December

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

TANKODRÓM: Site of rifts and tank drifts

Tankodróm je bývalé cvičisko pre tanky neďaleko slovenského mesta Martin. Priamo pod ním sa nachádza opustená továreň oceliarskeho priemyslu Závodov ťažkého strojárstva, kde sa od roku 1952 vyrábali tanky. V 80. rokoch sa aj vďaka tejto továrni Československo stalo jedným z popredných svetových výrobcov tankov. Po ukončení vojenského využitia zostal Tankodróm formálne opustený, ale v skutočnosti sa z neho stal jedinečný kozmos okupovaný rôznymi bytosťami a príbehmi. Intermediálna umelkyňa Katarína Marková tento priestor skúma už štyri roky a pravidelne sem pozýva rôznych hostí. Minulý rok ho skúmali spolu s umelkyňou Marlene Ruther. Tankodróm spoznali ako miesto, ktoré je v neustálom rozklade a v súčasnosti slúži ako skládka zeminy zo stavby pre nemocnicu. Vybavené kamerami a diktafónmi prechádzali 50-hektárovým areálom, kde namiesto tankových stôp sledovali stopy jeleňov, zvláštnych zvukov a praktík či nákladných aut naložených tonami zeminy. Výsledkom je performatívna video esej, ktorou prenášajú Tankodróm do Bratislavy.

---

Koncept & Performance: Katarína Marková
Hosťka & Performance: Marlene Ruther
Dramaturgia: Milo Juráni
Dramaturgická spolupráca: Caroline Kapp
Jazyk: angličtina a slovenčina
Trvanie: 40 min.

---
Projekt vznikol za podpory: HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste

---

Vstupné na mieste: 12 / 8 eur
Predpredaj: 11 / 7 eur
Vstupenky preklikom TU.

filtrovať podľa kategórií

17. december 2025
streda - 19:00
koncert

Štefánik — Kinetic Composition

Koncert pohyblivých zvukových objektov a postdigitálnych kompozícií

Projekt Kinetic Composition predstavuje sériu živých performancií, v ktorých sa hudba rodí v priamom kontakte s pohybom, materiálom a priestorom. Kompozície Martina Štefánika vznikajú prostredníctvom kinetických zvukových objektov — vlastnoručne skonštruovaných inštrumentov na pomedzí sochy, stroja a hudobného nástroja. Tieto objekty, riadené digitálnymi mikrokontrolérmi, krokovými motormi či elektromagnetickými rezonátormi, sa stávajú aktívnymi spoluhráčmi skladateľa.

Koncert je súčasťou autorovho dlhodobého výskumu v rámci doktorandského štúdia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (Post-digital musical instruments in performative environments). V ňom skúma, ako sa pojem hudobného nástroja mení v ére post-digitality — keď zvuk nie je len výsledkom digitálneho spracovania, ale fyzickej interakcie materiálu, priestoru a algoritmu.

Divák je pozvaný do prostredia, v ktorom sa hranice medzi interpretom, nástrojom a poslucháčom rozplývajú. Všetko, čo sa hýbe, aj znie; všetko, čo znie, sa zároveň pohýna. Vzniká tak priestor na prehodnotenie tradičného rozlíšenia popredia a pozadia zvukuakcie a reakciekompozície a prostredia. Hudba sa tu nestavia „pred“ poslucháča — ale vzniká okolo neho, v sieti fyzických, akustických a vizuálnych udalostí.

Kinetic Composition je zároveň experimentálnym laboratóriom aj poetickým gestom: snahou o návrat hudby k materiálnosti, pohybu a zdieľanému priestoru v čase, keď väčšina zvukov žije iba na obrazovkách.
---
Účinkuje: Martin Majlo Štefánik
---
Vstupenky: 10€ (predpredaj)/12€ (na mieste)
Vstupenky preklikom TU.