November

 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

najbližšie podujatie:

Marína

Inscenácia MARÍNA, na motívy básnickej skladby Andreja Sládkoviča, pracuje s vrcholným dielom slovenského romantizmu a snaží sa v ňom demaskovať toxické roviny. Príbeh o prekazenej láske Andreja Sládkoviča je úplne vynechaný a nahrádza ho psychothriller v pivnici domu niekde v srdci slovenského vidieka. Sládkovičove verše ostávajú, no sú reintepretované, pozbavené idealizmu a obnažené až na kosť. Zisťujeme, že je v nich čosi temné a znepokojivé. Muž a žena. Básnik a jeho múza. Láska k národu a láska k žene. No nie je to také krásne? No nie je to také krásne...tradičné?
---
Text: Veronika Briestenská, Matej Trnovec,
réžia: Matej Trnovec,
scénografia a kostýmy: Dominika Katonová, Karolína Bujdáková,
produkcia: Emma Vašková, grafika: Ivana Havadejová,
účinkujú: Juraj Bolf, Adriana Moravčíková.
---
Vstupenky: 10/8 €
Vstupenky preklikom TU.

filtrovať podľa kategórií

27. november 2025
štvrtok - 10:00
workshop

28. november 2025
piatok - 10:00
workshop

Majstrovský kurz improvizácie s Fredom Frithom

NEXT 2025: Advanced Music Festival

Medzinárodne uznávaný gitarista, multiinštrumentalista a skladateľ Fred Frith povedie dvojdňový workshop so záverečným kolektívnym vystúpením, t. j. majstrovský kurz, založený na jeho veľmi špecifickom prístupe k improvizácii, experimentovaniu, interpretácii a kompozícii.

Workshop je určený pre hudobníkov a hudobníčky so skúsenosťami v improvizovanej a experimentálnej hudbe, zameriava na proces učenia a rozširovanie praxe. Vítané sú všetky nástroje a hlasy!

Fred Frith sa venuje tvorbe rôznych druhov hluku už viac ako 50 rokov, počnúc avant-rockovým projektom Henry Cow, ktorý spoluzaložil s Timom Hodgkinsonom v roku 1968. Je známy ako priekopnícky elektrický gitarista a improvizátor, skladateľ a autor skladieb pre film, tanec a divadlo. Jeho skladby hrali súbory od Bang on a Can All Stars po Concerto Köln, od BBC Scottish Symphony Orchestra po ROVA a Arte Sax Quartets, od Ground Zero po Glasgow Improvisers’ Orchestra. Fred improvizoval s Derekom Baileym, Hanom Benninkom, Petrom Brötzmannom, Lolom Coxhillom, Joëlle Léandre, Philom Mintonom, Ikue Morim, Butchom Morrisom, Bobom Ostertagom, Evanom Parkerom, Zeenou Parkins a mnohými ďalšími; a ako štúdiový hudobník nahrával na albumoch napríklad od Briana Ena, The Residents, Roberta Wyatta, The Swans, Violent Femmes, Material, Negativland a Johna Zorna. Dvadsať rokov učil v legendárnom epicentre americkej experimentálnej hudby Mills College, od roku 1999 až do svojho odchodu do dôchodku v roku 2018; a tiež spoluriadil (spolu s Alfredom Zimmerlinom) magisterský program improvizácie na Musik Akademie vo švajčiarskom Bazileji.
---

Počet účastníkov je obmedzený na 10 osôb a registračný poplatok je 20 EUR. Workshop sa koná v spolupráci s A4 v rámci festivalu súčasnej hudby NEXT.
Viac informácií a registrácia na www.nextfestival.sk.
---

Záverečný koncert: 29.11. o 19.30 (A4 – priestor súčasnej kultúry, Karpatská 2)

Workshop prebieha v anglickom jazyku.


28. november 2025
piatok - 16:00
workshop

Re-choir-ed presence

NEXT 2025: Advanced Music Festival

Festival NEXT 2025 prinesie do Bratislavy päť dní súčasnej a experimentálnej hudby, vystúpení a diskusií, ktorého súčasťou bude sympózium Listen, empty, occupy: On Weaponisation of Sound, zamerané na to, ako je zvuk využívaný a inštrumentalizovaný v súčasných vojnových konfliktoch. 

V rámci sympózia sa realizuje workshop s palestínskou zvukovou umelkyňou Bint Mbareh.

re-choir-ed presence
re-choir-ed presence je workshop improvizovaného zborového spevu pre hudobne netrénované telá. Účastníctvo je pozvané skúmať vlastný hlas rôznymi spôsobmi. Často aj takými, ktoré nemusia byť nutné známe. 

Počas 1,5 hodiny trvajúceho workshopu predstaví Bint Mbareh hlasové cvičenia, ktoré nie sú verbálne ani tradične hudobné. Rešpektujú tých a tie, nachádzajúcich sa v danom okamihu v miestnosti a to, ako spoločne zneje ich hlas. Nie je tu potrebná žiadna predchádzajúca skúsenosť. Rozhodujúca je ochota spoločne kričať a otvoriť svoje telá absurdite, vtipu a zmäteniu. 

Spoločne budeme postupovať cez tieto cvičenia:

  • kolektívne čítanie, ktorého zámerom je prevrátiť jazyk tak, až sa stane bezvýzamným,
  • spoločné naladenie sa na tón, pri ktorom musíme ako skupina desynchronizovať naše nádychy, aby sme dýchali pohodlne a náš spoločný tón zostal zvučný a plynulý,
  • vytváranie netypických až podivných zvukov, ktoré budeme so skupinou zdieľať cez ozvenu. Následne budeme túto ozvenu citlivo navigovať k nášmu povôdnému zvuku. To nám umožní sa vzájomne učiť, ako počúvať a používať svoje zvukotvorné ústrojenstvo (hrdlo, nos, ústa a tvár) inak, než sme zvuknuté a zvuknutí,
  • dočasne sa odkloníme od kolektívneho a v skupine si vymenujeme despotu inštruujúceho nás pokynmi k tomu, ako znieť a tvoriť zvuk.    

Tieto cvičenia navracajú hudbu späť kolektívu (a preč od kultu sólového génia), naspäť k telu (a preč od výlučne intelektuálneho prístupu), späť k anonymite (a preč od dátového extraktivizmu) a späť k nepriehľadnosti (a preč od čitateľnosti systémami, ktoré nám ubližujú).


WORKSHOP PREBIEHA V ANGLIČTINE A JE BEZPLATNÝ

LIMITOVANÁ KAPACITA 

REGISTRUJTE SA CEZ: https://forms.gle/rzPpuRXZihsKLjBw8


Bint Mbareh

Bint Mbareh je v Londýne usadená palestínska zvuková umelkyňa, ktorá svoju pozornosť zameriava k živlu vody na území Palestíny. Jej záujem o fyzikálne paralely medzi zvukovými vlnami a tými, ktoré sa vytvárajú na vodnej hladine ju privádzajú k otázkam tekutosti hraníc medzi telami, štátmi a časmi. Tie sa prelievajú do možností práce s hlasom, ktorým sa obklopuje podobne, ako keď vodná plocha obklopí telo.  

Cez uznanie palestínskych spôsobov poznania problematizuje vo svojej praxi epistemológiu osadníckeho kolonializmu, začínajúc hudbou privolávajúcou dážď a končiac putovaním k chrámom ako aktu k podnieteniu politickej revolúcie.

https://bintmbareh.today/ 

 

Realizované s podporou z verejných zdrojov z Fondu na podporu umenia a Nadácie mesta Bratislavy.


29. november 2025
sobota - 10:00
sympózium

Listen, Empty, Occupy: On Weaponisation of Sound

NEXT 2025: Advanced Music Festival

Akým spôsobom formuje zvuk súčasné vojenské konflikty a do akej miery je naša schopnosť počúvať rámcovaná mechanizmami kolonializmu? Tohtoročné sympózium festivalu NEXT bude spolu so Stevom Goodmanom, Gasciou Ouzounian, Stasom Shärifullä a Bint Mbareh prostredníctvom prednášok a workshopov skúmať, ako zvuk slúži impériu ako nástroj útlaku a teroru.

Hostia a hostky sympózia: Steve Goodman (Kode9), Gascia Ouzounian, Stas Shärifullá (HMOT), Bint Mbareh,
moderuje: Ján Solčáni.

 

Prednášky:

Steve Goodman - Sonic Warfare 2025

Tóny, drony, údery, výbuchy a klamné manévre. Prednáška sa zameria na to, ako sa zvuk využíva v súčasných konfliktoch, ako prostredníctvom neho vzniká prostredie dominované strachom, aké epistemologické problémy z toho vyplývajú a ako tieto stratégie rezonujú v planetárnych sieťach našej súčasnej polykrízy.


Gascia Ouzounian - City of Waves: Atmospheric Occupation in Beirut / Vlniace sa mesto: Atmosferická okupácia Beirútu

Táto prednáška sleduje posun v mechanikách koloniálnej okupácie a vo vedení ozbrojených konfliktov: od leteckého dohľadu zo začiatku 20. storočia, ktorý vnímal mestá ako plochy určené na monitorovanie a bombardovanie, k okupácii samotného vzduchu a atmosféry mesta ako prostriedku na nasýtenie každodennosti násilím. V dialógu s tvorbou umelectva a autorstva, akými sú Rayya Badran, Nadim Mishlawi a Mhamad Safa, rozširujem toto skúmanie na zvukové rezíduá: pretrvávajúce zvuky a vibrácie, ktoré sa hromadia ako akési sonické počasie formujúce afektívnu aj politickú klímu. Tieto rezíduá analyzujem prostredníctvom „temnej meteorológie“ zvuku, naladeného na pretrvávajúce znepokojenie.


Stas Shärifullá - Sonorous Şifr: Three Exercises in Critical Listening / Zvuková Şifr: Tri cvičenia kritického počúvania 

Počas tejto performatívnej prednášky budeme pracovať s tromi nahrávkami odkazujúcimi k takzvanej “domorodej“ a “tradičnej“ zvukovej praxi v geografiách severnej a strednej Ázie. 

Cez zdieľané počúvanie budeme skúmať, ako sa zvuky zámerne „vyprázdňujú“ (şafira), zbavujú sa zachytiteľného obsahu, ako forma odporu voči koloniálnym snahám o ich zachytenie a katalogizáciu. Vznikajú tak „nuly“ (şifr): zvukové prázdna, ktoré sú naďalej prítomné a vo vnútornom kontexte zvučné, ostávajú ale naďalej neprístupými pre koloniálne ucho.

---
Vstup zdarma aj mimo držiteľov festival pass.
Viac informácií na www.nextfestival.sk.

 

Sympózium prebieha v anglickom jazyku.