Máj

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

SEN O PRALESE

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

Lístky: 8€/5€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

V predstavení sa zobrazuje nahota. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

filtrovať podľa kategórií

05. máj 2016
štvrtok - 19:00
divadlo

Matilda

Petrušová, Pavelková, Tilajčík

Autentické autorské predstavenie. Aktuálne meranie hodnoty a úrovne života. Akoby tu hľadania samého seba nebolo už dosť. Čakajú pečené holuby v nebi na svoj pád? Pravda je len jedna, aj tú dnes polievajú trikrát denne čokoládou.

Vstupné / celý lístok 4,- € / zľavnený lístok (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 2,- €



réžia, účinkujú L. Petrušová , P. Tilajčík, V. Pavelková
dramaturgia M. Hodoň
kostýmy a scénografická rada G. Paschová

reakcie divákov

Boli sme absolútne unesení a prídeme minimálne ešte raz, na tom sme sa hneď zhodli, bolo to úplne perfektné predstavenie a mňa silno chytilo pri srdci. Len tak ďalej! Bravo. ( Zuzana S. )

Už dlho som sa tak nepobavil ako na Matilde, naozaj krásne, odvážne, šokujúce no i trpké a silné zároveň. (Jakub M.)


09. máj 2016
pondelok - 10:00
Festival Nová dráma/New Drama 2016

Ivan Vyrypajev

master class a prezentácia knihy

 

Master class ruského dramatika a tohtoročného patróna festivalu spojený s prezentáciou zborníka jeho hier.
"Hra nie je iba sujet či téma, hra je aj samotná konštrukcia, je to forma. A je zvláštne, že dnes dokonca aj na divadelných školách sa učí, že formu inscenácie určuje režisér. Dochádza k tomu z elementárneho nepochopenia zákonov drámy, a prepáčte – zákonov života. Pretože divadelná hra to sú aj obsah a aj forma vospolok. Forma hry, jej rytmus, jej štruktúra, technika herectva obsiahnutá v hre - to všetko spolu je dramatický text. Forma divadelnej hry je zároveň jej obsahom. A je to  ako veľký duchovný princíp v joge. Forma a obsah tvoria jeden celok. Vedomie stelesnené, vyjadrené vo forme bytia. Bytie a vedomie sú celok. Symbol predstavuje symbolizované. Obraz to je obsah. Ikona je Boh. Znak to je zmysel znaku. Noty sú hudba. A dnes, v súčasnom divadle, žiaľ, chýba porozumenie týchto súvislostí. Pri návšteve premiéry svojej hry v divadle vidím, že režisér si tam vymyslel absolútne vlastnú formu, ktorá celkom protirečí obsahu. A na moju námietku na margo tejto skutočnosti režisér odpovedá – a naozaj to musím inscenovať tak, ako je to napísané? Samozrejme, že áno. Inscenovať treba presne tak, ako je to napísané, pretože divadelná hra je aj tým, ako je napísaná. Aj forma mojej hry je moja hra. .... A verte mi, že nejde o reptanie starnúceho dramatika. V porozumení toho, že hra je forma a tá forma je ten obsah  - spočíva veľký duchovný princíp. A ešte jedna vec. Veľmi často počujeme ako režiséri spochybňujú – či naozaj niekto vie, ako sa čo „má hrať“? Vari Shakespeare každý deň chodí a hovorí, ako ho treba hrať? Z tohto dôvodu režisér inscenuje autora tak, ako ho sám cíti. Veď koľko ľudí, toľko názorov na hru. Ide o typické postmoderné myslenie, základom ktorého je tvrdenie, že neexistuje jediná pravda, že svet je nepoznateľný, že každý má ten svoj, a preto každý má právo na vlastnú pravdu. Verte, že takýto pohľad na veci predstavuje iba ďalšiu vývojovú etapu, ktorou ľudstvo prechádza a ktorá sa skoro skončí (dúfam). A je nepochybné, že pravda je samozrejme len jedna, ako aj realita je len jedna. Vec môžeme pomenovať a pochopiť v hraniciach jej predurčenosti. Lebo inak ako by ste v tejto chvíli čítali tieto slová, keby pre váš jazyk neexistovala spoločná abeceda. Pravda je jedna. Aj realita je tiež len jedna."

 

Ivan Vyrypajev – dramatik, režisér a herec, sa narodil 3. augusta 1974 v Irkutsku. V roku 2002 spolu s ďalšími založil moskovské divadlo Teatr.doc. V roku 2005 založil projekt podpory filmu, divadla a literatúry Hnutie Kyslík (Kislorod). V roku 2006 bol umeleckým riaditeľom divadla Praktika. Od roku 2006 sa okrem divadla venuje tiež filmovej scenáristke a filmovej réžii. Jeho úspešný filmový debut Eufória (Ejforia, 2006) sa dostal do súťaže filmového festivalu v Cannes. Od apríla 2013 je umeleckým riaditeľom divadla Praktika v Moskve. Pôsobí a žije predovšetkým v Rusku a Poľsku.


11. máj 2016
streda - 16:00
Festival Nová dráma/New Drama 2016

11. máj 2016
streda - 21:30
Festival Nová dráma/New Drama 2016

Kafka.Dreaming. / 16.00 a 21.30 / PLNE OBSADENÉ

Tomáš Procházka, Peter Tilajčík

Tvrdá a zároveň krehká obnažujúca výpoveď vzťahu otca a syna. Nekompromisná spoveď, v ktorej je dôležitejšie to, čo neodznie ako to, čo je povedané. Vzťah ohlodaný až na kosť.
Performancia Petra Tilajčíka a Tomáša Procházku sa uvádza vždy v inom nedivadelnom priestore. Prostredníctvom výrazného fyzického herectva odkrývajú nové nuansy diela Franza Kafku a asociatívne v nich hľadajú nadčasové témy: vlastná a národná identita, dejinné prekliatie, pamäť miesta. Pred očami divákov prichádza doslovne k transformácii herca z ľudského tela na hmyz. Dvaja performeri sú ako režisér a herec, či ako otec a syn na metaforickej ceste k hľadaniu svojho strateného vzťahu, ktorý, zdá sa, je nenávratne preč.
Režisér Tomáš Procházka patrí do najmladšej generácie divadelných tvorcov, ktorý je silno inšpirovaný prvkami performancie a fyzického divadla. Herec Peter Tilajčík zase je výrazný svojou expresívnou mimikou, gestom a celkovým fyzickým vzhľadom. Surové prostredie továrenskej haly v bývalej Cvernovke, kde performancia vznikala, vytvára priestor pre nezvyčajnú verejnú intimitu, v ktorej nepadajú tvrdé slová, ale cítiť bolesť, túžbu po dotyku a zmierení, ktoré nemusia prísť. 

Vstupné 5,- eur 
 

koncept a réžia Tomáš Procházka
hudba Andrea Bučko
scénografia Zuzana Hudáková
svetelný dizajn Slavomír Šmalik
hrajú Peter Tilajčík, Tomáš Procházka.


12. máj 2016
štvrtok - 10:00
Festival Nová dráma/New Drama 2016

Súčasná divadelná scéna Bosny a Hercegoviny

Theory Event

 

 

Prednáška režiséra Dina Mustafića.Divadelná scéna Bosny a Hercegoviny je veľmi dynamická. Jej základ tvorí mnoho pozoruhodných režisérov, autorov a hercov, ktorí sa musia vyrovnávať s ťažkými ekonomickými podmienkami. Počas predchádzajúcich desaťročí vznikli kvalitné angažované inscenácie a objavili sa radikálne režijné poetiky. Na javiskách dominuje statočný divadelný odpor voči najhlbším traumám a skúsenostiam z poslednej vojny na Balkáne. 
Divadlo v Bosne a Hercegovine je ochrancom provokujúceho a kritického jazyka, ktorý je neustále konfrontovaný s predkladanou „etnizáciou“ krajiny a deviáciami spôsobenými nedávnou tranzíciou.

 

 

v rámci sekcie Focus Bosna a Hercegovina

Dino Mustafić Od roku 1997 do roku 2015 stál na čele medzinárodného divadelného festivalu MESS, ktorý obnovil po okupácii Sarajeva a vrátil mu starú divadelnú slávu a lesk. Prednáša na Akadémii scénických umení v Sarajeve a na Sarajevskej filmovej akadémii. Ako režisér inscenoval v mnohých mestách a divadlách (Paríž, Sofia, Belehrad, Záhreb, Ľubľana, Skopje, Priština, Podgorica, Sarajevo), jeho inscenácie boli ocenené na viacerých festivaloch. Inscenácia Helverova noc, ktorú režíroval v Komornom divadle 55 v Sarajeve vošla do dejín bosnianskeho divadla ako najoceňovanejšia inscenácia (získala 23 cien, z toho ocenenie na festivaloch v Káhire, Prištine a Rijeke).


13. máj 2016
piatok - 10:00
Festival Nová dráma/New Drama 2016

Sme ako tí, pred ktorými nás rodičia varovali

Tanja Šljivar

Prezentácia slovenského vydania hry bosnianskej dramatičky za účasti autorky s moderátorkou Vladislavou Fekete, prekladateľkou publikácie. (v rámci

sekcie Focus Bosna a Hercegovina).

Dramatický text priam hmatateľne približuje beznádej na rumovisku spoločensky a politicky rozvrátenej krajiny. Postavy hry pre dvoch „hrajú“ všetkých hrdinov a antihrdinov temného, drsného a melancholického príbehu. Hra je plná neobyčajných obrazov – prevažne poetických, často repetičných, kontrastujúcich s jazykom postáv, ktorý je surový, ba až brutálny. Nájdeme v nej prvky súčasnej pop kultúry, hudobné matrice, reálie niektorých miest, mená novodobých celebrít ale aj elementy národných mytológií. V istom zmysle je Šljivarovej dráma porovnateľná s nočnou morou. Je zmesou všetkého možného, je lexikónom piesní, pracuje s dekomponovaným dramatickým časom, je zbierkou fiktívnych i skutočných ľudských osudov. Odkrýva strachy a paranoje neustále prítomné v diskurze medzi ženou a mužom, odhaľuje diskrepanciu či, lepšie povedané, priepasť medzi generáciami. 

Tanja Šljivar sa narodila v roku 1988 v Banja Luke, v Bosne a Hercegovine. V roku 2011 absolvovala štúdium dramaturgie na Fakulte dramatických umení v Belehrade, v Srbsku. Je autorkou dramatických textov Pošto pašteta? (Po čom je paštéta?), Grebanje ili Kako se ubila moja baka (Škriabanie alebo Ako sa zabila moja babka), Mi smo oni na koje su nas roditelji upozoravali (Sme ako tí, pred ktorými nás rodičia varovali), Ali grad nas je štitio (Ale mesto nás chránilo) a krátkej hry Mrtvorođena (Mŕtvonarodená). Svoje hry, preložené do desiatich jazykov, publikovala v divadelných časopisoch a antológiách, inscenovali ich alebo uviedli na scénických čítaniach v Bosne a Hercegovine, Srbsku, Chorvátsku, Poľsku, Rakúsku, Španielsku a Nemecku.


16. máj 2016
pondelok - 19:00
ON-LINE

5CHALANOV.SK

Simona Semenič

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.
------

Pozrite si záznam predstavenia 5CHALANOV.SK, preklikom na odkaz TU. 

------
Záznamy sú dostupné bezplatne v deň konania akcie (27. marca od 19 hod.) po dobu 24 hodín.

-----

5CHALANOV.SK

Provokatívna a miestami kontroverzná hra odhaľuje cez nacvičené hry chlapcov, každodennú krutosť ukrytú za dverami našich domácností. Inscenácia na festivale Nová dráma/New Drama 2013 získala Cenu bratislavského diváka.

Upozorňujeme, že v predstavení zaznievajú expresívne výrazy.

Réžia A. Totiková  
Účinkujú I. Kubáčková, B. Zamišková, E. Kolek Spaskov, D. Matušová, S. Palenčárov

Premiéra predstavenia: 26. októbra 2012


19. máj 2016
štvrtok - 18:00
scénické čítanie

Fall of men?

Divadlo NOMANTINELS

Divadlo NOMANTINELS pripravuje v nasledujúcej sezóne viacero nových projektov. Jedným z nich je aj inscenácia Fall of men?, ktorá sa experimentálnym spôsobom zameria na postavenie mužov v spoločnosti, na ich ovplyvnenie ženou ako vonkajším elementom, ale aj ako dôležitou femínnou časťou muža. 
Scénické čítanie počas Mája - Mesiaca LGBTI histórie vám odtají viacero elementov pripravovanej produkcie. 

účinkujú L. Fričová, M. Andrísek, A. Kuruc, R. Pakan, S. Polovková
svetelný dizajn B. Adamčík


19. máj 2016
štvrtok - 19:00
film

Holokaust na LGBTI ľuďoch v kontexte dneška

Divadlo NOMANTINELS

 

 

Filmové spracovanie divadelnej hry Bent M. Shermana v réžii S. Mathiasa o úniku pred nacistickou mocou. 
Spojené s diskusiou.
 
Vstupné dobrovoľné 

 

 


21. máj 2016
sobota - 10:00
výstava

Malé múzeum s veľkou zbierkou

Noc múzeí a galérií

 

 

Múzeum Divadelného ústavu odprezentuje,  akým spôsobom sa môžu zbierky využívať pri skúmaní divadelných inscenácií. Predstaví sa niekoľko setov k jednotlivým inscenáciám zastúpených v rôznych druhoch materiálu (scénické návrhy, kostýmy, makety či kostýmové návrhy).  Súčasťou zbierok sú aj bábky, a tak si prídu na svoje aj deti a milovníci bábkového divadla.
Výstavu dopĺňa vizuálna projekcia zdigitalizovaných zbierkových predmetov Múzea.
Vstup voľný

 

 


23. máj 2016
pondelok - 19:00
ON-LINE

Návšteva expertov

Egon Bondy

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.
------

Pozrite si záznam predstavenia Návšteva expertov., preklikom na odkaz TU. 

------
Záznamy sú dostupné bezplatne v deň konania akcie (21. marca od 19 hod.) po dobu 24 hodín.

-----

Návšteva expertov

Filozof, básnik a dramatik - nerešpektuje hranice ľudského poznania a konania. Naopak! Svojou fantáziou, imagináciou, iróniou a humorom nás vťahuje do povestnej trinástej komnaty krutosti, ktorej dvere nám majú ostať navždy zatvorené.

Réžia I. Timková
Dramaturgia D. Púll
Scénografia E. Teren
Produkcia M. Agricolová
Účinkujú R. Roth, D. Fischer, L. Pelč, M. Maťová

Premiéra predstavenia: 6. októbra 2014.


27. máj 2016
piatok - 19:00
divadlo – premiéra

Sally

Divadlo NOMANTINELS

Čo sa stane, ak ostanete uväznený ako vedľajšia postava v zbytočných kapitolách knihy? Súčasť príbehov iných ľudí. Občas však príde čas stať sa hlavnou postavou, aby sme dopovedali ten svoj.

Predstavenie vhodné  18+
Vstupné / celý lístok 6,- € / zľavnený lístok (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 3,- €


 

Réžia Martin Hodoň
Námet Róbert Pakan
Scenár Martin Hodoň, Róbert Pakan, Lýdia Petrušová, Veronika Pavelková, Peter Tilajčík
Hudba Jozef Vlk
Scéna a kostýmy Laura Madjiah Štorcelová
Svetelný dizajn Boris Adamčík
Grafika Alexandra Srnková
Účinkujú Lýdia Petrušová, Peter Tilajčík, Veronika Pavelková


29. máj 2016
nedeľa - 19:00
divadlo

Značka: Homosexualita

Divadlo NOMANTINELS

„Odporúčame Vám psychiatrické vyšetrenie, kde vyšetrujúci lekár Vás o homosexualite  a najmä o jej liečbe bude presne informovať.“ Aj takéto rady dostávali  čitatelia a čitateľky v dobovej tlači za komunizmu. Kam sa naša spoločnosť z tohto obdobia posunula? Nazrieť do vtedajšej žurnalistiky vám umožní novinové divadlo prostredníctvom scénického čítania. 

Vstupné dobrovoľné
 

výber textov a dramaturgia A. Kuruc
režijný koncept a réžia D. Krištofovičová


30. máj 2016
pondelok - 19:00
Mliečne zuby

Ďakujem ti pekne, veľký mozog (V živote som nikam nechcela ísť menej ako na Galapágy)

Daša Krištofovičová

Autorská inscenácia voľne inšpirovaná románom Kurta Vonneguta. Činoherno-bábkarská monodráma o životných osudoch stredoškolskej učiteľky biológie; na ich pozadí sa dozvedáme o evolúcii nového ľudstva, o existenciu ktorého sa sama zaslúžila. 

„S mojou pomocou sa Adolf von Kleist mal stať, takpovediac, novodobým Adamom. Ja som sa nemohla stať jeho Evou, pretože moje ovulácie sa skončili. Preto som sa musela stať čímsi podobným bohu.“

Vstupné
celý lístok 4,- eurá
zľavnený (študenstký, seniorský, ZŤP) 2,- eurá 

Dramaturgia a réžia D. Krištofovičová a J. Tomandl
Text, scénografia D. Krištofovičová
Výroba objektov S. Gurnik
Účinkuje Z. Haverdová

Vzniku projektu pomohla Mestská knižnica v Bratislave. Ďakujeme.