September 2019

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Amália dýcha zhlboka

Amália je výnimočné dievča s bohatým vnútorným svetom a fantáziou, ktoré je ale veľmi skoro konfrontované skutočným svetom. Prichádzajú prvé straty, sklamania a pády, a to všetko je zintenzívnené tým, že sa svet práve zmieta v chorej dobe, plnej absurdností. A tak Amália, podľa rady svojej matky hľadá spásu za každým nádychom. Pretože jediný spôsob ako prežiť, je dýchať. Dielo nie je ďalším príbehom bezmennej masy v dejinách ľudstva, ale jedinečným príbehom ženy, ktorej celý život určovali myšlienky komunizmu a ktorá, kým vyslovovala klišé propagandy a mávala červenou vlajkou, sa snažila len o jediné - nejako prežiť. Práve vďaka horkej irónií, autenticite rumunských dejín a schopnosti vyčariť úsmev aj v momentoch najväčšej tragiky, sa toto dielo súčasnej rumunskej dramatičky Aliny Nelegy s úspechom uvádza na doskách po celom svete.

Vstupné: 5 €

filtrovať podľa kategórií

3. September 2019
Tuesday – 19/00
divadlo – repríza

Søren Kierkegaard

Inscenácia sprostredkúva život, dielo a myšlienky dánskeho filozofa Sørena Kierkegaarda. Za pomoci použitia jeho originálnych textov, bábok a jemného autorského vkladu do textu sa tvorcovia snažili vytvoriť obraz života muža, ktorý je považovaný za otca existencializmu a svojim dielom priamo ovplyvnil mnohých mysliteľov a tvorcov, ako napr. filozofov Camus, Sartre či Wittgenstein, dramatikov Becketta, Ionesca, Ibsena a Strindberga, či výtvarníka Muncha alebo psychológa Froma.

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)

Réžia – Silviu Debu
Text a koncept – Søren Aabye Kierkegaard, Mário Drgoňa, Rebeka Mehlyová
Preklad – Milan Žitný
Scénografia a bábky – Matej Truban
Hrajú – Mário Drgoňa, Matej Truban


12. September 2019
Thursday – 19/00
divadlo – repríza

Americký cisár

Martin Pollack

Koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň podľa reportážnej knihy Martina Pollacka - Americký cisár. Masový útek z Haliče. |KAISER VON AMERIKA. Die große Flucht aus Galizien|

Scénická kompozícia vychádzajúca z reportážnej knihy Americký cisár, ktorá spracúva tému hromadného vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. 

Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku 19. storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu. Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi a osudmi konkrétnych ľudí.

Vstupné: 12 € / 10 € (zľavnené)

UPOZORNENIE pre alergikov: Predstavenie sa odohráva v prašnom prostredí.


* Martin Pollack je rakúsky reportér, spisovateľ a prekladateľ. Je autorom historicko-reportážnych kníh, ktoré sa venujú najmä regiónu strednej a východnej Európy a špeciálne územiam "kontaminovaným dejinami". V jeho ďalšej knihe Smrť v bunkri spracoval život svojho biologického otca, príslušníka jednotiek SS Gerharda Basta, ktorý v roku 1944 operoval aj na území Slovenska. Takto sa Martin Pollack vyrovnal so svojimi vlastnými ťaživými dejinami - s nacistickou minulosťou svojich rodinných príslušníkov.

Dramatizácia: Michal Ditte
Preklad: Michal Hvorecký
Réžia: Iveta Ditte Jurčová
Dramaturgia: Marek Godovič
Výtvarný koncept: Iveta Ditte Jurčová, Katarína Caková
Realizácia výtvarného konceptu: Katarína Caková
Pohybová spolupráca: Mária Danadová
Hudba: Ivana Mer & Cristian Estrella
Digital media: Erik Bartoš

Účinkujú: Eva Moresová | Mária Danadová | Ľubomír Bukový |
Matúš Kvietik | Filip Jekkel


16. September 2019
Monday – 19/00
divadlo – repríza

MAMA MA MÁ _ _ _ _

Divadlo NUDE

Činoherné autorské predstavenie.

Päť osobných výpovedí o význame našich matiek v živote a v dnešnom svete. O vzájomných nedorozumeniach medzi dcérami a ich matkami. Nie len generačný rozdiel prináša úskalia pri veľkých rozhodnutiach. Bez ohľadu na správnosť rozhodnutí mamin názor nám neustále podvedome rezonuje v mysli. „Inscenácia je pokusom  zažiť život matiek a odhaliť tak pamätník príkazov, výčitiek, zle utajených želaní a výhrad, ktoré vyriekli nad našimi dcérskymi životmi. A vzdať tak úctu tomu, čo ostane vo vzťahu živé. Láska? Ľútosť? Úcta? Päť žien.“

Vstupné: 8 € 

Inscenáciu  z verejných zdrojov finančne podporil Fond na podporu umenia. 

Uvedené v rámci viacdňovej prehliadky aktuálneho repertoáru Divadla NUDE v Bratislave s názvom SHOWCASE Divadla NUDE.

Podujatie je podporené grantovým programom Ars Bratislavensis, Bratislavským samosprávnym krajom a Fondom na podporu umenia.

Ide o odvážny a originálny prístup k rodinnej či vzťahovej tematike, ktorý sa neskrýva za cudzorodé dramatické predlohy, ale nebojácne šponuje citlivé mantinely reality.(...) Pod komediálnym povrchom ale neustále prebieha oveľa závažnejší konflikt, rozporuplný stret myšlienkových svetov matiek a dcér, úsilie o sebaurčenie mladých žien aj cez prizmu rodinných vzťahov a predkov. 

Lucia Lejková: Aké matky, také Katky dávno neplatí. In: kød, 6/2015

Réžia a dramaturgia: Veronika Malgot a Martin Hodoň
Kostýmový návrh: Veronika Keresztesová
Účinkujú: Gabriela Mihalčínová, Veronika Malgot,Tajna Peršić, Lýdia Ondrušová, Miriam Ryšavá

Foto: Tomáš Bokor

Koncept inscenácie získal cenu Dosky 2015 v kategórii Objav roka.

Vhodné pre osoby staršie ako 12 rokov.
Produkcia: Divadlo NUDE, Divadlo elledanse


youtu.be/y5pMAlrPNdg


18. September 2019
Wednesday – 20/00
Mliečne zuby – repríza

SAMSON

Divadlo NUDE

Autorské performance o hľadaní osudového "Samsona", o priateľstve, o aktuálnom prežívaní všetkých trápení, radostí, snov a sklamaní. 

Sme združenie dvoch žien a združenie si hovoríme iba preto, lebo to znie dôstojne. Sme tie, ktoré dôstojnosti prepožičiavajú svoje bláznivé srdcia, aby mohli medzi ľuďmi tráviť chvíle. Ľudí milujeme, ale väčšinou sa nás boja. Alebo si nás obľúbia, lebo nevedia ako inak. My dve. Tešíme sa na vás. Dôstojne sa oblečieme.

Vstupné: 8 € 

Vhodné pre osoby staršie ako 15 rokov. 

Samson. Opäť, po koľkýkrát už? A stále dobre, a stále lepšie. / Martina Mašlárová, in: mloki.sk, 17.11.2014 /

Uvedené v rámci viacdňovej prehliadky aktuálneho repertoáru Divadla NUDE v Bratislave s názvom SHOWCASE Divadla NUDE.

Podujatie je podporené grantovým programom Ars Bratislavensis, Bratislavským samosprávnym krajom a Fondom na podporu umenia.

Réžia, koncept, hrajú: Veronika Malgot a Lýdia Ondrušová
Dramaturgia: Martin Hodoň
Produkcia: Divadlo NUDE a Štúdio 12/ Mliečne zuby.


23. September 2019
Monday – 19/00
divadlo – premiéra

30. September 2019
Monday – 19/00
divadlo – repríza

Princípy newspeaku

George Orwell

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.

VSTUPNÉ: 10 €


Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk. 

Koncept a réžia R. Ballek
Preklad J. Vojtek z originálu The Principles of Newspeak
Zvukový dizajn M. Kobolka
Scéna T. Ciller
Kostýmy K. Holková
Svetelný dizajn B. Adamčík
Foto R.Tappert
Účinkujú R. Roth, D. Kavaschová / M. Potokárová, M. Kobolka


Špeciálna vďaka za odbornú konzultáciu patrí S. Krekovičovi a M. Ožvoldovi.

Produkcia Supra Bohema, o.z. v spolupráci so Štúdiom 12

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


25. September 2019
Wednesday – 19/00
diskusia

Veda v divadle II.

Cyklus prednášok Divadelného ústavu a Slovenskej akadémie vied.

Bolesť, svrbenie, pálenie, ospalosť, depresia....to všetko môže byť na začiatku cesty vedúcej k zrodu nového lieku. Cesty, ktorej koniec vôbec nie je istý. Kľúčové je však dobre definovať ochorenie, súčiastku v tele, ktorú treba opraviť. Potom, aj pomocou IT technológii, stačí nájsť ten správny kľúč na uvoľnenie alebo zatiahnutie problémového závitu. Aké jednoduché! Hľadanie správneho kľúča však znamená oveľa viac. Kľúč musí pohnúť len jedným jediným závitom, ak pohne aj iným spôsobí vedľajšie účinky. Liek musí byť dobre biodostupný, netoxický, dobre rozpustný vo vode a hlavne účinný. Aké sú jednotlivé kroky vo vývoji lieku? Aký je rozdiel medzi liekom a jedom? Čo je „lepšie“ – bylinka, či tabletka? 

Prečo sa oplatí myslieť ako vedec? Vedecké zistenia hrajú dôležitú rolu v každodennom živote ľudí – od technológií, liekov, medicínskych zákrokov a informácií o zdraví, až po všadeprítomné rady týkajúce sa kozmetiky či prospešného spôsobu stravovania. Napriek čoraz väčšej informovanosti je však otázne, do akej miery dokážu ľudia vedeckým informáciám porozumieť – zvlášť ak sú filtrované často až príliš zjednodušenou optikou médií. Je tiež pomerne bežné, že vedecky znejúce tvrdenia sa používajú aj na podloženie nezmyselných alebo tendenčných argumentov, čo v konečnom dôsledku, bez schopnosti posúdenia ich vhodnosti, dodáva kredibilitu rôznym hoaxom a konšpiračným teóriám.
Vstupné: 3 € 

Hostia: Marta Prnová z Ústavu experimentálnej farmakológie a toxikológie Centra experimentálnej medicíny SAV a Vladimíra Kurincová Čavojová z Centra spoločenských a psychologických vied SAV.

Moderuje: Milo Juráni


28. September 2019
Saturday – 19/00
divadlo – premiéra

@hilma

Autorská monodráma na pomedzí tanečného divadla, performance a inštalácie sa dramaturgicky opiera
o život a dielo švédskej maliarky Hilmy af Klint.

Hilma af Klint je autorkou doložiteľne prvých abstraktných malieb našej civilizácie. Jej dielo však bolo širšej verejnosti dlho neznáme, zatienili ju mená ako Kandinskij, Malevič a Kupka. Čiastočne preto, že si af Klint, na odporúčanie Rudolfa Steinera, muža, ktorého nesmierne obdivovala, priala, aby ešte 20 rokov po jej smrti neboli jej abstraktné práce vystavované. Zároveň čelilo jej dielo skepse odbornej verejnosti a svetových galérií. Nie len že bola jednou z prvých študentiek výtvarného umenia, bola navyše spiritualistkou a médiom. Niekoľko krát v priebehu svojho života absolútne opustila svoje dovtedajšie umelecké nazeranie, aby prekonala samú seba a vytvorila niečo nové a lepšie. Celý život si viedla podrobné poznámky, v ktorých okrem iného zaznamenala seánsy, počas ktorých ju „vyšší majster“ Amaliel predurčil na dôležitú úlohu - vytvorenie prvej veľkej abstraktnej série našej civilizácie…

Performerka Monika Štolcová a výtvarníčka Sarah Pekarčíková sa neštylizujú do žiadnych postáv, samy za seba sa spolu s režisérom Romanom Poliakom konfrontujú s odkazom života švédskej maliarky. Ide o akési „otagovanie“ historickej osobnosti do súčasnosti.

Dôležité sú pre tvorcov najmä otázky originality, prvenstva a relevancie v umení. Bolo Hilme ukrivdené, ak sa svojvoľne rozhodla, že sa jej dielo vystaví neskôr, no svet už vtedy poznal Kandinského, takže na jej dielo hľadel s dešpektom? Ako sa umelec neviditeľný pre súčasníkov stane relevantným v našej dobe? Aký je vzťah umenia a času? Ako a kto určí relevanciu umelcovej tvorby?

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Koncept: Roman Poliak, Monika Štolcová
Réžia: Roman Poliak
Účinkuje: Monika Štolcová, Sarah Pekarčíková
Výroba scény: Ivana Pekárová