Máj

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 

najbližšie podujatie:

Dramaticky mladí 2024

15. ročník súťaže o najlepší dramatický text autoriek a autorov od 9 do 18 rokov spozná svojho víťaza!

Divadelný ústav každoročne vyhlasuje súťaž pre mladých nádejných dramatikov. Cieľom súťaže je aktivizovať a podnecovať u detí a mládeže dramatické písanie, odkrývať jeho tajomstvá a rozprúdiť ich fantáziu a tvorivosť. Tento rok si svoje sily zmeralo 36 súťažných textov.
Odborná porota v zložení spisovateľ Peter Karpinský, spisovateľka a rozhlasová redaktorka Veronika Dianišková a teatrologička Lenka Dzadíková po náročnej diskusii vybrala víťazov.
Ktorý z textov ožije na doskách, ktoré znamenajú svet? A ktorý z autorov sa môže tešiť na lákavé ceny od partnerov súťaže?

Dozvieme sa počas slávnostného vyhlásenia výsledkov v sobotu 22. júna 2024 o 14:00 hod. v priestoroch Štúdia 12 v Bratislave.  

Výherné dramatické texty ožijú na divadelných doskách v podobe inscenovaného čítania v podaní slovenských profesionálnych herečiek a hercov. Režisérskej taktovky sa aj tento rok ujala režisérka a performerka Veronika Malgot.

Súčasťou podujatia je aj prezentácia Dielní kreatívneho písania, ktoré Divadelný ústav organizuje celoročne v spolupráci s vybranými profesionálnymi divadlami na Slovensku. Tento rok sa dielne realizujú v Činohre Slovenského národného divadla v Bratislave (lektor Mário Drgoňa), v Mestskom divadle Žilina (lektorka Daniela Brezániová), v Bábkovom divadle na Rázcestí v Banskej Bystrici (lektorka Iveta Škripková) a v Divadle J. G. Tajovského vo Zvolene (lektorka Uršuľa Turčanová).

Vstup na podujatie je voľný

filtrovať podľa kategórií

02. máj 2024
štvrtok - 19:00
divadlo – I. repríza

HAMLET: Age of Hope

"Something is rotten in this age of hope"

Inscenácia Hamlet: Age of Hope zobrazuje významnú Shakespearovu postavu inak. Nie je súčasťou príbehu zrady, politickej pomsty, viny a neviny. Hamlet sa stretáva s úplne novým typom renesancie, ktorá je na jednej strane neznáma, no na druhej strane plná nádeje, že hlavný hrdina práve dnes, vo veku technologickej revolúcie, konečne vyrieši svoju shakespearovskú dilemu.
 

Vieš, keď sa nad tým zamyslíš, vieš koľko vecí je treba na to, aby si ma spoznal? 

Vieš, koľko vecí je treba na to, aby som mala tvár, ktorú spoznáš? Aby som mala hlas, ruky, spomienky na detstvo, plány do budúcnosti?

To všetko zo mňa robí to, kým som. To tvorí to, čo som.

---

Text: Matej Trnovec, Adela Dukátová, Juraj Bolf

Réžia: Matej Trnovec

Dramaturgia: Adela Dukátová

Hudba, asistent réžie: Juraj Bolf

Scénografia: Matúš Ďuran

Kostýmy: Dominika Katonová

Produkcia: Simona Megová

Hrajú: Samuel Teicher, Veronika Mészárosová

---

VSTUPENKY: 9€/7€ zľavnený

Vstupenky preklikom TU.


Fotografie sú ukážkou skúšobného procesu.

V inscenácii sa používajú expresívne výrazy.


08. máj 2024
streda - 19:00
súčasný tanec

ARGO A ASTOR /interiér vzťahov/

Jedným dychom

“Každý má v sebe miesto, ktoré čaká na zaplnenie.”

Intímne svedectvá stopových prvkov našich minulých vzťahov v tých súčasných. Tanečná performancia sleduje vzťahy, ktoré sa objavujú a miznú. A predovšetkým, zanechávajú stopy.

“Koho vidíme v tom, kto stojí pri nás dnes?”


Námet a choreografia: Michal Heriban
Réžia: Veronika Malgot
Dramaturgia: Marek Godovič
Hudba: Juraj Čech
Videoprojekcia: Veronika Šmírová
Svetelný dizajn: Martin Hodoň
Fotografie: Ľubo Baran

Interpretácia: Michal Heriban, Anna Kertészová, Jaroslav Ondruš

Partnerom projektu je Platforma pre súčasný tanec.
Vzniklo s podporou Bratislavského samosprávneho kraja.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

www.jednymdychom.com
www.plast.dance
www.telocvicna.dance

Vstupenky: 12€ predpredaj
                      15€ na mieste

Vstupenky k dispozícií cez preklik TU. 

---

MICHAL HERIBAN je performer, choreograf a výtvarník pôsobiaci v Bratislave, Mníchove a Prahe. Od roku 2015 úzko spolupracuje s nemeckým choreografom Michom Puruckerom, v Čechách spolupracuje s Lenkou Vagnerovou & Company, Losers Cirque Company, Burki com., hosťuje v Národnom divadle v Prahe a Brne. Na Slovensku spolupracuje s divadlami NUDE a DPM. V roku 2020 získal nomináciu na ceny Thálie v kategórii balet, tanec a pohybové divadlo.

VERONIKA MALGOT je režisérka, performerka. Žije a tvorí v Bratislave. Pôsobila v Divadle elledanse, Štúdiu 12 a Divadle NUDE. Tridsiatka jej inscenácií formálne vystupuje z činohry k tanečným, pohybovým, imerzívnym, site-specific performanciám. Jej inscenácie boli uvedené na festivaloch na Slovensku aj v Čechách. Malgot získala s inscenačnými tímami cenu Dosky 2015 v kategórii Objav roka a ocenenia na festivaloch Nová Dráma 2019 a Nová Dráma 2022.


14. máj 2024
utorok - 17:00
Festival Nová dráma/New Drama 2024

Piesne o mŕtvych deťoch / Kindertotenlieder

Piesne o mŕtvych deťoch / Kindertotenlieder sú divadelným projektom analyzujúcim postupnú zmenu dieťaťa vo svojom vývine. Inscenácia skúma, čo znamená stratiť alebo prísť o nevinnosť, čistotu, bezprostrednosť a nezištnosť. Ako v dieťati urýchľujú proces rastu, dozrievania a pocit dokonalosti z neho samého jeho vlastní rodičia. Nie sú ich túžby projektované na dieťa už príliš skoro? 

Dokáže si človek ponechať svoju čistotu? Je takou bytosťou malý chlapec s mentálnym znevýhodnením? Ostane už stále nevinnou detskou dušou? Inscenácia prepája rovnomenné dielo piesňového cyklu Gustava Mahlera Kindertotenlieder (Piesne o mŕtvych deťoch) so skutočným svetom dvoch malých rovesníkov - 8 ročnej Zoje a autistického Felixa. 

Transcendentné Mahlerove piesne nie sú smutnými výjavmi. Sú odchodom detských duší a ich premeny. Neznamenajú smrť. Sú zmenou a stratou toho, čo nás na deťoch fascinuje najviac – ich čistoty.

Päť piesní sa v projekte stáva piatimi obrazmi interakcie rodičov s ich vlastnými deťmi. Tanečnica Renata Ptačin so svojou dcérou Zojou vytvárajú sugestívny model v ktorom skúmajú limity, ktoré prekonáva túžba malej tanečnice, hudobníčky a herečky. Felix, autistický chlapec prichádza aby pokračoval v analýze toho, čo znamená detské šťastie a jeho postupné premeny...

"...napriek ťaživému rozmeru Mahlerovho opusu inscenácia nie je ťaživá. Asociácie, ktoré ponúka, ani emócie, ktoré vzbudzuje, nemajú depresívny charakter. Naopak, presvecuje ju nádej a katarzný rozmer rodinnej súdržnosti..." (Michalea Mojžišová, Hudobný život, 7-8/2023)

Hudba: Gustav Mahler 

Text: Friedrich Rückert

Koncept, réžia: Peter Mazalán

Klavír: Peter Pažický

Hudba: Fero Király

Vizuály: Peter Fröhlich

Choreografia: Renata Ptačin

Svetlo: Jozef Čabo

Kostým: Linda Lukáčová

Účinkujú: Zoja Ptačin, Veronika Kita Mazalánová, Felix Kita, Doriana Holeček

Grafický dizajn: Matej Lacko

Ilustrácia: Michal Bačák

Hudba teaser: Doriana Holeček

Video teaser: Peter Fröhlich

Vstupné: 12 € / 7 € (zľavnené)

Lístky kúpite TU.

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Predstavenie vzniklo aj s finančnou podporou Nadácie mesta Bratislavy a Ministerstva kultúry SR.


21. máj 2024
utorok - 17:30
divadlo

TRILÓGIA KREHKOSŤ - MÁRNOSŤ - premiéra BLAHO

Divadlo Jedným dychom

Autorské performatívne diela na tému krehkosti, márnosti a blaha dvojice Libuše Čižmárik Bachratej a Veroniky Malgot.

Ukončenie trojročného experimentu v žánroch a formách premiérou o tom, čo nám bráni cítiť blaho v rámci jediného večera.

Krehkosť o 17:30 hod.
Márnosť o 19:00 hod.
Blaho o 20:00 hod.

Je  možné si kúpiť vstupenky aj samostatne, alebo limitovaný počet na všetky tri vo výhodnejšej cene. 
Predaj na GOOUT.SK. 


Tvorivý tím: Veronika Malgot, Libuša Čižmárik Bachratá, Marek Godovič, Laura Štorcelová (Krehkosť, Márnosť), Veronika Šmírová (Krehkosť), Juraj Čech (Márnosť), Dominik Suchý (Márnosť), Peter Dologh (Krehkosť), Martin Geišberg (Krehkosť)

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
>>>>>>>>>
KREHKOSŤ
 ...o najrôznejších životných situáciách, v ktorých strácame pevnú pôdu pod nohami...  (Soňa Jánošová)

Autorská pohybová stereodráma skúmajúca krehkosť.
Dve ženy v slovách a pohyboch ich vnútorného sveta.

>>>>>>>>>
MÁRNOSŤ

" Svoj čas má hľadať (niečo), svoj čas má niečo stratiť. Rána sú čisté, a dni sa naplnia planými rečami. Samota mi svedčí. "  

Site - specific performancia v hraniciach túžob a mori pochybností.

>>>>>>>>>
BLAHO
LIBU: Moja terapeutka hovorí že nikdy nie je neskoro mať šťastné detstvo.
VERO: A to ako myslela? To musela myslieť nejako obrazne.

Dekonštrukcia tvorivých postupov, amputácia scén.
Jedna zakomplexovaná chudera a jedna elitárska pózerka sa ženú za kúskom blaha.
                         ---
VSTUPENKY: 12€/jedno predstavenie
30€/všetky predstavenia

Vstupenky preklikom TU.


23. máj 2024
štvrtok - 19:00
divadlo - repríza

26. máj 2024
nedeľa - 19:00
divadlo - repríza

Šetri slzami

Divadlo Panoptikum

„Musím toho ešte veľa urobiť, aby som si zaslúžila žiť.“

Ekologická úzkosť je definovaná ako strach z ekologickej katastrofy, z vlastnej budúcnosti a z budúcnosti ďalších generácií. Často vyvoláva depresie, stres, poruchy spánku a samovražedné tendencie. Táto úzkosť je násobená nečinnosťou vlády aj verejnosti, ekologickými katastrofami a paradoxne aj environmentálnym vzdelaním. Hoci je termín ekologickej úzkosti ešte neologizmom, psychológovia a psychiatri ho používajú na popísanie svojich pacientov veľmi často.

Šetri slzami je príbehom z detskej izby. Príbehom rozvíjajúcej sa ekologickej úzkosti a hľadania východísk. Príbehom boja Dávida s Goliášom. Laurin príbeh je príbehom mnohých iných – tých, čo už boli, sú a ešte budú. „Laura je mladá. Laura je mladá. Chodí na výšku a žije u rodičov. Laura nie je ničím zaujímavá. Trpí obsedantno–kompulzívnou poruchou, má rada prírodu a verí v Boha, ale tvrdí, že neverí v toho kresťanského, verí len v toho svojho... Laura nemá rada matematiku ale má rada čísla. Laura tvrdí, že chce bojovať.“

                                            ---       
                                

Réžia a text: Martina Havierová

Dramaturgia: Tereza Trusinová

Asistent réžie: Michal Onduš

Kostýmy: Zuzana Čupajová

Scénografia a svetelný dizajn: Stanislava Nerečová
Fotografie: Rebeka Ondová

Účinkujú: Patrícia Balajová, Alžbeta Palanová/Tereza Hanáková

---

VSTUPENKY: 10€/7€ zľavnený 

Vstupenky preklikom TU.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Vznik inscenácie podporila Nadácia Tatra banky a Nadácia SPP.


25. máj 2024
sobota - 19:00
divadlo – premiéra

Jedna nestačí (premiéra)

Malé divadlo

Hľadanie šťastia jedného muža, ktorý sa svoj pokojný a stereotypný život rozhodol zo dňa na deň vymeniť za neistú kariéru, potoky alkoholu, ľahké … i tažké ženy. Predstava však býva často na hony vzdialená realite a sny o neviazanom, vášnivom živote sa stávajú nočnou morou každého jeho dňa. "Jedna nestačí" v prípade hlavného protagonistu totiž neplatí len o ženách ale aj o fľaškách s chľastom.

Tragikomédia Jedna nestačí vznikla na podnet hereckého obsadenia inscenácie. Námetom boli súčasné témy toxických vzťahov nielen u partnerov navzájom, ale aj k sebe samému, hľadanie dokonalého partnera, archetyp zlého chlapca, hranice morálky, honba za niečím lepším. Pri honbe za "lepším" životom však hlavná postava stráca hranice. Respektíve už ani nevie, kde sú hranice dobrého a spokojného života. Dobrého a spokojného človeka?

Čo je normálne? Každý máme vlastnú predstavu normálnosti!

----
Do dialogickej, textovej podoby námet spracovala a zrežírovala Zuzana Dovičáková. O hudobnú zložku a choreografiu sa postarala Barbora Repková, ktorá v inscenácii i vystupuje.

Réžia, text: Zuzana Dovičáková
Obsadenie: Barbora Repková, Lukáš Takáč
Hudba, choreografia: Barbora Repková

Vhodné pre osoby staršie ako 18 rokov.

---

Vstupné: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupné preklikom na odkaz TU

---

Za podporu ďakujeme Tabačke Kulturfabrik v Košiciach a košickému Výmenníku Štítová.


29. máj 2024
streda - 19:00
pohybové divadlo

Táto izba sa nedá zjesť

Nicol Hochholczerová

Tereza nie je jeho dcéra, mohla by byť, ale nie je, jeho dcéra má kučeravé vlasy a Tereza rovné, spľasnuté okolo tváre. Jeho dcéra má drobný nos a Tereza orlí, k nemu husté obočie a pery, na ktoré by sa hodil rúž, kým jeho dcéra má namiesto úst úzku čiarku ako na prasiatku, takú úzku, že sa do nej nezmestili žiadne mince jeho otcovstva, púšťala ich na zem a zamykala sa v izbe.

Tereza má pery, ktorými ho teraz bozkáva, jazyk mu medzi padá ako zlatá minca, Ivan počuje tú mincu cinknúť, počuje, ako si ju Tereza doma šúcha o stehná a rodičia sa jej pýtajú kde si bola, a počuje aj, ako Tereza hovorí so Silviou v meste, a celý čas sa jej trasú ruky. Aj teraz sa jej trasú, ako mu v nich drží tvár. Trasú sa, aj keď mu hladí chrbát a hovorí neplač, veď nič zlé sa nestalo, takéto veci mu Terezka hovorí, a tiež aha, všade ti vypadávajú vlasy, pozbiera ich a zahodí do koša, opráši si nad ním ruky.

---

Realizačný tím

Réžia: Patrícia Rotterová

Dramaturgia: Katarína Jungová

Dramatizácia: Patrícia Rotterová

Choreografia: Katarína Jungová

Hudobná skladba: Tomáš Stupavský, Miroslav Lach

Scéna: kolektív

Kostýmy: Aneta Bocková

Svetelný dizajn: Patrícia Rotterová, Katarína Jurdová

Grafický dizajn: Katarína Jurdová

Produkcia: Zora Bezáková, Júlia Mattonová

Účinkujú: 13-ročná Tereza: Margaréta Štofčíková, 15-ročná Tereza: Tereza Ťaptíková, 18-ročná Tereza: Vanesa Hagyungová. 

Foto.: Bára Podola

---

VSTUPENKY: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

Predstavenie uvádzame vďaka spolupráci Štúdia 12 a DF VŠMU.