September 2020

 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Teraz je už neskoro (Invalidní súrodenci)

Inscenácia na motívy kultového diela českého undegroundu zo 70. rokov.

Dystopická predstava ďalekej budúcnosti, v ktorej socializmus napokon zvíťazil. S beznádejou zo zaslepenosti ľudí a s celkovou absenciou zmyslu sa každý vyrovnáva po svojom. V posledných momentoch civilizácie zostáva už len otázka - má vôbec nejaký význam bojovať za záchranu aj tak strateného sveta?

Vstupné: 7€ / 5 € (zľavnené)

filtrovať podľa kategórií

8. September 2020
Tuesday – 19/00
Mliečne zuby – repríza

Podenky (lecture-performance)

Psychologická prednáška s názvom Podenky sa venuje mladej dospelosti, ktorú vymedzujeme od 20. do 30. roku života. Je to obdobie prechodu z nezávislej adolescencie k samostatnej zodpovednosti, čo je náročná úloha, a preto môže vyvolať krízy. Často aj krízy hľadania vlastnej identity. Prof. Tobiáš sa venuje prehnanej a na druhej strane aj nedostatočnej motivácii mladých ľudí, ktorú spôsobuje toto vývojové obdobie. Vo výskume sa sústredil na témy ako egoizmus, pretvárka, stagnácia, osamelosť, ľahostajnosť, nahraditeľnosť a podceňovanie sa, ktoré analyzoval na základe rozhovorov so siedmimi mladými respondentmi.

Príďte sa pozrieť na prepojenie divadla a prednášky - lecture-performance, ktoré v slovenskom divadle nie je také časté. A možno vám prof. Tobiáš pomôže zorientovať sa v dospelosti.

INSCENÁCIA VZNIKLA V RÁMCI CYKLU MLIEČNE ZUBY.

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)

text: Alexandra Rychtarčíková
réžia a dramaturgia: Alexandra Rychtarčíková, Maximilán Sobek
film: Mikuláš Iždinský
scénografia: Lucia Gamanová
účinkuje: Krištof Tobiáš


10. September 2020
Thursday – 19/00
divadlo – repríza

Bytie 2

Ivan Vyrypajev

Text Bytie číslo 2 poslala ruskému dramatikovi Ivanovi Vyrypajevovi Antonia Velikánová, učiteľka matematiky, v tom čase pacientka psychiatrickej liečebne s akútnou schizofréniou. Dramatik sa rozhodol jej materiál doplniť niekoľkými scénami a uviesť v divadle. Možno aj preto, že v jeho textoch sa často hra na bohoborectvo mení na hľadanie Boha, že jeho, podobne ako Antoniu, hoci z iných dôvodov, zaujíma hľadanie pevného bodu a zmyslu. Antonia potrebuje pevný bod, aby sa vyliečila, aby pri lete do vesmíru, na ceste za slnkom, nezhorela, Ivan potrebuje pevný bod preto, aby napísal dobrý text, aby režisér vedel, kam sa má herec na javisku postaviť a čo má hovoriť. V texte Bytie číslo 2 sa uplatnia oba tieto prístupy, hľadajú sa oba tieto body, ktoré sú možno vlastne iba jedným a tým istým. Vďaka nejasnej hranici medzi pátosom a iróniou vo svojich textoch ľahko dokáže do takéhoto hľadania vtiahnuť publikum – podobne ako mnohí ruskí autori minulosti. Vďaka celkom originálnej práci s textom a komunikácie s publikom cítime v jeho textoch niečo veľmi tradičné a niečo veľmi súčasné zároveň.  

Nebolo to vždy tak, že nič nebolo. Na začiatku bolo všetko, a všetko bolo vo vnútri hlavy, a potom Boh chytil mokrú handru a zotrel úplne všetko, všetky pojmy do jedného, do posledného predmetu.
Slovami proroka Jána: Ak veríš v Boha, to ešte neznamená, že Boh verí v teba.

Vstupné: 10 € / 8 € (zľavnené)

Preklad: Eva Maliti Fraňová
Réžia: Petra Fornayová
Hrajú: Heidi Šinková, Vlado Zboroň
Scéna: Matej Gavula
Videoprojekcia: Boris Vitázek
Dramaturgia: Ján Šimko
Hlavný partner: Nadácia Tatra banka
Partneri: Divadelný ústav, Fond na podporu umenia, Literárny fond

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


16. September 2020
Wednesday – 18/00
diskusia

Umenie je prekonať krízu

Žijeme dobu, ktorú sme si začiatkom roka 2020 nedokázali ani len predstaviť. Dlhé mesiace sme mohli kultúru a umenie konzumovať len online, od júna sa veľa divadiel znovuotvorilo a uviedlo predstavenia v obmedzenom režime, dodržiavajúc hygienické nariadenia obmedzujúce kapacitu sál aj komfort divákov. Dnes sa pripravujeme na otvorenie divadelnej sezóny a s obavami sledujeme zostrovanie opatrení pri rastúcich číslach ľudí infikovaných druhou vlnou Covid-19.

Umenie, a zvlášť to živé, prežíva hlbokú krízu, nielen finančnú a existenčnú, ale aj hodnotovú, spoločenskú - umelci a ľudia pracujúci v kultúre sú posledné týždne konfrontovaní s čoraz nenávistnejšími prejavmi verejnosti na sociálnych sieťach.

V našej diskusii sa pokúsime pomenovať stav, v akom sa európska a slovenská kultúra a predovšetkým živé umenie (divadlo) dnes nachádzajú. Pokúsime sa odhadnúť, kam až sa súčasná kríza a druhá vlna pandémie môžu rozvinúť a aké následky to môže mať pre divadlá a umelcov.

Prekonať krízu je umenie. S našimi hosťami a hostkami budeme diskutovať o tom, aké kroky by sme mali podniknúť, aby naše kultúrne organizácie túto krízu nielen prekonali, ale vyšli z nej zdravšie, stabilnejšie a udržateľnejšie. Vnímame krízu ako príležitosť na zmenu a preto otvoríme aj otázku funkčnosti existujúcich právnych foriem zriaďovaných i nezriaďovaných kultúrnych organizácií. Akú právnu formu by mala mať udržateľná kultúrna inštitúcia, aby dokázala efektívne reagovať na súčasnú a prípadné budúce krízy?

Diskusia bude streamovaná prostredníctvom FB platformy.

Vstup je voľný. 

Diskutovať prídu:
Tomáš Sedláček, hlavný makroekonomický stratég ČSOB, autor úspešnej knihy Ekonomie dobra a zla, preloženej do 21 jazykov
Matúš Bieščad, riaditeľ Inštitútu kultúrnej politiky na Ministerstve kultúry Slovenskej republiky
Zora Jaurová, producentka, dramaturgička, expertka na kultúrnu politiku a kreatívny priemysel
Yvona Kreuzmannová, zakladateľka a riaditeľka festivalu TANEC PRAHA a divadla PONEC
Vladimír Procházka, riaditeľ Činoherního klubu, Praha

Moderuje: Katarína Figula, výkonná riaditeľka festivalu Bratislava v pohybe


19. September 2020
Saturday – 19/00
tanec – repríza

↑&X / A P E N D I X

Martin Hodoň

Tanečný duet Apendix je anticipáciou konca. Na pôdoryse Borgesových textov skúma presah vedomia a nevedomia do formovania skutočnosti. Čas, ako katalyzátor šedej kôry a ďalšia premárnená šanca pamätať si svoj život. Zomriem, a ani si to nebudem pamätať.

Martin Hodoň je absolvent divadelnej vedy na VŠMU, neskôr pokračoval na JAMU v odbore réžia/dramaturgia pod vedením prof. Josefa Kovalčuka. V tvorbe sa venuje prevažne autorskému a fyzickému divadlu s presahom do súčasného tanca. Aktuálne je interným doktorandom na Slovenskej akadémií vied v Bratislave a jeho výskumnou oblasťou je vzťah performance art a performing arts. Počas štúdia na JAMU uviedol autorskú variáciu Hra B. M. Koltésa - V samote a magisterské štúdium ukončil autorskou inscenáciou ISBN (international Serial Body Number) a dramaturgiou inscenácie Faidrina láska (réžia Alexandra Bolfová). Popri štúdiu absolvoval umelecké stáž v divadle Husa na provázku (V. Morávek - Směšná interpretace) a dramaturgicky sa podieľal na projekte OBRYS pre Národné divadlo v Brne (réžia Jiří Bartovanec), réžia tanečného sóla Tomáša Janypku - Nové sady. Spolupráca s ochotníckym súborom DS Daxner v Tisovci - Túžby, sny a výčitky a Správa o stave bodu G. V Bratislave v roku 2015 založil spolu s Dášou Čiripovou a Zuzanou Neméthovou nezávislú performatívnu platformu GAFFA, pod ktorou vznikli projekty EVA, Pomaly plynúce dni, negatív_eGOtrip, mimochodom. Aktívne spolupracuje s divadlom NoMantinels a je dramaturgom festivalu Drama QUEER.

Réžia: Martin Hodoň
Dramaturgia: Dáša Čiripová
Scéna/kostým/svetelný dizajn: Michal Hōr Horáček
Hudba: Ink Midget
Interpreti: Nikoleta Rafaelisová, Daniel Raček
Produkcia: GAFFA oz / ŠTUDIO 12
Fotografie: Ľuboš Kotlár
Projekt vznikol s finančnou podporou FPU

Vstupné: 8 € / 6 € (zľavnené)


28. September 2020
Monday – 19/00
divadlo – premiéra

Teraz je už neskoro (Invalidní súrodenci)

Egon Bondy

Inscenácia na motívy kultového diela českého undegroundu zo 70. rokov.

Dystopická predstava ďalekej budúcnosti, v ktorej socializmus napokon zvíťazil. S beznádejou zo zaslepenosti ľudí a s celkovou absenciou zmyslu sa každý vyrovnáva po svojom. V posledných momentoch civilizácie zostáva už len otázka - má vôbec nejaký význam bojovať za záchranu aj tak strateného sveta?

Vstupné: 7€ / 5 € (zľavnené)

Réžia: Alex Madová
Dramaturgia a dramatizácia: Martin Krč
Scénografia: Samuel Furmánek, Kristína Doan
Účinkujú: Jerguš Horváth, Naďa Balacenková, Anna Lehotská, Juraj Bolf, Jakub Matejčík