Jún

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Slávnostné odovzdanie ceny SC AICT 2025

Slovenské centrum AICT udeľuje po jedenástykrát Cenu za mimoriadny prínos v oblasti divadla. Jej držiteľmi sa stávajú Xénia Gracová-Kubová a Peter Kuba, popredné osobnosti tvorivej dramatiky, pedagógovia, zakladatelia a dlhoroční vedúci divadelnej školy LUDUS – vzdelávacej a umeleckej inštitúcie, z ktorej vyšli nielen desiatky známych slovenských hercov, dramaturgov, režisérov, scenáristov, ale predovšetkým stovky ľudí s láskou k divadelnému umeniu.

Manželia Kubovci vo svojej pedagogickej činnosti a umeleckej tvorbe konzekventne napĺňali motto vytýčené pri zrode LUDUS-u: „Hra ako krídla slobodného človeka, hra oslobodzujúca od všednosti, konvencie a nepravdy.“ Aj vďaka ich kreatívnemu, ľudsky obetavému prístupu sa množstvo mladých ľudí rozhodlo pre profesionálnu divadelnú dráhu.

Autorkou výtvarného návrhu a realizácie artefaktu tohtoročnej ceny je scénografka, grafička a ilustrátorka Zuzana Hlavatá. Cenu odovzdá členka SC AICT, teatrologička Dagmar Inštitorisová.

---

Slovenské centrum AICT (2002) je národnou sekciou Medzinárodnej asociácie divadelných  kritikov AICT/IATC, neziskovej organizácie pracujúcej v rámci UNESCO v kategórii B. Jej cieľom je chrániť etické a profesionálne záujmy divadelných kritikov, vytvárať podmienky pre teoretickú a reflexívnu činnosť v oblasti divadla, rozvíjať medzinárodné kontakty a prispievať k vzájomnej výmene skúseností. Kľúčovými aktivitami SC AICT sú projekt Monitoring divadiel na Slovensku (od 2007) a projekty SMARTheatre-online dielne kreatívnej kritiky (od 2020) a Monitoring teatrologickej literatúry (s prestávkami od 2021).

---

Vstup na podujatie je voľný.

filtrovať podľa kategórií

19. jún 2020
piatok - 19:00
divadlo – repríza

Bytie 2

Ivan Vyrypajev

Text Bytie číslo 2 poslala ruskému dramatikovi Ivanovi Vyrypajevovi Antonia Velikánová, učiteľka matematiky, v tom čase pacientka psychiatrickej liečebne s akútnou schizofréniou. Dramatik sa rozhodol jej materiál doplniť niekoľkými scénami a uviesť v divadle. Možno aj preto, že v jeho textoch sa často hra na bohoborectvo mení na hľadanie Boha, že jeho, podobne ako Antoniu, hoci z iných dôvodov, zaujíma hľadanie pevného bodu a zmyslu. Antonia potrebuje pevný bod, aby sa vyliečila, aby pri lete do vesmíru, na ceste za slnkom, nezhorela, Ivan potrebuje pevný bod preto, aby napísal dobrý text, aby režisér vedel, kam sa má herec na javisku postaviť a čo má hovoriť. V texte Bytie číslo 2 sa uplatnia oba tieto prístupy, hľadajú sa oba tieto body, ktoré sú možno vlastne iba jedným a tým istým. Vďaka nejasnej hranici medzi pátosom a iróniou vo svojich textoch ľahko dokáže do takéhoto hľadania vtiahnuť publikum – podobne ako mnohí ruskí autori minulosti. Vďaka celkom originálnej práci s textom a komunikácie s publikom cítime v jeho textoch niečo veľmi tradičné a niečo veľmi súčasné zároveň.  

Nebolo to vždy tak, že nič nebolo. Na začiatku bolo všetko, a všetko bolo vo vnútri hlavy, a potom Boh chytil mokrú handru a zotrel úplne všetko, všetky pojmy do jedného, do posledného predmetu. Slovami proroka Jána: Ak veríš v Boha, to ešte neznamená, že Boh verí v teba.

Vstupné: 10 € / 8 € (zľavnené)

Lístky kúpite TU.

Preklad: Eva Maliti Fraňová
Réžia: Petra Fornayová
Hrajú: Heidi Šinková, Vlado Zboroň
Scéna: Matej Gavula
Videoprojekcia: Boris Vitázek
Dramaturgia: Ján Šimko
Hlavný partner: Fond na podporu umenia
Partneri: Divadelný ústav

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.