November

 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

najbližšie podujatie:

Wesendonck-Lieder

Láska ako najpôvodnejší ľudský cit a cesta k spáse sa stala pre Richarda Wagnera centrálnym leitmotívom nielen jeho tvorby, ale aj jeho života. Ovplyvnený Schopenhauerovou koncepciou o svete ako vôli a predstave a milostnou aférou s Mathildou Wesendonckovou skomponoval zbierku piesní Wesendonck-Lieder, ktorá sa stala štúdiou k jeho neskoršej hudobnej dráme Tristan a Izolda. V druhom dejstve tohto „opusu metaphysicum“ pojednáva v najdlhšom milostnom duete dejín opery transcendentálnu sublimáciu mileneckého páru vzdávajúceho sa svojho bytia v milostnom objatí prekonávajúcom hranice telesnosti i nepriateľského a nežičlivého sveta. Performatívna skica Wesendonck-Lieder sa zamýšľa nad Wagnerovou koncepciou Gesamtkunstwerku ako syntézy ideí, foriem a (javiskového) bytia (dramatických) charakterov sublimujúcej do efemérneho momentu vymaňujúceho sa nielen z tradičnej divadelnej formy, ale svojou témou bezpodmienečnej a bezhraničnej lásky aj z pút morálnej bigotérie. Takáto koncepcia lásky bola odjakživa tŕňom v oku každej autoritársky spravovanej spoločnosti. V Bayreuthskom festivalovom divadle, v ktorom nacisti zneužili interpretácie Wagnerových diel pre potreby svojej perverznej ideológie sa Tristan hral v roku 1939 poslednýkrát. Na program sa dostal až v roku 1952, rok po povojnovom obnovení Bayreuthských slávností.

---
Réžia, koncept, scéna: Peter Mazalán,
dramaturgia: Robert Bayer, 
svetelný dizajn: Ján Ptačin, 
zvukový dizajn: Fero Király, 
video: Peter Fröhlich,
účinkujú: Eva Šušková, Stefanie C. Braun, Aleš Janiga, Markéta Jasvecová, Peter Pažický, Mirka Glasová, Eva Husáková, Peter Mazalán.
---
Vstupenky: 14 €/10 € (zľavnený)
Vstupenky preklikom TU.
---

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Predstavenie tiež vzniklo s finančnou podporou Nadácie mesta Bratislavy a Nadácie Tatra Banky.

filtrovať podľa kategórií

16. november 2024
sobota - 20:30
Noc divadiel 2024

Éter

Éter je alternatívna kapela hrajúca vlastné (pe)sníčky.
Atmosférická, nežná, ale aj vtipná a teatrálna.
Je ako bozk na očné viečka. Ako mačka túlavá. Ako nanuk v zime. Ako spln.
Preniká cez hranice a žánre a odkazuje na hlboké spojenie všetkého živého.

Spev & klávesy: Zuzka Strnátová,
gitara: Denisa Uherová,
bicie: Peter Butkovský,
divadelná performance: Katarína Zvonárová.

VSTUPENKY: 8 €
Vstupenky na podujatie preklikom TU.

---

Koncert Éter je súčasťou celovečernej akcie NOC DIVADIEL V ŠTÚDIU 12, ktorá okrem koncertu ponúka aj performatívnu prednášku Kaschtesupp, na ktorej si pripravíme gaštanovú a performatívne pozvánky k pripravovaným projektom Štúdia 12.

CELOVEČERNÉ PERMANENTY na všetky tri podujatia nájdete rozklikom TU. 

Cena celovečernej permanenty je 15€/10€ (zľavnený). 


25. november 2024
pondelok - 19:00
experimentálny multimediálny projekt – premiéra

Spev lásky a smrti

Olivier Messiaen

 

Olivier Messiaen: Harawi, Chant d'amour et de mort
 

Experimentálne multimediálne predvedenie surrealistickej vokálnej poémy francúzskeho hudobného skladateľa Oliviera Messiaena (1908 – 1992) Harawi, Chant d'amour et de mort (Spev lásky a smrti) z roku 1945 pre soprán a klavír v štýle performatívneho umenia s využitím upravenej digitálnej fotografie a interaktívnej digitálnej animácie spájajúcej účinkujúcich, divákov, miesto a čas. Experimentálnym prvkom predstavenia je 3D audioreaktívna site-specific projekcia využívajúca abstraktné obrazy a rôzne vizuály generované real-time s ambíciou prepojenia viacerých druhov umenia vznikajúca jedinečne v konkrétnom čase a na konkrétnom mieste. Projekcia bezprostredne reaguje na zvukové podnety (spev, klavír i reč) a vďaka 3D rozloženiu projekčných sietí vytvára jedinečný virtuálny divadelný priestor. Spev lásky a smrti je prerozprávaním známeho mýtu o Tristanovi a Izolde očami peruánskeho dievčaťa menom Piroutcha na pozadí surrealistického textu plného rôznych symbolov. Skladateľ, ktorý je súčasne aj autorom textu, sa inšpiroval peruánskou ľudovou piesňou, operou Richarda Wagnera Tristan a Izolda, spevom vtákov, hinduistickou mytológiou, astronómiu a v neposlednom rade francúzskymi surrealistickými básnikmi. Dominantnou témou diela je podmaňujúca láska, ktorá nachádza svoje naplnenie až v smrti. V 12 spevoch poémy Messiaen zobrazuje rozličné podoby lásky, nehu, blízkosť, túžbu, vášeň, extázu, predtuchu, vzdor, šialenstvo, zmierenie a smrť. Hudobné dielo je doplnené o sprievodné umelecké slovo vo francúzskom origináli a slovenskom preklade približujúce autorský text skladateľa.

Realizačný tím:
Spev/Umelecká koncepcia: Maria Taytakova, 
klavír:  Peter Pažický,
digitálna projekcia: Veronika Šmírová
digitálna fotografia: Sára Stupková
umelecký prednes: Lucia Hurajová.

Lístky: 15€/12 € zľavnený

Lístky kúpite TU.

Podujatie uvádzame pod záštitou Francúzskeho inštitútu.


29. november 2024
piatok - 19:00
koncert

BARA

Vlastné texty, vlastná hudba, vlastný rukopis.
BARA sa predstaví so svojou hudbou na pomedzí staršej i tej, ktorú ešte nikto nepočul. Odznejú piesne ako Kým si, Časopriestor, novinka Čiernobielo... v komornejšej verzii, v klasickom popovom šate. Úplne nové verzie piesní s elektro-popovo-alternatívnym nádychom prinesú skladby, ktoré sa ocitnú aj na pripravovanom albume Umenie vyrásť. Bude to stále Bara, ktorej skladby sú postavené na textoch a literárnosti, ale trošku iná. Nové texty sú kritickejšie, ale i láskavejšie. Viac vokálne. Viac neklasické ako klasicky popové. Viac nabité elektro zvukmi, s ktorými experimentuje. Odznejú aj dve piesne v cover verzii.

Vizuálne bude na scéne menej hudobníkov ako zvyčajne. Baru bude na gitare sprevádzať Patrik Hlavatý.
---
Spev: Barbora Bara Repková,
elektrická, akustická gitara: Ján Kmec,
basa: Patrik Hlavatý,
perkusie, cajon: Vlado Toth.
---
VSTUPENKY: 10 €/8 € (zľavnený)

Vstupenky preklikom TU.