November

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Veda v divadle IX.

Štúdio 12 pokračuje v obľúbenom popularizačnom cykle Veda v divadle a tento krát umožní divákom, aby boli priamo pri tom.

Už deviaty krát sa na pôde Divadelného ústavu, konkrétne v Štúdiu 12, stretnú vedci zo Slovenskej akadémie vied a budú diskutovať na tému Divadelnej architektúry. Prítomnosť „divadelnejšie“ zameraného tretieho hosťa ale zaručí, že hostia budú hľadať prepojenia tejto témy aj s divadlom.
Hostia sa teda pozrú na danú tému cez optiku vedy a aj divadla.

S našimi hosťami sa budeme rozprávať o jednotlivých divadelných budovách naprieč 20. storočím, od historických budov v Bratislave a Košiciach cez modernejšie budovy krajských miest až po nedivadelné priestory pretvorené na divadlá naprieč celým Slovenskom. Budeme sa venovať aj využívaniu materiálov v jednotlivých obdobiach, či ako by materiály budúcnosti mohli prispieť k „zelenším“ divadelným budovám.

HOSTIA:

  • Prof.Dr.Ing. Martin-Tchingnabé Palou z Ústavu stavebníctva a architektúry SAV
  • Peter Szalay, PhD. z Historického ústavu SAV.
  • Ing. arch. Mgr. art. Michal Lošonský, ArtD. z Katedry scénografie VŠMU
filtrovať podľa kategórií

02. november 2021
utorok - 19:00
divadlo – premiéra

02. november 2021
utorok - 19:00
divadlo – premiéra

Návrat Ondreja Baláža alebo obrázky z veľkej vojny

Matej Truban, Hana Launerová

Pojem vojna prežíva už tisícročia a neustále nachádza ako svojich stúpencov, tak aj obete. Na jednej strane túžba vládnuť a vlastniť, na druhej túžba prežiť a vrátiť sa domov. Od mocných k bezmenným vojakom v zákopoch. Kto je hrdina a o akej vojne je vlastne reč?

Toto všetko skúma inscenácia Návrat Ondreja Baláža alebo Obrázky z Veľkej vojny, ktorá je voľnou adaptáciou poviedky Dobroslava Chrobáka. Divadlo Houže obracia históriu naruby, približuje zákulisie vojnového konfliktu a skúma jeho podstatu, pretavenú do absurdných obrazov.

Koncept a adaptácia: Matej Truban, Hana Launerová Réžia: Matej Truban a kolektív
Dramaturgia: Hana Launerová
Hudba: Michal Mikuláš
Výtvarný koncept: Matej Truban, Michaela Zajačková Scéna, bábky, kostýmy: Michaela Zajačková
Výtvarná spolupráca: Michaela Urbanová Produkcia: Zuzana Bilská
Účinkujú: Mário Drgoňa, Lukáš Takáč, Peter Martinček / Lukáš Jurko a. h.

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Hlavným partnerom projektu je Fond na podporu umenia, ktorý po podporil z verejných zdrojov.

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)


06. november 2021
sobota - 19:00
divadlo – repríza

07. november 2021
nedeľa - 19:00
divadlo – repríza

Americký cisár

Martin Pollack

Koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň podľa reportážnej knihy Martina Pollacka - Americký cisár. Masový útek z Haliče. |KAISER VON AMERIKA. Die große Flucht aus Galizien|

Scénická kompozícia vychádzajúca z reportážnej knihy Americký cisár, ktorá spracúva tému hromadného vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. 

Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku 19. storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu. Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi a osudmi konkrétnych ľudí.

Vstupné: 12 € / 10 € (zľavnené)

UPOZORNENIE pre alergikov: Predstavenie sa odohráva v prašnom prostredí.
 

 

Dramatizácia: Michal Ditte
Preklad: Michal Hvorecký
Réžia: Iveta Ditte Jurčová
Dramaturgia: Marek Godovič
Výtvarný koncept: Iveta Ditte Jurčová, Katarína Caková
Realizácia výtvarného konceptu: Katarína Caková
Pohybová spolupráca: Mária Danadová
Hudba: Ivana Mer & Cristian Estrella
Digital media: Erik Bartoš

Účinkujú: Eva Moresová | Mária Danadová | Ľubomír Bukový |
Matúš Kvietik | Filip Jekkel


08. november 2021
pondelok - 19:00
divadlo – repríza

@hilma

Festival Jeden svet

Autorská monodráma na pomedzí tanečného divadla, performance a inštalácie sa dramaturgicky opiera
o život a dielo švédskej maliarky Hilmy af Klint.

Hilma af Klint je autorkou doložiteľne prvých abstraktných malieb našej civilizácie. Jej dielo však bolo širšej verejnosti dlho neznáme, zatienili ju mená ako Kandinskij, Malevič a Kupka. Čiastočne preto, že si af Klint, na odporúčanie Rudolfa Steinera, muža, ktorého nesmierne obdivovala, priala, aby ešte 20 rokov po jej smrti neboli jej abstraktné práce vystavované. Zároveň čelilo jej dielo skepse odbornej verejnosti a svetových galérií. Nie len že bola jednou z prvých študentiek výtvarného umenia, bola navyše spiritualistkou a médiom. Niekoľko krát v priebehu svojho života absolútne opustila svoje dovtedajšie umelecké nazeranie, aby prekonala samú seba a vytvorila niečo nové a lepšie. Celý život si viedla podrobné poznámky, v ktorých okrem iného zaznamenala seánsy, počas ktorých ju „vyšší majster“ Amaliel predurčil na dôležitú úlohu - vytvorenie prvej veľkej abstraktnej série našej civilizácie…

Performerka Monika Štolcová a výtvarníčka Sarah Pekarčíková sa neštylizujú do žiadnych postáv, samy za seba sa spolu s režisérom Romanom Poliakom konfrontujú s odkazom života švédskej maliarky. Ide o akési „otagovanie“ historickej osobnosti do súčasnosti.

Dôležité sú pre tvorcov najmä otázky originality, prvenstva a relevancie v umení. Bolo Hilme ukrivdené, ak sa svojvoľne rozhodla, že sa jej dielo vystaví neskôr, no svet už vtedy poznal Kandinského, takže na jej dielo hľadel s dešpektom? Ako sa umelec neviditeľný pre súčasníkov stane relevantným v našej dobe? Aký je vzťah umenia a času? Ako a kto určí relevanciu umelcovej tvorby?

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Koncept: Roman Poliak, Monika Štolcová
Réžia: Roman Poliak
Účinkuje: Monika Štolcová, Sarah Pekarčíková
Výroba scény: Ivana Pekárová


13. november 2021
sobota - 19:00
Mliečne zuby – derniéra

Centrum lásky k feminizmu

Dočasný kolektív

Toto nie je divadelná inscenácia. Definícia tvorby inscenácie predpokladá, že "umelecké vedenie divadla, alebo jeden z jeho členov prichádza s vlastnou víziou. Jeho úvahy by mali vychádzať z celkovej dlhodobej koncepcie - z poslania, cieľov a úloh divadla." Tento koncept sa rozbíja v momente snahy o nehierarchickú tvorbu. V momente, kedy nechceme nasledovať jeho víziu, ale rozprúdiť kolektívnu imagináciu. Odmietame režisérsky diktát aj totalitu téz.

Toto nie je divadelná inscenácia o feminizme. Feminizmus je presadzovanie práv žien na základe rovnosti pohlaví, jeho úspechy sa počítajú podľa počtu žien v mocenských pozíciách. Centrum lásky k feminizmu je snaha o zachytenie rôznych teórií a praktík feminizmu. Je to (komunitný) priestor pre ľudí, ktorí chcú skúmať vlastnú empatiu, prekonať hranice konštruktov a redefinovať si feminizmus ako pojem aj prax.

Ak Vás zaujíma, ako by sa divadlo dalo robiť nehierarchicky, prečo potrebujeme dekonštruovať rozloženie moci v našej spoločnosti, prečo sa potrebujeme rozprávať a aktívne počúvať, a ak Vás už nebaví rámcovanie feminizmu ako alternatívy pre rodinný život a chcete vidieť, prečo to musí byť komplexná analýza súčasného stavu, tak Centrum lásky k feminizmu je tu pre Vás!

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Dramaturgia, kostýmy, performancia, réžia, scéna a videá: Dočasný kolektív


16. november 2021
utorok - 19:00
divadlo – repríza

Bytie 2

Ivan Vyrypajev

Text Bytie číslo 2 poslala ruskému dramatikovi Ivanovi Vyrypajevovi Antonia Velikánová, učiteľka matematiky, v tom čase pacientka psychiatrickej liečebne s akútnou schizofréniou. Dramatik sa rozhodol jej materiál doplniť niekoľkými scénami a uviesť v divadle. Možno aj preto, že v jeho textoch sa často hra na bohoborectvo mení na hľadanie Boha, že jeho, podobne ako Antoniu, hoci z iných dôvodov, zaujíma hľadanie pevného bodu a zmyslu. Antonia potrebuje pevný bod, aby sa vyliečila, aby pri lete do vesmíru, na ceste za slnkom, nezhorela, Ivan potrebuje pevný bod preto, aby napísal dobrý text, aby režisér vedel, kam sa má herec na javisku postaviť a čo má hovoriť. V texte Bytie číslo 2 sa uplatnia oba tieto prístupy, hľadajú sa oba tieto body, ktoré sú možno vlastne iba jedným a tým istým. Vďaka nejasnej hranici medzi pátosom a iróniou vo svojich textoch ľahko dokáže do takéhoto hľadania vtiahnuť publikum – podobne ako mnohí ruskí autori minulosti. Vďaka celkom originálnej práci s textom a komunikácie s publikom cítime v jeho textoch niečo veľmi tradičné a niečo veľmi súčasné zároveň.  

Nebolo to vždy tak, že nič nebolo. Na začiatku bolo všetko, a všetko bolo vo vnútri hlavy, a potom Boh chytil mokrú handru a zotrel úplne všetko, všetky pojmy do jedného, do posledného predmetu. Slovami proroka Jána: Ak veríš v Boha, to ešte neznamená, že Boh verí v teba.

Vstupné: 10 € / 8 € (zľavnené)

Preklad: Eva Maliti Fraňová
Réžia: Petra Fornayová
Hrajú: Heidi Šinková, Vlado Zboroň
Scéna: Matej Gavula
Videoprojekcia: Boris Vitázek
Dramaturgia: Ján Šimko
Hlavný partner: LITA - autorská spoločnosť
Partneri: Divadelný ústav, Fond na podporu umenia, Nadácia Tatra Banka, Literárny fond

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


20. november 2021
sobota - 15:00
festival

Noc divadiel 2021

PROGRAM UPRESNÍME ČOSKORO!

www.nocdivadiel.sk