Máj

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

najbližšie podujatie:

Room

Spomienky uložené v mysli. Spomienky premenené na skutočnosť, na paranoju. Minulosť sa odráža v prítomnosti a rodina tvorí základ všetkého… 

Tradičná rodina tvorí základ spoločnosti… Aká je tá tvoja? Poznáš ju? Alebo si len predstavuješ veci, ktoré by sa mohli stať? Veci, ktoré sú pre teba tak dôležité, až máš pocit, že sa naozaj dejú…

Rodina - môj otec, moje sestry, moja – mama. A ja? 
Tam, prosím, tam je moja izba.
---
Libreto a choreografia: Dominika Malenovská,
dramaturgia: Peter Maťo, 
hudba: Marián Závarský,
hudobné aranžmá: Miroslav Lach,
kostýmy: Boris Hanečka,
produkcia: Lucie Solanská.
Účinkujú: Katarína Jungová, Emma Kasatkinova, Eunika Peričková, Sophia Hurákova, Stanislav Stanek

---

Vstupenky: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

Predstavenie je uvádzané v rámci Medzinárodného dňa tanca.

filtrovať podľa kategórií

11. máj 2025
nedeľa - 19:00
divadlo

SEN O PRALESE

Korene&Kosti

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

Lístky: 8€/5€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

V predstavení sa zobrazuje nahota. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

Projekt podporila Nadácia mesta Bratislavy.


14. máj 2025
streda - 16:00
Festival Nová dráma/New Drama 2025

Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň

V projekte Schwanengesang D957/Labutia pieseň režisér a operný spevák Peter Mazalán pokračuje vo svojom tvorivom prístupe – prostredníctvom autorskej interpretácie vybraného piesňového cyklu reflektuje chorobu, ktorá je ešte stále tabu – rakovinu. Neostáva však len pri osvete, ale prináša aj nádej. Citlivé poetické obrazy presahujú ťaživosť témy a sú až akýmsi svetlom podpory a vnútornej ľudskej sily nevzdať sa, prítomným už v Schubertovom diele. Mazalán našiel pre takmer dvestoročnú hudobnú kompozíciu analógiu v súčasnom svete, pričom libreto doplnil textami Jany Bodnárovej. Dielo je koncipované do dvoch častí – sólového koncertu Petra Mazalána a performatívnej časti o žene s onkologickou diagnózou. Práve táto časť je poetickým opisom jej vnútorného prežívania, ktoré interpretujú herečky Táňa Pauhofová a Jana Oľhová, ako aj autentické i štylizované videozábery.

 

Inscenačný tím: 

koncept, réžia, scéna, spev Peter Mazalán

dramaturgia Robert Bayer

hudba Franz Schubert

texty Ludwig Rellstab, Heinrich Heine, Jana Bodnárová

klavír Peter Pažický

svetlo Ján Ptačin

projekcia Jozef Čabo

sound art Dalibor Kocian – Stroon

video Peter Fröhlich, Jakub Gulyás

vizuál Matej Lacko

účinkujú Peter Mazalán, Peter Pažický, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová

---

VSTUPENKY: 15€ / 7€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

---

Dĺžka predstavenia je 50 minút. 

---

Franz Schubert (1797 – 1828)

Narodil sa do chudobnej učiteľskej rodiny ako trináste zo šestnástich detí. Pre svoj hlas sa stal študentom cisárskeho konviktu a členom chlapčenského zboru, vďaka čomu sa mu podarilo získať a prehlbovať svoje hudobné vzdelanie aj lekciami u Antonia Salieriho. Celý život prežil ubytovaný u rôznych priateľov, vďaka ktorých pohostinnosti sa nemusel starať o obživu a mohol sa venovať skladateľskej činnosti. Počas jeho života sa mu nedostalo príliš veľkého uznania a takisto sa mu podarilo vydať len veľmi malú časť svojho diela. Zložil asi šesťsto piesní – napríklad Erlkönig (Kráľ duchov) či piesňové cykly Die schöne Müllerin (Krásna mlynárka), Schwanengesang (Labutia pieseň) a Winterreise (Zimná cesta).

Peter Mazalán (1984)

Vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Okrem hudobného vzdelania absolvoval tiež divadelnú scénografiu na DF VŠMU a doktorát získal na Fakulte architektúry STU. Jeho spevácko-interpretačná umelecká prax zahŕňa účinkovanie v mnohých operných divadlách (Stadttheater Klagenfurt, Opernhaus Kiel, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno), no medzi najvýznamnejšie patrí jeho pôsobenie v Bayerische Staatsoper v Mníchove. Mazalána je možné počuť aj ako koncertného umelca. Je laureátom viacerých medzinárodných speváckych súťaží. V súčasnosti sa venuje aj autorským intermediálnym projektom, ktoré prepájajú klasickú piesňovú a koncertnú literatúru s aktuálnymi divadelnými, performatívnymi a výtvarnými technikami.

Foto: Michal Líner

---

Predstavenie je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 


16. máj 2025
piatok - 14:00
Festival Nová dráma/New Drama 2025

Nová dráma – Nové impulzy

Prezentácia siete IATL (The International Association of Theatre Leaders) a členky jej výkonného výboru, ktorou je rakúska režisérka Anna Luca KrassniggRozhovor vedie: prof. Octavian Saiu, zakladateľ a prezident siete IATL. Podujatie sa koná v spolupráci s rumunským Centrom Teatrelli.

„Sezóny divadelných dialógov“ s Octavianom Saiom
Umenie skutočnej prítomnosti vo veku digitálneho výzoru: divadlo, performancia a umelá inteligencia

Je zjavné, že v kontexte tohtoročného festivalu Nová dráma/New Drama sa nedá vyhnúť diskusii o význame javiskovej prítomnosti v dobe umelej inteligencie. Len málo umelcov má pre takúto diskusiu lepšiu kvalifikáciu ako Anna Luca Krassnigg – profesorka réžie, performerka a performatívna umelkyňa, ktorej portfólio zahŕňa celý rad medzinárodných diel. Dokáže divadlo prežiť, ak zostane verné svojej podstate? Alebo sa bude musieť zmeniť a prijať nové technológie až do tej miery, že sa bude musieť nanovo zadefinovať? Je naozaj potrebná nová definícia performatívnosti pod vplyvom explozívnej hypermoderny? Tieto a ďalšie otázky si položia Anna Luca Krassnigg a divadelný teoretik Octavian Saiu počas zvláštneho vydania série podujatí s názvom „Sezóny divadelných dialógov“, ktoré sú realizované v koprodukcii festivalu Nová dráma/New Drama a festivalu Teatrelli v Bukurešti.

Prezentácia prebieha iba v anglickom jazyku. 


16. máj 2025
piatok - 16:00
divadlo

Jana Wernerová, Tereza Trusinová: Smutná správa zo smutnej krajiny

Divadlo Na Peróne

Bohom zabudnutá krajina s jej Bohom zabudnutými ľuďmi a ich skromnými aj temnými zvykmi, snami, krivdami aj túžbami. Inscenácia s nádychom ponurej rozprávky pracuje v jednej rovine s inšpiračnými zdrojmi ako Beckettovo Čakanie na Godota, o ktorom uvažuje a ktorý interpretuje, v ďalšej s príbehom žien, ktoré prevádzkujú ubytovacie zariadenie svojráznym spôsobom. Prostredie príbehu je neurčité, ale dobre známe a ľahko rozpoznateľné. Témy krajiny, rodiny, beznádeje a túžby po lepšom živote nie sú tlmočené ako komentár, ale vyplývajú z jednoduchého, herecky vysoko štylizovaného príbehu. Čo to znamená odísť, ostať a vrátiť sa, ale aj kedy posledná šanca prerastá v beznádej, to všetko tlmočí košické Divadlo Na Peróne vo svojej Smutnej správe zo smutnej krajiny.

text Jana Wernerová, Tereza Trusinová koncept Jana Wernerová, Peter Kočiš réžia Jana Wernerová dramaturgia Mário Drgoňa scénografia, kostýmy Daša Krištofovičová hudba Miro Tóth svetlo Martin Sovič zvuk Palko Matia 

premiéra: 30. a 31. máj 2024, Divadlo Na Peróne, Košice

 

Jana Wernerová (1981)

Vyštudovala herectvo na Fakulte dramatických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. V roku 2003 dostala angažmán v Divadle Jonáša Záborského v Prešove, kde pracovala do roku 2005, keď spolu s kolegami založila v Košiciach nezávislé Divadlo Na Peróne, v ktorom dodnes pôsobí ako umelecká šéfka, režisérka, herečka, scenáristka a projektová manažérka. Autorsky, herecky a režijne bola súčasťou mnohých inscenácií, site-specific projektov a rôznorodých divadelných produkcií. Jej tvorba prepája rôzne divadelné formy, pričom používa minimalistický divadelný prejav zameraný predovšetkým na vnútorné prežívanie. Prepája slovný prejav s pohybom a činohru s experimentálnym či pohybovým divadlom.

Tereza Trusinová (1998)

Je dramaturgička, dramatička a kultúrna pracovníčka. Vyštudovala divadelnú dramaturgiu a dramatickú tvorbu na VŠMU. Zúčastnila sa autorskej dielne A Studia Rubín Autor v domě, v rámci ktorej vytvorila hru Velká hra overthinkingu. V roku 2020 vyhrala súťaž dramatických textov Dráma s textom RIGHT TO DIE. Zúčastnila sa na medzinárodnom projekte Young Europe IV, v rámci ktorého vytvorila pre Slovenské národné divadlo classroom play Čaute! Dramaturgicky spolupracovala s Divadlom PRAKTIKÁBEL, Divadlom Panoptikum a festivalom profesionálneho nezávislého divadla Fokus – Pokus. Aktuálne spolupracuje s košickým Divadlom Na Peróne a produkčnou platformou Schwarzes Loch Europas. Vo svojej tvorbe sa venuje spoločensky angažovaným témam, samote a slobode.

Divadlo Na Peróne

Vzniklo v roku 2005 v Košiciach s cieľom tvoriť autorské inscenácie, ale aj inscenovať hotové dramatické texty a prinášať prostredníctvom nich témy podnecujúce diskusie. Okrem autorskej divadelnej tvorby Divadlo Na Peróne prináša aj performancie, workshopy komunikačných schopností Nebľaboc!, ako aj tvorbu pre deti a mládež. V roku 2020 získalo svoj vlastný divadelný priestor, ktorý okrem tvorby inscenácií slúži aj na tvorivé rezidencie pre iné umelecké súbory. V roku 2023 Divadlo Na Peróne reprezentovalo Slovensko na festivale Pražské Quadriennale.

Foto: Tibor Czitó

 

Vstupenky dostupné preklikom TU.

Prezentácia je súčasťou divadelného festivalu NOVÁ DRÁMA/NEW DRAMA. 


27. máj 2025
utorok - 19:00
divadlo – premiéra

V reči stromu

Dodo Gombár

Hra Doda Gombára vznikla ako súčasť projektu Green Drama, zameraného na preskúmanie možností eko-dramaturgie v súčasnom divadle. Autor prirovnáva text k meditácii a prináša dôležitú tému spolužitia medzi človekom a všetkým, čo ho v prostredí prírody obklopuje. Prináša intímny a zároveň univerzálny príbeh muža a „jeho“ stromu – starej jablone, popri ktorej v rodičovskom dome na vidieku, obklopenom sadom, vyrastal. Perspektíva sa obracia – nesledujeme len to, čo hovorí človek o prírode, ale empaticky a krehko načúvame tomu, čo by povedal svet stromov o nás, ak by sme ich nechali prehovoriť. Na pozadí chátrajúceho vzťahu manželskej dvojice v kríze a pokusu o jeho záchranu sa zrkadlí vzťah ľudí k spustošenej krajine, podriadenej často celkom necitlivo našim potrebám. Skúsme sa na chvíľu zastaviť v čase, zahĺbiť sa do slov, zvukov, obrazov a preskúmať vlastné hlboko zapustené korene. Spoločne stojíme pred výzvou, ako uchopiť klimatickú krízu a pokúsiť sa ju predsa zvrátiť v náš prospech, nezúfať si a hľadať svoju vlastnú cestu k nádeji na život v blízkom kontakte s prírodou, s ktorou sme organicky spojení.

___
Text: Dodo Gombár,
réžia: Alena Weisel Lelková,
dramaturgia: Veronika Kolejáková,
hudba: Jonatán Pastirčák, Martin Majlo Štefánik,
scénografia a kostým: Eva Jiříkovská,
videoprojekcia: Ján Šicko,
pohybová spolupráca: Libuša Čižmárik Bachratá,
účinkujú: Lucia Hurajová, Jana Oľhová, Ján Dobrík.
---
VSTUPENKY: 15€/11€ (zľavnená)

Vstupenky preklikom TU.
 

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


29. máj 2025
štvrtok - 17:00
Slovak Dance Platform 2025

29. máj 2025
štvrtok - 18:30
Slovak Dance Platform 2025

Michal Heriban: JA SOM PLACEBO

Tanečno-vizuálna performance s originálnou choreografiou Michala Heribana a pôvodnou sugestívnou hudbou Jozefa Vlka skúma tému ľudskej pamäti, automatizované správanie uložené v podvedomí, nevedomé návyky a vedomé programovanie. V troch epizódach a troch pohybových prístupoch diváci pozorujú, ako sa správa pamäť tela, štruktúrovaná choreografia a improvizácia vo vzájomnom flow.

---

Koncept: Michal Heriban
Choreografia: Michal Heriban
Účinkujúci: Michal Heriban
Svetelný design: Veronika Malgot, Kristýna Hauptová
Hudba: Jozef Vlk
Zvukový design: Ondrej Geče
Kostýmy: Andrea Pojezdálová
Scénografie: Michal Heriban
Produkcie: Michal Heriban, Veronika Malgot, Divadlo Jedným Dychom
Propagácia, PR: Michal Heriban

Dĺžka predstavenia: 25'

---

Vstupenky cez stránky festivalu preklikom TU. 

---

Predstavenie je súčasťou festivalu SLOVAK DANCE PLATFORM.


29. máj 2025
štvrtok - 17:45
divadlo

Tomáš Danielis: SEHR LANGSAM

Slovak Dance Platform 2025

„Lebo pochybnosti môžu existovať iba tam, kde existuje otázka, otázka iba tam, kde existuje odpoveď, a odpoveď iba tam, kde sa dá niečo povedať.“ Ludwig Wittgenstein.

Podobne ako v Tarkovského filmoch, aj tanečný duet Sehr Langsam otvára priestory medzi ľuďmi, aby bolo možné pozorovať všetko, čo medzi (nielen dvomi) ľuďmi ostáva bežne nepovšimnuté. Dotýka sa podstaty spolubytia a spolužitia, pričom sa nevyhýba všadeprítomnej prázdnote osamelosti. Prostredníctvom návratu k obmedzeniam tradicionalizmu v duete ženy a muža, presahuje samotnú formu tanečného predstavenia… a prehovára k divákovi. Akokoľvek to môže znieť melancholicky, duet pôsobí zvláštne pragmaticky a jednoducho. Je to tanečné dielo, tvorené tancom, ktorý možno opísať skôr ako očistenú existenciu, než čokoľvek iné. V sprievode Mahlerovej 5. symfónie Sehr Langsam, majstrovsky zmanipulovanej Tomerom Avrahamom, sa dotýka hlboko, pričom sa vyhýba pádu do klišé.

---

Choreografia a interpretácia: Tomáš Danielis
Hudba: Gustav Mahler, Tomer Avraham
Grafika: Matej Lacko
Produkcia: JISDF, FEYNmen,
Partneri: Slovenský inštitút v Jeruzaleme, Štúdio 12

Dĺžka predstavenia: 33'

---

Vstupenky cez stránky festivalu preklikom TU. 

---

Predstavenie je súčasťou festivalu SLOVAK DANCE PLATFORM.