April 2019

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Princípy newspeaku

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.

VSTUPNÉ: 10€


Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk. 

filtrovať podľa kategórií

3. April 2019
Wednesday – 19/00
divadlo – repríza

Søren Kierkegaard

Inscenácia sprostredkúva život, dielo a myšlienky dánskeho filozofa Sørena Kierkegaarda. Za pomoci použitia jeho originálnych textov, bábok a jemného autorského vkladu do textu sa tvorcovia snažili vytvoriť obraz života muža, ktorý je považovaný za otca existencializmu a svojim dielom priamo ovplyvnil mnohých mysliteľov a tvorcov, ako napr. filozofov Camus, Sartre či Wittgendstein, dramatikov Becketta, Ionesca, Ibsena a Strindberga, či výtvarníka Muncha alebo psychológa Froma.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Réžia – Silviu Debu
Text a koncept – Søren Aabye Kierkegaard, Mário Drgoňa, Rebeka Mehlyová
Preklad – Milan Žitný
Scénografia a bábky – Matej Truban
Hrajú – Mário Drgoňa, Matej Truban


4. April 2019
Thursday – 19/00
divadlo – repríza

5. April 2019
Friday – 19/00
divadlo – repríza

6. April 2019
Saturday – 19/00
divadlo – repríza

Nevera

Ingmar Bergman

Nevera alebo „partitúra pre obrazové médium“ je filmová poviedka kultového švédskeho režiséra Ingmara Bergmana. Bergman nás prevádza milostným trojuholníkom, ktorý sa začína úplne nenápadne, no jeho zúčastnení postupne dospievajú k vzťahovému peklu. Inšpiráciou pre príbeh Nevery bola Bergmanova vlastná skúsenosť, ktorú opísal aj vo svojej autobiografii Laterna Magica. V roku 2000 bol podľa Bergmanovho scenára natočený rovnomenný film v réžii Liv Ullman.  Herečka Marianne vedie spokojný život po boku svojho manžela Markusa, úspešného dirigenta, s ktorým majú dcéru Isabelle. Často ich navštevuje spoločný priateľ, režisér David. Vzájomné priateľstvo Marianne a Davida však prepukne vo vášnivý vzťah plný lží voči Markusovi a Isabelle. Marianne sa začne postupne rúcať jej dobre usporiadaný život, uvedomuje si, že svoju rodinu nadobro stráca a nedokáže proti tomu nič urobiť. Aj v tomto diele sa ukazuje Bergmanovo majstrovstvo preniknúť do najhlbších zákutí psychológie postáv. Nevera totiž nenapraviteľne zasiahla životy viacerých osôb, ktoré si boli predtým vzájomne blízke. Nie je to len nevera muža a ženy. Je to nevera priateľovi, nevera dieťaťu, nevera všetkým, ktorí nám boli blízki a v neposlednom rade nevera sebe samému. Bergman príbeh graduje do rozmerov absolútneho ľudského zlyhania, z ktorého niet úniku. 

Vstupné: 9 € / 6 € (zľavnené)


Adaptácia a réžia: Matúš Bachynec
Dramaturgia: Lucia Mihálová
Scéna: Barbora Šajgalíková
Kostýmy: Ján Husár
Pohybová spolupráca: Juraj Letenay

Účinkujú:
Marianne: Marta Maťová
Bergman: Viliam Hriadel
Markus: Daniel Žulčák
David: Daniel Fischer

Z dôvodu choroby bola v záverečnej fáze skúšobného procesu inscenácie zrušená postava Isabelle (dieťa).

Producent: KADU – Kabinet audiovizuálnych divadelných umení, o.z.
Uvedenie inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Partneri: Soitron, Boneheadz, Nadácia Ingmara Bergmana, Literárny fond.


8. April 2019
Monday – 19/00
divadlo – repríza

9. April 2019
Tuesday – 19/00
divadlo – repríza

Americký cisár

Martin Pollack

Koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň podľa reportážnej knihy Martina Pollacka - Americký cisár. Masový útek z Haliče. |KAISER VON AMERIKA. Die große Flucht aus Galizien|

Scénická kompozícia vychádzajúca z reportážnej knihy Americký cisár, ktorá spracúva tému hromadného vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. 

Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku 19. storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu. Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi a osudmi konkrétnych ľudí.

Vstupné: 12 € / 10 € (zľavnené)

UPOZORNENIE pre alergikov: Predstavenie sa odohráva v prašnom prostredí.


* Martin Pollack je rakúsky reportér, spisovateľ a prekladateľ. Je autorom historicko-reportážnych kníh, ktoré sa venujú najmä regiónu strednej a východnej Európy a špeciálne územiam "kontaminovaným dejinami". V jeho ďalšej knihe Smrť v bunkri spracoval život svojho biologického otca, príslušníka jednotiek SS Gerharda Basta, ktorý v roku 1944 operoval aj na území Slovenska. Takto sa Martin Pollack vyrovnal so svojimi vlastnými ťaživými dejinami - s nacistickou minulosťou svojich rodinných príslušníkov.

Dramatizácia: Michal Ditte
Preklad: Michal Hvorecký
Réžia: Iveta Ditte Jurčová
Dramaturgia: Marek Godovič
Výtvarný koncept: Iveta Ditte Jurčová, Katarína Caková
Realizácia výtvarného konceptu: Katarína Caková
Pohybová spolupráca: Mária Danadová
Hudba: Ivana Mer & Cristian Estrella
Digital media: Erik Bartoš

Účinkujú: Eva Moresová | Mária Danadová | Ľubomír Bukový |
Matúš Kvietik | Filip Jekkel


13. April 2019
Saturday – 19/00
NU DANCE FEST 2019 – premiéra

21&COUNTING

Tomáš Danielis

Performance o pohybe, slovách, eufemizmoch a o tom, čo sa skrýva vo vnútri. Hlavnými témami 21&COUNTING sú komunikácia a vnímanie reality. Základom performance je ironická zámienka: oneskorená oslava 20. výročia autora na scéne, pri príležitosti ktorej tanečník loví v spomienkach a používa tanec a pohyb ako nástroje rozprávania o slovách a komunikácii. 21&COUNTING humorne skúma používanie politickej korektnosti a eufemizmov ako úteku od reality, v dôsledku ktorých sa prehlbujú súčasné problémy s prijímaním ľudí, ich okolia a s nedostatkom dôvery v hodnoty pri bežných ľudských stretnutiach.

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)

Choreografia a performance: Tomáš Danielis
Zvuk, hudba: George Carlin, Johann Sebastian Bach, Ľubomír Panák
Koprodukcia: FEYNMEN & DYNAMEaeT
S podporou: Fond na podporu umenia, Divadelný ústav, Kulturamt Stadt Graz, A9 Land Steiermark, BKA Wien
Špeciálne poďakovanie: Divadelný ústav & IG Tanz Steiermark
Predstavenie vzniklo v koprodukcii Belgicka, Slovenska a Rakúska

Tomáš Danielis tancuje medzi Bruselom, Grazom, Moskvou a Topoľčanmi. Jeho kreatívny fokus sa nachádza na priesečníku vizuálneho/digitálneho umenia s pohybom/tancom. Ako skúsený tanečník sa zaoberá pochopením a konceptualizáciou performance prostredníctvom priestoru. To ho doviedlo k skúmaniu svetla a k tvorivému úniku do fotografie. Pre každý zo svojich projektov vytvára špecifický súbor nástrojov a pohybového jazyka. Svoje diela uviedol vo viac než 20 krajinách. Je autorom predstavení Landscapes (2011), Suites (2016) Game (2018) a ďalších.


14. April 2019
Sunday – 15/00
NU DANCE FEST 2019

AERO

Odivo

Nu Dance Junior+
Predstavenie (nielen) pre deti

AERO je o vzťahu k lietaniu, k pohybu vo vzduchu. Prúdenie rozhýbava rôzne materiály. Vzduchové vibrácie tvoria hudbu. AERO je vzdušné laboratórium pre deti od 1,5 do 5 rokov, ich rodičov  a všetkých, ktorí majú chuť si uletieť.

Vstupné: 2 € / 1 € (zľavnené)

Účinkujú: Mária Danadová a Juraj Smutný
Réžia: Monika Kováčová
Dramaturgická spolupráca: Mária Danadová
Scéna a kostýmy: Ivana Macková
Hudba: Matej Háasz
Svetelný dizajn: Milan Slama

ODIVO je nezávislé zoskupenie založené na Slovensku v r. 2014. Za krátku dobu svojej existencie účinkovalo na viac ako 40 národných a medzinárodných festivaloch a jeho členovia nich získali množstvo ocenení (Pierrot 2015, Bulharsko; Lalka też człowiek, Poľsko; PIF 2016, Chorvátsko; Mateřinka 2017, Česko). Súbor vytvára inovatívne autorské a bábkové projekty a spolupracuje s tvorcami z rôznych odvetví. Formuje vlastný divadelný jazyk založený na interakcii javiskových komponentov: prepracovaná vizuálna zložka, originálna práca s bábkou, využitie prvkov pohybového divadla, živá hudba, netradičné uchopenie literárnych diel a performancia. Vo svojom repertoári má 5 inscenácií pre rôzne vekové kategórie: Láska P a vášeň B, Divočiny, Verzus, Stopy v pamäti a AERO.


16. April 2019
Tuesday – 19/00
divadlo – repríza

M.H.L.

Sláva Daubnerová

Dokumentárna monodráma inšpirovaná životom a dielom režisérky Magdy Husákovej Lokvencovej.

Ocenenia:  
Sláva Daubnerová
- víťaz v kategórií Objav sezóny, anketa Dosky 2010
  Nominácia v kategórií Inscenácia sezóny, anketa Dosky 2010   Výročná cena Literárneho Fondu v oblasti divadla a dramatickej tvorby za réžijné a herecké naštudovanie postavy M. Husákovej Nominácia a 3. miesto v kategórií Divadlo, Kultúrna udalosť roka 2010 vyhlasovaná denníkom SME

Vstupné: 10 € / 8 € (zľavnené)
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Scenár a réžia S. Daubnerová
Organizuje P.A.T.
Podpora Divadelný ústav, MK SR, Slovenský filmový ústav



28. April 2019
Sunday – 19/00
hosť

AniMak

„Každý si nesie svoj dvojkríž!"
Tisícky ľudí každý deň uskutočňujú mechanické rituály nanútené civilizáciou. A zabudli, už ani netušia o rituáloch pôvodných, ktoré dávali zmysel. Ich srdcia spia. Prebudia sa? Žijeme vo svete vyprázdnených významov?
(...)
Inscenácia AniMak vznikla kolektívnou tvorbou na tému „hľadania identity v súčasnej konzumnej a multikultúrnej spoločnosti". Príbeh sa sústredí na nemanželského chlapca, Jozefa Maka, ktorý sa svojim špecifickým, spoločensky podmieneným a rodinnou situáciou determinovaným správaním, snaží zapadnúť do sveta, v ktorom ho vlastne nik nechcel a nečakal: "...nemohol byť Jano, nemal byť ani_Mak."
Kto sme? 
Kam siahajú naše korene? 
Mení sa podstata človeka vplyvom doby? 
Môžeme v súčasnosti hovoriť o národnej identite? 
Projekt AniMak - inšpirovaný myšlienkami z diela Jozef Mak od Jozefa Cígera Hronského a inscenovaný metódou typickou pre „devised theatre", zachytáva z perspektívy mladých umelcov pred 30-tkou vedomie o tom, kto sme, v akom stave je naša osobná a národná identita, ako vnímame Slovensko, Slovákov, naše tradície, rituály a ako reagujeme na spoločenské a politické otázky, ktoré sa za poslednú dobu u nás udiali.

Účinkujú: Andrea Juhásová, Katarína Gurová, Andrej Polakovič, Adriána Gandžalová, Filip Sirotiar, Katarína Baranyai, Eva Javorská
Pavol Olešňan
Scenár a spracovanie kolektívnej tvorby do textovej predlohy: Katarína Vozárová
Námet a koncept: Petra Kovalčíková, Katarína Vozárová
Dramaturgia: Katarína Vozárová
Scénografia: Michal Bugáň
Kostýmy: Alžbeta Vakulová
Hudba: This is Kevin
Réžia: Petra Kovalčíková
Pedagogické. vedenie: prof. MgA Jan Vedral

Inscenácia vznikla na Akadémií umení v Banskej Bystrici.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia - hlavný partner projektu.