September 2019

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

MAMA MA MÁ _ _ _ _

Činoherné autorské predstavenie.

Päť osobných výpovedí o význame našich matiek v živote a v dnešnom svete. O vzájomných nedorozumeniach medzi dcérami a ich matkami. Nie len generačný rozdiel prináša úskalia pri veľkých rozhodnutiach. Bez ohľadu na správnosť rozhodnutí mamin názor nám neustále podvedome rezonuje v mysli. „Inscenácia je pokusom  zažiť život matiek a odhaliť tak pamätník príkazov, výčitiek, zle utajených želaní a výhrad, ktoré vyriekli nad našimi dcérskymi životmi. A vzdať tak úctu tomu, čo ostane vo vzťahu živé. Láska? Ľútosť? Úcta? Päť žien.“

Vstupné: 8 € 

Inscenáciu  z verejných zdrojov finančne podporil Fond na podporu umenia. 

Uvedené v rámci viacdňovej prehliadky aktuálneho repertoáru Divadla NUDE v Bratislave s názvom SHOWCASE Divadla NUDE.

Podujatie je podporené grantovým programom Ars Bratislavensis, Bratislavským samosprávnym krajom a Fondom na podporu umenia.

Ide o odvážny a originálny prístup k rodinnej či vzťahovej tematike, ktorý sa neskrýva za cudzorodé dramatické predlohy, ale nebojácne šponuje citlivé mantinely reality.(...) Pod komediálnym povrchom ale neustále prebieha oveľa závažnejší konflikt, rozporuplný stret myšlienkových svetov matiek a dcér, úsilie o sebaurčenie mladých žien aj cez prizmu rodinných vzťahov a predkov. 

Lucia Lejková: Aké matky, také Katky dávno neplatí. In: kød, 6/2015

filtrovať podľa kategórií

28. September 2019
Saturday – 19/00
tanec – premiéra

@hilma

Autorská monodráma na pomedzí tanečného divadla, performance a inštalácie sa dramaturgicky opiera
o život a dielo švédskej maliarky Hilmy af Klint.

Hilma af Klint je autorkou doložiteľne prvých abstraktných malieb našej civilizácie. Jej dielo však bolo širšej verejnosti dlho neznáme, zatienili ju mená ako Kandinskij, Malevič a Kupka. Čiastočne preto, že si af Klint, na odporúčanie Rudolfa Steinera, muža, ktorého nesmierne obdivovala, priala, aby ešte 20 rokov po jej smrti neboli jej abstraktné práce vystavované. Zároveň čelilo jej dielo skepse odbornej verejnosti a svetových galérií. Nie len že bola jednou z prvých študentiek výtvarného umenia, bola navyše spiritualistkou a médiom. Niekoľko krát v priebehu svojho života absolútne opustila svoje dovtedajšie umelecké nazeranie, aby prekonala samú seba a vytvorila niečo nové a lepšie. Celý život si viedla podrobné poznámky, v ktorých okrem iného zaznamenala seánsy, počas ktorých ju „vyšší majster“ Amaliel predurčil na dôležitú úlohu - vytvorenie prvej veľkej abstraktnej série našej civilizácie…

Naším cieľom nie je lineárne prerozprávanie životopisu tejto umelkyne. Pomocou pohybových, slovných a vizuálnych reflexií na jej život a témy, ktoré ním prechádzajú, chceme komunikovať o otázkach zásadných pre umenie a spoločnosť súčasnosti. A to s apelom na postavenie ženy v oboch týchto sférach. Performerka Monika Štolcová a výtvarníčka Sarah Pekarčíková sa neštylizujú do žiadnych postáv, samy za seba sa spolu s režisérom Romanom Poliakom konfrontujú s odkazom života švédskej maliarky. Ide o akési „otagovanie“ historickej osobnosti do súčasnosti.

Dôležité sú pre tvorcov najmä otázky originality, prvenstva a relevancie v umení. Bolo Hilme ukrivdené, ak sa svojvoľne rozhodla, že sa jej dielo vystaví neskôr, no svet už vtedy poznal Kandinského, takže na jej dielo hľadel s dešpektom? Ako sa umelec neviditeľný pre súčasníkov stane relevantným v našej dobe? Aký je vzťah umenia a času? Ako a kto určí relevanciu umelcovej tvorby?

Vstupné: 5 € / 3 € (zľavnené)

Koncept: Roman Poliak, Monika Štolcová
Réžia: Roman Poliak
Účinkuje: Monika Štolcová, Sarah Pekarčíková
Výroba scény: Ivana Pekárová