November

 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

najbližšie podujatie:

Sehr Langsam & Dinner Time

„Lebo pochybnosti môžu existovať iba tam, kde existuje otázka, otázka iba tam, kde existuje odpoveď, a odpoveď iba tam, kde sa dá niečo povedať.“ Ludwig Wittgenstein.

Podobne ako v Tarkovského filmoch, aj tanečný duet Sehr Langsam otvára priestory medzi ľuďmi, aby bolo možné pozorovať všetko, čo medzi (nielen dvomi) ľuďmi ostáva bežne nepovšimnuté. Dotýka sa podstaty spolubytia a spolužitia, pričom sa nevyhýba všadeprítomnej prázdnote osamelosti. Prostredníctvom návratu k obmedzeniam tradicionalizmu v duete ženy a muža, presahuje samotnú formu tanečného predstavenia... a prehovára k divákovi. Akokoľvek to môže znieť melancholicky, duet pôsobí zvláštne pragmaticky a jednoducho. Je to tanečné dielo, je tvorený tancom, ktorý možno opísať skôr ako očistenú existenciu, než čokoľvek iné. V sprievode Mahlerovej 5. symfónie Sehr Langsam, majstrovsky zmanipulovanej Tomerom Avrahamom, sa dotýka hlboko, pričom sa vyhýba pádu do klišé.

Choreografia a interpretácia: Viola Gasparotti, Tomáš Danielis,
hudba: Gustav Mahler, Tomer Avraham,
grafika: Matej Lacko
produkcia: JISDF, FEYNmen,
partneri: Slovenský inštitút v Jeruzaleme, Štúdio 12.

Tanečný duet Sehr Langsam uvádzame ako predpremiéru. 
Po ňom bude nasledovať repríza lecture performance Dinner Time.


„Po dobrej večeri sa dá odpustiť každému, dokonca aj svojim blízkym.“ Oscar Wilde.

Lecture performance Dinner Time, vytvorený v časoch korony, prepája večeru alebo večerný drink s diskusiou o tom, ako sa umenie a život navzájom prelínajú, a odhaľuje prekvapivé pohľady na umenie a jeho protagonistov.

Choreografia a interpretácia: Tomáš Danielis a hosť,  
hudba: Archív,  
grafika: Matej Lacko,  
produkcia: FEYNmen,  
partneri: Štúdio 12, Int. Bühnenwerstatt Graz.

Lístky: 10€/7€ (zľavnený)

Lístky preklikom TU. 

filtrovať podľa kategórií

13. november 2024
streda - 19:00
Mliečne zuby – premiéra

Ohorky

Ľudský tep sa prispôsobuje spoločenskému: dejiny sa nepíšu z roka na rok, ale z minúty na minútu. Syndróm vyhorenia je ako ďalší pád meteoritu, ktorý vyhubí polovicu mladej populácie. Autorská inscenácia Ohorky je punkovým kabaretom s pár slovami navyše. V drzosti za zatvorenými dverami sa štyri cynické ohorky vysmievajú z príčin vlastného duševného úpadku. Absurdné skeče sa striedajú s ironickými piesňami, humor skáče z dôvtipného do nekorektného. Ohorky sú satira, Ohorky sú pátos, Ohorky sú únava. To všetko ich spája, kým ich to nezačne rozdeľovať.
---

Text: Filip Sojka, Vladimír Horník,
réžia: Vladimír Horník,
dramaturgia: Filip Sojka,
scéna: Terézia Ferková,
kostýmy: Kolektív,
hudobná spolupráca: Nathaniel Gonzalez, Michal Kvaššay,
produkcia: Simona Megová, Zuzana Kaichová,
účinkujú: Marián Kužma, Adriana Moravčíková, Mária Miklošková, Mário Mačičák.

---
Vstupenky: 7€/5€ (zľavnený)

Vstupenky preklikom TU.

---
V inscenácii sa používajú expresívne výrazy. Vhodné pre osoby staršie ako 15 rokov.

 

Projekt vznikol v rámci platformy Mliečne Zuby.


16. november 2024
sobota - 19:00
festival

Noc divadiel v Štúdiu 12

Program už čoskoro!


18. november 2024
pondelok - 19:00
pohybové divadlo

Táto izba sa nedá zjesť

Nicol Hochholczerová

Tereza nie je jeho dcéra, mohla by byť, ale nie je, jeho dcéra má kučeravé vlasy a Tereza rovné, spľasnuté okolo tváre. Jeho dcéra má drobný nos a Tereza orlí, k nemu husté obočie a pery, na ktoré by sa hodil rúž, kým jeho dcéra má namiesto úst úzku čiarku ako na prasiatku, takú úzku, že sa do nej nezmestili žiadne mince jeho otcovstva, púšťala ich na zem a zamykala sa v izbe.

Tereza má pery, ktorými ho teraz bozkáva, jazyk mu medzi padá ako zlatá minca, Ivan počuje tú mincu cinknúť, počuje, ako si ju Tereza doma šúcha o stehná a rodičia sa jej pýtajú kde si bola, a počuje aj, ako Tereza hovorí so Silviou v meste, a celý čas sa jej trasú ruky. Aj teraz sa jej trasú, ako mu v nich drží tvár. Trasú sa, aj keď mu hladí chrbát a hovorí neplač, veď nič zlé sa nestalo, takéto veci mu Terezka hovorí, a tiež aha, všade ti vypadávajú vlasy, pozbiera ich a zahodí do koša, opráši si nad ním ruky.

---

Realizačný tím:

Réžia: Patrícia Rotterová,
dramaturgia: Katarína Jungová,
dramatizácia: Patrícia Rotterová,
choreografia: Katarína Jungová,
hudobná skladba: Tomáš Stupavský, Miroslav Lach,
scéna: kolektív,
kostýmy: Aneta Bocková,
svetelný dizajn: Patrícia Rotterová, Katarína Jurdová,
grafický dizajn: Katarína Jurdová,
foto: Bára Podola,
produkcia: Zora Bezáková, Júlia Mattonová, 
účinkujú: 13-ročná Tereza: Margaréta Štofčíková, 15-ročná Tereza: Tereza Ťaptíková, 18-ročná Tereza: Vanesa Hagyungová. 

---

VSTUPENKY: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.
---
Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov. 

Predstavenie uvádzame vďaka spolupráci Štúdia 12 a DF VŠMU.


24. november 2024
nedeľa - 19:00
tanec – predpremiéra

Mirage

V čase, keď je jednoduchosť tanca prehlušená a utopená v každodennom ruchu života, sa Tomáš Danielis vracia k jeho čistým formám – virtuozite a radosti z jednoduchého bytia.

Neviditeľné, no všadeprítomné inteligentné technológie, ktoré potichu vopred definujú naše životy, sú partnermi v tomto diele. Režírujú tanečníka/choreografa v reálnom čase – rozhodujú o tom, aký tanec v priestore a na akú hudbu zatancuje. Mirage pripomína Cunninghamove diela pracujúce s náhodou, avšak v tomto diele je prvok náhody komplexný ako sám život.

Neznesiteľná krása a ľahkosť bytia popisujú toto dielo, napriek tomu, že jedinec čelí nemožnostiam v náročnom období, je ústrednou témou tohto diela. Cieľom Danielisa je priniesť krásu a momenty kontemplácie bez zavrhnutia reality, v ktorej žijeme. Preorientovaním sa na krásu vlieva do publika optimizmus. Vďaka použitiu AI a smart technológií dielo uniká z ich dosahu a vracia sa k ľudskej jednoduchosti.
---

Choreografia a tanec: Tomáš Danielis,
choreografia a réžia: 3 engines AI a smart Technologies,
technológie: Lucas Wilson Spirro, Tomáš Danielis.
---
VSTUPENKY: 10 €/7 €

Vstupenky preklikom TU.

 

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


25. november 2024
pondelok - 19:00
experimentálny multimediálny projekt – premiéra

Spev lásky a smrti

Olivier Messiaen

 

Olivier Messiaen: Harawi, Chant d'amour et de mort
 

Experimentálne multimediálne predvedenie surrealistickej vokálnej poémy francúzskeho hudobného skladateľa Oliviera Messiaena (1908 – 1992) Harawi, Chant d'amour et de mort (Spev lásky a smrti) z roku 1945 pre soprán a klavír v štýle performatívneho umenia s využitím upravenej digitálnej fotografie a interaktívnej digitálnej animácie spájajúcej účinkujúcich, divákov, miesto a čas. Experimentálnym prvkom predstavenia je 3D audioreaktívna site-specific projekcia využívajúca abstraktné obrazy a rôzne vizuály generované real-time s ambíciou prepojenia viacerých druhov umenia vznikajúca jedinečne v konkrétnom čase a na konkrétnom mieste. Projekcia bezprostredne reaguje na zvukové podnety (spev, klavír i reč) a vďaka 3D rozloženiu projekčných sietí vytvára jedinečný virtuálny divadelný priestor. Spev lásky a smrti je prerozprávaním známeho mýtu o Tristanovi a Izolde očami peruánskeho dievčaťa menom Piroutcha na pozadí surrealistického textu plného rôznych symbolov. Skladateľ, ktorý je súčasne aj autorom textu, sa inšpiroval peruánskou ľudovou piesňou, operou Richarda Wagnera Tristan a Izolda, spevom vtákov, hinduistickou mytológiou, astronómiu a v neposlednom rade francúzskymi surrealistickými básnikmi. Dominantnou témou diela je podmaňujúca láska, ktorá nachádza svoje naplnenie až v smrti. V 12 spevoch poémy Messiaen zobrazuje rozličné podoby lásky, nehu, blízkosť, túžbu, vášeň, extázu, predtuchu, vzdor, šialenstvo, zmierenie a smrť. Hudobné dielo je doplnené o sprievodné umelecké slovo vo francúzskom origináli a slovenskom preklade približujúce autorský text skladateľa.

Realizačný tím:
Spev/Umelecká koncepcia: Maria Taytakova, 
klavír:  Peter Pažický,
digitálna projekcia: Veronika Šmírová
digitálna fotografia: Sára Stupková
umelecký prednes: Lucia Hurajová.

Lístky: 15€/12 € zľavnený

Lístky kúpite TU.

Podujatie uvádzame pod záštitou Francúzskeho inštitútu.


26. november 2024
utorok - 19:00
divadlo – III. repríza

HAMLET: Age of Hope

"Something is rotten in this age of hope"

Inscenácia Hamlet: Age of Hope zobrazuje významnú Shakespearovu postavu inak. Nie je súčasťou príbehu zrady, politickej pomsty, viny a neviny. Hamlet sa stretáva s úplne novým typom renesancie, ktorá je na jednej strane neznáma, no na druhej strane plná nádeje, že hlavný hrdina práve dnes, vo veku technologickej revolúcie, konečne vyrieši svoju shakespearovskú dilemu.
---

Vieš, keď sa nad tým zamyslíš, vieš koľko vecí je treba na to, aby si ma spoznal? 

Vieš, koľko vecí je treba na to, aby som mala tvár, ktorú spoznáš? Aby som mala hlas, ruky, spomienky na detstvo, plány do budúcnosti?

To všetko zo mňa robí to, kým som. To tvorí to, čo som.

---

Text: Matej Trnovec, Adela Dukátová, Juraj Bolf,
réžia: Matej Trnovec,
dramaturgia: Adela Dukátová,
hudba, asistent réžie: Juraj Bolf,
scénografia: Matúš Ďuran,
kostýmy: Dominika Katonová,
produkcia: Simona Megová,
účinkujú: Samuel Teicher, Veronika Mészárosová.
---

VSTUPENKY: 9€/7€ zľavnený

Vstupenky preklikom TU.

V inscenácii sa používajú expresívne výrazy. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov. 


29. november 2024
piatok - 19:00
koncert

BARA

Vlastné texty, vlastná hudba, vlastný rukopis.
BARA sa predstaví so svojou hudbou na pomedzí staršej i tej, ktorú ešte nikto nepočul. Odznejú piesne ako Kým si, Časopriestor, novinka Čiernobielo... v komornejšej verzii, v klasickom popovom šate. Úplne nové verzie piesní s elektro-popovo-alternatívnym nádychom prinesú skladby, ktoré sa ocitnú aj na pripravovanom albume Umenie vyrásť. Bude to stále Bara, ktorej skladby sú postavené na textoch a literárnosti, ale trošku iná. Nové texty sú kritickejšie, ale i láskavejšie. Viac vokálne. Viac neklasické ako klasicky popové. Viac nabité elektro zvukmi, s ktorými experimentuje. Odznejú aj dve piesne v cover verzii.

Vizuálne bude na scéne menej hudobníkov ako zvyčajne. Baru bude na gitare sprevádzať Patrik Hlavatý.
---
Spev: Barbora Bara Repková
Gitara: Patrik Hlavatý
---
VSTUPENKY: 10 €/8 € (zľavnený)

Vstupenky preklikom TU.


30. november 2024
sobota - 19:00
divadlo

SEN O PRALESE

Korene&Kosti

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

Lístky: 10€/8€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

V predstavení sa zobrazuje nahota. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

Projekt podporila Nadácia mesta Bratislavy.