Máj

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Dodo Gombár: V reči stromu

Hra Doda Gombára vznikla ako súčasť projektu Green Drama, zameraného na preskúmanie možností eko-dramaturgie v súčasnom divadle. Autor prirovnáva text k meditácii a prináša dôležitú tému spolužitia medzi človekom a všetkým, čo ho v prostredí prírody obklopuje. Prináša intímny a zároveň univerzálny príbeh muža a „jeho“ stromu – starej jablone, popri ktorej v rodičovskom dome na vidieku, obklopenom sadom, vyrastal. Perspektíva sa obracia – nesledujeme len to, čo hovorí človek o prírode, ale empaticky a krehko načúvame tomu, čo by povedal svet stromov o nás, ak by sme ich nechali prehovoriť. Na pozadí chátrajúceho vzťahu manželskej dvojice v kríze a pokusu o jeho záchranu sa zrkadlí vzťah ľudí k spustošenej krajine, podriadenej často celkom necitlivo našim potrebám. Skúsme sa na chvíľu zastaviť v čase, zahĺbiť sa do slov, zvukov, obrazov a preskúmať vlastné hlboko zapustené korene. Spoločne stojíme pred výzvou, ako uchopiť klimatickú krízu a pokúsiť sa ju predsa zvrátiť v náš prospech, nezúfať si a hľadať svoju vlastnú cestu k nádeji na život v blízkom kontakte s prírodou, s ktorou sme organicky spojení.

___
Text: Dodo Gombár,
réžia: Alena Weisel Lelková,
dramaturgia: Veronika Kolejáková,
hudba: Jonatán Pastirčák, Martin Majlo Štefánik,
scénografia a kostým: Eva Jiříkovská,
videoprojekcia: Ján Šicko,
pohybová spolupráca: Libuša Čižmárik Bachratá,
produkcia: AEON (freedom of invention), o.z.,
grafický vizuál: Jozef Mnich,
účinkujú: Lucia Hurajová, Jana Oľhová, Ján Dobrík.
---
VSTUPENKY: 15€/11€ (zľavnená)

Vstupenky preklikom TU.

Dĺžka predstavenia je 60 minút. 

Upozorňujeme, že v predstavení sa fajčí.

---

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. 

Ďakujeme nášmu partnerovi, spoločnosti OZETA

Ďakujeme Vinárstvu Bažalík zo Svätého Jura, ktoré všetkých prítomných po premiére pozýva na stretnutie pri čaši vína vyrobeného s rešpektom k prírode. 

filtrovať podľa kategórií

16. máj 2023
utorok - 10:00
festival

IGOR BAUERSIMA – MASTERCLASS

Nová dráma/New Drama 2023


Masterclass švajčiarskeho dramatika, patróna festivalu.

Registrovať sa môžete do 5.5.2023.


VÝZNAM V DIVADLE

V tohtoročnom Masterclass Igor Bauersima upriami pohľad na vzťah medzi filozofiou a divadelnou hrou, resp. umeleckým dielom vo všeobecnosti. Bude skúmať spojitosť medzi zámerom autora a vnímaním jeho diela. Je význam hry definovaný vnímaním diváka alebo je obsiahnutý v hre samotnej? Má každá hra len jeden význam alebo je ich toľko, koľko je divákov? A ako to môžeme vedieť ? O čom je divadelná hra? A čo hra komunikuje? Aké sú prvky, ktoré určujú jej význam? Aká je úloha postáv, pokiaľ ide o význam hry? Aká je úloha zápletky v kontexte významu celej hry? Bauersima bude na nastolené otázky odpovedať prostredníctvom vlastnej dramatickej tvorby. 


IGOR BAUERSIMA (1964)

Jeho rodina v roku 1968 emigrovala z Prahy do Paríža, no nakoniec sa usadila vo Švajčiarsku. Pred tým, ako sa začal venovať divadlu, študoval architektúru v Lausanne a Zürichu, hral v „punk jazz“ formáciách a nakrúcal krátke filmy. Doteraz napísal viac ako tridsaťpäť divadelných hier, medzi nimi aj drámu norway.today, vďaka ktorej sa stal najhranejším súčasným dramatikom v nemecky hovoriacich krajinách. Ako režisér a scénograf je od začiatku deväťdesiatych rokov priekopníkom v práci s videom na javisku. V roku 2000 začal písať a režírovať pre veľké scény v Düsseldorfe, Hannoveri, Zürichu, pre viedenský Burgtheater, divadlo v Josefstadte, opery v Stuttgarte a Antverpách. Bauersimove texty sa vyznačujú univerzálnymi témami, rýchlymi dialógmi, štipľavými poznámkami a lakonickým zmyslom pre humor. Jeho ostrá obhajoba slobody jednotlivca a výsmech zacielený na charakter doby často vyvolávajú ostré polemiky. Hoci Bauersimove diela priamo alebo implicitne riešia veľmi kontroverzné otázky, tešia sa úspechu u divákov aj kritiky. Jeho hry boli preložené do vyše tridsiatich jazykov a inscenované vo viac ako dvesto divadlách po celom svete. Medzi najznámejšie patria tituly Context, Tattoo, Future de Luxe, 69, Bérénice de Molière. Jednou z jeho najnovších inscenácií je Post Scriptum, ktorá mala premiéru vo viedenskom Schauspielhause.

Masterclass bude vedený v anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


17. máj 2023
streda - 13:00
festival

THEORY EVENT - FOCUS UKRAJINA

Nová dráma/New Drama 2023


Prednáška ukrajinského režiséra Olega Liptsina o súčasnej ukrajinskej dráme a divadle. Prezentácia publikácie Ukrajinská dráma.

Registrovať sa môžete do 24.4.2023.

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


17. máj 2023
streda - 16:30
festival

NOVÁ DRÁMA – NOVÉ IMPULZY

Nová dráma/New Drama 2023


Prezentácia festivalu Avignon OFF. Prednáška Harolda Davida priblíži model fungovania tohto jedinečného festivalu.

Registrovať sa môžete do 24.4.2023.

Každý rok sa v mesiaci júl premení Avignon na festivalové mesto, ktorého divadlá i ulice doslova zaplavia tisícky umelcov. Avignon OFF je unikátny model festivalu, ktorý každé leto víta bohatstvo a rozmanitosť národnej i medzinárodnej umeleckej tvorby. Na podporu tohto podujatia, jeho organizácie a budúceho vývoja vzniklo v roku 2006 združenie Avignon Festival & Compagnies (AF&C). Festival Nová dráma/New Drama má česť privítať spolupredsedu združenia Harolda Davida, ktorý v prezentácii priblíži model fungovania tohto jedinečného francúzskeho festivalu.

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


18. máj 2023
štvrtok - 10:00
festival

DIVADLO V EXILE

Nová dráma/New Drama 2023


Medzinárodná konferencia organizovaná Divadelným ústavom v spolupráci so Slovenským centrom AICT.

Vojna na Ukrajine, autoritatívne politické režimy v Bielorusku, Rusku i v iných krajinách sveta obmedzujú umelcov v slobode a tvorbe. Odpoveďou môže byť vnútorný exil – otvorená revolta, boj proti režimu alebo, naopak, úplné stiahnutie sa do úzadia, a tak isto vonkajší exil – emigrácia, exil a tvorba v slobodných demokraciách. Boj s politickým režimom, prenasledovanie, opustenie svojej rodnej krajiny, strata zázemia, adaptovanie sa na nové životné podmienky a ďalšie problémy spojené s exilom spôsobujú mnoho tráum a stavajú emigrantov pred ťažké životné, profesijné a umelecké rozhodnutia. Žiaľ, ako v minulosti, tak aj dnes musia umelci čeliť týmto problémom.

Na druhej strane, emigrácia a exil už nemusia znamenať len vynútenú reakciu na nepriaznivú vojnovú, ekonomickú či politickú situáciu v danej krajine. V časoch globalizácie a multikulturalizmu a v kontexte divadla a umenia naberá slovo exil celkom nové významy. Možnosť dobrovoľného exilu, či už vnútorného, alebo vonkajšieho, môže pre umelcov znamenať príležitosť objavovať, prepájať, negovať či transformovať umelecké tradície domovskej krajiny s krajinou exilu. Dobrovoľný exil a globálna migrácia sa dajú chápať ako jeden z fenoménov, ktoré ovplyvňujú súčasnú podobu divadla.

Medzinárodná konferencia si kladie za cieľ otvoriť diskusiu a mapovať ako historický, tak aj súčasný kontext divadla a dramatickej tvorby v exile a rovnako prehĺbiť a definovať súčasný stav divadla v globalizovanom svete.

Účastníci konferencie a ich príspevky:

◾  prof. Patrice Pavis (Francúzsko)

Exil umelcov, exil hier a ich inscenovanie

◾  Tasos Angelopoulos, PhD. (Grécko)

Aktivity gréckych politických utečencov vo východnej Európe (1949 – 1956): od krajín bývalej Juhoslávie po Taškent, ZSSR

◾  Mgr. Otto Drexler (Česká republika)

Exil jako heterotypie české avantgardy

◾  prof. Nadežda Lindovská, PhD. (Slovensko)

Rozprávka ako priestor vnútorného exilu

◾  prof. Darko Lukić, PhD. (Chorvátsko/Nemecko)

Pád človeka a vzostup etiky: exilové hry Ivany Sajko

◾  Mischa Twitchin, PhD. (Veľká Británia)

Medzipriestor

◾  PhDr. Dáša Čiripová, PhD. (Slovensko)

Sloboda – intimita prekračujúca hranice sveta

◾  prof. Stephen Elliot Wilmer (Írsko)

Migračné naratívy ako pedagogická úloha divadla

◾  Lasha Chkhartishvili, PhD. (Gruzínsko)

Vojna a epocha v mestách...

◾  Mgr. Iryna Serebriakova (Ukrajina)

Pamäť ako pilier identity v exile vs. pamäť ako zdroj traumy v dokumentárnom divadle

◾  Sasho Ognenovski, PhD. (Severné Macedónsko)

V kreatívnom obkľúčení: ukrajinská exilová dramaturgia

◾  Richard Pettifer (Nemecko/Austrália)

Komunita a jej problémy: estetické obmedzenia divadla v prípadoch vysídlenia

◾  Mgr. Volha Kulikouskaya (Bielorusko)

Národné divadlo v exile. Tvorivý protikrízový manažment (praktické otázky)

◾  Sarit Cofman-Simhon, PhD. (Izrael)

Všetci naši migranti: miesto a vysídlenie v izraelskom divadle

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


19. máj 2023
piatok - 10:00
festival

DIVADLO V EXILE

Nová dráma/New Drama 2023


Medzinárodná konferencia organizovaná Divadelným ústavom v spolupráci so Slovenským centrom AICT.

Vojna na Ukrajine, autoritatívne politické režimy v Bielorusku, Rusku i v iných krajinách sveta obmedzujú umelcov v slobode a tvorbe. Odpoveďou môže byť vnútorný exil – otvorená revolta, boj proti režimu alebo, naopak, úplné stiahnutie sa do úzadia, a tak isto vonkajší exil – emigrácia, exil a tvorba v slobodných demokraciách. Boj s politickým režimom, prenasledovanie, opustenie svojej rodnej krajiny, strata zázemia, adaptovanie sa na nové životné podmienky a ďalšie problémy spojené s exilom spôsobujú mnoho tráum a stavajú emigrantov pred ťažké životné, profesijné a umelecké rozhodnutia. Žiaľ, ako v minulosti, tak aj dnes musia umelci čeliť týmto problémom.

Na druhej strane, emigrácia a exil už nemusia znamenať len vynútenú reakciu na nepriaznivú vojnovú, ekonomickú či politickú situáciu v danej krajine. V časoch globalizácie a multikulturalizmu a v kontexte divadla a umenia naberá slovo exil celkom nové významy. Možnosť dobrovoľného exilu, či už vnútorného, alebo vonkajšieho, môže pre umelcov znamenať príležitosť objavovať, prepájať, negovať či transformovať umelecké tradície domovskej krajiny s krajinou exilu. Dobrovoľný exil a globálna migrácia sa dajú chápať ako jeden z fenoménov, ktoré ovplyvňujú súčasnú podobu divadla.

Medzinárodná konferencia si kladie za cieľ otvoriť diskusiu a mapovať ako historický, tak aj súčasný kontext divadla a dramatickej tvorby v exile a rovnako prehĺbiť a definovať súčasný stav divadla v globalizovanom svete.

Účastníci konferencie a ich príspevky:

◾  prof. Patrice Pavis (Francúzsko)

Exil umelcov, exil hier a ich inscenovanie

◾  Tasos Angelopoulos, PhD. (Grécko)

Aktivity gréckych politických utečencov vo východnej Európe (1949 – 1956): od krajín bývalej Juhoslávie po Taškent, ZSSR

◾  Mgr. Otto Drexler (Česká republika)

Exil jako heterotypie české avantgardy

◾  prof. Nadežda Lindovská, PhD. (Slovensko)

Rozprávka ako priestor vnútorného exilu

◾  prof. Darko Lukić, PhD. (Chorvátsko/Nemecko)

Pád človeka a vzostup etiky: exilové hry Ivany Sajko

◾  Mischa Twitchin, PhD. (Veľká Británia)

Medzipriestor

◾  PhDr. Dáša Čiripová, PhD. (Slovensko)

Sloboda – intimita prekračujúca hranice sveta

◾  prof. Stephen Elliot Wilmer (Írsko)

Migračné naratívy ako pedagogická úloha divadla

◾  Lasha Chkhartishvili, PhD. (Gruzínsko)

Vojna a epocha v mestách...

◾  Mgr. Iryna Serebriakova (Ukrajina)

Pamäť ako pilier identity v exile vs. pamäť ako zdroj traumy v dokumentárnom divadle

◾  Sasho Ognenovski, PhD. (Severné Macedónsko)

V kreatívnom obkľúčení: ukrajinská exilová dramaturgia

◾  Richard Pettifer (Nemecko/Austrália)

Komunita a jej problémy: estetické obmedzenia divadla v prípadoch vysídlenia

◾  Mgr. Volha Kulikouskaya (Bielorusko)

Národné divadlo v exile. Tvorivý protikrízový manažment (praktické otázky)

◾  Sarit Cofman-Simhon, PhD. (Izrael)

Všetci naši migranti: miesto a vysídlenie v izraelskom divadle

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


20. máj 2023
sobota - 10:00
festival

FOCUS UKRAJINA / OLENA LYSENKO: MAČKA AKO SUVENÍR PRE BRATISLAVU

Nová dráma/New Drama 2023


Olena Lysenko: Mačka ako suvenír pre Bratislavu

Performancia v exile je umeleckou reakciou na surreálnu a nepredstaviteľnú vojenskú agresiu, ktorá sa odohráva v srdci Európy dnes, v dvadsiatom prvom storočí. Je to reakcia na celkom nové vnímanie života, ktoré pociťuje a prežíva od začiatku vojny jej autorka, Olena Lysenko. Je to pocta mestu, ktoré sa stalo útočiskom a domovom nielen pre ňu, ale aj pre tisícky ukrajinských občanov, ktorí utiekli z vlastnej krajiny pred ruskou agresiou. 

Námet, autorka, performerka: Olena Lysenko

Performerka a bábkoherečka: Kristína Povodová, Tara Ružbašánová

Bábky, rekvizity, kostýmy: Laura Černáková

Bábky a konzultácia : Zoja Zupková

Réžia, producent: Oleg Liptsin  

Vznik inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

V slovenskom a ukrajinskom jazyku.


20. máj 2023
sobota - 12:30
festival

DIVADLO TU A TERAZ: OSOBNÉ AJ POLITICKÉ

Nová dráma/New Drama 2023


Diskusia s dramaturgickou radou o súťažných inscenáciách.

V slovenskom jazyku./Tlmočené do angličtiny.