September 2018

 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

najbližšie podujatie:

Princípy newspeaku

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.

VSTUPNÉ: 10€


Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk. 

filtrovať podľa kategórií

8. september 2018
Sobota – 19/00
divadlo – premiéra

Søren Kierkegaard

Inscenácia sprostredkúva život, dielo a myšlienky dánskeho filozofa Sørena Kierkegaarda. Za pomoci použitia jeho originálnych textov, bábok a jemného autorského vkladu do textu sa tvorcovia snažili vytvoriť obraz života muža, ktorý je považovaný za otca existencializmu a svojim dielom priamo ovplyvnil mnohých mysliteľov a tvorcov, ako napr. filozofov Camus, Sartre či Wittgendstein, dramatikov Becketta, Ionesca, Ibsena a Strindberga, či výtvarníka Muncha alebo psychológa Froma.

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Réžia – Silviu Debu
Text a koncept – Søren Aabye Kierkegaard, Mário Drgoňa, Rebeka Mehlyová
Preklad – Milan Žitný
Scénografia a bábky – Matej Truban
Hrajú – Mário Drgoňa, Matej Truban


10. september 2018
Pondelok – 19/00
divadlo

M.H.L.

Sláva Daubnerová

Dokumentárna monodráma inšpirovaná životom a dielom režisérky Magdy Husákovej Lokvencovej.

Ocenenia:  
Sláva Daubnerová
- víťaz v kategórií Objav sezóny, anketa Dosky 2010
  Nominácia v kategórií Inscenácia sezóny, anketa Dosky 2010   Výročná cena Literárneho Fondu v oblasti divadla a dramatickej tvorby za réžijné a herecké naštudovanie postavy M. Husákovej Nominácia a 3. miesto v kategórií Divadlo, Kultúrna udalosť roka 2010 vyhlasovaná denníkom SME

Vstupné: 5 €
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Scenár a réžia S. Daubnerová
Organizuje P.A.T.
Podpora Divadelný ústav, MK SR, Slovenský filmový ústav



12. september 2018
Streda – 19/00
tanec

13. september 2018
Štvrtok – 19/00
tanec

EVERYWHEN

Soňa Ferienčíková, Mária Júdová, Alexandra Timpau (SK/CZ)

EVERYWHEN je intermediálna performance o neustálej rotácii dejín. Krúži okolo dvojitej roviny života – osobnej a politickej. Do ostrého kontrastu stavia obraz láskyplného, ​​jemného a dobrotivého osobného života a realitu spoločenského zapojenia jedinca, ktorá môže často byť zlovestná, nenávistná a pomstychtivá. Ako prezentujeme svoje politické postoje svojim najbližším?   

Žena ako milujúca matka, ktorá propaguje vraždenie a otroctvo; milujúci pár zapojený do propagandy zvrátenej ideológie; deti, ktoré akoby v zápale hry hajlujú. Zábery, na ktorých nie je niečo v poriadku. Obrazy bežných rodín, matiek a otcov so svojimi deťmi, malých skupín navzájom si blízkych ľudí tvárou v tvár hroziacemu opakovaniu histórie.   

Naše spomienky sa často vynárajú, upravujú, prikrášľujú alebo dokonca samovoľne mažú. Vynechávaním niektorých udalostí a prepisovaním histórie sa však buduje bariéra v komunikácii medzi nastupujúcou generáciou a staršími ľuďmi. Vzniká tak najlepší základ pre opakovanie určitej časti histórie. Dá sa vôbec zabrániť takémuto opakovaniu, ak máme ideológiu vpísanú do tela takmer ako DNA? Aké ťažké je byť kritickým k vlastnému svetonázoru, zvlášť ak ho vytvárajú naši najbližší?

Tanec, koncept: Soňa Ferienčíková 
Vizuál, koncept: Mária Júdová 
Hudba, koncept: Alexandra Timpau 

VSTUPNÉ:
celý lístok 7€ / zľavnený lístok 5€

Predstavenie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


17. september 2018
Pondelok – 20/00
divadlo – obnovená premiéra

Anestéza

Hana Launerová

Inscenácia o ľuďoch dnešných, stratených, nespokojných. Výpoveď o generácii, ktorá prešľapuje na mieste a keď sa konečne rozhodne urobiť krok, kráča so zatvorenými očami. Hľadá východiská, potkýna sa pritom o svoje nohy a má pocit, že sa ju snaží predbehnúť vlastný tieň. A tak sa rozbehne. Proti múru, proti prirodzenosti, sama proti sebe. 

Vstupné: 5 € /3 € (zľavnené)


Réžia: H. Launerová
Dramaturgia: M. Drgoňa
Účinkujú: Š. Ferstl, L. Libjaková, T. Pokorný, B. Andrešičová, A.Szabová, I. Schlosser.


19. september 2018
Streda – 19/00
tanec

Elegancia kvantového králika

Neskorý zber

Pohybovo - tanečné experimentovanie s kvantovou teóriou a vnímaním lineárnej a nelineárnej podstaty reality. Subatómový svet je svetom rytmu, pohybu a nepretržitej zmeny. Nie je však ľubovoľný a chaotický, ale riadi sa veľmi  pevnými a presnými pravidlami. Projekt bol podporený: Ministerstvo kultúry SR, Nový Priestor, Štúdio 12, Babyfit, o.z.

Vstupné / celý lístok 6,- € / zľavnený lístok (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 3,- €


námet a choreografia A. Sedlačková, D. Raček
hudba P. Groll
kostýmy D. Cigánková
svetelný dizajn K. Ďuricová

reakcie divákov
Samotný nápad pohybového vyjadrenia prírodných vied mi príde ako skvelá myšlienka, ktorá divadelným predstaveniam vo všeobecnosti presýtenými humanistickými témami určite chýba.
Ján, postgraduálny študent PF UK BA

Bolo to pre mňa veľmi prekvapivé. Autori sa však náročnej témy vo vzťahu k laickému publiku zhostili veľmi ohľaduplne, pretože tanec doplnili o sprievodne slovo, čím vytvorili vskutku originálnu formu popularizácie kvantovej fyziky. Som však presvedčená o tom, že ani experti na kvantovú fyziku by sa na predstavení nenudili. Táňa, absolventka PF UK BA


21. september 2018
Piatok – 19/00
divadlo

22. september 2018
Sobota – 19/00
divadlo

Americký cisár

Martin Pollack

Koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň podľa reportážnej knihy Martina Pollacka - Americký cisár. Masový útek z Haliče. |KAISER VON AMERIKA. Die große Flucht aus Galizien|

Scénická kompozícia vychádzajúca z reportážnej knihy Americký cisár, ktorá spracúva tému hromadného vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. 

Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku 19. storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu. Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi a osudmi konkrétnych ľudí.

Vstupné: 12 € / 10 € (zľavnené)

UPOZORNENIE pre alergikov: Predstavenie sa odohráva v prašnom prostredí.


* Martin Pollack je rakúsky reportér, spisovateľ a prekladateľ. Je autorom historicko-reportážnych kníh, ktoré sa venujú najmä regiónu strednej a východnej Európy a špeciálne územiam "kontaminovaným dejinami". V jeho ďalšej knihe Smrť v bunkri spracoval život svojho biologického otca, príslušníka jednotiek SS Gerharda Basta, ktorý v roku 1944 operoval aj na území Slovenska. Takto sa Martin Pollack vyrovnal so svojimi vlastnými ťaživými dejinami - s nacistickou minulosťou svojich rodinných príslušníkov.

Dramatizácia: Michal Ditte
Preklad: Michal Hvorecký
Réžia: Iveta Ditte Jurčová
Dramaturgia: Marek Godovič
Výtvarný koncept: Iveta Ditte Jurčová, Katarína Caková
Realizácia výtvarného konceptu: Katarína Caková
Pohybová spolupráca: Mária Danadová
Hudba: Ivana Mer & Cristian Estrella
Digital media: Erik Bartoš

Účinkujú: Eva Moresová | Mária Danadová | Ľubomír Bukový |
Matúš Kvietik | Filip Jekkel


25. september 2018
Utorok – 19/00
hudba

Projekt Batyskaf: tl;dr : Klavír

tl;dr je literárna relácia Projektu Batyskaf, ktorej snahou je vytvárať audiovizuálne inštalácie. Na spoluprácu pozývame umelcov z rôznych odvetví, pričom dôraz kladieme na zvukovú a vizuálnu stránku. Takýmto spôsobom chceme podporiť umeleckú fúziu, pomocou ktorej zanecháme v divákovi čo najkomplexnejší zážitok. 

Dokumentárna esej Petra Mazalana uvažuje nad zmyslom odovzdávania a udržateľnosti umeleckej formy, otázkami o nakladaní s umením ako u jeho recipientov tak interpretov. Deformovanie alebo akomodovanie spoločenských hodnôt a noriem zasiahlo aj samotný hudobný priemysel. Odohrať nezištne koncert v nekoncertnej sále s nie špičkovým nástrojom, špičkových hudobníkov neláka. Je znakom oddanosti a prekročenia vlastnej komfortnej zóny. Preposlaním správy o stave kultúry, nás samotných.

Predstavenie je analytickým klavírnym recitálom Petra Pažického, hľadajúcim jedinečnosť a podstatu umeleckej praxe vo všetkých jej funkčných schémach; koncertnej, pedagogickej a korepetítorskej. 

 tl;dr sú súčasťou Projektu Batyskaf 2018, ktorý podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.     

Vstup: 3 € / 2 € (zľavnený)

Klavír: Peter Pažický
Účinkujú absolventi a študenti Petra Pažického
Koncept: Peter Mazalán