“ historickej osobnosti do súčasnosti.

Dôležité sú pre tvorcov najmä otázky originality, prvenstva a relevancie v umení. Bolo Hilme ukrivdené, ak sa svojvoľne rozhodla, že sa jej dielo vystaví neskôr, no svet už vtedy poznal Kandinského, takže na jej dielo hľadel s dešpektom? Ako sa umelec neviditeľný pre súčasníkov stane relevantným v našej dobe? Aký je vzťah umenia a času? Ako a kto určí relevanciu umelcovej tvorby?

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Koncept: Roman Poliak, Monika Štolcová
Réžia: Roman Poliak
Účinkuje: Monika Štolcová, Sarah Pekarčíková
Výroba scény: Ivana Pekárová


PREMIÉRA - 08. september 2018

Søren Kierkegaard

 

Inscenácia sprostredkúva život, dielo a myšlienky dánskeho filozofa Sørena Kierkegaarda. Za pomoci použitia jeho originálnych textov, bábok a jemného autorského vkladu do textu sa tvorcovia snažili vytvoriť obraz života muža, ktorý je považovaný za otca existencializmu a svojim dielom priamo ovplyvnil mnohých mysliteľov a tvorcov, ako napr. filozofov Camus, Sartre či Wittgenstein, dramatikov Becketta, Ionesca, Ibsena a Strindberga, či výtvarníka Muncha alebo psychológa Froma.


Vstupné: 8 € / 5 € (zľavnené)

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.
 

 

Réžia – Silviu Debu
Text a koncept – Søren Aabye Kierkegaard, Mário Drgoňa, Rebeka Mehlyová
Preklad – Milan Žitný
Scénografia a bábky – Matej Truban
Hrajú – Mário Drgoňa, Matej Truban

youtu.be/TXKRUQRLD04

Technický rider


PREMIÉRA - 03. máj 2018

Americký cisár ZRUŠENÉ

Martin Pollack

Koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň podľa reportážnej knihy Martina Pollacka - Americký cisár. Masový útek z Haliče. |KAISER VON AMERIKA. Die große Flucht aus Galizien|

Scénická kompozícia vychádzajúca z reportážnej knihy Americký cisár, ktorá spracúva tému hromadného vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. 

Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku 19. storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu. Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi a osudmi konkrétnych ľudí.

Vstupné: 12 € / 10 € (zľavnené)

UPOZORNENIE pre alergikov: Predstavenie sa odohráva v prašnom prostredí.
 

 

Dramatizácia: Michal Ditte
Preklad: Michal Hvorecký
Réžia: Iveta Ditte Jurčová
Dramaturgia: Marek Godovič
Výtvarný koncept: Iveta Ditte Jurčová, Katarína Caková
Realizácia výtvarného konceptu: Katarína Caková
Pohybová spolupráca: Mária Danadová
Hudba: Ivana Mer & Cristian Estrella
Digital media: Erik Bartoš

Účinkujú: Eva Moresová | Mária Danadová | Ľubomír Bukový |
Matúš Kvietik | Filip Jekkel

Technický rider