Máj

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Room

Spomienky uložené v mysli. Spomienky premenené na skutočnosť, na paranoju. Minulosť sa odráža v prítomnosti a rodina tvorí základ všetkého… 

Tradičná rodina tvorí základ spoločnosti… Aká je tá tvoja? Poznáš ju? Alebo si len predstavuješ veci, ktoré by sa mohli stať? Veci, ktoré sú pre teba tak dôležité, až máš pocit, že sa naozaj dejú…

Rodina - môj otec, moje sestry, moja – mama. A ja? 
Tam, prosím, tam je moja izba.
---
Libreto a choreografia: Dominika Malenovská,
dramaturgia: Peter Maťo, 
hudba: Marián Závarský,
hudobné aranžmá: Miroslav Lach,
kostýmy: Boris Hanečka,
produkcia: Lucie Solanská.
Účinkujú: Katarína Jungová, Emma Kasatkinova, Eunika Peričková, Sophia Hurákova, Stanislav Stanek

---

Vstupenky: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

Predstavenie je uvádzané v rámci Medzinárodného dňa tanca.

filtrovať podľa kategórií

16. máj 2023
utorok - 10:00
festival

IGOR BAUERSIMA – MASTERCLASS

Nová dráma/New Drama 2023


Masterclass švajčiarskeho dramatika, patróna festivalu.

Registrovať sa môžete do 5.5.2023.


VÝZNAM V DIVADLE

V tohtoročnom Masterclass Igor Bauersima upriami pohľad na vzťah medzi filozofiou a divadelnou hrou, resp. umeleckým dielom vo všeobecnosti. Bude skúmať spojitosť medzi zámerom autora a vnímaním jeho diela. Je význam hry definovaný vnímaním diváka alebo je obsiahnutý v hre samotnej? Má každá hra len jeden význam alebo je ich toľko, koľko je divákov? A ako to môžeme vedieť ? O čom je divadelná hra? A čo hra komunikuje? Aké sú prvky, ktoré určujú jej význam? Aká je úloha postáv, pokiaľ ide o význam hry? Aká je úloha zápletky v kontexte významu celej hry? Bauersima bude na nastolené otázky odpovedať prostredníctvom vlastnej dramatickej tvorby. 


IGOR BAUERSIMA (1964)

Jeho rodina v roku 1968 emigrovala z Prahy do Paríža, no nakoniec sa usadila vo Švajčiarsku. Pred tým, ako sa začal venovať divadlu, študoval architektúru v Lausanne a Zürichu, hral v „punk jazz“ formáciách a nakrúcal krátke filmy. Doteraz napísal viac ako tridsaťpäť divadelných hier, medzi nimi aj drámu norway.today, vďaka ktorej sa stal najhranejším súčasným dramatikom v nemecky hovoriacich krajinách. Ako režisér a scénograf je od začiatku deväťdesiatych rokov priekopníkom v práci s videom na javisku. V roku 2000 začal písať a režírovať pre veľké scény v Düsseldorfe, Hannoveri, Zürichu, pre viedenský Burgtheater, divadlo v Josefstadte, opery v Stuttgarte a Antverpách. Bauersimove texty sa vyznačujú univerzálnymi témami, rýchlymi dialógmi, štipľavými poznámkami a lakonickým zmyslom pre humor. Jeho ostrá obhajoba slobody jednotlivca a výsmech zacielený na charakter doby často vyvolávajú ostré polemiky. Hoci Bauersimove diela priamo alebo implicitne riešia veľmi kontroverzné otázky, tešia sa úspechu u divákov aj kritiky. Jeho hry boli preložené do vyše tridsiatich jazykov a inscenované vo viac ako dvesto divadlách po celom svete. Medzi najznámejšie patria tituly Context, Tattoo, Future de Luxe, 69, Bérénice de Molière. Jednou z jeho najnovších inscenácií je Post Scriptum, ktorá mala premiéru vo viedenskom Schauspielhause.

Masterclass bude vedený v anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


17. máj 2023
streda - 13:00
festival

THEORY EVENT - FOCUS UKRAJINA

Nová dráma/New Drama 2023


Prednáška ukrajinského režiséra Olega Liptsina o súčasnej ukrajinskej dráme a divadle. Prezentácia publikácie Ukrajinská dráma.

Registrovať sa môžete do 24.4.2023.

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


17. máj 2023
streda - 16:30
festival

NOVÁ DRÁMA – NOVÉ IMPULZY

Nová dráma/New Drama 2023


Prezentácia festivalu Avignon OFF. Prednáška Harolda Davida priblíži model fungovania tohto jedinečného festivalu.

Registrovať sa môžete do 24.4.2023.

Každý rok sa v mesiaci júl premení Avignon na festivalové mesto, ktorého divadlá i ulice doslova zaplavia tisícky umelcov. Avignon OFF je unikátny model festivalu, ktorý každé leto víta bohatstvo a rozmanitosť národnej i medzinárodnej umeleckej tvorby. Na podporu tohto podujatia, jeho organizácie a budúceho vývoja vzniklo v roku 2006 združenie Avignon Festival & Compagnies (AF&C). Festival Nová dráma/New Drama má česť privítať spolupredsedu združenia Harolda Davida, ktorý v prezentácii priblíži model fungovania tohto jedinečného francúzskeho festivalu.

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


18. máj 2023
štvrtok - 10:00
festival

DIVADLO V EXILE

Nová dráma/New Drama 2023


Medzinárodná konferencia organizovaná Divadelným ústavom v spolupráci so Slovenským centrom AICT.

Vojna na Ukrajine, autoritatívne politické režimy v Bielorusku, Rusku i v iných krajinách sveta obmedzujú umelcov v slobode a tvorbe. Odpoveďou môže byť vnútorný exil – otvorená revolta, boj proti režimu alebo, naopak, úplné stiahnutie sa do úzadia, a tak isto vonkajší exil – emigrácia, exil a tvorba v slobodných demokraciách. Boj s politickým režimom, prenasledovanie, opustenie svojej rodnej krajiny, strata zázemia, adaptovanie sa na nové životné podmienky a ďalšie problémy spojené s exilom spôsobujú mnoho tráum a stavajú emigrantov pred ťažké životné, profesijné a umelecké rozhodnutia. Žiaľ, ako v minulosti, tak aj dnes musia umelci čeliť týmto problémom.

Na druhej strane, emigrácia a exil už nemusia znamenať len vynútenú reakciu na nepriaznivú vojnovú, ekonomickú či politickú situáciu v danej krajine. V časoch globalizácie a multikulturalizmu a v kontexte divadla a umenia naberá slovo exil celkom nové významy. Možnosť dobrovoľného exilu, či už vnútorného, alebo vonkajšieho, môže pre umelcov znamenať príležitosť objavovať, prepájať, negovať či transformovať umelecké tradície domovskej krajiny s krajinou exilu. Dobrovoľný exil a globálna migrácia sa dajú chápať ako jeden z fenoménov, ktoré ovplyvňujú súčasnú podobu divadla.

Medzinárodná konferencia si kladie za cieľ otvoriť diskusiu a mapovať ako historický, tak aj súčasný kontext divadla a dramatickej tvorby v exile a rovnako prehĺbiť a definovať súčasný stav divadla v globalizovanom svete.

Účastníci konferencie a ich príspevky:

◾  prof. Patrice Pavis (Francúzsko)

Exil umelcov, exil hier a ich inscenovanie

◾  Tasos Angelopoulos, PhD. (Grécko)

Aktivity gréckych politických utečencov vo východnej Európe (1949 – 1956): od krajín bývalej Juhoslávie po Taškent, ZSSR

◾  Mgr. Otto Drexler (Česká republika)

Exil jako heterotypie české avantgardy

◾  prof. Nadežda Lindovská, PhD. (Slovensko)

Rozprávka ako priestor vnútorného exilu

◾  prof. Darko Lukić, PhD. (Chorvátsko/Nemecko)

Pád človeka a vzostup etiky: exilové hry Ivany Sajko

◾  Mischa Twitchin, PhD. (Veľká Británia)

Medzipriestor

◾  PhDr. Dáša Čiripová, PhD. (Slovensko)

Sloboda – intimita prekračujúca hranice sveta

◾  prof. Stephen Elliot Wilmer (Írsko)

Migračné naratívy ako pedagogická úloha divadla

◾  Lasha Chkhartishvili, PhD. (Gruzínsko)

Vojna a epocha v mestách...

◾  Mgr. Iryna Serebriakova (Ukrajina)

Pamäť ako pilier identity v exile vs. pamäť ako zdroj traumy v dokumentárnom divadle

◾  Sasho Ognenovski, PhD. (Severné Macedónsko)

V kreatívnom obkľúčení: ukrajinská exilová dramaturgia

◾  Richard Pettifer (Nemecko/Austrália)

Komunita a jej problémy: estetické obmedzenia divadla v prípadoch vysídlenia

◾  Mgr. Volha Kulikouskaya (Bielorusko)

Národné divadlo v exile. Tvorivý protikrízový manažment (praktické otázky)

◾  Sarit Cofman-Simhon, PhD. (Izrael)

Všetci naši migranti: miesto a vysídlenie v izraelskom divadle

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


19. máj 2023
piatok - 10:00
festival

DIVADLO V EXILE

Nová dráma/New Drama 2023


Medzinárodná konferencia organizovaná Divadelným ústavom v spolupráci so Slovenským centrom AICT.

Vojna na Ukrajine, autoritatívne politické režimy v Bielorusku, Rusku i v iných krajinách sveta obmedzujú umelcov v slobode a tvorbe. Odpoveďou môže byť vnútorný exil – otvorená revolta, boj proti režimu alebo, naopak, úplné stiahnutie sa do úzadia, a tak isto vonkajší exil – emigrácia, exil a tvorba v slobodných demokraciách. Boj s politickým režimom, prenasledovanie, opustenie svojej rodnej krajiny, strata zázemia, adaptovanie sa na nové životné podmienky a ďalšie problémy spojené s exilom spôsobujú mnoho tráum a stavajú emigrantov pred ťažké životné, profesijné a umelecké rozhodnutia. Žiaľ, ako v minulosti, tak aj dnes musia umelci čeliť týmto problémom.

Na druhej strane, emigrácia a exil už nemusia znamenať len vynútenú reakciu na nepriaznivú vojnovú, ekonomickú či politickú situáciu v danej krajine. V časoch globalizácie a multikulturalizmu a v kontexte divadla a umenia naberá slovo exil celkom nové významy. Možnosť dobrovoľného exilu, či už vnútorného, alebo vonkajšieho, môže pre umelcov znamenať príležitosť objavovať, prepájať, negovať či transformovať umelecké tradície domovskej krajiny s krajinou exilu. Dobrovoľný exil a globálna migrácia sa dajú chápať ako jeden z fenoménov, ktoré ovplyvňujú súčasnú podobu divadla.

Medzinárodná konferencia si kladie za cieľ otvoriť diskusiu a mapovať ako historický, tak aj súčasný kontext divadla a dramatickej tvorby v exile a rovnako prehĺbiť a definovať súčasný stav divadla v globalizovanom svete.

Účastníci konferencie a ich príspevky:

◾  prof. Patrice Pavis (Francúzsko)

Exil umelcov, exil hier a ich inscenovanie

◾  Tasos Angelopoulos, PhD. (Grécko)

Aktivity gréckych politických utečencov vo východnej Európe (1949 – 1956): od krajín bývalej Juhoslávie po Taškent, ZSSR

◾  Mgr. Otto Drexler (Česká republika)

Exil jako heterotypie české avantgardy

◾  prof. Nadežda Lindovská, PhD. (Slovensko)

Rozprávka ako priestor vnútorného exilu

◾  prof. Darko Lukić, PhD. (Chorvátsko/Nemecko)

Pád človeka a vzostup etiky: exilové hry Ivany Sajko

◾  Mischa Twitchin, PhD. (Veľká Británia)

Medzipriestor

◾  PhDr. Dáša Čiripová, PhD. (Slovensko)

Sloboda – intimita prekračujúca hranice sveta

◾  prof. Stephen Elliot Wilmer (Írsko)

Migračné naratívy ako pedagogická úloha divadla

◾  Lasha Chkhartishvili, PhD. (Gruzínsko)

Vojna a epocha v mestách...

◾  Mgr. Iryna Serebriakova (Ukrajina)

Pamäť ako pilier identity v exile vs. pamäť ako zdroj traumy v dokumentárnom divadle

◾  Sasho Ognenovski, PhD. (Severné Macedónsko)

V kreatívnom obkľúčení: ukrajinská exilová dramaturgia

◾  Richard Pettifer (Nemecko/Austrália)

Komunita a jej problémy: estetické obmedzenia divadla v prípadoch vysídlenia

◾  Mgr. Volha Kulikouskaya (Bielorusko)

Národné divadlo v exile. Tvorivý protikrízový manažment (praktické otázky)

◾  Sarit Cofman-Simhon, PhD. (Izrael)

Všetci naši migranti: miesto a vysídlenie v izraelskom divadle

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


20. máj 2023
sobota - 10:00
festival

FOCUS UKRAJINA / OLENA LYSENKO: MAČKA AKO SUVENÍR PRE BRATISLAVU

Nová dráma/New Drama 2023


Olena Lysenko: Mačka ako suvenír pre Bratislavu

Performancia v exile je umeleckou reakciou na surreálnu a nepredstaviteľnú vojenskú agresiu, ktorá sa odohráva v srdci Európy dnes, v dvadsiatom prvom storočí. Je to reakcia na celkom nové vnímanie života, ktoré pociťuje a prežíva od začiatku vojny jej autorka, Olena Lysenko. Je to pocta mestu, ktoré sa stalo útočiskom a domovom nielen pre ňu, ale aj pre tisícky ukrajinských občanov, ktorí utiekli z vlastnej krajiny pred ruskou agresiou. 

Námet, autorka, performerka: Olena Lysenko

Performerka a bábkoherečka: Kristína Povodová, Tara Ružbašánová

Bábky, rekvizity, kostýmy: Laura Černáková

Bábky a konzultácia : Zoja Zupková

Réžia, producent: Oleg Liptsin  

Vznik inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

V slovenskom a ukrajinskom jazyku.


20. máj 2023
sobota - 12:30
festival

DIVADLO TU A TERAZ: OSOBNÉ AJ POLITICKÉ

Nová dráma/New Drama 2023


Diskusia s dramaturgickou radou o súťažných inscenáciách.

V slovenskom jazyku./Tlmočené do angličtiny.